Du må sannelig tåle det

Jeg er helt enig. Jeg må tåle det. Jeg kan ikke sette meg ned, og grine – jeg har helt frivillig gått i krigen. Selv om jeg må tåle det, så er det ikke dermed sagt at alle andre skal måtte tåle det. Det handler om respekt for andre mennesker. Jeg er veldig for at man kaller en spade for en spade, men hetsing, og personlige angrep er ikke greit.

Foto : Jan Rune Eide / Stormberg

 

Etter jeg tidligere denne uken skrev innlegget ” Feit, og drittlei”, så har det vært noen meningsutvekslinger rundt dette. Blant de som har lest innlegget, så er det kommet kommentarer på at jeg må tåle å bli kalt feit. En mener jeg må tåle det fordi det er akkurat det jeg er mens andre mener jeg må tåle det fordi jeg helt frivillig eksponerer meg selv. For å ta det siste først : Jeg er helt enig – jeg må tåle det, og jeg tåler det. Jeg har etter jeg begynte å blogge blitt ganske hardhudet, noe jeg er nødt til å være. Jeg vet innmari godt at der ute er det mange nett troll, og de må jeg være forberedt på, noe jeg også er. Jeg har valgt å være åpen, og direkte om temaer som det er så utrolig viktig å sette fokus på. Velger jeg å snakke åpent om disse tingene, så vet jeg at det også kan skape reaksjoner fra de som hele tiden skal ha en mening om hvor stygge overvektige mennesker er.

Jeg har frivillig valgt å gå i krigen. Jeg er lei av stigmatiseringen av overvektige. Jeg ønsker å sette fokus på de tingene som så mange av oss føler på, men aldri snakker om, og jeg vet at bloggen betyr mye for veldig mange. Før jeg bestemte meg for å begynne å blogge, så gikk jeg mange runder med meg selv, nettopp fordi jeg måtte føle meg klar til også å kunne ta i mot negative kommentarer. Jeg måtte tåle nett trollene, jeg måtte tåle eventuelle stygge kommentarer. Derfor trengte jeg også god tid for å føle at jeg tok riktig avgjørelse. Jeg er enig – jeg må tåle negative kommentarer, jeg må tåle at enkelte kaller meg feit. Jeg eksponerer meg, og har lagt hodet på huggestabben. Jeg tåler det, jeg er 110% klar for det som eventuelt måtte komme, men selv om jeg tåler det, så er det likevel ikke innafor å bruke sånne ord. Det er ikke innafor å si eller behandle overvektige som man vil. Noen er mer hardhudet enn andre, noen har følt dette på kroppen mer enn andre, noen bryr seg, andre ikke – det er uansett ikke greit å diskriminere uansett hva det måtte dreie seg om.

Må man som overvektige tåle å bli kalt feit? Kjenner man selv på følelsen av å være feit, eller dersom vekta forteller at man er for tung, så skal andre få lov til å kalle deg det de vil? Jeg vet at mange ikke bryr seg, og det er jo helt fantastisk om man faktisk bare kan heve seg over det, men at man skal si til seg selv at man fortjener å bli kalt feit fordi man er overvektig, det blir helt feil i mine ører. At man skal smile, og godta, det blir helt feil. Man vet selv hva man er om ikke andre skal være med å trykke selvfølelsen enda mer ned. Om noen velger å spise på seg diabetes, leddproblemer, og hjerteproblemer, så må man godta å bli kalt feit skrev en leser. Jeg er så uenig. De overvektige som spiser på seg livsstilsykdommer, de gjør det av en grunn. All overvekt har en årsak, og kanskje er det nettopp stygge kommentarer, og hersing gjennom år som har gjort at de bare spiser mer, og mer, og på den måten bruker maten som trøst. Man overspiser av en grunn. Jeg følger programmet ” Farlig Fedme ” – et amerikanske program hvor de prøver å hjelpe mennesker som alle veier mellom 250 – 350 kg. De har alle sin historie for hvorfor det har gått så galt. Det er misbruk, vold, alkoholiserte hjem, mangel på omsorg. Jeg sier ikke at dette er grunnen til all overvekt, men alle har vi en historie om det er fysisk, eller psykisk. Samtidig vet vi også at når vi blir voksne, så har vi et valg – det riktige valget er ikke alltid lett å ta.

Jeg har vært heldig. Jeg har ytterst få ganger blitt kalt feit. Etter jeg startet min endringsprosess, og mistet vekt, så har jeg aldri blitt kalt verken tjukk, eller feit. Jeg har aldri blitt mobbet. I barneårene var det selvsagt småkommentarer, men kalte noen meg for tjukkebolla, så kalte jeg vedkommende for brilleslange tilbake, og så var det ute av verden. Jeg har de flotteste leserne jeg kan tenke meg. Jeg har aldri møtt på ett eneste nett troll – jeg er heldig, og takknemlig. Når jeg blogger, og skriver om viktige temaer, så er det ikke alltid ting er selvopplevd. Jeg kan sette ting på spissen for å få frem viktige poeng, men innleggene er alltid ærlige, og oppriktige. Selv om jeg tåler å bli hugget i form av negative kommentarer, så er det uansett ikke greit at andre og blir det. Det er ikke alle som frivillig har valgt å gå i krigen. Ingen har rett til å kommentere hvordan andre ser ut. Ingen har rett til å såre andre. Hvorfor må noen alltid mene noe om alle andre?  Jeg vet at problemet ligger hos de som kommenterer, og at de burde feie for egen dør først, men det er like sårende uansett. Har man ikke noe positivt å si, så kan man vel sannelig holde munnen lukket!

Lag deg en flott lørdag! Takk for at du er en av mine flotte lesere. Jeg setter så pris på den flotte gjengen dere er som følger meg i tykt, og tynt – det betyr masse! Førstkommende fredag åpnes den aller første luken i bloggens flotte julekalender. Jeg gleder meg så til å dele ut 24 fantastisk flotte gaver – og dere bør gleder dere enda mere!!

Følg meg gjerne på Instagram, og Snapchat : heidirosander

 

 

26 kommentarer
    1. Jeg er så glad for at jeg begynte å følge deg. Du er så god til å sette ord på tankene som nok mange har😊. God helg ☀️

    2. Det finnes så mange blogger, men din blogg treffer hjerte og setter ord på ærlige ting i livet
      Ikke bare overvekt, men hvordan det oppleves, gir tips og deler erfaringer
      Det er godt å lese din blogg , der finner jeg gled, trøst,tips og et menneske som ærlig deler av seg selv
      Du er unik HEIDI ❤️

    3. Bare fortsett, Heidi. Du skriver så bra og er nok en større støtte enn vi aner. God helg, forresten. Hilsen Torbjørg.

    4. Du er et menneske jeg beundrer Heidi ,du er så flott både utenpå og inni . Alltid svar på alle mine masete spørsmål 😄😄 Takk for at du finnes . Ha en fin helg .😊

    5. Det som forundrer meg er hvordan de”lærde” kan fjerne ord som indianer, neger ja og flere med. Det er ord for meg som i grunnen er ganske så uskyldige. Feit derimot er et så negativt og stygg ord at det burde fjernes umiddelbart.
      Om jeg ser en som går med ur amerikansk folkedrakt på seg(Som det vel nå så flott heter)ville jeg jo spurt om han/hun var av indianer slekt.
      Ser jeg en som er overvektig går jeg ikke bort og sier, du må være feit.
      Her er det ennå mye å gjøre.
      Stå på flotteste Heidi, du er unik💎

    6. Hei Heidi 😁 æ æ veldig gla for at du æ du og du æ så flink til å sette ord på tingene som folk æ opptatt av, bare fortsett med det og æ elsker å lese det du skriver 😁 ønsker dæ en fin lørdag med dine 😁😍

    7. Jeg syns absolutt ikke at en skal tåle å bli kalt feit, uansett hvordan en er blitt overvektig så ligger det noe bak det. Og det gjør meg trist å se gang på gang at ” voksne ” skal påberope seg retten til å ” mobbe ” et medmenneske. Hva er det vi lærer barna da ? 🤔
      Nei, vær mot andre slik du vil de skal være mot deg, det er en god leveregel.
      Ha en fin lørdag, jeg ser frem til dine videre blogginnlegg ! 😀👍

    8. Feit er utrolig negativt og nedlatende ord, og er ikke greit å bruke.det er rart at andre ord som er stigmatiserende å bruke blir ulovlig, mens når det gjelder overvektige er alt lov. Vi får starte et opprop om dette til myndighetene så vi blir kvitt det. Tar du utfordringen?

    9. Takk for at du setter ord på akkurat dette Heidi!!! Du tar mye av støyten og er til stor hjelp for oss andre!! Takk for at du så oppriktig og ærlig!! Fine flotte deg, ha ei fin førjulshelg😍

    10. Kjære Heidi. Nei en skal ikke tåle alt. Mange mennesker som er overvektige strever veldig med det å være glad i seg selv. Og da hjelper det ikke med kommentarer. Jeg er mektig imponert over hvor langt du er kommet. Nyt alt du har oppnådd. Kos dere masse i adventstiden. Bigg klem 🙌💕

    11. Hei Heidi!
      Spot om, som alltid! Varmt, nært og ekte. Jeg er så glad for at jeg oppdaget bloggen din. Du er dyktig til å formidle. Om kroppen er en størrelse for stor, så er minsann hjertet ditt mye større❤️

    12. Pia Eriksen Furø: Kjære Pia – Tusen takk! Sitter jo med tårer i øynene når jeg leser det du skriver. For meg er det helt fantastisk at du sitter med disse følelsene når du leser bloggen min, og det betyr også at jeg gjør noe riktig, og at bloggen betyr noe. Det gir meg motivasjon til å fortsette.

      Takk for nydelige ord, takk for at du følger bloggen min, takk for ord som alltid oppmuntrer meg – du er nydelig <3

    13. Wenche Andersen: For noen fantastiske ord, Wenche! Tusen takk! Nå ble jeg helt rørt her.
      Veldig glad for et jeg ble kjent med ei så flott dame som deg – og husk : Du maser aldri 🙂
      Stor klem til Hovden med ønske om en nydelig mandag!!

    14. Margareth: Er så utrolig enig med deg, Margareth! Man kan fjerne støtende ord som neger, og indianer, helt uskyldige ord som ikke diskriminerer i det hele tatt, men ordet feil som virkelig diskriminerer, det skal ikke fjernes. Det vurderes ikke fjernet en gang. Merkelig politikk, men sier vel også mye om synet på overvektige. Vi skal tåle det.
      Vi har en jobb å gjøre.

      Tusen takk for nydelige ord, Margareth – de betyr masse <3

    15. Ragna Karlsen: Jeg er veldig enig med deg, Ragna – man skal ikke tåle å bli kalt feit. Som jeg har skrevet, og som du og skriver, all overvekt har en historie, og den historien kjenner ikke de som alltid må slenge med leppa. Jeg ser at jeg nok må tåle noe mer som eksponerer meg selv som jeg gjør gjennom bloggen, men ordet feit er uansett ikke innafor.

    16. alice: Jeg er så enig med deg, Alice! Man fjerner ord som indianer, og neger fordi det er diskriminerende ord, men ordet feit, det skal ikke fjernes. Det blir ikke vurdert fjernet en gang. Det sier vel mye om måten vi overvektige sees på – vi skal bare tåle det. Vi har en jobb å gjøre, stigmatiseringen bør til livs, ordet feit bør bort – nå fikk du meg til å tenke her 🙂

    17. Jorunn Skaar: Tusen takk, Jorunn – takk fordi du alltid gir meg så fine tilbakemeldinger. Det betyr masse, og det gir meg motivasjon til å blogge videre. Ha en nydelig mandag!

    18. Reidun: Kjære Reidun – Tusen takk for kloke ord, og fine ord. Jeg klarer innimellom å kjenne på følelsen av å være stolt over det jeg har oppnådd, og jeg har fått en helt ny hverdag. Ha en nydelig adventstid – sender deg en stor klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg