ALDRI igjen!

Jeg var så sikker. Jeg var nærmest 100% sikker, men jeg kunne vel ikke tatt mere feil. Litt småflaut er det også. Det skjedde igjen…

Dere som følger bloggen min husker kanskje at vi har laget treningsrom her hjemme. Etter at datteren vår flyttet ut i fjor sommer, så stod rommet hennes tomt, og vi hadde ingen planer for hva vi skulle bruke det til. Gjesterom hadde vi fra før, og det er sjeldent at det kommer så mye besøk at vi har behov for to gjesterom. Så plutselig kom den lyse ideen om å lage et treningsrom, og så tenkt, så gjort. Ikke at vi innredet det særlig fancy, men vi skaffet oss litt utstyr sånn at vi kunne trene mange ulike programmer der inne. Variasjon er viktig for at man ikke skal gå lei etter kort tid. Jeg var veldig fornøyd med rommet.

Jeg var nok litt spent på om det ville bli med dette som andre treningsprosjekter vi har hatt her hjemme før, men jeg følte dette ville bli annerledes. Jeg hadde en helt annen motivasjon, og jeg var så sikker på at treningsrommet, det ville bli brukt mye. Støvsamler var et ord som aldri kom til å bli brukt. Treningsutstyret skulle heller ikke bli tørkestativer slik tredemøller, og trimsykler ofte blir etter kun kort tid.

Vi har ikke brukt en haug av penger på fancy, dyrt utstyr. Vi har kjøpt oss en step, strikk, manualer av ulik vekt, en kettlebell, og ei vektstang med ulike vektskiver. I tillegg til dette, så hadde vi fra før av en av disse store balanseballene, og ei treningsmatte. I kjelleren til svigers, så stod det en elipsemaskin som de aldri brukte, så det tok vi med oss hjem hit. Med dette utstyret, så var vi så klare for mange gode, og varierte treningsøkter.

Vi kjenner vel alle til at diverse treningsapparater er blitt kjøpt inn, og motivasjonen har vært på topp både til å bruke trimsykkel, elipsemaskin, og tredemølle. Det ble sjeldent helt som vi hadde planer om. Jeg kjenner meg veldig godt igjen! Vi har hatt både trimsykkel, og en elipsemaskin tidligere, men det ble brukt en kort stund, og så stod de egentlig bare der, og samlet støv. De var i perioder veldig fine til å bruke til tørkestativ, og jeg tror mange av dere også har brukt diverse trimapparater til tørkestativer. Fint for tørken av klær, men neppe særlig positivt for helsen som vel var hovedgrunnen til at man handlet disse svære kolossene av noen apparater. Det var jo ikke bare å slå dem sammen heller, og legge de under sengen. De tok masse plass, og plutselig når den dårlige samvittigheten kom for at man ikke brukte de til trening som man skulle, så hatet man apparatene som pesten, og kunne ikke få dem ut fort nok. Sportsbutikkene har tjent gode penger på vårt blaff av en motivasjon, og vi har sittet igjen med frustrasjonen, irritasjonen, ei tynnere lommebok, og en haug av dårlig samvittighet.

Treningsrommet står der så fint og flott. Treningsutstyret ligger klart til bruk, men det ble ikke som jeg trodde denne gangen heller. Du verden så flinke vi var i starten. Jeg trente både kondisjon, og styrke, og jeg har hatt mange gode økter der inne. Likevel, det dabbet av etter hvert, og jeg skjønte fort at jeg må ut av huset for å få de gode treningsøktene mine. Hjemme er det så innmari lett å utsette treningen. Man ” skal bare “, og så blir det utsatt, og utsatt, og plutselig er treningen glemt. Sånn kan ikke jeg ha det. Jeg må forplikte meg. Jeg må trene når jeg har bestemt meg for å trene, og det skjer dessverre ikke hjemme. Selv om jeg har trent så lenge som jeg har, og kommet inn i så gode treningsrutiner som jeg har, så fungerer det ikke for meg å trene hjemme. Jeg må trene på Spring til faste dager, og faste tider.

Treningsutstyret ligger der på gulvet og samler støv. Step’en har blitt fin å sette fra seg ting på, elipsemaskinen er gitt bort på Facebook. Datteren vår lurte på om hun kunne overta en del av utstyret, og da slo den dårlige samvittigheten inn som lyn fra klar himmel : Vi skulle jo selvsagt bruke det. Vi hadde bare en treningspause fra hjemmetreningen. Særlig vi har. Uansett hvor mye vi prøver og motivere oss selv til å trene her hjemme, det skjer ikke. Det er et tiltak og ta på seg treningsklær, og dra helt inn på rommet for å trene, men det å dra avgårde kl.07 for å trene ei god økt på Spring, det har aldri vært et problem.

Det blir ikke flere treningsapparater, eller treningsutstyr i vårt hus. ALDRI! Nå må vi sannelig ha lært. Jeg trodde jeg hadde motivasjonen, og gløden, men istedenfor så skriker det etter å bli brukt. Utstyret lider ikke av overtrening akkurat.

Jeg trener godt. Jeg trener 4-5 ganger i uken, men hjemmetrening inngår ikke i min treningsplan. Jeg prøvde, og jeg håpet. Jeg har mine kondisjonsøkter, og mine styrkeøkter på Spring, og det er sånn jeg må ha det. Det er fantastisk å dra på trening tidlig om morgenen, og være ferdig tidlig sånn at hele dagen ligger foran meg. Jeg skal nå snart skrive en ny treningsplan for ett nytt år som snart kommer, og som vanlig skal den være underskrevet av meg selv.

8 kommentarer
    1. Kan ikke annet enn å smile. 😀 Dette er du ikke alene om Heidi. Men jeg er imponert av deg likevel. 😀 Så flink som du er til å trene uansett om det er hjemme eller ute-det har du grunn til å være stolt av!!!! Kanskje du må gjøre om treningsrommet til en lekker Walk – in-garderobe i stedet. 😀 Tror kanskje du har klær nok til å fylle den opp. 😀 Takk for den gode følelsen jeg fikk av å lese dette. ❤️ Du er ikke alene. 😀

    2. Anne Lise Webenstad: Hehe, jeg er nok ikke alene, nei. Men kjente jeg ble enda mer flau denne gangen 🙂
      Tusen takk for fine ord, Anne Lise <3 Jeg er heldigvis inne i en veldig god treningsperiode hvor jeg klarer å holde meg til treningsplanen min på Spring, og det er jeg stolt av, for det har aldri skjedd før.
      Vet du, det er faktisk en walk in garderobe jeg har planer om å lage på det gamle rommet til datteren min 🙂 Har mye klær, og jeg kunne virkelig trenge en flott garderobe. Garderoben hadde jo heller ikke støvet ned slik treningsutstyret blir hehe, så garderobe er mitt neste prosjekt. Eller jeg er tanken bak den, og min bedre halvdel utfører det 🙂

    3. Du er ikke aleine. Nå har ikke vi innredet noe rom, for det ble nedstemt av mannen i huset, det der hadde han ikke noen tro på. Med GOD grunn. Forrige gang jeg dro inn noe treningsutstyr, bortsett fra matta og to manualer jeg kjøpte i sommer, så sto treningsykkelen der så fin og flott i fem års tid. Helt uten å bli brukt i det hele tatt! Til den ble gitt vekk som støvsamler (evt. kleshenger) på ei av gruppene på Facebook. :))

    4. Bente Christiansen: Jeg tror aldri vi vil lære 🙂 Har et håp om at jeg har lært denne gangen, men sannelig om jeg vet. Er vel bare til man får en ny, lys ide 🙂

    5. Marit: Jeg tror vi er mange som har det akkurat sånn som oss. Vi går på med friskt mot, og har troa hver gang, men det blir sjeldent som vi håper. Jeg hadde virkelig troa denne gangen i og med at jeg hadde så gode treningsrutiner, men neida, det ble som alle de andre gangene 🙂

    6. He he, ja det kom dessverre ikke som en bombe. Vi mennesker er slik innstilt at hjemme forbinder vi med kos og avslapning og de fleste ca 98% må ut av huset for å trene og finne motivasjon. Kun få som er motivert nok til å få dette til. For de som ikke elsker trening må trene gjerne både ute en plass og med andre for å klare å motivere seg over tid.
      Synes du er flink Heidi, du står nå på videre 😊👍

    7. Lene Røstad: Takk, Lene. Jeg regner med at du har hørt mange sånne tilfeller før 🙂 Det vittige er jo at jeg sjeldent har vært så trygg at alt ville bli annerledes denne gangen , og jeg gikk på med friskt mot 🙂 Jeg fant fort ut at jeg da er en av mange som må ut av huset for å trene, og for å klare å følge treningsplanen min. Det går helt fint at treningsutstyret støver ned, så lenge jeg er motivert, og trener så bra som jeg gjør 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg