Det føles så godt

Jeg er på fjellet, og nyter gode dager i Hallingdal sammen med min bedre halvdel, og ” halve slekta.” Tre generasjoner nyter fjelluft, og norsk natur, og dette er livskvalitet. Bortsett fra at kroppen nok har ligget i langt bedre senger enn dette, så føles det godt å kjenne glede over å være ute i naturen. Min mor skjønner riktignok ennå ikke helt hvordan noen kan like å traske rundt i naturen, så dere skjønner sikkert at jeg ikke er oppvokst i noen friluftsfamilie. Det nærmeste vi kom en friluftsfamilie var vel bærturene, eller en skitur en sjelden gang. Vi var ofte på tur, men sjeldent innebar det å gå på oppdagelsesferd i naturen. Når vi var på tur, så campet vi et sted med stoler, bord og primus. Ett par netter hadde vi i telt, men teltstenger ble ofte ett vanskelig puslespill for min far, så teltet stod aldri som det skulle, og den ene natten kom regnet, og alt var bløtt, fra innerst til ytterst.

Vekten min har hindret meg i mye opp i gjennom. Den har uten tvil begrenset meg. Det å bære en så høy vekt som jeg hadde på et tidspunkt, det satte stopper for endel fordi jeg rett og slett ikke orket. Kanskje begrenset jeg meg selv mye fordi jeg var så stor. Kanskje trodde jeg at jeg ikke kunne, eller orket. Når jeg var på det største , så fristet det ikke å vandre rundt i naturen. Jeg orket ikke å puste, og pese. Jeg orket  ikke å svette som en gris fra start til slutt, og jeg orket ikke å være den som alltid kom sist, og som man alltid måtte vente på. Det var tungt å drasse rundt på den tunge kroppen.

Selv med høy vekt, så har jeg alltid vært aktiv. Vi var mye ute, men det ble ikke de turene i skog og mark som krevde for mye. Klart jeg ofte presset meg for familiens skyld, men da forsvant gleden, og istedenfor å kjenne meg glad, så ble jeg irritabel og sur. Når jeg måtte presse meg opp bakke etter bakke, så ble jeg en tikkende bombe, og man burde rygge langt unna om bomben eksploderte.

Nå kjenner jeg glede over å være ute i naturen. De siste årene har min bedre halvdel fått meg med på sine mange fisketurer. Vi har dratt på lavvoturer, og vi har leid oss hytte i fjellet. Jeg finner glede også i de små turene i nærmiljøet. Ta sekken på ryggen, finne ett fint turterreng,raste underveis, og gjerne grille pølser på bål.

Det er så utrolig deilig å kjenne på gleden over å være ute i naturen. Det å kjenne at kroppen samarbeider, og kjenne at kroppen trives med bevegelsen den får. Jeg puster ikke som en flodhest lengre, og puster jeg etter en slitsomt bakke, så går pulsen raskt ned igjen. Jeg kan ennå svette, men ikke på samme nivå som tidligere. Jeg har fortsatt allergi mot bakker, men jeg gruer meg ikke til å gå de på samme måte som før, og jeg går de så mye lettere enn før, selv med tunge lymfebein.

En lettere kropp, og en helt annen tankegang gjør at jeg finner glede, og livskvalitet ute i naturen. Følelsen er fantastisk å kjenne på. Jeg skal ikkebli toppturentusiast. Jeg har ikke som mål å nå den ene toppen etter den andre. Gaustatoppen var mer enn nok for mine lymfebein. Jeg trenger ikke de store turene for å kjenne på gleden jeg savnet i så mange år. Små turer er også store turer er mottoet til Stormberg, og jeg kunne ikke ha vært mer enig!

Jeg nyter gode dager på fjellet. Vi er på Vats som ligger i Ål i Hallingdal. Nydelig plass, nydelig sommervær, nydelig norsk natur. Det er så ubeskrivelig vakkert! For et land vi bor i, så heldige vi er! Snart pakker vi sekken igjen, og kjører til Steintjern hvor min bedre halvdel har fisket siden han var en liten gutt. Sekken fylles bla med egg og bacon, så det betyr frokost på stormkjøkkenet. 

Det føles så godt å være på en helt annen plass i livet. Det føles så godt å være 40-50 kg lettere, og det føles så godt å ha en kropp, og et sinn som endelig nyter istedenfor det motsatte.  Lag deg en god onsdag! 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg