Blir du kvalm av å se en overvektig kropp ?

Blir du dårlig om du en dag skulle se et bilde av en kvinnekropp med en bar mage, og med litt ekstra magefett? Man ser sikkert daglig bilder av ” normalvektige ” kvinner som viser både mage, og en del andre ting, og få reagerer med avsky når man ser det. En stor kvinnekropp derimot, det er det visst mange som ikke tåler å se. Noen tåler visst ikke å se en bar mage så lenge denne magen har litt ekstra magefett. Da blir mange kvalme, og skriker så det høres til den andre siden av jorden. En stor kropp, eller en bar mage med magefett, det betyr med en gang at man fremmer usunne verdier, og sier at det er helt ok å være overvektig. Ærligtalt!

Jeg følger en del flotte, store kvinner på Instagram. Mange av de er mange størrelser for store, og du verden så flotte de er! Jeg blir så utrolig glad når jeg ser hvordan de stolt viser hvor flotte store kvinner er! De fleste av dem viser mote i store størrelser, men noen viser også undertøy, og det med en del ekstra kilo både her, og der. Det er så utrolig flott å se hvor stolte de er, hvordan de stråler, og hvordan de gir fingeren til alle som antagelig hadde gitt uttrykk for at de hadde kastet opp når de så disse bildene. På Facebook er det og sider jeg følger hvor det legges ut bilder av flotte, store modeller, og jeg skal love deg at det hagler mange hatord om modellene har for mye magefett! Hvorfor er man medlem av en slik side om man ikke tåler å se en stor kropp med bar hud? Hva er i veien med enkelte? Bildene legges ut fordi  disse kvinnene er glad i kroppen sin, og jeg sier tommel opp! Hvilket flott forbilde er det ikke å være glad i den kroppen man har? Man fremmer ikke usunne verdier fordi man er stolt over hvem man er! Jeg er jo ikke der at jeg stolt viser kroppen, så jeg skal ikke rope for høyt, men jeg synes det er flott at man kan legge ut bilder av den man er, og vise verden at man er stolt. Det å fortelle at man ikke skal ha det store fokuset på kroppens utseende, men heller på hva kroppen kan gjøre for deg. Jeg håper jeg også kommer dit en dag. Ikke at jeg har behov for å vise bar hud hehe, men håper jeg kan kjenne på at jeg er en stolt, stor kvinne, og jeg er sannelig på vei.

Hva er det med enkelte mennesker som tror de kan si, og gjøre akkurat det de vil? Hvorfor er det helt ålreit å tråkke ned overvektige? Hvorfor er det sånn i samfunnet at overvektige er den gruppen mennesker som bare må tåle å være skyteskiven alle kan skyte fritt på? Selv har jeg aldri opplevd så stygge kommentarer som mange andre overvektige, men det gjør vondt langt inn i hjerteroten når man hører hva slags kommentarer en del får slengt etter seg bare fordi de bærer ekstra vekt. Jeg vet selv hvordan det er å få blikk, og kommentarer, men jeg har aldri fått høre så fæle kommentarer som mange andre. Ingen har kalt meg verken ekkel, eller sagt at de blir kvalme av å se den feite kroppen min…men dessverre, så er det så utrolig mange overvektige som får høre sånne ting hver dag. De fleste av oss tar ikke igjen, man tar det til oss, og så kverner kommentarene rundt, og rundt i hodet, og så er det på an igjen med alle de negative tankene om hvor stygg man er, hvor feit man er, og man kjenner på den vonde følelsen av å være mislykket. Hvorfor skal min vekt bry andre? Hvorfor skal vi overvektige dømmes ut i fra antall kilo vi bærer? Sier mine kilo noe om hvem jeg er? Etter at jeg begynte å blogge, så får jeg mye meldinger fra dere som leser bloggen, og det er endel som gjør vondt å lese. Det er vondt å lese hva mange opplever, og det er vondt å innse hva slags holdninger som finnes der ute. En leser som glad, og fornøyd skulle til byen for å kjøpe seg en soft is fordi hun hadde vært så flink, og gått ned en del kilo. Soft isen var hennes premie for en veldig god innsats. Isen ble plutselig ikke så god når ett par damer bak henne konstaterer at det ikke er rart at hun er så tjukk når hun sitter der på ræva, og spiser is! Eller når en leser fornøyd har kjøpt seg ny badedrakt, og i det hun skal uti vannet, så er der en forholdsvis voksen mann som  ber henne kle på seg fordi han ikke orker å se den feite kroppen hennes! Slike kommentarer svir, og det verste av alt er at samfunnet godtar at vi overvektige får slengt sånne kommentarer etter oss. Når man tenker på hva slike kommentarer gjør med oss voksne, så kan man jo bare tenke hva sånne kommentarer gjør med de helt unge som også får høre slike ting. Det er utrolig skremmende!

Jeg kjenner at jeg blir så utrolig sint når jeg tenker på hva slags holdninger det er der ute til oss som er store! Hva slags rett har noen til å fortelle oss hvordan vi skal være, og hvem har rett til å si at vi er stygge, mislykkede mennesker? Hva slags idioter går ut offentlig og sier at man blir kvalm av å se overvektige mennesker på stranden, og hvorfor er samfunnet blitt sånn at mange ser på overvektige som tapere? Hvorfor tror store deler av samfunnet at vi som er overvektige er en gjeng med latsabber som ikke gjør noe annet enn å spise, se på tv og slite ut sofaen? Hvem har skapt slike holdninger, og hvorfor tror mange fortsatt på disse mytene? Klart det er mange overvektige som spiser for mye, trimmer for lite, og sitter mye på sofaen, men det er det jaggu med mange normalvektige også som gjør! Har man noen gang tenkt over at det kanskje er en grunn til at enkelte overvektige isolerer seg med mat, og tv? Hva tror dere at det gjør med et menneske som gjennom livet hele tiden er blitt kalt både tjukk, og feit? Hvordan tror dere at det føles og hele tiden føle seg stygg? Kanskje er det blikk, kommentarer og mobbing som gjør at enkelte isolerer seg, og bruker mat som trøst? Jeg sier ikke at det er noen unnskyldning for at man er overvektig, for vårt liv, er vårt ansvar, men mye har en årsak, også overvekt. Samfunnets holdning til overvektige er utrolig stygge, og fallhøyden blir så utrolig stor når man ikke føler at man passer inn. Også i arbeidslivet må holdningene til overvektige endres. Det å søke jobb som overvektig er en stor utfordring fordi mange arbeidsgivere ser på overvektige som late, og at man dermed ikke kan klare å yte det man skal. Kanskje på tide å legge også denne myten død? Jeg blir så iltrende sint når mennesker ser ned på andre for hvordan man ser ut. Kanskje alle skulle ta en titt på seg selv i speilet, og se om man har noen grunn til å prate andre folk ned? Hvorfor er en normalvektig finere enn meg? Hvorfor skal ikke jeg få føle meg fin fordi om jeg har en del kg for mye? Hvem har rett til å si at jeg er stygg, eller uttale at man blir kvalm når man ser overvektige mennesker? Hva gjør alle andre til så mye bedre mennesker enn de som er overvektige? Å være overvektige er ikke ensbetydende med verken dårlig helse, mindreverdig eller latsabb. Jeg er sikker på at min kondisjon, og helse kan være langt bedre enn hos en normalvektig. Når vi overvektige kler kiloene inne, og helst vil skjule det som skjules kan, så er en del raskt ute med å fortelle at vi er fine akkurat som vi er, men straks en del overvektige kler av seg, så hagler kommentarene, og da skal vi sannelig kle på oss.

Tommelen opp for alle store, flotte kvinner som stolt viser seg i både sommerkjoler, treningsklær, shorts, og badedrakt! Tommelen opp for alle som har lært og ikke bry seg om hva drittsekker måtte si om kroppen deres, og tommelen opp for alle som vet at skjønnhet kommer i alle størrelser. Gå i det du vil, og vær stolt av den du er!  Det er flott med både valker, mage, rompe, og grevinneheng!! Har noen problemer med å se en frodig kropp med flotte former, så kan de snu seg bort, de kan mene det de vil, men hold kjeften lukket, og innse at der sikkert er veldig mange som ikke synes at de heller den flotteste blomsten på blomsterenga!

 

Om du er på Instragram, så hadde jeg blitt veldig glad om du vil følge meg der. Du finner meg på : heidirosander

De aller fleste gavene fra bloggens adventskalender er sendt, hentet, og levert, men der er en gave igjen. Vinneren har ikke svart på eposten jeg sendte, og det er eneste måte jeg kan kontakte vedkommende på siden vinneren har ett veldig vanlig navn. Jorunn Olsen ble den heldige vinner av en overdel fra Dia Dia, så om du heter Jorunn Olsen, så sjekk mailen din. Om jeg ikke har hørt fra deg innen slutten av måneden, så må jeg nesten legge den ut på nytt som en giveaway her på bloggen.

4 kommentarer
    1. Man blir mobbet for alt !! Tjukk, lav, krøller, rødt hår, fregner, briller, regulering, sjukdom, absolutt alt !! Og det rare er at jeg har til gode å støte på et perfekt menneske ! DE finnes simpelthen ikke !
      Jo, mange blir mobbet for overvekt. Noe som er helt idiotisk, og jeg ser ingen grunn til det heller. Sunnhet synes ikke utenpå kroppen. Min beste venninne har alltid vært slank, er storrøyker og spiser ganske usunn mat. Det gjør ikke jeg. Jeg vet ikke…MEN jeg tror vi blir letter mobbet om vi framstår som misfornøyde med oss selv. Går vi gjennom livet med senket blikk, og lut rygg er vi et lett mål. Retter vi ryggen og smiler til verden vil den i de fleste tilfeller smile tilbake. Det er min erfaring. Så vær stolt av den du er. Gi pokker og ta for deg av livet 🙂
      Nå mener jeg virkelig ikke at de som blir mobbet har skylden selv ! Tror vi alle har litt skyld om vi ikke slår ned på det. Ikke tolerer at andre blir mobbet. Si i fra med en gang.
      I vår familiekrets har vi nå en situasjon med en familie som må flytte til en annen kant av landet for at et av barna blir mobbet. Skolen griper ikke inn. Foreldrene til mobberne gir faen. I dette tilfellet dreier det seg også om at mobberne ikke er etnisk norske,….så da tør vi vel ikke si noe heller. Da blir vi jo kalt rasister med en gang. Når vi bor i et land der foreldre godtar at ungene mobber andre. Der lærerne ikke tør å være voksene, og storsamfunnet svikter totalt. Da er det ikke rart at mobberne får holde på som de vil. Vi må bry oss med og om, Vi må våge å være upopulære, være den “sinte nabokjæringa” i vinduet. Være voksne forbilder for dagens unge. Og ikke minst ! Det er de som mobber andre som skal skifte skole !!! Ikke den som blir mobbet !

    2. Jeg er så enig!!!!
      Overvekt er den siste “fordomsbastionen” – det er IKKE greit!
      Denne må deles!

    3. Jeg kan langt på vei være enig med deg at mange store kvinner flotte. Men jeg er nok ikke så villig til å fokusere på det. Menneske, personlig het, holdninger er viktigere. Men det er ingen grunn til å skamme seg for å være et menneske som kjemper

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg