Botox mot overvekt

Alle som sliter med overvekt venter på superpillen. Pillen man bare kan ta, og vips, så er kiloene borte, og man lever lykkelig alle sine dager. Den drømmen har jeg drømt mange ganger, men nå blir jeg snart 47 år, og ennå er ikke drømmen gått i oppfyllelse. Akkurat den drømmen tror jeg ikke på lengre. Man er liksom ikke i nærheten en gang. Legevitenskapen når stadig nye høyder, lang forskning resulterer i gjennombrudd, men når det kommer til overvekt, så kommer liksom aldri gjennombruddet. Hva er det som skaper overvekt, og vil det der fremme ligge en superpille? Jeg tror ikke på noen superpille. At der stadig vil skje fremskritt, det tror jeg på, at legevitenskapen jobber på spreng for å finne ut hvorfor noen har lettere for å legge på seg enn andre, det tror jeg på, men jeg tror vi bare må innse at vi må gjøre jobben selv, vi jobbe med hodet, og sette det mentale først. Gode råd, og nyttige tips vil der alltid være mye av, men superpillen, den tror vi vel ikke på?

Wrinkled apple and a nice apple and syringe on a white background

For noen dager tilbake, så kunne man lese at Botox nå skal testes ut i kampen mot overvekten. Botox skal man ha stor respekt for, og botox skal man vite hvordan man setter, men det er ingen tvil om at botox hjelper veldig mange mennesker med ulike helseutfordringer. Selv har jeg en mann som etter en yrkesskade sliter med ekstreme smerter, og han får botox 3.hver måned som et ledd i hans smertebehandling. Noen opplever å bli smertefrie ved hjelp av botox, mens andre opplever at smerten i alle fall lindres litt. Kreftpasienter, og migrene pasienter er noen av flere pasientgrupper som har stort utbytte av botox, og nå skal det altså prøves i kampen mot overvekten.

Det er barn som nå skal prøve ut botox. Vi voksne, vi kan få tilbud om slankeoperasjon, et tilbud de ikke ønsker å gi for mange unge. Det er ved barneklinikken ved St. Olavs hospital i Trondheim at noen sterkt overvektige barn nå skal få prøve botox. Jeg kjenner jeg er litt spent på resultatene. Jeg vet at botox også er blitt prøvd ut på voksne, og at resultatene der vil foreligge i nær fremtid. Nå er det barn mellom 12 – 15 år som skal prøve botox. Ofte tenker vi jo skjønnhet når vi hører om botox, men botox er så mye mer. I kampen mot overvekt, så skal botox’en injiseres i slimhinnen på magesekken. Man skal dermed treffe ei nerve som stimulerer metthetsfølelsen. Men om man føler mer på metthetsfølelsen, så betyr kanskje ikke det at maten man likevel spiser er sunn? En ting er å føle på metthetsfølelsen, en annen ting er vel hva slags mat man putter inn i munnen? Det kan jo ikke styres med botox bruk? Selv om man føler mer på å være mett, så kan man jo velge usunt istedenfor sunt? Om man gjør noe med metthetsfølelsen, så gjør det kanskje noe med mengden man spiser, men ikke hva man spiser, og hvorfor.

Jeg håper virkelig at disse overvektige barna som får være med i studien, at de får kjenne på at dette fungerer. Jeg kjenner jeg blir så trist når jeg ser overvektige barn, og samtidig vet hvordan samfunnet er, og hvor lite hjelp det egentlig er der ute for dem. Heldigvis skjer det ting, Helse Norge begynner å ta overvekt blant barn, og ungdom mer på alvor nå enn før, men det er en lang vei å gå. Barna står foran viktige år, og må tas på alvor! Jeg tenker at man må ha et opplegg ved siden av botox’en. Man må også jobbe mentalt når det kommer til barn! Man må finne ut hvorfor ting er som det er, hvorfor er barnet overvektig, hvorfor trøstespiser barnet, hvorfor blir mat misbrukt. Dette kan ingen sprøyte med botox gi noe som helst svar på, og nå tror jeg de aller fleste er enig i at overvekten sitter i hodet. I Trondheim skal man i tillegg til å gi botox også gi barna livsstilsbehandling uten at de sier så mye om hva den består av, men jeg håper inderlig at man jobber med å finne ut hvorfor barna spiser seg til overvekt. Ei sprøyte alene vil ikke være løsningen tror jeg.

Alle ønsker vi en vei ut av overvekten. Ett godt eksempel på det er vel hvordan vi desperate kaster oss over alle dietter, og all slankeinformasjon som skriker mot oss i disse dager. Vi er desperate på og endelig finne en vei ut av overvekten. Vi vet at veien ut av overvekten kun kan finnes med beinhard jobbing både fysisk, og psykisk. Vi vet egentlig at jobben kun kan gjøres av oss selv alene, og at hårete mål, og syke dietter ikke er veien å gå, men likevel velger vi feil vei. Vi lærer aldri. Vi går i den samme fella gang etter gang. Jeg hadde mer enn gjerne satt botox om jeg visste at det kunne hjelpe meg, men jeg tror ikke jeg hadde satt botox om det ” kun ” kunne hjelpe meg med metthetsfølelsen. Jeg kjenner sjeldent på sult – mett, og det vanlige, daglige kostholdet er egentlig ikke mitt store problem. Problemet mitt er suget for å få noe usunt i munnen, det søte, og det salte, alt som skriker kalorier. Jeg hadde vært evig lykkelig om lysten på dette forsvant, det hadde hjulpet meg en hel masse.

Mental jobbing er bud nummer 1 for å gjøre noe med overvekten vår. Istedenfor å kaste bort en haug av penger på pulver, diverse shaker, proteinbarer, supper og dyre slankeopplegg, så ville jeg ha brukt pengene på å gå i samtale med dyktige fagfolk som kan hjelpe deg med hodet. Det hjelper ingenting på sikt om du shaker i noen måneder, eller om du lever på supper i noen måneder. Du kan oppleve at du går ned i vekt i denne perioden, men hodet ditt er på akkurat samme plassen. Jeg blir så provosert når jeg ser det annonseres, og reklameres for diverse opplegg som skal gi deg den slanke kroppen du så høyt ønsker deg. Det koster tusenvis av kroner, du går nok ned mange kilo, men tenker ikke på tiden etterpå. Du har ikke jobbet med hodet, så det er på samme plassen med akkurat de samme tankene. Du tenker ikke på at du etter denne dietten/opplegget skal tilbake til det vanlige livet. Du skal begynne å spise som vanlig igjen, og jeg er sikker på at det er mange flere som opplever å gå opp i vekt enn de som opplever at de klarer å holde vekten når opplegget er gjennomført. Bruk heller pengene på å rydde i hodet ditt. Finn svarene, finn ut hvorfor ting er som de er, finn ut hva som er din vei mot ett lykkeligere deg. Der er mange fagfolk der ute som kan hjelpe deg. Jeg brukte kogentiv terapi, og jeg har brukt coach – det er det beste investeringen jeg noen gang har gjort! Ikke kav etter den slanke kroppen, men fokuser på at du skal få det så godt som du ønsker med en kropp som spiller på lag med deg. Hun på 60 kg er antagelig ikke noe mer lykkelig enn det du er. Lykke måles ikke i størrelsen på kroppen din – å føle kjærlighet til seg selv, det vil også gi enn mer lykkelig kropp <3

 

10 kommentarer
    1. Du har så rett så rett Heidi!! Dette stykket skulle byttes ut med alle de “Bli slank- stykkene i ukebladene nå på nyåret!!! Det finnes ingen snarvei, men hard jobbing som rekker å feste seg i hodet!!

    2. Hmmmm….. 🤔 Det viktigste er nok at en må jobbe med hodet og psyken først. Så er vel en omlegging av kosthold litt lettere å gjennomføre, og ikke noe ekstremt. En skal leve også… 😉
      At det skal testes botox mot fedme på barn synes jeg er drastisk, er jo gift de skal bruke. En vet vel ikke hvilke bivirkninger det kan føre med seg i de senere år, får håpe det får store konsekvenser for de barna. Er bra at de skal ha livsstil behandling i tillegg, håper de gjør det arbeidet ordentlig.

    3. Et nyttig innlegg igjen! Enig med ovenstående innlegg, dette burde ukebladene ha fokus på!!

    4. M: Det er absolutt interessant! Jeg følger med, og kommer med oppfølging når forskningsresultatene foreligger. Dette er gjort på voksne også, og de resultatene skal komme i nær fremtid.

    5. Ragna Karlsen: Enig! Mental jobbing er viktigst. Jeg tenker at Botox i utgangspunktet er interessant, men om det kun handler om metthetsfølelsen, så betyr det lite hva man putter i munnen. Sammen med et opplegg ved siden av, så får man jo håpe det kan hjelpe de barna som er med i prosjektet. Jeg vet faktisk ikke hva slags bivirkninger Botox har, men det er vel bivirkninger med alt. Botox hjelper veldig mange, men om det kan hjelpe mot overvekt, det kjenner jeg at jeg er litt skeptisk til.
      Veldig enig med deg i at man skal leve også 🙂

    6. Jorunn Skaar: Det er dessverre altfor lite fokus på det mentale i media. Det selger kanskje ikke godt nok i forhold til alle diettforslagene som ukebladene kommer med….Hodet først, så vil mye endre seg 🙂

    7. Hei😊jeg var en av de voksne som var med i studien ved stolav og jeg fikk botox injeksert i magen👍🏻 Det er ikke noe jeg angrer på👍🏻Jeg har hatt stor effekt og gikk ned nesten 40kg, jeg kjente ikke sult og musklene i magesekken ble delvis lammet slik at det tok lengre tid for maten å forlate magesekken og ut i tarmen, jeg klarte ikke å spise så mye mat mens jeg gjorde dette! Hat vært i norsk ukeblad og på nrk ang dette! Dette er et hjelpemiddel sa jeg den gangen, men det ble ikke noe av at de skulle ha dette som behandlingsmetode!

      1. Hei Tina 🙂 Dette prosjektet husker jeg at jeg leste en del om, og det var et prosjekt jeg synes var så spennende. Jeg har veldig tro på botox også mot overvekt.
        40 kg er jo kjempebra!! Ble det ikke noe av prosjektet? Vet du hvorfor? Jeg hadde virkelig håpet at dette var noe de ville bruke, og hvor det ble gode resultater….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg