Speil, speil på veggen der

2.juledag, snart er juledagene over, og hverdagen er tilbake.Romjulen kommer med sine julebukker, og med sin dårlige samvittighet over julens utskeielser. Det er nå samvittigheten skal rive, og slite i oss en del dager, og vi skal kjenne på hvor mye vi angrer både på det ekstra stykket med juleribbe, de ekstra marsipanbitene, og de par porsjonene med riskrem man egentlig ikke trengte å spise. Det er nå vi skal kjenne på den dårlige samvittigheten over at julen gikk rett vest i år også, sånn matmessig tenker jeg da på. Du har spist for mye du også? Det ble for mye søtt, for mye riskrem, for mye juleribbe, og generellt alt for mye fy mat? Du kjenner det på kroppen du også? All julematen som har lagt seg på strategiske plasser rundt forbi på kroppen, og da på de plassene hvor hele verden kan se at det ligger? Kjenner du også at buksene er blitt trangere? At magen har blitt større? At ett par av valkene definitivt er større enn de var lille julaften? Og ikke minst, så ser du jo at haken er dobbelt av det den var før juleribba ble satt på bordet sammen med alt det andre du skulle prøve å spise mindre av i år enn i fjor? Jeg har fortsatt ikke badevekt hjemme, og det skal jeg være glad for nå – den hadde vist verdens lengste Gene Simmons tunge mot meg om jeg hadde gått på vekta etter denne julen…hvor mye tror du at du har lagt på deg etter julens utskeielser? De sier at man i gjennomsnitt legger på seg ca 2 kg i julen, men da er ikke jeg gjennomsnittet tenker i alle fall hodet mitt. Jeg må minst ha lagt på meg 5 kilo, om ikke nærmere 10 kg er mer riktig….eller er det rett, og slett det idiotiske hodet mitt som slettes  ikke sier sannheten? Et hode som vil ha meg til å tro noe som jeg bare føler, men som ikke er sant?

Så mye rare tanker vi kan gå rundt med etter noen dager i ribbe, og godsaker! Jeg hadde nok trodd at jeg skulle takle julens utskeielser noe bedre enn jeg kanskje gjør. Jeg takler de jo forsåvidt bra, men jeg klarer ikke hele tiden å tenke på at jeg har spist med verdens beste samvittighet, for det har jeg nok ikke.Jeg ser at jeg fortsatt må jobbe en del med dette skrullete hodet mitt på noen områder. Jeg kan vel kanskje ikke helt akseptere en del av valgene jeg har gjort i julen, eller jeg vet at valgene er mine, og jeg står for valgene jeg har gjort, men mitt store problem er følelsen av å ha lagt på meg, det er ene, og alene den følelsen som hodet mitt sliter med. Klart jeg har lagt på meg. Jeg ville bli veldig overrasket om jeg ikke hadde det, men når det kommer til hvor mye, så aner jeg heldigvis ikke. Kanskje kunne det ha vært lurt å vite, men kanskje er det like lurt at jeg ikke vet. Resultatet kan slå begge veier, og jeg hadde neppe taklet begge veiene like bra. Jeg er egentlig helt fortrolig med det jeg har spist, og jeg har vært vel vitende om at det er sånn julen skal være. Man skal kose seg, og ikke tenke for mye på hva man spiser. Jeg er helt fortrolig med alt det der. Jeg vet også at det ikke har vært noe etegilde her hjemme, men det har vært mye sukker, noe fett, og en herlig blanding av alt mulig. Den herlige blandingen kunne jeg kanskje ha droppet. Det ga meg dårlige minner fra den tiden hvor jeg var på det største, og hadde magevondt, og var kvalm etter hver bidige helg fordi jeg hadde spist en salig blanding av det meste. Den tiden vil jeg ikke ha tilbake, og jeg er trygg på meg selv der at den tiden ikke kommer til å bli en del av livet mitt lengre.

Valg, og følelser. Jeg har egentlig ikke verdens dårligste samvittighet over det som er spist disse juledagene. Jeg er kommet dit at jeg kun kan klandre meg selv for alt av valg som tas, så der er alt greit, og det føles godt. Det jeg innser at jeg sliter med, og må jobbe med, det er følelsen av å ha lagt på seg. I mitt skrullete hode, så kan jeg liksom nesten se alle kiloene med julesnadder som har lagt seg på kroppen…jeg kan liksom se hvor alt har lagt seg…hvor idiotisk er ikke det? Jeg føler at jeg har lagt på meg en haug av kilo… jeg burde jo innse at det ikke er tilfelle, men hodet tror det likevel…og når hodet tror det, så kjennes det på kroppen. Da har magen økt, livvidden økt, og dobbelthaken er blitt dobbelt av det dobbelte. Her må det jobbes fremover. Jeg kan umulig ha gått opp 5-10 kg på disse få dagene….!!! Hvorfor vil hodet ha meg til å tro det, og hvorfor tillater jeg meg selv å tro det? Hvorfor må jeg føle meg som en ekstra stor flodhest på bakgrunn av noen juledager med god mat? Og hvorfor tillater jeg meg selv å føle meg som en flodhest? Disse følelsene trodde jeg at jeg hadde mer kontroll over enn jeg tydeligvis har, så her må det jobbes i det nye året. Jeg har skrevet det før, og skriver det igjen: selv om jeg har kommet langt på det mentale planet, så vil det nok være en del  krangel på noen områder med hodet også fremover. Hodet mitt har vært så full av negative tanker i så mange år, så da er det ikke gjort på noen måneder å endre dette til den ” perfekte” tankegangen…men jeg kjenner likevel at jeg er litt stolt. Stolt over at jeg ikke tenker som jeg gjorde før. Jeg har ikke vært i nærheten av å besøke kjelleren i julen, og det er en seier 🙂 Speilet står jeg sjeldent og speiler meg i uansett. Jeg spør aldri speilet om hvem som er den vakreste, fineste, tynneste, eller tjukkeste, men jeg er flink til å ønske meg selv en god morgen hver eneste morgen foran speilet på badet, og jeg er flink til å si at denne dagen skal bli en bra dag. Så vet jeg at jeg har fått masse viktige, og gode verktøy som jeg kan bruke å jobbe med fremover for å bli litt mer sjef i hodet på alle områder 🙂

Jeg skal ikke starte en eneste diett når det nye året nå snart banker på døren. Jeg vet at det jeg har gjort i 2016 er så bra at det bare er å fortsette på denne veien, med noen forandringer. Jeg skal foreta noen ekstra grep utover i 2017. Jeg skal bli flinkere på en del området som omhandler mat, og måltider. Spise oftere, og mindre…passe på å få spist de måltidene jeg skal. Jeg skal prøve å spise noe mindre porsjoner, redusere på noe, legge til på noe annet. Jeg vet at kosten nå må settes litt i rammer, der har jeg vært for slapp. Ukebladene vil de neste ukene skrike mot oss, og fortelle om hvilke superkurer man må følge for å få den slanke, fine kroppen. Drit i alle ukeblader, og overskrifter!  Kast alt av nyttårsforsetter på båten. Du vel like godt som meg at diettene ikke holder, og når X antall dietter er over, så er du tilbake der du var før du startet med disse superdiettene som egentlig ikke finnes! Den beste dietten du kan starte, det er å ta grep i eget liv! Sett deg mål som er mulige å nå. Sett deg realistiske mål! Det er ikke realistisk at du skal trene hver dag, og det er ikke realistisk at du skal bli slank på verken shaker, nutrilettbarer, eller ananas. Mat er en del av livet. Det handler om å tenke fornuftig, spise sunt, og heller kutte ned på det du vet at kroppen ikke har så veldig godt av. Det handler om å finne erstatninger, det handler om å aktivisere seg selv når søtsuget kommer, og du vil gå beserk i sjokoladeskuffen. Det handler om å kose seg, og innse at kosen er en del av det gode livet. Det handler om å spise en sjokolade om det er det du vil, og så spiser du ikke den samme sjokoladen i morgen. Det handler om å få kontroll over samvittigheten, og være snill med deg selv. Det handler om å gjøre det du alltid har snakket om. Kom deg ut i en aktivitet, begynn å tren, finn frem joggeskoene som du fikk til jul for fem år siden. Det handler om de små skrittene, og det handler om og slutte å tro at lykken er i kiloene du bærer! Aksepter deg selv for den du er – du er ikke vekten din, og lykken finnes ikke i en slank kropp. Lykken er ikke kropp – lykken er de gode følelsene, det gode livet, de gode opplevelsene – lykken er å ha det godt med seg selv uansett størrelse!

Jeg gleder meg såååå mye til trening igjen, for det har det blitt lite av i julen. Mandag 2.januar så startet treningsgruppen for overvektige opp igjen etter en liten juleferie, og jeg gleder meg stort! Jeg håper mange som har tenkt at de har lyst til å starte sammen med oss, gjør nettopp det. Det bør kanskje være ett av dine mål for det nye året? Jeg skal minne deg på treningen i ett senere blogginnlegg, men ta kontakt om du er en av mange som vurdere å starte opp å trene sammen med andre overvektige! Det er tid for å skrelle poteter, og forberede ribbemiddag. Datteren min har jobbet i julen, så i dag blir det en liten julaften på ny med julemiddag, pakker og kos. Jeg gleder meg <3

Den siste luken vi åpnet, luke 24, den bestemte jeg meg for å trekke på nyttårsaften, så du har fortsatt muligheten til å være med i trekningen frem til da. Gaven bak luke nr. 24 er produkter jeg ikke kan unnvære, og som jeg bare elsker. En gave som skiller seg helt ut fra alle andre gaver som er delt ut til nå i kalenderen, men du verden for en flott gave! Produktene letter i alle fall min hverdag veldig, og ikke minst, så er det fantastiske produkter! Bak luke nr. 24, så lå der en KOMPLETT MOPPEPAKKE GITT AV UAVHENGIG NORWEX KONSULENT TORHILD AAS!!! Verdien på den komplette moppepakken er hele 1599 kr !!!! Du som vinner mottar mopp, 3 ulike moppefiller samt en gummibørste som du kan fjerne rusk, og støv fra fillene med. Jeg har dette moppesystemet, og er så utrolig fornøyd!! Jeg har prøvd andre moppesystemer før, men for meg er dette det desidert beste! Moppen er en av Norwex sine mest etterspurte produkter. Den har teleskopisk moppeskaft som kan justeres til høyden din, slik at den blir ergonomisk riktig. Den gir den også mulighet til å nå høyere steder.

Norwex kaller moppen for den lydløse støvsugeren. Tørrmoppen ( gul, tenk på sola) plukker opp all pels, støv og skitt av dine gulv. Som alle  Norwex sine mikrofiber produkter, har moppen evnen til å fjerne 99% av bakterier fra en overflate når du følger de riktige bruk- og vedlikeholds rådene. Bruk gummibørsten til å fjerne rusk og støv fra moppen, rett ned i søppelbøtten.

Med moppesystemet fra Norwex, bidrar du til mindre avfall fra for eksempel engangsmopper.

Fuktmoppen (blå, tenk på vann) rengjør gulvflater med bare vann og etterlater ingen produktrester. Du kan enten bruke den fuktig, eller spraye gulvet med sprayflaske. Når du er ferdig med å vaske, skyller du bare moppene og henger de til tørk. BackLock begynner nå jobben inni moppen. (selvrensende egenskap mot mugg, sopp og bakteriell lukt).

Skrubbemoppen brukes på klinker og fliser.

Moppene vaskes i vaskemaskinen på 60 grader ved behov. Vaskes med vaskepulver, men IKKE skyllemiddel. Produktene til Norwex kan i tørketrommelen!

 

Dette fantastiske moppesystemet fra uavhengig Norwex konsulent, Torhild Aas kan du vinne! Dette vil lette rengjøringen din en hel masse!! Det er så enkelt, og greit. Det tar mindre tid, og huset blir gullende rent! Ønsker du denne moppepakken fra Norwex konsulent, Torhild Aas? Kunne du trenge å lette rengjøringen hjemme? Legg igjen en kommentar, og du er med i den aller siste trekningen på årets julekalender. Trekningen av moppepakken blir altså foretatt på nyttårsaften slik at mange får anledning til å være med i trekningen 🙂

 

Skulle du være interessert i mer informasjon om Norwex, eller kanskje ha en demonstrasjon av produktene hjemme, så kan du kontakte Torhild.

Alle som har en demonstrasjon hjemme hos seg selv i januar eller februar blir med i trekningen om en komplett supermoppepakke. Dette kommer i tillegg til vanlige vertinnegaver 🙂 Trekning 1. mars. Send melding via Facebook siden hennes eller til mobil 91599439.

For gode tilbud sjekk facebook siden hennes ; https://www.facebook.com/Torhild-Aas-uavhengig-Norwex-konsulent-på-Sørlandet-365893576931418/?fref=ts

eller bestill varer direkte på;  www.torhiaas.norwex.no , da kan du få varene levert direkte hjem til deg 🙂

Siste luke i dagenes kalender inneholdt også ett spesielt, og flott smykke gitt av Snefrids Hus. Dette smykket kan bli ditt om du kommenterer på bloggen at du også kunne tenke deg å være med i trekningen av smykket. Snefrid Linge som driver Snefrids Hus er ei fantastiske dame som jeg har vært så heldig å kjenne i mange år nå. Du skal få bli bedre kjent med henne, og en del av hennes arbeid på bloggen i det nye året. Har du ikke vært på Snefrids Hus i Grimstad, så må du ta turen når julen er over. Snefrid har brudesalong for både henne, og han, og hun har selskapsklær. Snefrids Hus har nydelige festlokaler, her er brudesuite, og andre rom for overnatting som er så flotte! Snefrid driver med makeup, og styling – så en venninnekveld her må jo være en god ide 🙂 Snefrids Hus rommer også en liten gårdsbutikk hvor man for eksempel kan få servert ferske wienerbrød bakt i baksteovnen – de er så gode at man får vann i munnen bare av å se de 🙂 Det flotte smykket kan bli ditt om du legger igjen en kommentar på bloggen min i dag. Vinneren trekkes også nyttårsaften. Du kan lese mer om Snefrids Hus her : http://www.snefridshus.no/ og her : https://www.facebook.com/Snefrids-Hus-203761359646982/?fref=ts 

 

Det er mange som har vært med på å gi gaver til bloggens adventskalender, og de fortjener litt oppmerksomhet:-)  Uten alle disse som har gitt så flotte gaver, så hadde det ikke vært noen adventskalender. Disse sender jeg en stor takk til :

* Alexis Mote – http://www.alexismote.no/index.php

* Nice Size – https://www.facebook.com/nicesizedrobak/?fref=ts

* Nais – https://www.facebook.com/naisbutikken/?fref=ts

* Mother India – http://motherindia.no/

* Helsekilden – http://www.helse-kilden.com/index.html

* Ellinors Stue – https://www.facebook.com/Ellinors-Stue-737863952915609/?fref=ts

* Spring Trening – http://www.springtrening.no/

* Sørensen Sko – https://www.facebook.com/JSorensenSko/?fref=ts

* Snefrids Hus –  http://www.snefridshus.no/

* Cinderella Stormote – https://www.cinderella.no/

* Lingzi – https://www.facebook.com/Lingzidametoy/?fref=ts

* Ciso – http://ciso.dk/

* Stormberg – http://www.stormberg.com/no/

* Dia Dia – http://www.diadia.no/

* L’evolution – http://levolution.no/

* Zhenzi – http://www.zhenzi.com/zhenzi.aspx

* Hjerter – http://www.hjerter.no/

* Wilhelmines – http://www.stormote.com/

* Pont Neuf – http://pontneuf.dk/eng/

* Maxima Mote  – http://www.maximalillestrom.no/

* Handberg – http://www.fashiongroup.dk/

* Forever Living konsulent Ingrid Pedersen Tveita – http://myaloevera.no/forevertveita/nb/start

* Torhild Aas Uavhengig Norwex konsulent på Sørlandet : https://www.facebook.com/Torhild-Aas-uavhengig-Norwex-konsulent-på-Sørlandet-365893576931418/?fref=ts

* Vita Univers – https://vitaunivers.no/

* Fants Favoritt – Norges eneste hundekafe – https://www.facebook.com/fantsfavoritt/?fref=ts

* Urtemor – https://www.facebook.com/BioTeam-Helhetsterapi-127691605882/?fref=ts

 

9 kommentarer
    1. Wow som du treffer meg i mye av det du skriver.
      Snart nyttår og skjerping her😊
      Kos deg masse med deilig ribbe idag😊

    2. Vil gjerne være med på trekningen av moppepakka og smykket. Takk for de flotte blogginnleggene dine og ønsker deg en fin romjul. Ser fram til at du skriver om treningen. Vurderer seriøst å begynne treningen for overvektige.

    3. Må nesten flire litt 🙂 satt også her å lurte på om jeg hadde lagt på meg 5-10 kg nå i jula. Ble så glad når jeg så treningen starter opp igjen 2 januar. GLEDER meg en hel masse for bare det å gå å trene får en til å føle seg bedre både i kropp å sjel.Ha en fortsatt fin Jul og kos deg en masse 🙂

    4. God romjul. Vi må tenke på at det er tiden mellom nytt år og jul vi må være flinke.. Tida mellom jul og nyttår er bare ei uke..
      Man skal kose seg litt og. Ta en ekstra gåtur om en føler det blir mye sitting og spising.

    5. Haha, for et herlig skilt med fin sang 😂
      Jeg har ikke dårlig samvittighet for hva jeg spiser i jula, men er redd….

    6. ÆRLIGE HERLIGE DEG HEIDI!!!! Du skriver så ekte og godt!! Hiver meg med i trekningen av disse flottte tingene😁

    7. Ja den julen er tøff hva kalorier angår😀😀. Gøy å lese bloggen din og virkelig flotte kalendergaver du har hatt! Blir gjerne med i siste trekning! Godt nyttår🎉.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg