Det nærmer seg operasjon

Torsdag morgen ligger jeg på operasjonsbordet i Arendal. Når jeg sier til personer rundt meg at jeg skal ha operasjon i Arendal, så er det nok mange som tror at jeg skal gjennomføre slankeoperasjon, men akkurat på det området, så endrer jeg nok ikke mening, så det blir ingen slankeoperasjon på meg. Jeg skal til Arendal for ett helt annet inngrep, og ett langt mindre risikofylt inngrep. Kjenner vel at jeg ikke gruer meg så mye ennå, men det kommer nok. Selv om inngrepet er lite risikofylt, så er det likevel et inngrep, men etter å ha utsatt dette en liten stund nå, så har jeg bestemt meg for at nå skal det gjennomføres. Det passer sånn sett aldri å gjøre slike ting, men det er nødvendig å få gjort det, så får det heller bli en liten pause fra treningen. Torsdag skal det gjennomføres.

Fjerning av åreknuter, det er inngrepet jeg skal gjøre til torsdag. Jeg har mange åreknuter, og det er for så vidt en ting, men mine er veldig store, tykke, og stygge. De er overalt liksom, over hele beinet, og på begge beina De synes kan man si, og i tillegg er det blitt plagsomme. De er vonde, de kan klø veldig til tider, og jeg får faktisk også krampe i dem av og til, og den krampen, den er ubeskrivelig vond! Ofte synes åreknutene gjennom buksene, så de er utrolig skjemmende. De slynger seg liksom ned igjennom hele beinet mitt, og sånn har jeg det på begge beina. Åreknuter er vanlig, og det forekommer vel hos 1 av 3 personer. De fleste er nok ikke like hardt rammet som meg, men mange føler nok på at de er plagsomme. Årsaken til åreknuter er lekkasje i klaffene i de blodårene som frakter blodet opp fra beina. Mange overvektige får åreknuter. Høy vekt er en disponerende faktor i tillegg til stillesittende yrker, og svangerskap. Ofte forsvinner åreknutene som kommer i et svangerskap av seg selv. Åreknuter er absolutt også familiært, så her kommer også arv inn.

Jeg har hatt åreknuter lenge, og jeg fjernet åreknuter på et av beina for sikkert 15 år siden. Det er absolutt ingen garanti for at åreknuter ikke kommer tilbake, og det gjorde de hos meg, men det tok en del år. Det er nok vekten som er den største årsaken hos meg, i tillegg til at jeg er arvelig disponert. Inngrepet for de årene tilbake ble foretatt med den berømte ” heklenålen”, eller stripping som det egentlig heter.  Jeg fikk epidural, og jeg husker det var veldig vondt ei god stund etterpå. Jeg var også litt hemmet en stund, og det tok litt tid før jeg kunne være like aktiv som før inngrepet. Hadde det vært heklenåla denne gangen også, så hadde jeg nok tenkt meg om, men vi er så heldige her i sør at sykehuset i Arendal foretar mange åreknuteoperasjoner med laser, og inngrepet med laser er mye mer skånsomt enn det heklenåla er. Inngrepet med laser foregår i lokalbedøvelse, og via et stikk gjennom huden på leggen, så manøvreres et kateter på plass i blodåren som så varmes opp innvendig slik at den tettes. Det blir ikke arr ( noe jeg egentlig ikke hadde brydd meg noe om at det ble ), og man kan reise hjem umiddelbart etter inngrepet. Det skal være lite ubehag, og smerter, og med tanke på hvor vondt det var sist, så er jeg innmari glad for nettopp det. Jeg må nok være borte fra trening litt, men kanskje vil det ikke gå mer enn en uke før jeg er på plass igjen. Jeg håper….Det er jo ikke alltid det blir helt slik man leser i infoheftene, men at laser er mer skånsomt enn heklenåla, det er det ingen tvil om. Jeg leste nettopp at en enda nyere metode nå er kommet på markedet, en metode hvor de bruker lim. De syke blodårene limes rett, og slett igjen. Det er ett super skånsomt inngrep. Jeg vil tro at det foreløpig kun er de private sykehusene som gjør dette med lim, men kanskje det en dag vil komme inn i det offentlige også.


Mine åreknuter er mye verre enn disse. Mine er mye tykkere, så dere kan tenke dere hvor vakker det er 🙂 … og i tillegg vondt 🙁
 

Første gang jeg var til vurdering i Arendal, det er vel ca 2 år siden. Da møtte jeg verdens mest arrogante kirurg. Ofte kan man oppleve leger nettopp sånn, og denne legen var intet unntak. Han så problemet mitt, men var ikke veldig villig til å gjøre noe med det nettopp pga overvekten min. Han mente jeg burde gå ned en del før han ville foreta dette, og begynte faktisk å snakke om at sykehuset hadde fedmekirugi! Jeg har aldri blitt så sint som da tror jeg. Jeg som aldri i livet har snakket hardt til en lege, jeg som har så respekt for leger, jeg tente på alle plugger! Jeg skrek, og gråt om hverandre, og i det jeg reiste meg for å gå ut døren, så hørte jeg han si ” Jaja, så skal du få operasjonen da ” – jeg husker jeg ba han stikke operasjonen opp ett visst sted – jeg var så sint! Overvekten brukes i alle sammenhenger , og leger er ille der. Jeg husker jeg skrev brev til sykehuset i ettertid, og de la seg flate etter den dårlige behandlingen jeg hadde fått. Da jeg kom tilbake til vurdering, så var det en annen lege som var langt mindre arrogant, og som var enig i at de skulle foreta inngrepet. Hun måtte ha en annen lege til å sjekke om begge bein kunne tas med laser, og inn kom den arrogante legen jeg hadde skjelt ut to år tidligere. Han skrøt av at jeg hadde tatt av meg som om det var hans fortjeneste. Jeg bare smilte, og var fornøyd med at han husket meg 🙂

Venstre bein tas til torsdag. 07.15 skal jeg møte i Arendal. Det betyr forhåpentligvis at jeg skal bli tatt først. Høyre bein kan visst nok ikke tas med laser fordi åreknuten har nøstet seg i lysken. Så visst de ikke kan ” hoppe over ” nøstet i lysken, og ta resten, så vet jeg ikke helt om jeg er klar for en ny runde med heklenåla. Vi skal diskutere dette til torsdag. Jeg føler meg i alle fall klar for å ta disse stygge, tykke, og vonde åreknutene på venstre bein, og håper på ett veldig godt resultat. Så skal jeg være med å jobbe sammen med årene i form av å fortsatt ha trening som ett stort fokus, så kanskje kommer de ikke tilbake så fort. Har du vonde, stygge årer, så ville jeg sjekket med legen min først for henvisning til å fjerne de. Jeg tror ikke det er så mange sykehus i Norge som fjerner med laser ennå, men det kan du finne ut ved å sjekke på nettet.

3 kommentarer
    1. Klapp klapp klapp, så godt å høre at du tok igjen med den idioten av en lege 👏🏼 Det er da grenser for hva de kan tillate seg å si.
      Lykke til med åreknutene, er jo heldigvis et enkelt inngrep og en veldig merkbar bedring med en gang.
      Du er tøff du!

    2. Masse lykke til Heidi. Flotte folk i Arendal ( selv om du møtte en ikke koselig en) Har vært der flere ganger jeg og min mann med bra resultat🌺

    3. Godt du tar igjen med arrogante leger 👍🏻😊treffer deg til onsdag , men sier lykke til og håper du er raskt tilbake i gruppa, er ikke det samme uten deg 😘

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg