Jeg har fått ekvatorsertifikat!!

I går fikk jeg Ekvatorsertifikatet! Jeg? Ekvatorsertifikat? Ekvatorsertifikatet er ett synlig bevis på at jeg, flypysa med den store flyskrekken, faktisk har fløyet «jorda rundt» etter at jeg var på kurs hos Flight Clinic. Det betyr igjen at jeg har vært over 55 timer i luften siden jeg første gang var på kurs hos Petter! Jeg er nr.27 av Flight Clinic sine klienter som får dette ekvatorsertifikatet, og jeg er så stolt at jeg nesten  sprekker!! Denne følelsen skal jeg kjenne på lenge!!

Ett lite smil på vei hjem fra ei uke i Spania 🙂

Ett lite tilbakeblikk…. Det vrenger seg i magen, og man blir kvalm bare av å tenke tanken. Hjertet slår så hardt, og fort som det aldri har gjort før. Angsten er enorm, og har tatt over hele kontrollen. Angsten kan egentlig ikke beskrives, men den er fullstendig sjef. Angst, og fobier er ingenting å kimse av, og det nytter ikke å be en med angst om å verken skjerpe seg, eller tenke reellt. Sånne følelser har jeg hatt en del av, og disse følelsene kommer når jeg skal ut å fly. Angsten er min redsel for å fly. Jeg vet hvor ille det er, men likevel så flyr jeg. Jeg vil oppleve ting, og jeg vil at familien min ikke skal lide pga min flyskrekk. Jeg har gått flyskrekkkurs, og jeg har hatt hypnose, men jeg har liksom følt at situasjonen er litt håpløs, at jeg er ett av disse håpløse tilfelle som ikke kan kureres. Etter den flotte turen til Spania, så kan jeg med stolthet si at alt er mulig, også det å få meg til å tenke annerledes på det å fly. Jeg kjenner meg både stolt, og utrolig glad! Jeg som så på meg selv som dette håpløse tilfellet, og så sitter jeg her og sier at ” mirakler ” kan skje? Det umulige er faktisk mulig. Med intens mental jobbing med seg selv, og tingene man er redd for, så er det faktisk mulig å gå fra livredd til dit jeg føler at jeg er nå. Jeg sier ikke at jeg er der hvor jeg kommer til å juble over at jeg skal ut å fly, men noe har skjedd, noe utrolig viktig, følelsene rundt det og skal fly, de er blitt helt annerledes, og jeg kjenner på at angsten for å fly ikke kommer til å være som den var tidligere. Det kaller jeg fremskritt!

Hjelp som jeg gruet meg til turen til Spania! Eller jeg gruet meg jo ikke til å være i vakre Spania en uke, men jeg skulle jo fly dit, og jeg skulle sannelig fly hjem igjen også. Når man bestiller en tur ett halvt år før man skal dra, så kjenner man ikke på angsten, for da er det så lenge til man skal dra, men når det nærmer seg, da kommer angsten snikende, og tar til slutt totalt kontroll over deg. Sånn hadde jeg også det før vi skulle dra. Jeg prøvde å glede meg, men jeg visste at jeg ikke ville klare det før jeg kom meg trygt på spansk jord. Som jeg har skrevet tidligere, så har jeg gjennomført flyskrekk kurs, og jeg har lært alt jeg trenger å vite om alt jeg er redd for. Jeg vet det meste om både sikkerhet, og alle lydene. Jeg vet hvordan flyet er oppbygd, og jeg ser jo at angsten jeg har ikke er reell, men å være høyt der oppe i en blekkboks med masse lyder, og til tider mye turbulens, det har jeg vel aldri helt klart å akseptere. Hypnosen jeg tok i forkant av turen, den føler jeg ikke hjalp meg noe, men det var oppfølgingen med Petter Corneliussen ved Flight Clinic som gjorde utslaget. Det var samtalen med Petter som endelig fikk meg til å innse viktige ting. Petter tar ikke i meg med silkehansker, og sier ting akkurat som det er. Han duller ikke med meg, og synes ikke synd på meg. Han kommer med de harde, sanne fakta, og sa flere ganger til meg at det er meg selv som bestemmer hvordan flyturen skal bli, og akkurat den setningen der, den tenkte jeg masse på både til, og fra Alicante. Petter fortalte på nytt om betonglufta som forklarer hvorfor flyet holder seg oppe. Han forteller igjen om de kule U’ene – de kule U’ene er turbulensen som kan være utrolig ubehagelig, men fullstendig ufarlig. Han fikk meg til å innse at det er stor forskjell på farlig, og ubehagelig. Jeg jobbet masse med å tenke på nettopp dette. Turbulens er ubehagelig, men ikke farlig. Flyet tåler det. Jeg har også fått flere tips om å tenke på at turbulens er som bølger på havet, og det hjalp meg også.Lydene man hører, de tenkte jeg ikke så mye på denne gangen, for jeg fant min oppskrift på hvordan flyturen skulle bli mer behagelig for meg, så med en gang vi kom om bord, så var det på med øretelefoner, og god musikk. Jeg lente meg tilbake, og jeg klarte faktisk også å sove store deler av turen.

Jeg opplevde to flotte flyturer. Jeg var full av angst før turen til Alicante, og jeg var som et aspeløv på flyplassen i Alicante før hjemreise, men begge turene var fantastiske! Turen ned til Alicante med flott flyvær, og ingen turbulens, og turen hjem igjen med litt skyet vær, og noe turbulens. Turbulensen skapte ingen angst, og jeg jobbet hele tiden med å tenke på at det var ubehagelig, men helt ufarlig, og det fungerte! Begge take off’ene gikk som en drøm. Jeg telte likegodt til 120 på turen til Alicante, og på turen hjem tror jeg nesten jeg sov før jeg hadde fått telt ferdig. Fremskritt! Jeg som aldri pleier å se ut av vinduet under flyturen, jeg smugtittet litt denne gangen uten at jeg ble kvalm, og uggen. Fremskritt! Turen ned til Alicante med Norwegian hadde også ett helt fantastisk crew som var med på å gjøre flyturen min så vellykket. En flott, irsk kaptein som tok meg inn i cockpit for å fortelle om jobben, og om sikkerheten, og sammen med den svenske piloten, og de kabinansatte, så følte jeg meg både trygg, og veldig godt tatt vare på. Den samme opplevelsen hadde jeg ikke på turen hjem. Selv om de på forhånd får vite om flyskrekken min, så brydde ikke crewet på hjemturen seg noe om det, og de overså meg totalt. Dette var som natt, og dag. Det var to forskjellige verdner. Likevel gjennomførte jeg også flyturen hjem med stil. Jeg stod i kampen, og jeg fikk virkelig gevinst for jobben jeg gjorde.

Det umulige er mulig! Jeg håper jeg gjennom dette blogginnlegget kan gi alle dere med flyskrekk et håp om at det faktisk er mulig å endre tankene rundt det å fly. Jeg er nok ikke kurert, og jeg vil nok ikke glede meg like mye som min bedre halvdel når vi skal fly, men jeg vet med sikkerhet at tankene mine rundt det å fly har endret seg. Fra å være livredd med fullstendig panikk, fra å være der at jeg helst ville ha avbestilt turen når den nærmer seg, så er jeg på en helt annen plass. Jeg kan tenke på fly uten å kjenne at magen vrenger seg. Jeg vet at jeg i fremtiden kommer til å fly mer enn vi har gjort til nå, og jeg vet at jeg vil ha ett helt annet fokus om bord på flyet fremover enn hva jeg hadde før. Jeg vet at jeg vil vinne kampen om angsten skulle komme. Jeg vet at jeg vil kunne stå i kampen, og fokusere på en måte som gjør at flyturen vil bli en positiv opplevelse slik jeg opplevde på turen både til, og fra Alicante. Det å skjønne at man faktisk har tatt kampen, og vunnet den, det er en helt utrolig følelse! Det at jeg nå kan klare å skille mellom farlig, og ubehagelig, det er ett stort skritt i riktig retning. Det er også godt å innse sannheten, nemlig at det faktisk er meg selv, og kun meg selv som bestemmer hvordan flyturen skal bli.

Vi har landet i Alicante 🙂

Jeg følte meg som ett håpløst tilfelle. Ett av disse tilfellene som det ikke var noe håp for. En av de som alltid ville være redd, og full av angst hver gang jeg skulle ut å fly. Da er det ekstra godt å kjenne på at det faktisk er håp for meg også, at jeg også kan vinne denne kampen. For meg er det en viktig kamp og i alle fall ha kontroll over situasjonen. Det er viktig for meg og kunne gå opp i et fly. Jeg vil reise, og jeg vil oppleve, og angsten min har begrenset meg veldig, og redningen har vært bilen…men det er liksom ikke like lett å ta bilen når vi neste år skal ha vår fantastiske reise, vi skal på roadtrip til USA. Jeg var var engstelig før avgang, og jeg kunne ha “flyktet” og satt meg på toget fra Alicante hjem til Norge. Det gjorde jeg ikke og gikk istedet om bord i Norwegian-flyet.. Hodet mitt seiret i duellen mellom “kamp eller flukt”. Den seieren var også viktig med hensyn til fremtiden.

Vi er mange som har flyskrekk, og det er så viktig at vi ” tar kampen ” slik at vi får opplevd, og reist dit vi ønsker. Jeg hadde nesten gitt opp, men nå lyser virkelig håpet! Om noen hadde spurt om jeg ville være med på tur i morgen, så hadde jeg sagt ja, og pakket kofferten. Jeg hadde sikkert kjent på nervene før avgang, men jeg hadde klart å gjennomføre ved å tenke på alt jeg har lært. ” Min ” flyskrekkteraput, Petter Corneliussen driver Flight Clinic, og Flight Clinic hjelper deg med flyskrekken uansett hvor du bor. Petter Corneliussen vet også hvordan det er å ha flyskrekk. Han hadde selv flyskrekk i 15 år, og nå elsker han å fly! Jeg mener det er så viktig å få hjelp av personer som selv vet hvordan vi har det. I 1993 skrev han bok om prosessen han var igjennom, og i 2000 etablerte han Flight Clinic med base her i Kristiansand. Du kan lese mer om Flight Clinic her : http://www.flightclinic.com/   , og du kan også følge de ved å like siden deres på Facebook : https://www.facebook.com/flightclinic/?fref=ts   Flight Clinic ga også nylig ut ei lydbok som var til stor hjelp for meg på flyet. Jeg hadde lastet den ned, og satt, og hørte på lydboken første delen av turen ned til Alicante. Lydboken er VELDIG bra! Den koster kun 195 kr, og du kan lese mer om den her : http://www.flightclinic.com/lydbok/lydbok-om-flyskrekk.html   Vi er mange som er verdensmestre i å utsette ting som er ubehagelige. Dete r så mye lettere å utsette enn å ta tak i problemene. Verden ligger der ute, og den bare venter på oss. Da er det veldig synd at redselen for å fly skal ødelegge for oss. Min oppfordring er klar : Gjør noe med det! Ta kontakt med Petter på Flight Clinic. Gjennomfør et flyskrekk kurs, last ned lydboken. Jeg vil garantert fortsatt kjenne litt på angsten, jeg vil sikkert fortsatt være litt redd, men jeg har lært å fokusere, jeg er klar til å ta kampen, og jeg skal ikke la angsten vinne! Takk til landets beste flyskrekkteraput, Petter Corneliussen for all hjelp, og for at du aldri gir meg opp. Takk for at du er streng, og bestemt med meg – det er det jeg trenger 🙂

Husk at vi på bloggen akkurat nå har en fantastisk giveaway! Sammen med Stormberg skal vi gi bort flotte turklær. En heldig leser skal få en Vistdal lettvekstjakke, og en Vistdal lettvekstbukse til en verdi av 1098 kr! Nydelig farge, og utrolig gode turklær! Trenger du nye turklær? Legg igjen en kommentar på bloggen, og du er med i trekningen. HUSK at du MÅ skrive inn epostadressen din! Uten den kan jeg få problemer med å komme i kontakt med deg dersom du er den heldige. Av alle kommentarene som dere la igjen i går, så var det MANGE som glemte epostadressen sin. Det er vanskelig å finne en vinner om jeg kun har et fornavn, eller kanskje også et etternavn, men et etternavn som mange har…dersom du glemte å legge inn epostadressen din i går, så legg igjen en ny kommentar. Turtøyet trekkes til onsdag. Turtøyet kommer fra str. XS til 5 XL ( 54/56 ). Dette kan du vinne om du legger igjen en kommentar :