Mat faktisk!

Jeg blogger lite om mat. Det er vel først, og fremst fordi jeg vel er ett av de mest kresne menneskene du kan tenke deg. Jeg føler meg som en liten unge på 3 år som griner på nesten over mye som andre hadde elsket. Jeg har nok alltid vært kresen, og da de to eldste søsknene mine hadde flyttet ut, så tror jeg mamma lagde mye to middager. Jeg husker ikke akkurat det, men når mamma sier det var sånn, så var det nok det 🙂 Det er ikke det at jeg aldri våger å smake, for det gjør jeg, men det er så mange smakker som jeg rett, og slett ikke klarer. Nå høres det nok ut som jeg ikke spiser noe, og det er ikke tilfelle, men jeg er nok ikke veldig glad i mye smaker, og mat fra alle verdensdeler. Selv om jeg er såpass kresen som jeg er, så liker jeg å lage mat, og jeg elsker å lage nye retter til min lille familie. Både min bedre halvdel, og min flotte datter elsker mat fra hele verden, de elsker smaker, og de elsker å prøve nye retter. Kanskje rart at jeg er glad i å lage mat når jeg ikke spiser alt selv, og selv om jeg ikke er gourmetkokk av den høyeste klassen, så er det veldig moro å lage mat, og jeg blir så glad når jeg lager retter som får øynene til mine fineste til å skinne 🙂 Ofte blir det to middager her hjemme også, men det gjør meg ingen verdens ting 🙂

Jeg blogger som sagt aldri om mat, men på oppfordring, så tenkte jeg å gjøre nettopp det i dag. Jeg tenkte jeg skulle legge ut oppskriften til en rett som er en stor favoritt her hjemme. Retten er forholdsvis rask å lage, og alt skal i en, og samme panne, og så rett inn i ovnen. Masse gode ting i panneretten, og for de av dere som er som meg, og ikke liker hvitløk, så kan den jo droppes, eller du må lage en med, og en uten, noe jeg gjerne hadde gjort for å slippe hvitløk 🙂 Oppskriften har jeg funnet på den eneste matbloggen jeg følger, og bloggen er midt i blinken for meg. Grundig forklart trinn for trinn, og med skikkelige mål. Her skal man ikke bare ” slumpe ” som mamma alltid gjør. Når noen bare ” slumper “, så sliter jeg, for jeg må ha nøyaktige mål. Oppskriften som er blitt en av husets favoritter er kyllingpanne, og den fant jeg på bloggen til Spiselise. Alt skal i en langpanne, og etter å ha lagd den ett par ganger, så sitter den klistret uten oppskrift 🙂 Her er det ingen røring, og ingen gryter – alt i langpanna.  Her er oppskriften, og så kanskje er dette en rett du vil prøve i helgen, eller en dag til uken. Det som også er veldig godt i følge husets matelskere, det er å erstatte kyllingen med laks. Man kan jo bytte litt på det. At jeg kommer til å blogge masse om mat, det skjer nok ikke, men kanskje en gang i blant 🙂

KYLLINGPANNE

* 10-12 poteter

* 1 rød paprika

* 1 broccoli

* 1/2 løk

* 2 fedd hvitløk

* 3 kyllingfileer

* 3 dl kremfløte

* 1 pose revet mozarella

* Salt og pepper

* Paprikapulver

* Olivenolje

 

Sånn går du frem :

Ha olivenolje i bunnen av langpannen. Kutt potetene i tynne skiver( 2-3 mm ) , og dekk bunnen med et lag potetskiver. Ha over salt, pepper, og paprikapulver, og legg ett nytt lag med potetskiver. Ha på salt, pepper, paprikapulver, og olivenolje over det nye laget med poteter. Hakk opp hvitløk, og kutt løken i skiver, og  fordel jevnt over potetene. Kutt kyllingfileene i små biter, og fordel utover. Kutt opp paprika i strimler, og tilsett disse før du tilslutt fordeler broccolitoppene. Ta over fløten, og ha på salt, pepper, og paprikapulver. Ha over mozarellaosten helt til slutt. Stekes på 220 grader i 30 – 40 minutter. Stikk en gaffel i potetene for å sjekke at de er møre. Ett godt tips er jo at man kutter opp alle grønnsakene, og kyllingen på forhånd sånn at det bare kan fordeles i langpannen med en gang. Har man gjort dette på forhånd, så sett ovnen på 220 grader i det du skal begynne å fordelen ingridiensene i pannen. Fantastisk rett, og jeg anbefaler deg absolutt til å sjekke ut bloggen til Spiselise 🙂 Nyt!

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg