Jeg vil ha gode treningsklær!

Hvor får man tak i treningsklær som går opp i størrelse? Dette spørsmålet får jeg stadig fra dere som leser bloggen min. Det å finne treningsklær som går opp i størrelse, det har frustrert meg, og irritert meg mange ganger! Det har til tider vært umulig å finne. Som regel slutter treningsklær til kvinner der stormoten starter. Store menn har nok slitt like mye med å finne treningsklær i sin størrelse. Jeg har så mange ganger vært frustrert over at ingen ser at store også trenger gode klær å trene i, eller har mentaliteten vært litt sånn at det ikke er noen vits i å lage treningsklær til store, for de trener jo ikke uansett ?  Man skal faktisk ikke være særlig stor før man bare kan gå slukøret ut av butikkene som selger treningsklær. Ikke er det særlig moro heller å gå inn på sportsbutikker som en størrelse for stor, for å lete etter treningsklær, nettopp fordi det liksom ikke er stedet for oss som er store.  Det har hendt at hjertet mitt har hoppet av glede når jeg oppdager at en stormotebutikk har fått inn ett par trenings t-skjorter, men så blir man deprimert når man oppdager at man gjerne må betale en 1000 lapp ….


Moment serien fra Stormberg.  Foto : Jan Rune Eide / Stormberg
 

Heldigvis har det endret seg litt den siste tiden. Nå er det i det minste mulig å få tak i treningsklær for oss store, og man kan også få tak i gode treningsklær til en grei pris. Det er ett langt stykke igjen å gå, for ennå, så kan såkalte treningsklær i store størrelser stoppe på 48, eller kanskje 50 om man er heldig, men treningsklær må produseres i større størrelser enn dette! På treningssentre i dag, så ser man så masse flotte treningsklær på personer som kan tre på seg en ” ordinær ” størrelse. Sånne klær vil vi også ha! Heldigvis har som sagt litt endret seg,  og der er flere ser at også store vil trene. Det å ha behagelige treningsklær, det kan absolutt øke lysten til å være aktiv. Treningen blir ikke optimal når buksene er for trange, eller sklir ned hele tiden. Man blir oppgitt over for korte t-skjorter, for trange treningstopper, og at alle overdeler omtrent ikke har armer. Vi vil ikke trene i gamle joggebukser, og utslitte t-skjorter! Behagelige treningsklær til store vil kreve en annen passform, andre lengder, og bredder enn i ordinære størrelser. Vi har andre krav for at vi skal føle oss vel i plaggene, og jeg kjenner jeg blir så provosert når enkelte produsenter bare legger til en del cm spesielt i vidden, og resultatet er at vi går rundt i svære telt – hvor moro er det? 

Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg liker treningsklær som ikke er for kroppsnære. Vi har gjerne en bilring, eller to, eller en mage som man ikke vil skal bli et blikkfang. Overdelene må ha litt lengde, og da såpass at vi får den ned forbi rompa. Overdelen trenger ikke være telt, for vi kan gjerne vise formene våre, men det er en forskjell på å vise alt man har ekstra, og ha et plagg som fint følger kroppen. Armene er også ett viktig punkt. De færreste av oss store vil vise armene våre. Kanskje fordi vi har en del ekstra hud der, eller ved vektnedgang, så kan det bli en del løshud. Den perfekte lengde for meg er absolutt at jeg får dekket omtrent halve armen. Om ikke helt ned til albuen, så nesten 🙂 Jeg sliter med å uttale meg om treningsbukser da mine bein skiller seg en del ut fra andres. Vi store ønsker også å føle oss freshe – vi blir ofte tildelt det sorte, men gi oss farger,  masse flotte farger!!

Jeg har funnet mine treningsfavoritter, og min store favoritt når det kommer til treningsoverdel, det er utvilsomt ” Danne ” fra Stormberg. Modellen er perfekt for oss som trenger god lengde på overdelene. ” Danne ” har nettopp god lengde. Strekker man feks på armene, så sklir ikke overdelen opp.Den dekker det vi ønsker å dekke, og den har en utrolig god lengde på armene. Armene går ett godt stykke ned, og såpass ned at vi får dekket både grevinneheng, og løshud. Treningsoverdelen absorberer svetten veldig godt, og den tørker fort. Den er myk, og utrolig behagelig å ha på seg. Danne overdelen går opp i 5 XL, og jeg tenker at 5 XL er ca 54/56. Jeg som bruker alt fra 48 til 52, jeg bruker 4 XL, men jeg har den også i 5 XL fordi jeg gjerne kan ha en treningsoverdel som er litt romslig. Du finner Danne  her : http://www.stormberg.com/no/danne-resirkulert-t-skjorte-dame.html#10131740033  Det er kun denne fargen som jeg har linket til som kommer i modellen med god lengde. Jeg har også en treningsoverdel fra stormoteprodusenten Studio som jeg liker godt, og jeg vet en del stormotebutikker selger den nye treningsserien fra Studio. Her kan man få både treningstopper, bukser, og jakker. Alexis Mote, som også har nettbutikk, de selger litt treningstopper fra Carite. Disse har jeg ennå ikke prøvd, så jeg vet ikke hvordan disse fungerer på trening, men ett par av modellene ser i alle fall ut til å ha en god lengde. Visst du er komfortabel med treningstopp uten armer, og liker å trene i type singlet, så er Moment serien fra Stormberg veldig bra. Til og med jeg som ikke vil vise armene har faktisk trent i denne. Kun en gang foreløpig, men jeg er på vei. Moment overdelen sitter veldig godt, og Moment singlet har innsydd innertopp med padding som gir god komfort og støtte. I denne serien får man også en veldig god treningsjakke, og man får treningsbukse med ledig passform.


Mine store treningsfavoritt ” Danne ” fra Stormberg. Nydelig farge, og innmari god! Her har armene sklidd litt opp, men armlengden er helt perfekt!

Der finnes muligheter til å finne gode treningsklær også for oss store. Det er bare å hive deg rundt om du trenger gode klær å trene i. For en ting er at det finnes, men verken Stormberg, eller stormotebutikker tar inn store mengder, så man bør benytte seg av å kjøpe når man ser det. Har du tips til leserne om godt treningstøy, så legg gjerne igjen en kommentar. Jeg vet at nettbutikker som Cellbes, og Ellos også selger treningsklær. Jeg har lite erfaring med begge disse, og jeg vet at spesielt Cellbes ikke er de beste på dette med passform. Det blir mye telt, og korte modeller  ut i fra mine erfaringer. Andre har kanskje opplevd det annerledes..?
 

 

6 kommentarer
    1. Jorunn Skaar: Jeg har ikke prøvd Sportypluss ennå. Har vært inne noen ganger, men synes overdelene deres virker veldig korte. Vet ikke om det stemmer, men de ser sånn ut. Armene ser og korte ut på lengden…fra 52, og oppover, så er der lite utvalg, men det er fordi produsentene ikke lager større 🙁 Jeg får sjekke, og se om jeg våger å prøve en av overdelene…mange flotte ytterjakker har de 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg