Livet etter kreften

I 2002 ble jeg rammet av livmorkreft. Hører man ordet kreft, så tenker man på døden, i alle fall er det ofte det ordet som først faller ned i hodene våre når vi hører det. Kreft, og døden hører liksom sammen i hodene våre, selv om vi innerst inne vet at det ikke er tilfelle. Norge er i verdenstoppen i kreftoverlevelse. I forrige uke leste jeg Lene Wikander sin kronikk på NRK Ytring. Kronikken som satte ett utrolig viktig søkelys på livet etter en kreftsykdom. Jeg ble sittende lenge etter å ha lest kronikken. Endelig var det noen som våget å fortelle hvordan livet etter kreftsykdommen kan være for veldig mange. Man er evig takknemlig for å være frisk, for å være en overlever. Jeg har lært meg å sette helt andre fokus, og ord kan ikke beskrive hvor takknemlig jeg er fordi jeg var en av de heldige som fikk livet i gave på nytt. Likevel er det veldig få som snakker om livet etter sykdommen, for den kan også ha sine utfordringer. Man er ikke utakknemlig fordi man sier det…men hadde man sagt det når noen spurte hvordan det gikk, så hadde de vel sett på deg med litt sinte øyne, øyne som klart sa i fra at det kun er takknemlighet som gjelder? Hvorfor er noen overhodet i tvil om hvor takknemlige man er selv om man forteller om utfordringene i ettertid?

Kraftige blødninger fikk alarmklokkene til å ringe hos meg. Første sjekk viste normal celleforandring. Blødningene fortsatte, og neste sjekk viste kreft i stadiet 0. Jeg reiste til Radiumhospitalet for operasjon der. En vellykket operasjon. Ingen spredning, og ikke noe behov for verken strålebehandling, eller cellegift. Jeg tror jeg levde i en boble den første tiden. Jeg tror ikke helt jeg skjønte at jeg hadde vært syk, og jeg tror ikke helt jeg skjønte hva jeg hadde vært igjennom. Jeg fikk fort mitt vanlige liv tilbake. Jeg sørget aldri, og har heller aldri sørget. Jeg har mange ganger tenkt at jeg må være skrudd sammen på en helt spesiell måte som ikke sørget, og nesten ikke gråt, men redselen for døden, den kjente jeg virkelig på. Når jeg forlot sykehuset etter den aller siste kontrollen, så forlot jeg sykehuset i 100% visshet om at alt ville bli som før, at livet jeg hadde satt på vent kunne starte på nytt, og i visshet om at kreften var borte, og at jeg var frisk – da gråt jeg. Jeg gråt tusenvis av tårer. Tårene var for den tøffe beskjeden, og den vonde tiden. Tårene var ikke for barn nummer 2 som jeg aldri fikk, men tårene var i glede over det flotte barnet jeg hadde fått lov å få. Tårene var for sorgen, og gleden, de var for takknemligheten, og optimismen, men aller mest, så var de for livet <3

I sin kronikk på NRK Ytring, så setter Lene Wikander ett viktig søkelys på tiden etter sykdommen. For det er ikke til å legge skjul på at sykdommen har sine senskader, kanskje spesielt for de som går igjennom cellegift, og strålebehandling. Mange sliter med kronisk utmattelsessyndrom, mange kommer i tidlig overgangsalder, man orker lite, man blir fort utslitt – man blir ofte kronisk syk. Fedme er ofte en del av senskadene, det samme er depresjon, lymfeødem er det mange som får , og disse tingene hører vi sjeldent, eller aldri noe om. Lene Wikander føler at vi skammer oss om vi klager over senskader når vi tross alt er en overlever….Mange kreftoverlevere plages av skam over å ikke strekke til, og forventningspress om og hele tiden vise sin takknemlighet. Det er store tilleggsbelastninger i en ellers tøff hverdag. Det skal ikke være sånn at noen går rundt og tror at man ikke er takknemlig over å være frisk, at man var en av de heldige – jeg for min del kan ikke få understrekt nok hvor takknemlig jeg er. Mine senskader kan jeg fint leve med, men det er klart at det i blant er tøffe dager. I blant er jeg så utrolig lei av bein som tømmerstokker, jeg er drittlei kompresjonsstrømper, og nattstrømper, og de gangene jeg er der, så klager jeg! Når jeg ikke får bukser i ordinære butikker fordi man ikke syr bukser til tømmerstokker, da klager jeg også!De store lymfebeina var prisen jeg måtte betale for å bli frisk, og den første tiden, så følte jeg vel at dette var en stor pris å betale. Jeg følte på at dette var så forferdelig urettferdig! Jeg har vært så sinna, så frustrert, og så lei meg..men det var kun de nærmeste som hørte klagingen min. For selv om jeg er takknemlig for livet, så har man lov til å være frustrert over det som kan komme i kjølevannet…å klage er ikke ensbetydende med å være utakknemlig.

Jeg har tatt meg selv i nakken mange ganger, og lurt på hva i huleste jeg drev på med når jeg klager? Jeg ble frisk, og fikk lov til å leve, og så sutret jeg over størrelsen på beina mine! Hvordan er det mulig å være så utakknemlig? Jeg fikk lov til å leve! Utfallet kunne fort ha blitt ett helt annet om jeg ikke hadde reagert som jeg gjorde, og så klager jeg over ett par tømmerstokker! Hvor er fornuften i dette??? Visst valget stod mellom livet, og døden, så hadde vi vel alle valgt livet? Det som er mest utfordrende er absolutt som Lene Wikander skriver, forventningene til de rundt oss. Forventningene om at alt skal være som før hele tiden, og at man skal fungere akkurat som før. Mange vil klare å fungere som før, andre vil ikke. Jeg har mine tømmerstokker som byr på store utfordringer. Beina er hovne, vonde, og huden er veldig hard der ødemet sitter. Infeksjoner setter seg fort, og huden klør mye pga kompresjonen. Fulltidsjobb er for meg helt uaktuelt – jeg klarer det ikke. Dette er det mange som sliter med å forstå. Jeg som trener masse, og som prøver å være så aktiv som jeg kan, hvorfor kan ikke jeg jobbe? Er det fordi jeg ikke vil? Er jeg arbeidssky? Det er sårende når man merker at folk er kritisk, og det er sårende når folk lager sine egne historier om hvorfor ting er som de er. Jeg låner veldig villig ut beina mine til de som ønsker å kjenne hvordan mine dager er, og hvor utfordrende ting kan være. Det er ikke en sjel som trenger å misunne meg at jeg sliter med å jobbe fullt – jeg skulle gjerne ønsket at ting var annerledes..men når det er som det er, så er jeg flink til å gjøre dagene mine fine. Jeg kjeder meg aldri, og fyller dagene med gode ting. Fokuset må bort fra det som er utfordringene, og så må man bare ikke bry seg om alle onde tunger som tror de vet alt om deg, og som lager sine egne meninger basert på det de selv tror. Det at man ikke kan jobbe fullt, det er en sorg i seg selv, og man må gjennom en slags sorgprosess. Ingen ønsker å være ute av arbeidslivet. Man ønsker å bidra om man kan. Jeg er så lei av dømmende mennesker. Mennesker som dikter opp historier basert på helt feil informasjon. Jeg er lei av de som mistror meg, og som tror at alt skal være som før så lenge man er frisk. Det er få som tenker på senskadene som veldig mange opplever etter en alvorlig sykdom. Ikke la det være tabu å snakke om tiden etter en tøff sykdom. Livet blir ikke alltid som før, og ingen skal skamme seg over å fortelle hvordan man faktisk har det – og ikke vær i tvil : selv på tøffe dager er man evig takknemlig for livet <3

 

10 kommentarer
    1. Sånn er det. Jeg hadde også livmorkreft. 3 år siden nå og ute av arbeidslivet. Og ‘sloss’ dermed med NAV og forsikringsselskap i tillegg til kroppen. Jeg ville SÅ mye så altfor tidlig, (var i jobb allerede mens jeg lå på sykehuset. Epidiral i ryggen og PC på magen) og med dårlig immunforsvar fikk jeg Guillain-Barre syndrom og har nå lammelser i tillegg. Men jeg elsker livet, hver dag, selv om jeg kan si de styggeste gloser innimellom. Nevnte noen hetetokter og vektøkning…… 😜 GOD SOMMER TIL DEG!

    2. Takk for at du deler. Det ville aldri falle meg inn å kritisere en som har hatt kreft for å være utakknemlig for at han/hun klager over senskader. Utakknemlig for hva da? Å bli frisk er jo ikke en gave Vår Herre deler ut til den som fortjener det, og som krever takknemlighet. Det er et lotteri, mye slit og mange tårer og beinhard jobbing !!
      Sykdom er no dritt ! Jeg har ikke ha kreft, men jeg er ufør og har vært det i nesten 15 år. Jeg har hatt mitt. Mange har det verre enn meg, og jeg er ingen “klager”, men jeg må da få lov å sukke litt over livet en gang i blant jeg og….
      Det er naturlig at vi ikke er på topp hele tiden. Å klage er jo å erkjenne hvordan man egentlig her det, og det er det jamen mye god terapi i !!

    3. Godt skrevet!!
      Når andre kan sutre og klage over en forkjølelse, så kan da farsken vi få lov å klage over plager som ofte ikke går over med noen dagers hvile!
      Jeg elsker å rive av tabu-plasteret, å jubler over hvert et menneske som hiver seg med. Jeg var skuffet over baksmell på skatten og ytret dette på FB, fikk slengt i trynet at jeg burde være takknemlig som fikk hjelp når jeg var syk. Og derfor ikke hadde noen rett til å syte over skattesmell. Denne personen har en jobb å gå til, jeg lever på under 10 000 i AAP per måned… skattesmellen kom av å selge et hus som vi arvet etter min bestemor.
      Så siden man har hatt kreft kan man 1. Ikke klage på økonomien… 2. Ikke klage på helsa, EVER! Man har jo trossalt fått livet i gave og alt det der.
      Glad for å leve, men ingen fortalte eller forberedte meg på hvordan livet skulle bli etterpå. Fyller snart 30, å må si jeg gruer meg til fremtiden om senskadene ikke avtar : /

    4. Christin: Hei Christin! Det er mange utfordringer knyttet til tiden etter kreftsykdommen. I likhet med deg, så elsker jeg livet, og fyller dagene mine med gode ting. Likevel blir man frustrert i blant av de tingene som har fulgt i kjølevannet, og det synes jeg man skal ha lov til 🙂
      For min del er det nå 14 år siden jeg ble rammet av livmorkreft, og jeg er evig takknemlig for at det gikk som det gikk…så må man få lov å syte litt, og være litt frustrert i blant 🙂
      Lykke til, og en nydelig sommer til deg!!!

    5. Nannah: Sykdom er noe dritt! Jeg er evig takknemlig for livet, og evig takknemlig for at jeg ble frisk…likevel har jeg lov til å sutre litt i blant uten at jeg bør skamme meg. Med de gedigne tømmerstokkene mine, så er det fra tid til annen noen utfordringer underveis, og da klager jeg nok litt. At noen da synes man er utakknemlig, det er for meg helt uforståelig.

      Veldig enig med deg: Å erkjenne hvordan man egentlig har det, det er det veldig mye god terapi i 🙂

    6. Mia: Takk!

      Jeg er så veldig enig med deg i at man sannelig skal få lov til å klage selv om man er en overlever. Ingen kan jo være i tvil om at man er evig takknemlig for at man er blitt frisk, men man skal da likevel ikke skamme seg over at man i perioder sutrer litt, og er litt frustrert….for senskader er utfordrende til tider. Man kan bli helt matt av hvordan enkelte uttaler seg, eller tenker!

      Masse lykke til fremover, og så ønsker jeg deg en nydelig sommer!

    7. Tusen takk for at du fortalte din historie,Betyr masse for meg og helt sikkert mange andre. Ble selv kreftopperert i 2003 og ble “frisk” MED alle di plager som følger med i etterkant. Men er frisk og overlevde fordi jeg kom tidlig til legen.

    8. jepp, jeg deler dine tømmerstokker vettu !! så jeg har full forståelse. Mine var litt bedre etter jeg slutta med vanndrivende, men nå i sommervarmen er de nesten like ille. Fryktelig deprimerende 🙁 Men jeg setter min lit til behandlingsopphold i august ! Prøver å holde håpet oppe 🙂

    9. Nannah: Så spennende med behandlingsopplegg! Min fysioteraput vil gjerne ha meg til Montebello, men jeg føler meg ikke helt klar for det ennå. Sikkert ett fantastisk opplegg, men å være borte såpass lenge, der må jeg nok også litt med meg selv 🙂 Tømmerstokker er deprimerende, men når jeg nå så at også tømmerstokker kan gå nedover, så er jeg ikke helt i kjelleren…

    10. Benthe: Takk for at min historie kunne bety noe for deg! Det er for veldig mange en veldig tøff tid etter en alvorlig sykdom, og jeg tror det er så innmari viktig at vi snakker om det, og fokuserer på det. Man er evig takknemlig for å få leve, men samtidig, så følger der med mange senskader for veldig mange…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg