Du, ho der var tjukk!

Uttalelsen kom fra en liten gutt på kanskje 5-6 år da jeg i går passerte en gjeng med barn i følge med en voksen på vei inn i en butikk. Jeg tror kanskje ikke jeg helt klarer å fortelle hvordan jeg følte meg innvendig da jeg hørte kommentaren fra guttungen. Det var hundre følelser på en gang. Det første jeg gjorde var vel egentlig å kikke rundt meg for å høre om der var andre som også hadde hørt det, for gud, så flaut at en liten gutt kommenterer mitt utseende! Så utrolig flaut at en liten gutt kalte meg tjukk! Var jeg virkelig så tjukk at noen følte at de måtte kommentere det? Jeg som hadde følt meg ganske så fin, og fresh den dagen. Gjett om jeg fikk meg en skikkelig kalddusj, og ble slått hardt i bakken. Det var ikke mye freshhetsfølelse å hente etter denne kommentaren. Jeg har vel sjeldent følt mer på flodhestfølelsen enn akkurat da. Jeg følte meg som et fettberg som var ute på handletur.SONY DSC

Joda, jeg vet at dette bare var en liten gutt, og jeg vet at han ikke helt er der at han vet når man skal ha filter på, eller ikke, men er det ikke sånn at det er fra fulle folk, og barn at man hører sannheten? Selv om dette var en liten gutt, så ble jeg likevel veldig lei meg. Det er ikke det grann moro at noen kommenterer hvordan jeg ser ut. Jeg vet jeg er tjukk, jeg har da litt selvinnsikt, men ingen trenger da å fortelle meg noe jeg allerede vet! Sannheten sårer er det jo også noe som heter, og det er veldig sant….Samtidig kjente jeg også at jeg ble litt småforbanna. For en uhøflig unge! ” Jeg har tatt av meg nesten 50 kg din lille drittunge ”  ” Har ikke foreldrene dine lært deg at du ikke sier sånt – eier du ikke oppdragelse ?” – det var det jeg hadde lyst til å skrike til den lille drittungen som fornærmer meg på en dag hvor jeg var så høyt oppe, så glad, og fornøyd. På en dag hvor jeg ikke følte meg tjukk i det hele tatt. Drittunge!

Jeg må jo le litt også når jeg tenker på hva slags tanker som raser rundt i hodet etter en slik kommentar. Det skal liksom ikke mere som skal til for at verden raser litt sammen, og for at glede går til frustrasjon. Tidligere kunne jeg nok ha gått helt i kjelleren etter en sånn kommentar. Der er jeg heldigvis ikke nå, men det tar noen minutter før jeg liksom klarer å legge det på hyllen, og få tilbake litt av den gode følelsen. Det hjelper ikke at det kom fra en liten gutt. Det er ikke noe bedre det enn at det skulle komme fra hvem som helst som hadde passert meg. Kommentaren sårer like mye. Samtidig så vet jeg jo at jeg er tjukk, men det er liksom ikke sånt man ønsker å høre fra andre mennesker, spesielt ikke bare sånn i forbifarten, og av helt fremmede.  Jeg har jo også opp igjennom vært veldig skånet fra slike kommentarer. Jeg har nok vært heldig som har hatt så mye fine mennesker rundt meg som alltid har sett meg for den jeg er, og ikke for hvordan jeg har sett ut. Jeg tror nok at jeg selv er mye skyld i alle vonde, og negative tanker knyttet til vekten min. Jeg er i dag veldig sikker på at jeg selv har begrenset meg mye mer enn nødvendig, og at en del ting er mine tanker, og ikke reelle ting. Jeg er så utrolig glad for at mobbing ikke har vært en del av mitt liv. Klart jeg har blitt kalt tjukka noen ganger i oppveksten, men det var småerting, aldri mobbing, og jeg var heller ikke født bak en stol, så jeg tok igjen om noen skulle kalle meg tjukka. Jeg gruet meg aldri til å gå på skolen, jeg var aktiv i en masse, og hadde ett stort sosialt nettverk. Heldigvis har jeg aldri kjent på kroppen hva mobbing kan gjøre med et menneske, men når jeg kjenner hvordan jeg reagerer på en kommentar fra en liten gutt, så gjør det vondt langt inn i hjerterota når man tenker på hva så mange mennesker går igjennom hver eneste dag fordi man er annerledes, og har et utseende utenfor ” normalen”. Jeg skriver ” normalen” fordi det ikke finnes noen oppskrift på hva som er normalt, og ikke, men likevel har man klart å lage et forskrudd samfunn hvor man skal hige etter det “perfekte” for enhver pris.

Å være så lykkelig som mulig, det bør jo være målet for de fleste av oss. Det å være tilfreds uansett hva tallene på badevekta viser, bør ikke det være det viktigste? Hvorfor skal andre fortelle oss hva lykke er, og hvorfor skriker samfunnet mot oss at man må være tynn for å være lykkelig? Jeg mener det må settes ett viktig fokus på det å være bra nok uansett hva badevekten måtte vise. Vi må fortelle at lykke, og vekt ikke går hånd i hanske, vi må fortelle at livet kan være innmari ålreit å leve selv om man veier mer enn ” normalen.” Kjenner man på gleden i hverdagen, er man på et godt sted i livet, er man tilfreds med seg selv, og kjenner den gode følelsen av lykke, så betyr det null, og niks hva badevekta forteller deg. Jeg sier ikke at vi skal heie frem sykelig overvekt, for det skal vi selvsagt ikke, men ingen skal fortelle meg hvor grensen for lykke, og tilfredshet går basert på hva jeg veier! At overvekt er helsefarlig, og gir både utfordringer, og begrensinger, det er det ingen tvil om. At overvektige bør gjøre noe med situasjonen når kroppen møter på utfordringer, det er det heller ingen tvil om, men at man må veie ett visst antall kilo for å ha ett veldig godt liv, det er myter vi bør avlive så fort som mulig. At de som er normalvektige er mer lykkelige enn vi som har en del ekstra kilo å bære, hvem er det som prøver å innbille oss sånt vas? Kiloene sier heller ikke alltid sannheten om verken fysisk, eller psykisk helse.

Kommentaren fra den lille gutten kommer nok til å ligge litt bak der i hodet en liten stund. Jaja, så er jeg tjukk, men jeg er en lykkelig, og glad tjukkas. Jeg er på vei til å bære kiloene med stolthet fordi vekten ikke er meg. Jeg vet hvilken jobb jeg har gjort, og hvilken reise jeg har hatt. Jeg vet hvor aktiv jeg er, og hvor mye bedre helse jeg har fått, så om jeg skulle høre en ny kommentar som går på hvor tjukk jeg er, så tror jeg at jeg skal rette ryggen skikkelig, og klart fortelle at jeg er en lykkelig, og fornøyd tjukkas 🙂

Denne uken deler vi ut en nydelig, rosa regnfrakk fra Blæst. Blæst er norsk design, og i tillegg til at det er kvalitet tvers igjennom, så er det så utrolig flotte, og freshe! Man føler seg så flott, og man blir så glad at man kan danse ut i regnet 🙂 Regnfrakken har en verdi på ca 3300 kr. I tillegg til regnfrakken, så skal det også trekkes ut en som får en super stilig sydvest, også den fra Blæst til en verdi av 490 kr. Hvorfor har du lyst til å vinne denne flotte regnfrakken? Legg igjen en kommentar på bloggen, og du er med i trekningen. Regnfrakkene kommer i alle størrelser, og akkurat denne jeg gir bort, den går helt opp i str. 6 XL 🙂 Les mer om Blæst her : http://blaest-rainwear.no

 

 

27 kommentarer
    1. Så viktig snuoperasjon du kjørte der etter den vonde kommentaren,, Jeg har for føste gang på maange år tatt frem badevekta etter avtale med fysio som vi se virkningen av lymfeterapien og huff og gru og alt det der,, men nå jobber vi men en og en kg fysio og jeg.. Jeg hadde en lign oplevelse i fjor sommer når jeg hadde stått kioskvakt.. Følte meg så fin og fresh helt til jeg så bildene som var lagt ut av arrangementet.. tatt bakfra.. tror verden min raste litt den dagen med snørr og tårer,, og mitt i bamseklemmen fra husbonden sa jeg at jeg følte meg så fin i dag og så så jeg slik ut.. hvorpå han da svarer jommen du var jo det .. det er bare du som reagere litt negativt nå… vi for bare heve haka og la det stå til.. Ønsker meg ei slik jakke altså men litt usikker på str.. 3 xl kanskej eller 4 .. har du noe mål på den? ha en flotters dag her skinner sola i blæsten:)

    2. Den lekre regnfrakken ville fått meg til å gå en tur i regnvær og samtidig gjort meg glad💕Fantastisk frisk farge. Ønsker meg🙃💖

    3. Jeg tror det som provoserer mest med sånne kommentarer er det underliggende budskapet. For budskapet er jo ikke bare at du er tjukk. Da kunne det jo vært like ufarlig som om han påpekte at du hadde lyst hår. Men han påpekte ikke det. Han påpekte at du var tjukk. Hva ligger egentlig i dette?
      Det ligger et skjult budskap. Om at du burde holdt deg hjemme. Ikke vært på butikken. Ikke vist deg ute. For du passer ikke inn. Det er noe galt med deg.
      Dette er et veldig alvorlig og farlig budskap. Som jeg skjønner gjør deg aldeles rasende.
      Du har like stor rett du, som alle andre, til å ferdes hvor du vil.
      Så bra at du rettet ryggen. Synes du er flott, jeg!

    4. Det er moro å følge deg , du har kommet langt i din vei . Kommentarer fra barn er lettere å takle men søren som di svir ☺️

    5. Kjære Heidi! Føler med deg, og vet av egen erfaring hvordan slikt oppleves 🙁 Nå har jeg gått ned endel i vekt men med lymfødem/lipødem og bein med blodsprengte kar ser jeg ut som et Norgeskart, og mang en gang har småunger spurt meg hvorfor jeg har så blå bein…. Hva skal en da si…. Og jeg ser jo hvordan andre stirrer, de som ikke tør si noe… Klart jeg ikke går med korte skjørt/shorts offentlig (bortsett fra i syden), men mine blåflekkete legger viser jeg frem nå, vil ha sol på beina jeg også. Vakker er du Hedi, så håper du klarer å legge bak deg denne dumme kommentaren og stolt heve hodet og ikle deg dine fargerike klær. Klem fra meg.

    6. Utrolig kul farge på den fine regnfrakk 👍
      Kunne gjerne vunnet den.
      Ha en utrolig fin dag ☉☉☉

    7. Har fått slik komentar jeg også ikke noe koslig . Du er bare så flott Heidi vi hever hodet og går vidre . Morsomt å lese det du skriver så må smile for meg selv innimellom , du skriver bare så godt . Klem til deg . 😊😊💕💕

    8. Jeg synes vel ikke denne kommentaren fra en unge er verre enn andre kommentarer. Barn sier det de mener. “Han der var stygg ! Hun var tynn ! Hun dama hadde stor rumpe ! Hvorfor har den mannen hår i nesa ? osv…. Jeg har også fått høre den at jeg er tjukk. Den som ble mest berørt var nok moren til guttungen. Hun ble fryktelig flau !
      Folk ser sikkert på meg for at jeg er tjukk. Det gir jeg f*** i. La dem glo ! Jeg orker ikke bry meg om hva andre måtte mene om meg lenger. Etter som årene har gått blir det viktigere for meg å leve og være tilstede i livet mitt. Ikke drive å begrense og se ned på meg selv hele tiden. Det hjelper ingen. Aller minst meg selv. Jeg ønsker for deg at du klarer å slippe taket i disse følelsene. Du er ei flott, nydelig, dame ! Du trenger ikke gjemme deg eller skamme deg. Du er bra nok i massevis ! Nyt dagen og sola og livet. Klem fra meg 🙂

    9. Må bare få tilføye at jeg ikke mener å være nedlatende, altså. Jeg skjønner godt hva du føler <3

    10. Har nettopp begynt å lese/følge din blogg. Du skriver så flott og du virker så fantastisk. Hadde vært veldig gøy å vinne en jakke…….

    11. Her syns jeg det er foreldrenes skyld at barn gir disse kommentarene…De burde lærer barna at vi ikke sier slike ting om andre mennesker. Alle mennesker er flotte uansett størrelse.
      50 kilo Heidi…wow…STOR RESPEKT til deg…du er god og du er flott😊😊

    12. Kristin Husdahl: Kjenner at jeg kunne ha ristet den lille drittungen hehe, men det var heldigvis bare ett lite øyeblikk…men viktig å lære barna hva man ikke skal si til andre, for det sårer veldig selv om det kom fra et barn 🙁

      Jeg er stolt over vekttapet, og istedenfor å være deprimert over alt som gjenstår, så klarer jeg å se hva jeg har oppnådd – så det er fremskritt 🙂
      Det er en kamp, men jeg har ett helt annet forhold til denne kampen nå enn før.
      Takk for oppmuntrende ord – det hjelper godt!

      Ønsker deg en nydelig dag i sola 🙂

    13. Nannah: Jeg følte absolutt ikke at du var nedlatende i kommentaren din, men jeg er veldig glad for dine direkte kommentarer 🙂 Jeg liker det sånn!
      Som jeg har sagt før, så beundrer jeg deg for at du klarer å gi f…, og jeg håper virkelig at jeg kommer dit du er om ikke så lenge. Jeg har kommet veldig langt i forhold til hvor jeg var for ett par år siden, så da tenker jeg at det er håp om at jeg også kommer meg videre 🙂 Jeg har absolutt lyst til å gi f… i hva andre måtte mene, og tenke om mitt utseende!

      Nannah, jeg digger mennesker som er som deg. Har ei søster som er akkurat samme type…hun brydde seg katta da hun var stor. Nå er hun slankeoperert, og har ikke de samme utfordringene lengre når det kommer til vekta, men jeg tror hun har fått alt av denne holdningen sånn at det ikke var noe igjen til meg 🙂 🙂

      Takk for at du oppmuntrer, og setter meg litt på plass – du er ei fantastisk flott kvinne!!

      Nyt sola, og ha en herlig dag!

      Stor klem

    14. Wenche Andersen: Blir helt rørt her jeg, Wenche! Tusen takk for fine ord! Du er ei utrolig flott dame, Wenche som jeg er så heldig og ha fått kontakt med. Fint med ei som vet mye om endel av utfordringene mine i hverdagen.
      Takk for at du følger bloggen min 🙂

      Stor klem til deg på Hovden

    15. Esther Marie Færaas Knutsen: Kjære Esther! Jeg kjenner meg igjen i din beskrivelse av beina dine. Det er utfordrende å leve med både lymfeødem, og lipødem. Mine bein er store som tømmerstokker, og jeg har slitt masse med roseninfeksjoner…dette har igjen ført til masse misfarging av huden på leggerne. Mine legger ser også ut som et Norgeskart. Har også masse blodsprengte kar, og så sliter jeg med masse av disse tykke årene som ligger utenpå huden. Disse skal jeg heldigvis få fjernet med laser på det ene beinet først nå til høsten. Det ser jeg frem til! Jeg klarer ikke å vise frem sånne tømmerstokker, men jeg håper i alle fall jeg kan gjøre det på terrassen her hjemme denne sommeren, og da er det en stor seier! Tusen takk for så fine ord fra deg – vit at de varmer! Jeg skal jobbe videre med å legge mye bak meg, og håper at jeg vil lykkes med det 🙂
      Stor klem til deg!

    16. Lise abrahamsen: Takk for at du følger meg, Lise, og jeg blir jo veldig glad når noen ser at jeg har kommet ganske langt på en tøff vei 🙂
      Kommentarer fra barn, de svir virkelig 🙁 Du er selvsagt med i trekningen av den flotte regnfrakken 🙂

    17. tanketromling: Takk for at du tok deg tid til å kommentere – det setter jeg stor pris på!
      Heldigvis så er jeg kommet dit hen at jeg ganske kjapt klarer å rette ryggen. Håper jeg vil bli enda flinkere med tiden 🙂
      Takk for fine ord – ønsker deg en nydelig torsdag!

    18. Hege Andresen: Regnfrakken fra Blæst er virkelig lekker, og den gjør meg så utrolig glad i sine stilige, og gode farger 🙂 Du er selvsagt med i trekningen som skjer mot slutten av uken 🙂

    19. Jeg tror kanskje ikke denne lille gutten hadde noen bakenforliggende agenda med kommentaren. Det er barns måte å uttrykke seg på. Uten filter. Jeg har fått kommentarer fra min sønn da han var på den alderen. Du har stor rumpe, mamma! Oi, du har lange pupper, mamma! Og de kom med beundring i både blikket og stemmen. Ekte kompliment altså!!

    20. Anonym: Jeg er veldig enig med deg i at det ikke lå verken noe sårende, eller slemt i guttens kommentar. Jeg var liksom bare ikke forberedt på kommentaren, og når man i tillegg hadde en dag hvor man følte seg så fjong, og fresh, så reagerte jeg nok litt ekstra…og det er sårende selv om det kommer fra et barn. Svir like mye…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg