Jeg hater badevekter!

” Hvor stor vektnedgang har du hatt nå ” – det er legen min som spør, og det er ikke første gangen han har spurt akkurat det spørsmålet, og hver gang sliter jeg like mye med å svare. Egentlig skulle jeg ønske at jeg visste helt nøyaktig hver gang han spurte, og egentlig burde jeg ha visst, og med glede, og iver fortalt han de gode tallene…men sannheten er at jeg egentlig ikke vet, ikke sånn nøyaktig i alle fall. Jeg blir jo litt flau når han atter en gang spør, og jeg ikke kan gi han noe svar. Hvorfor har jeg ikke noe svar å gi legen min? Tallene må jo være gode, så jeg har ikke noe å skamme meg over, men sannheten er at jeg ikke har vekt, og uten vekt, så kan jeg heller ikke følge med når kiloene går nedover.


 

Jeg hater badevekter! Jeg har alltid hatet badevekter, og jeg kan liksom ikke helt se at jeg noen gang skal bli bestekompis med denne irriterende tingen som står og geiper, og ler hånlig av meg når jeg går på den. Selv om tallene går nedover, så føler jeg likevel at vekten er mer sjef enn meg, for den vet at jeg ikke liker den, og den vet at uansett hva den viser, så er tallene høyere enn de burde være. Jeg burde jo vært totalt sjef, og bare geipet tilbake, og sagt i klartekst at jeg er sjef, og det er meg som er vinneren så lenge jeg går nedover, men jeg kjenner omtrent panikken hver gang jeg vet jeg må veies. Mest er det nok redselen for at jeg ikke skal ha gått ned. Det vet jeg at ikke stemmer, for jeg går nedover, så der er ikke frykten reell. Den største frykten jeg har er nok at tallene ikke skal vise det jeg ønsker, at jeg ikke skal ha gått ned så mye som jeg tror inne i hodet mitt. Skuffelsen er det vel jeg er redd for å kjenne på. Legen skjønner meg, men samtidig har jeg lovet han å anskaffe meg en vekt….puh!

Jeg har som dere vet vært overvektige hele livet. Jeg har alltid vært en størrelse, eller to større enn mange andre. Dere som leser bloggen min vet også på hvilke måter det har påvirket meg, eller på hvilke måter jeg har tillat overvekten å påvirke meg. Det er helt klart en kombinasjon av hva vekten selv begrenser, og hva man selv tillater vekten å få lov til å begrense en. Ofte begrenser hodet mye mer enn hva man burde tillate. Jeg har mange ganger ledd godt av meg selv når jeg hører meg selv tenke alle de utrolig rare tankene mine. Godt ikke andre enn meg selv hører det, for da kunne fort menn i hvite frakker ha blitt tilkalt 🙂 En ting som ofte har bekymret meg enda jeg er voksen, og burde vite bedre, det er overvektige på fly. Jeg er jo livredd for å fly i utgangspunktet, og da har ofte dette med mange overvektige på samme fly bekymret meg. Vil flyet tåle såpass mange tunge mennesker, man blir jo liksom ikke spurt etter vekt når man bestiller billetter, og da er det jo ingen som vet hva alle om bord veier. Er det ingen max grense? Sånne tanker flyr ofte rundt i hodet mitt når jeg skal ut å fly. Jeg passer på å finne all verdens argumenter for at jeg egentlig ikke burde gå om bord i flyet. Petter som jeg har vært på flyskrekk kurs hos har gjentatte ganger prøvd  forklare meg også dette med vekten til passasjerene, så det begynner å synke inn nå. Jeg skal i ett senere blogginnlegg skrive litt mer om flyskrekken min, og hjelpen jeg har fått så jeg i alle fall går om bord i fly. Jeg har ikke reiser alene skilt rundt halsen når jeg er ute og flyr, men jeg har med meg et skriv som forteller om flyskrekken min slik at cabincrew vet om det i tilfelle 🙂

Det var en liten avsporing kanskje, men selv om jeg har vært stor hele livet, så er jeg nok en av veldig få personer som aldri har gått på en diett. Jeg har aldri shaket, aldri gått på lavkarbo, jeg har aldri gått verken på ananaskurer, kålrotkurer, eller andre kurer. Jeg var så vidt innom døren til Grethe Rhode en gang, men tenkte tilbake på min søsters første gang på kurs hvor hun var helt ekstrem på å veie mat, og gjøre alt etter boken, så det ble med den ene gangen inn døren. Det som har “reddet ” meg fra utallige dietter, og slankekurer er det faktum at jeg er ekstremt kresen i matveien. Jeg er ett ganske håpløst eksempel faktisk. Oppvokst på den gode, norske kosten, og synes alt av mat fra andre steder er både skummel, og vond. Smaker fra alle verdens hjørner er ikke noe for meg. Man skulle kanskje tro jeg var en liten drittunge som protesterer, og ikke vil, men det er veldig mye jeg ikke kan ha. Hjemme er jo dette helt greit, for jeg elsker å lage all verdens mat til mine , og de får servert det aller meste… så passer jeg på å lage noe annet til meg selv veldig ofte. Problemet er større når man skal besøke folk, og spesielt noen man ikke kjenner så godt, men da får jeg heller bare lide litt. Er jeg så vanskelig, så får jeg bare tåle det som kommer 🙂 Kresenheten min har i alle fall gjort at dietter, og slankekurer har vært helt uaktuelt for min del. Jeg kan ikke ha varm drikke, og jeg kan ikke ha suppe – suppe er det jo en del av i noen dietter. Kanskje har det vært godt for kroppen min akkurat når det kommer til dietter at jeg er kresen. Her har jeg sluppet unna en del av jojo slankingen som absolutt ikke er bra. 

Det kommer hele tiden ny forskning også når det kommer til overvekt. Det som forskere slår fast er jo at dietter, og slankekurer ikke er bra for kroppen. Man bør ikke utsette kroppen for ekstreme dietter, eller dietter i det hele tatt. Mange overvektige er jo friske i utgangspunktet, og da er det jo en enda dårligere ide å sette seg selv på diett. Jojo slankingen fyrer også opp under misnøyen med kroppen vår, og hele slankefokuset er en trussel mener forskere. Dietter fører fort til at vi slutter å høre på kroppen vår, og så bare overhører vi sultfølelsen, matlysten og andre beskjeder som kommer innenfra. Vi tenker mer klokke, fettinnhold, og kalorier. Det at man er overvektig er ikke ensbetydende med at man er syk, det er veldig mange overvektige med god helse, og en glad kropp. Kanskje må fokuset bort fra dietter, og slankekurer, kanskje må fokuset nå fremover være en sunnere livsstil, og en mer aktiv hverdag. Dersom man slipper alt stresset rundt at man hele tiden må tenke minimalt med mat, og minimalt med kalorier, og heller tenker å leve sunnere, og mer aktivt, så vil det bli lettere å holde fokus mot en vektnedgang tror jeg. Det er jo rene galskapen mange av diettene som blir fulgt. Kroppen lever på minimalt av den den skal, og hva er sunt i det? Dessuten er det vel helsen vår som bør stå i fokus? Kanskje bør ikke målet være å bli som en fyrstikk, men ha en sunn, og frisk kropp som samarbeider med deg?

Mange tror at man i det øyeblikket vekten er der man ønsker, så er man plutselig sunn, og frisk. Sånn er det faktisk ikke. Å være slank betyr ikke at man er frisk, og sunn som veldig mange tror. En dansk studie viser nå at slankekurer absolutt ikke er bra for overvektige, og da spesielt de som er friske i utgangspunktet. Jeg sier ikke at overvektige ikke skal ha fokus på vektnedgang, men her er det snakk om måten man går ned på. Forskere mener at fokus nå må snus, og at holdningene må endres. Jeg tror å flytte fokus vil gi bedre resultater. Man må ha fokus bort fra badevekta, og mot en sunnere, og mer aktiv livsstil. Bort med slankekurene, og mer fokus på sunn kost, og massevis med mosjon. Det er helt klart ikke bra en plass å være overvektig, men med ett annet fokus enn kalorier, badevekt, og utallige ekstreme kurer, så vil man lettere få et fokus, og en levemåte som kan gjennomføres. Det aller viktigste er jo også at man ikke legger på seg. Vi må bort fra den store slankekuren hver gang januar kommer, og vi må bort fra panikkslankingen når badesesongen kommer. Jeg roper ett stort JA til en sunnere livsstil uten ekstreme dietter, og til en langt mer aktiv hverdag. Jeg har endret litt på kosten i prosessen jeg er i, men jeg ser også at fokuset mitt på mer aktivitet, og trening samt en storopprydning i hodet har gitt meg gode resultater uten at jeg har måttet gjennomføre verken diett, eller slankekur. Vekta hadde klart gått ned mye mer om jeg hadde slengt meg på en kur, men takket være at jeg er kresen, og kanskje har bittelitt sunn fornuft, så valgte jeg annerledes, og er egentlig fornøyd med vektnedgangen. Den kunne vært større, det kunne ha godt fortere med disse grepene som jeg ennå ikke har fått tatt, men dette er jeg fullstendig klar over, og jeg vet hva jeg må gjøre om vekta skal gå raskere nedover. Jeg kjenner jeg er bittelitt skuffet over meg selv noen ganger fordi jeg ikke får tatt kostholdsgrepene jeg vil, og trenger, men samtidig klarer jeg også å være veldig fornøyd med det jeg har klart til nå.

Jeg vurderer altså å anskaffe meg ny badevekt. Som om det er noe nytt. Jeg bør nok følge litt med på vektnedgangen .Akkurat nå vet jeg ikke helt hva vekta viser… det er jo dumt og ikke vite, så lenge jeg har tatt av meg. Jeg ser cm minker, og at klærne blir større, så jeg er uansett på riktig vei. Samtidig så var det denne frykten for å bli skuffet. Frykten for at vekta skal le rått når jeg kanskje ikke har gått ned så mye som jeg tror, og håper. Jeg føler jeg har gjort en veldig god jobb, og innbiller meg jeg har fått god betaling for det ved at også vekten har gått ned i tillegg til cm…tenk om det ikke stemmer? Er det mulig å tenke så dumt!! Har man egentlig lov til å være skuffet så lenge ting går den rette veien? Samtidig så har jeg da lovet legen min … igjen … at vekta skal på plass, så om jeg ikke snart kan si at jeg har kjøpt meg en, så kommer han til å tvangssende meg til en butikk for å kjøpe. Jeg er liksom ikke noe bestevenn med denne vekta, og jeg tror aldri vi vil bli venner. Det vil alltid være et hatforhold, og nære bånd vil aldri bli knyttet…men jeg må bare bite i det sure eplet tror jeg…eller jeg kan tenke litt til, for det tar jo alltid litt tid å tenke 🙂 Jeg kan godt leve med å være overvektig, for jeg har ingen tro på at jeg blir noen sylfide. Målet er å komme dit hvor jeg føler jeg er fornøyd, og hvor begrensingene er minimale. Jeg vil dit hvor kroppen er fornøyd. Ingen skal fortelle meg at veien til lykke er tallene på badevekta. Jeg har mistet mellom 40-50 kg, og jeg er på en utrolig god plass i livet. At jeg er kommet til denne gode plassen er en kombinasjon av mange ting, ikke bare vektnedgangen alene.En som har mistet 50 kg trenger ikke være verken mer lykkelig, eller ha en bedre helse enn en som fortsatt har disse ekstra kiloene, så mange ting må være på plass før man kjenner mer på disse gode følelsene som vi alle fortjener å kjenne på.


 

En vinner av velværeproduktene fra Urtemor er trukket. Vinneren skulle blitt offentliggjort på bloggen på mandag, men jeg følte mandagens innlegg hadde såpass mye alvor i seg at jeg ventet med å fortelle hvem som vant til i dag. Takk til alle som la igjen en kommentar, og som dermed var med i trekningen. Den heldige vinneren av de deilige produktene ble : GRY HEGE JOHNSEN!!! Gratulerer så masse, Gry Hege. Håper du vil bli veldig fornøyd med produktene 🙂 Fotkrem, ringblomstsalve, leppepomade, dusjsåper, bodybutter, fotfil, og cellulitebørste kommer plutselig i posten til deg. Jeg tar kontakt i løpet av dagen 🙂 Ny ” Gi Bort ” kommer på bloggen til mandag.

 

2 kommentarer
    1. Ler litt her når jeg leser igjennom blogg innlegget ditt i dag.Jeg har ikke flyskrekk til vanlig men nå skal vi til Spania i sommer og så har jeg plutselig begynt å bekymre meg for at jeg ikke skal få plass i flysete… Nå har jeg den intensivbehadlingen for ødem før vi reiser så satser på å ta noen cm der så at bekymringene blir litt mindre .. badevekten er min uvenn også.. da jeg tippet 100 satte jeg den i boden og tenkte at den skulle ikke lenger styre dagen min.. så får vi se om den kommer frem igjen en gang.. ha en flotters dag i sokskinnet og gratulerer til vinneren.

    2. Gun: Jeg har sååå flyskrekk! Er blitt mye bedre etter et flyskrekk kurs…jeg er så redd for lyder, og egentlig det meste. Skal blogge litt om det en dag 🙂 Når man i tillegg er stor, så hjelper ikke det på flyskrekken hehe. Jeg skal til Spania i september, og gruer meg allerede til flyturen…men gruer meg heldigvis ikke til hjemturen når jeg er der nede…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg