Kos deg – det er påske!

Påsken banker snart på døren. Mange har nok startet påskeferien allerede. Noen er skal ha fjellpåske, andre har dratt til sydligere strøk, og mange skal som oss ha bypåske. Skulle det bli en helt fantastisk påske sånn værmessig, så er det klart at jeg godt kunne hatt fjellpåske på en hytte, men samtidig, så er der så mange muligheter her hjemme også. Jeg krysser fingrene for flott påskevær sånn at det kan bli en aktiv påske med fine turer, utelunsjer, fisketurer, og mange skritt på skritt telleren min. Helt sånn plutselig så oppdaget jeg nemlig at der ligger en skritt teller på Iphonen min. Vel, det er mange andre funksjoner også, men det er først og fremst denne skritt telleren som vekker min interesse, og som jeg daglig kikker både, en og to ganger på 🙂 Målet er å øke antall skritt sånn dag, for dag, og det skal ikke mer enn dette til for å vekke min interesse. Skulle ikke påskedagene bli så fine som vi håper på, så får jeg nok benytte meg av å gå løypa endel likevel. Den fungerer i dårlig vær også, og jeg har bestemt meg for at jeg skal være aktiv på en, eller annen måte hver dag i påsken.

Turer nå sammenlignet med ett par år tilbake i tid, det er som natt og dag. Det og faktisk kjenne på alle fremskrittene, og merke forskjellene som har skjedd, det føles innmari godt. Det å kjenne på en stolthet, det er også en utrolig god følelse som jeg tidligere kjente lite på. Før jeg klarte å snu om på tanketang, og levesett, så var jeg vel alt annet enn stolt. Da var det vel mest skammen man kjente på. At livet faktisk kan endre seg så mye ved å ta tak, ved å starte med de små skrittene, det hadde jeg vel ikke trodd da vi stod en liten gjeng overvektige i gymsalen på Dvergsnes Skole for snart 2 år siden, og skulle begynne med trening for overvektige..men det var her reisen startet. Reisen som har endret livet mitt . Ikke at jeg har rast ned i vekt, og blitt en sylfide, men en reise hvor hovedfokuset har vært på å ta vare på meg selv, og helsen min. En reise hvor jeg selv var viktigst, en reise hvor jeg har lært meg å akseptere at jeg er en størrelse for stor, en reise hvor jeg sluttet å jage etter det uoppnålige, en reise med relle mål hvor jeg stadig får kjenne på følelsen av å mestre…en reise som begynte i en gymsal, og en reise som begynte med de små skrittene som etterhvert har gitt store resultater. Jeg er endelig på en god plass i livet! Ikke at jeg verken er fornøyd, eller i mål, men jeg er fornøyd med å være på vei, og jeg vet at veien tar meg dit jeg ønsker.

Fra å mislike turer hvor det var annet enn flate partier, så går jeg nå bakker uten å grue meg. Med musikk på ørene, og alene på tur, så puster jeg og peser jeg opp bakkene uten at verken jeg selv, eller andre hører det. Uten musikk er jeg ganske fortapt der jeg vandrer avgårde, men med musikk, så eier jeg løypa 🙂 En annen viktig ting som jeg har kjent mye på både ute på turer, men også på trening, det er viktigheten av gode klær. Før måtte jeg jo bare ta på meg det jeg hadde, og det var aldri typiske turklær. Ingen lagde turklær i størrelse endel for stor tidligere, og da ble det å bruke det man hadde, og se andre i såkalte ” ordinære ” størrelser gå rundt i komfortable, og flotte turklær…mens jeg gikk i hverdagsklær, og merket at turene ikke helt ble det samme. Skulle det attpåtil starte å regne, så ble jo turen helt optimal, for regntøy hadde jeg jo heller ikke, så jeg ble jo søkkvåt før turen hadde startet, og humøret ble deretter. Da var det ikke bare bakker som plaget meg for å si det sånn, og det er ikke få tordenskyer som har vært over mitt hode.


 

Å føle seg vel er så viktig også for oss som bruker store størrelser i klæ ! Det at vi kan få klær som er komfortable, som er bevegelige og som sitter som de skal det betyr så enormt mye!

Vi store ønsker også å trene, og vi liker å være ute på tur, og har vi da ikke tur- eller treningsklær som passer godt, begrenser dette lysten til aktivitet. Bukser som sklir ned, som ikke er høye nok, eller store nok, topper som er for korte, som er for tettsittende, mangler armer eller som sklir opp under bevegelse. Jakker som verken tåler vind, eller regn…..Energien vår brukes fort opp på helt andre ting enn aktiviteten man egentlig skulle gjennomføre. Denne frustrasjonen kjenner nok mange seg igjen i…Klær i riktige størrelser og fasonger gir turglede, og treningsglede! Heldigvis skjer det positive ting, men det er helt klart fortsett ett stykke igjen å gå. Vi som er store trenger tur, og treningsklær litt annerledes enn normalvektige. Man kan ikke bare gjøre plagget noen cm lengre, og større slik enkelte produsenter tror. De kan ikke bare plassere oss inn i en sekk, og tro at dette er bra! Alt må liksom stå litt i forhold. Vi som er noen størrelser for store, vi ønsker bukser med høyt liv, vi vil ikke vise for mye av overarmene, både jakker, og overdeler må ha litt lengde, vi liker når vi får ting nedenfor rompa, buksene kan gjerne ha litt vidde, eller i alle fall være lagd til en som er større enn ” normalen”…når noen produsenter sier at markedet ikke er tilstede for dene type klær i store størrelser, så tror jeg bare de kan se seg rundt. Jeg tror de fort vil oppdage at mange trenger klær i kategorien store størrelser!

Jeg trekker ofte frem Stormberg når det kommer til tur, og treningsklær til oss som bruker store størrelser. Ikke fordi jeg er så heldig å få jobbe litt sammen med dem når de har nye klær i store størrelser som skal vises, men fordi de i det minste ser behovet, og produserer klær til oss. De hører også på innspill, noe som er viktig når de som designer klærne ikke selv er overvektige. Jeg skulle gjerne ønsket meg ett mye større sortiment, ett større fargeutvalg, og jeg skulle gjerne ønske at det ble produsert mer av hvert plagg, men her har jeg fått gode klær til både turene ute, og treningene inne. Stormberg er en produsent som ønsker å være for alle, og de har sett at vi store også har et behov for riktige klær for å være aktive. Et utvalg av deres klær går opptil 5XL til både dame, og herre. Jeg er veldig fornøyd med mine tur, og treningsklær fra Stormberg sin kolleksjon. Markedet er stort, behovet er stort, og jeg håper at Stormberg, og andre produsenter ser dette nå fremover. Gode klær til gode priser, for det er klart at prisen også er en avgjørende faktor for mange. Jeg bor feks i min Danne trenings t-skjorte. Noen på treningsgruppen tror sikkert at jeg kun har denne ene t-skjorten, men det er vel heller sånn at jeg har tre av samme fordi den er akkurat sånn jeg vil ha en t-skjorte når jeg trener. God lengde, og gode armer, og veldig god å ha på seg. Jeg har fått meg gode treningsjakker, gode fleecejakker, og gode ytterjakker, men når det ikke produseres det store antallet av hvert plagg, så må man være flink til og stadig gå innom nettbutikken for å se hva der er 🙂 Jeg håper jo at det skjer mye på denne fronten også i tiden fremover. Utvalget at klær til oss store var ikke noe å skryte av når det ble startet stormote produksjon, men her har det skjedd masse gitt 🙂 Kanskje vil det samme skje med tur, og treningsklær. Jeg vet endel postordre firmaer lager denne type klær, men de glemmer viktige ting som god passform, og kvalitet.


Foto : Stormberg

Foto : Stormberg
 

Jeg håper på en aktiv påske, og jeg håper på mange fine turer. Påskegodt blir det også, men det skal bli mer enn påskegodter, og god mat. Likevel er det viktig at man kjenner på det å kose seg, og at man ikke sitter med den dårlige samvittigheten når påskeharen har avlevert påskegodtet. Det å kose seg er en viktig del av livet, og man lever bare en gang! Man må ikke tømme godteskålen, og man må ikke spise hele tiden, det handler om å begrense seg, men man skal sitte med verdens beste samvittighet når påskegodtet kommer på bordet, og man forsyner seg både en, og flere ganger 🙂 Jeg skal absolutt kose meg med både påskegodt, og gode middager. Påskeharen kommer nok ikke på besøk til meg denne påsken. Jeg sendte han en sms med streng beskjed, og regner med at han sjekker tlf like ofte som meg. Noen andre i huset er kanskje redde for at han ikke kommer innom i det hele tatt, men vi får nå se da. Påskeharen pleier å ha full kontroll. Selv om påskeharen dropper meg i år, så er smågodt til 2,90 kr hg kjøpt inn, og ligger godt i en av kjøkkenskuffene..men jeg velger å kombinere kos, og aktivitet denne påsken, og synes det er en fortreffelig kombinasjon!

GOD PÅSKE!!!

 

1 kommentar
    1. Det er viktig at vi er litt fine i tøyet når vi trener også….ha ei riktig fin påske Heidi 🐣🐣

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg