Nye utfordringer

Jeg har hatt svart belte i unnskyldninger. Jeg tror ikke det finnes en eneste unnskyldning som jeg ikke har brukt. Mest overfor meg selv, men også overfor andre når de har spurt om jeg har villet være med på aktiviteter som innebar å bruke beina, og kanskje bli både varm, og svett. Før fikk jeg angst når jeg nærmet meg en bakke som var litt bratt. Jeg visste jeg måtte gå den opp, og jeg visste at jeg ville puste, og pese. Spesielt ille var det om jeg gikk tur med andre som ikke slet med bakkeangst, personer som gikk bakkene opp uten å svette en eneste perle, og som nesten kunne synge mens de gikk bakken opp…og så var det meg da som ikke hadde mye pent å si der jeg gikk å småsnakket til meg selv, og pustet som en hvalross. Selv om jeg alltid har overlevd hver eneste bakke, så var det ikke moro og alltid være den som de andre ventet på. Egentlig skjønner jeg ikke helt den angsten jeg hadde for bratte bakker. Kanskje var det frykten for å puste, og pese, eller alle de dumme tankene i hodet mitt. Det var nok mest mine egne følelser rundt det å ikke være først opp bakkene mer enn hva andre tenkte.

SONY DSC

Det finnes så utrolig mange unnskyldninger for ikke å trene, og være i bevegelse. Jeg tror jeg kan de alle sammen, og jeg tror nesten jeg kunne ha skrevet bok om de. Det er helt utrolig hva man får seg til å unnskylde seg med. Man bruker alt for hva det er verdt bare for å slippe unna. Sånn sett er jo noen reelle, men likevel ikke holdbare. Vil man mye nok, så er det ingen unnskyldning i verden som kan stoppe en. Det handler om å ville noe nok til å gjennomføre det. Det koster svette, og tårer å gjennomføre en endring, men det fine er at det man føler som ett enormt slit i starten, det slitet vil ikke være like ille når man bare er i gang, og får gitt det litt tid. Det går overraskende kort tid før man kjenner på en endring. Man kjenner at man orker mer, og klarer mer, og den følelsen, den er gull å kjenne på 🙂

Det er ikke bare vi overvektige som har unnskyldninger, men det er liksom i denne gruppen jeg hører hjemme, og har best kjennskap til. Jeg har så mange ganger lurt på hvorfor overvektige er blant de personene som er vanskeligst å motivere? Hvorfor er dørstokkmila så vond å komme over? Glem å jage etter en slank kropp, men la oss heller gjøre en innsats for en bedre helse, og en kropp som skal være med oss i mange år. Mange kjenner på vondter, og har sine helseutfordringer. Likevel er det veldig få som ikke kan gjøre noe for å forbedre helsen. Det handler om å ville noe sterkt nok, det handler om å ta grep, og det handler om å bli sjef i eget liv. Jeg vet alt om det meste når det kommer til unnskyldninger, og dårlige prioriteringer, men jeg vet også at ingenting er for sent, og at mye er mulig. Det gjelder å finne det som fungerer for deg. Du trenger ikke gjøre som alle andre. Du skal finne din vei til de målene du setter deg, og du skal bruke den tiden det tar. Jeg knakk en kode, en kode som var starten på en spennende reise med både sorger, og gleder, men jeg er på vei, og jeg kjenner i dag på mange flere oppturer enn nedturer. Mye er mulig!

I morgen er det to uker siden vi presenterte bloggens eget treningsprogram, og jeg vet at det er flere som trener programmet. Mange av dere satte stor pris på et treningsprogram som dere kunne gjøre hjemme, og som var overkommelig å gjennomføre. Noen hadde kanskje problemer med å gjøre øvelsene som var nede på gulvet, men dere får til alle de andre øvelsene – det er utrolig bra! Flere kom med tilbakemeldinger på at programmet fikk pulsen opp, og at man kjente at man hadde trent når man var ferdige. Øvelsene i treningsprogrammet er ikke revolusjonerende, og nye, men de er satt sammen med tanke på at de aller fleste skal kunne trene det uansett kroppsform, og kondisjon. For mange kan treningsprogrammet være en start på noe man har tenkt å gjøre lenge, og vi håper programmet kan hjelpe deg til å bli litt aktiv. Til dere som allerede er aktive, så er programmet fint å trene hjemme på en dag hvor du kanskje ikke har tid til å dra på treningssenteret, eller ta deg en tur ut .

Vi startet med 8 repetisjoner av hver øvelse, og trente alle øvelsene tre ganger. Denne uken, så økte vi slik at vi repiterte alle øvelsene 10 ganger, og trente gjennom alle øvelsene tre ganger. Denne uken skal vi øke litt igjen. Fra i morgen, så gjør vi alle øvelsene 10 ganger som denne uken, men vi gjør alle øvelsene 4 ganger. Så istedenfor å øke antall repetisjoner denne uken, så øker vi antall omganger. Lykke til med treningsprogrammet! Jeg legger ut alle øvelsene på nytt. Kanskje er der og noen nye lesere som ønsker å trene programmet. Vi holder oss til to ganger i uken, men om du ønsker å trene programmet mer, så er jo det veldig bra 🙂 Som oppvarming, så går du litt på stedet før du starter, og har du gått en tur i forkant, så er jo det en veldig fin oppvarming.

 

Her er linken til treningsprogrammet : http://blogsoft.no/index.bd?fa=article.edit&ar_id=46988321

Treningsprogrammet er satt sammen av instruktør, og PT, Inger Lise Lund som driver Fitness-Akademiet. Ønsker du tilrettelagt trening, så kan hun hjelpe deg. Du kan lese mer om Fitness-Akademiet her : http://www.fitness-akademiet.no/

 

Om du vil være med i trekningen av støvletter fra Alexis Mote, så har du fortsatt muligheten til det ved å legge igjen en kommentar på bloggen. Vi deler ut ett par flotte, høye støvletter til en heldig leser. Her kan du få støvletter med ekstra vidde som også passer mine bein 🙂 Støvlettene kan du lese mer om her :http://www.alexismote.no/products/charlie-g-moss-stvlett-med-ekstra-vidde  Alexis Mote har butikk både i Oslo, og Moss, og har også en stor, og flott nettbutikk som du finner her : http://www.alexismote.no/ 

Takk til mine flotte modeller, Inger Lise, og Helene – flotte damer som begge brenner for å spre treningsglede! Vi blogges igjen i morgen – ha en nydelig søndag!

 

 

 

 

11 kommentarer
    1. Utrolig bra å lese om innsatsen deres 👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

    2. Hadde jo blitt hoppende glad skulle jeg vinne støveletter, men uansett om jeg gjør det eller ikke så titter jeg innom for og si at du er til stor inspirasjon for meg. Dønn ærlig er du og sånt setter man pris på 🙂 Søndagsklem fra ei som skal gå opp en stooooor bakke idag 🙂

    3. jeg sendte for en stund tilbake en e-post til våre to trenings sentere med spørsmål om de kunne tenke seg å starte opp en treningsgruppe for personer med stor overvekt. Jeg har ikke engang fått svar av noen av dem. (

    4. RFH: Utrolig moro at du trener programmet, Randi 🙂 Skjønner ikke helt dette med linken som du ikke kom inn på, men det skal jeg sjekke opp i. Takk for at du ga beskjed.

    5. Nannah: For et utrolig bra intiativ, Nannah!! Blir så utrolig glad når jeg leser sånt, men samtidig, så blir jeg både sint, og frustrert over at treningssentrene ikke gidder å gi tilbakemelding 🙁 Jeg har fått flere henvendelser fra overvektige som har gjort det samme som deg, men som ikke har fått svar overhode. Det minste treningssentrene kan gjøre er å gi en ordentlig svar! Trening for overvektige burde være et tilbud mange treningssentre burde tilby. De fleste treningssentre har så mye tilbud å velge blant, og ønsker at alle skal bli fysisk aktive. En stor, og veldig viktig gruppe er da oss overvektige. Veldig synd du ikke fikk noe svar, men tommelen opp for ett supert intiativ!!

    6. Torunn Berget: Tusen takk for en utrolig fin tilbakemelding fra deg, Torunn! Nå ble jeg skikkelig glad 🙂 Det er sånne tilbakemeldinger som gjør at det ekstra motiverende å blogge, og at jeg kan være en inspirasjon for deg, det betyr enormt mye!
      Håper bakken gikk greit å gå i går 🙂 Stor klem tilbake

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg