Er du klar for nye utfordringer ?

På mandag presenterte jeg stolt bloggens eget treningsprogram, og jeg utrolig glad for alle flotte tilbakemeldinger jeg har fått etter jeg la det ut på bloggen! Mange av dere satte stor pris på et treningsprogram som dere kunne gjøre hjemme, og som var overkommelig å gjennomføre. Noen hadde kanskje problemer med å gjøre øvelsene som var nede på gulvet, men dere fikk til alle de andre øvelsene – det er utrolig bra! Flere kom med tilbakemeldinger på at programmet fikk pulsen opp, og at man kjente at man hadde trent når man var ferdige. Takk for alle tilbakemeldinger både på blogg, og i meldinger! Øvelsene i treningsprogrammet er ikke revolusjonerende, og nye, men de er satt sammen med tanke på at de aller fleste skal kunne trene det uansett kroppsform, og kondisjon. For mange kan treningsprogrammet være en start på noe man har tenkt å gjøre lenge, og vi håper programmet kan hjelpe deg til å bli litt aktiv. Til dere som allerede er aktive, så er programmet fint å trene hjemme på en dag hvor du kanskje ikke har tid til å dra på treningssenteret, eller ta deg en tur ut . Jeg trener programmet to ganger i uken ved siden av treningene mine sammen med treningsgruppen for overvektige, og jeg synes programmet fungerer veldig bra!

Målet med treningsprogrammet som Inger Lise Lund har satt sammen, det er at det skal være et lavterskel program. Det skal kunne trenes hjemme, og man skal ikke være nødt til å ha noe som helst utstyr. Man kan bruke kjøkkenbenken, en dør, eller sofaryggen på noen av øvelsene, ellers bruker man kun sin egen kropp. Programmet skal heller ikke ta for mye av tiden din, og håpet er at dere opplever at dere mestrer. Vi startet på mandag med et mål om å trene to ganger i uken. Øvelsene skulle repeteres 8 ganger, og vi skulle trene alle øvelsene tre runder. Jeg håper dette fungerte for dere. Det som er så bra med å trene er at man vil oppleve at man stadig kan få til mer. Man klarer mer, og man orker mer. Vi skal likevel ikke øke for mye for kjapt, men ha en gradvis økning.

I morgen er det mandag igjen, og en ny uke ligger foran oss. Jeg håper du vil fortsette å trene programmet, og at du fortsetter å gi tilbakemeldinger om hva du synes om programmet, og hvordan du synes det går. Vi håper jo at ved å trene programmet over en tid at du vil se at det å trene kan være veldig ålreit, og at du kanskje er klar for andre utfordringer i tillegg 🙂 Fra i morgen, så skal vi øke litt i antall repetisjoner. Denne uken har vi hatt 8 repetisjoner, og tre runder på hver øvelse. Fra i morgen, så legger vi på antall repetisjoner, og tar da 10 repetisjoner på hver øvelse, og trener 3 runder som vi har gjort denne uken. HUSK : Antall øvelser er et utgangspunkt. Du må ikke ta øvelsene 10 ganger, men gjør det antall ganger du klarer. Kanskje kjenner du likevel at du kan ta øvelsen en gang mer enn sist, eller kanskje kjenner du at du har klart å øke med 2 ganger. All trening du klarer er en seier – husk det! Jeg vil gjerne ha tilbakemeldinger på om å øke antall repetisjoner fungerer for deg. Klarer du å øke antall repetisjoner etter denne første uken, så er det ikke bare en seier, men en stor seier!!

Jeg legger ut treningsprogrammet på nytt i dag som viser alle øvelsene. Gjør de øvelsene du klarer, og det antall repetisjoner du klarer – utfordre deg selv litt. Når du tror at du ikke klarer en til, så hent styrke fra kjelleren – du kan klare det! I tillegg til Inger Lise, så er det flotte Helene Vareberg som viser øvelsene som jeg legger ut på bloggen i dag. Helene, og jeg trener sammen, og hun er en stor inspirasjon for meg. Våre historier er veldig ulike, men vi er begge kommet veldig langt i forhold til vektproblematikken, og begge har fått gode resultater ved å jobbe mye mentalt. Helene er ei grepa dame, og en stor humørspreder som jeg er veldig glad for at er en del av treningsgruppen for overvektige 🙂 Takk til Helene som tok utfordringen med å være modell for meg på strak arm 🙂

 

Knebøy

Første øvelse er knebøy. Her kan du gjerne bruke kjøkkenbenken, eller en sofarygg som støtte. Her er det viktig at du selv kjenner hvor langt ned du vil gå. Øvelsen skal ikke gjøre vondt. Gå så lang ned du føler at du kan uten at det blir vondt for deg, og gjør 10 repetisjoner. Disse 10 repetisjonene tar du 3 ganger.

 

Armheving

Armheving, eller push ups  er en øvelse som jeg tror at de fleste kjenner til. Ofte gjøres den nede på gulvet, men her skal vi gjøre den ved bruk av kjøkkenbenken, eller du kan bruke en dør, eller en vegg som du lener deg inntil. Gå så langt ned som du føler at du kan. Husk strake armer.  Øvelsen blir tyngre jo lengre ut fra benken/døren/veggen du står med bena. Her føler du deg frem, og husk at du ganske raskt vil merke fremgang. Ta 10 armhevinger, og gjenta øvelsen 3 ganger.

 

Kneløft, foran

Her skal vi løfte litt på beina. 10 repetisjoner gir 5 løft på hvert ben. Her er ikke målet å løfte høyest mulig, men det er en utrolig viktig øvelse. For min del, så er det å løfte bena en tung ting å gjøre, men også jeg klarer dette løftet her. Løft slik du føler er komfortabelt. Du tar 10 repetisjoner, og gjentar dette 3 ganger.

Benløft bak
I denne øvelsen, så skal vi løfte/skyve litt på beina, og da bakover. Løft litt på benet, og skyv bakover. Fordel repetisjonene på begge bena, og ta gjerne med armene. Bruk av armene gjør øvelsen litt tyngre. Trenger du å støtte deg, så bruker du kjøkkenbenken, en stolrygg, eller en sofarygg. 10 repetisjoner, og 3 runder.

Rumpeløft

I denne øvelsen, så skal vi ned på gulvet. Legg deg gjerne på et teppe, eller et håndkle. Har du en yogamatte/treningsmatte, så bruk gjerne den. Det er godt med ett litt mykt underlag når du skal legge deg på gulvet. Her synes jeg det er godt å ha armene under hodet mens jeg gjør øvelsene. Sett bena i gulvet, og løft opp rumpen fra gulvet. Løft 10 ganger, og gjenta øvelsen 3 ganger.

 

 

Stasjonære utfall

Her skal vi opp fra gulvet igjen, og gjøre statiske utfall. Sett bena slik du ser på bildet, og gå ned så langt du klarer. Ikke tenk på at du må ned så langt som mulig. Klarer du å komme deg ned litt, så er det veldig bra! Ingen av øvelsene skal gjøre vondt, heller ikke denne. Man skal kjenne at den ” tar “, men det er forskjell på å kjenne en øvelse, og det at den gjør vondt. Ta gjerne annethvert ben. 10 repetisjoner, og 3 ganger.

 

 

Sit ups

Vi skal på de to siste øvelsene ned på gulvet igjen. Denne øvelsen er også en velkjent øvelse vil jeg tro. Her skal vi ha sit ups, eller hodeløft. Ligg godt på gulvet, ligg med strak kropp, eller sett bena i gulvet. Løft hodet litt opp, og hold stille i noen få sekunder. Legg deg ned igjen, og løft opp på nytt, og hold. Du løfter hodet, og holder 10 repetisjoner. Gjenta dette 3 ganger.

 

 

Rygg rotasjon – øvre del

Siste øvelse i treningsprogrammet er en øvelse for ryggen. Her skal vi stå på knærne, og rotere skuldrene/armene til hver side. Som alle andre øvelser, så gjør du 10 repetisjoner, og 3 ganger.

 

Lykke til med en ny uke med trening. Jeg håper treningsprogrammet er til nytte for deg, og at det kan være starten på noe veldig bra! Spør om du lurer på noe. Inger Lise svarer, og hjelper. I morgen starter vi den nye uken, ikke bare med trening, men vi starter også uken med en ny, og veldig flott giveaway!!! Jeg har en veldig flott gave som jeg skal dele ut til en av dere, så det er bare å glede dere til morgendagen!

Ha en nydelig søndag!!!

 

2 kommentarer
    1. Hei på deg:). Så bra, jeg er ikke motivert for trening, jeg er ingen tungvekter og er egentlig altfor tynn:). Men jeg liker heller ikke dette kjøret med treningsstudio og kropper som filmstjerner. Dette programmet ditt har jeg kopiert og skal prøve meg på, ser og høres veldig greit ut. Du er kjempeflink:):). Ønsker deg en fin søndag:).

    2. Maren: Hei Maren! Takk for veldig hyggelig tilbakemelding fra deg 🙂
      Jeg har fått mange positive tilbakemeldinger etter jeg la ut treningsprogrammet på bloggen, og mange er i gang med å trene det. Jeg trener det også, og synes det er veldig greit. Håper du og synes det 🙂
      Det er en spennende reise jeg er i gang med, men jeg har endelig funnet min vei 🙂
      Ønsker deg en flott, ny uke!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg