Så gikk man på limpinnen igjen :-)

Jeg må bare le 🙂 Hvor dum er det egentlig mulig å bli når man går i den samme fella igjen, og igjen? Det var det der med å lære av feilene, men på enkelte områder, så lærer jeg visst aldri 🙂 Igjen har jeg gått på limpinnen, enda jeg vel visste det på forhånd, men jeg lar meg friste, og sånn sett, så er det jo ikke så rart at man gjør det. For hvem kjenner vel ikke den berømte tanken ” denne gangen er jeg sikker på at det funker som det skal.”


Det går evigheter mellom hver gang jeg finner klær på kjedebutikker – men dette er faktisk en bluse fra Kappahl som jeg fant på salg. Velig fornøyd 🙂

 

Går man en del år tilbake, så bestilte jeg masse klær på postordre. Det var vel i den tiden hvor stormote ikke var så vanlig som det er i dag, og hvor også stormote var en del dyrere enn i dag. Utvalget var liksom ikke beregnet for oss unge heller. Da var postordre kjekt å ha. Jeg bestilte masse fra Ellos, og fra Halens, Miss Mary of Sweden hadde vel også litt klær en periode. På postordre var der litt mer å velge blant, og prisen var en helt annen, og målet var kanskje mer å finne noe som passet enn å tenke for mye på form, og farge. Jeg har sånn sett alltid vært flink med klær, så resultatet ble vel sånn tålig når klærne kom hjem i posten, men takk for at utvalg, form, og farge er på ett helt annet nivå i dag 🙂 Jeg som har vært en størrelse for stor hele livet ble tidlig kjent med å tråkle butikker, og postordre kataloger på jakt etter klær som passet. Stormoten som kom i de første butikkene var nok ikke beregnet for unge. Det var liksom bare ” kjerringer ” som brukte store størrelser, og utvalget var deretter. Heldigvis er vi ikke der lengre 🙂 Heldigvis er utvalget ikke bare for ” kjerringer ” lengre, og vi som er kvinner, og store, vi har ett enormt utvalg å velge mellom. I tillegg til stormote butikkene som selger klær fra firmaer som kun driver med klær i store størrelser, så har jo også ulike kjeder stormote. Verre vil jeg tro at det er for store menn. Der er nok ikke utvalget like bra, og det er få butikker her i Norge som har satset på å ha klær til menn som må opp i størrelse. Tror flere har prøvd seg, men ikke klart seg. Menn trenger jo også å føle seg velkledde, og kanskje er internett, og utenlandske nettbutikker er blitt løsningen for mange menn.

Tilbake til postordreshoppingen min. Etter hvert som utvalget av stormote ble såpass bra som det nå er blitt, så ble det mindre postordershopping på meg, og jeg bestilte ikke fra kataloger på evigheter før jeg i vår bare måtte. Det var så mye fristende som slo mot meg fra diverse reklamer på nettet. Selv om jeg ikke hadde bestilt fra diverse postordrefirmaer på evigheter, så  jeg får jeg jo hele tiden kataloger, og reklame fra Ellos, og Cellbes, og hos Ellos er jeg en av deres aller beste kunder 🙂 Ingen andre som har fått slike fine tilbakemeldinger fra Ellos vel 🙂 ? Postordre katalogene bugner av flotte klær, sko og tilbehør – klart dette frister… men klok av erfaring, så har jeg ikke helt våget å bestille klær på denne måten igjen….ting er ikke alltid er som det ser ut, og mye av klærne jeg tidligere har bestilt, de var liksom ikke helt der de skulle være i forhold til passform…telt, eller pølseskinn er liksom de følelsene man ofte sitter igjen….i vår klarte jeg ikke å motså fristelsen, og bestilte masse klær…10 plagg ble lagt i handlekurven hos Ellos, og 10 plagg ble sendt i retur….8 plagg ble lagt i handlekurven hos Cellbes….8 plagg ble sendt i retur….for en skuffelse 🙁 Jeg skulle selvsagt aldri bestille klær på denne måten igjen…..men når man stadig blir fristet, og det stadig er salg, så er jeg svak, veldig svak 🙂

Igjen har jeg gått beserk i nettbutikken til Ellos…flotte tunikaer, en strikkejakke, en trenings bh…jeg handlet, og handlet, og det var en stor, og tung pose som jeg glad, og fornøyd hentet på butikken her hjemme….nesten litt som julaften…man aner ikke hva som skjuler seg i pakken, men at det var flott på bildeene, det var det ingen tvil om. Klærne var fine akkurat som på bildene faktisk, så der var jeg ikke blitt lurt, men dere kan jo tenke hvor mye som gikk i retur etter en stor prøverunde i loftstua? Alt, absolutt alt ble stappet tilbake i posen, og jeg gikk slukøret tilbake til butikken for å sende det i retur…igjen hadde jeg gått på limpinnen. Igjen trodde jeg at undre nok hadde skjedd siden jeg bestilte i vår…designerene hadde sikkert endelig skjønt dette med passform for oss som er en størrelse for stor…hehe særlig 🙂 Slå meg i hodet med noe hardt neste gang jeg igjen lar meg lure, for det vil garantert skje igjen 🙂

Jeg er jo fullstendig klar over at ulike klesmerker kan være forskjellige i størrelsen , så i størrelsen jeg vanligvis bruker, så hender det at jeg må både en størrelse opp, eller en størrelse ned, men her snakker vi forskjell med stor F!  30 % av plaggene var så store at jeg regelrett druknet i de, 30 % var så små at jeg ikke hadde noen mulighet til å få de på meg, 40 % hadde en passform hvor jeg ikke visste om jeg skulle le, eller gråte …Ikke ett av plaggene satt fint på meg. Feil snitt, markeringer steder vi helst ikke skal markere, rare stoffer og litt denne teltfølelsen fra gamledager…. guri, så skuffet jeg ble ….. Ett lite øyeblikk så kom denne mister negativ og hvisket meg i øret at det selvsagt var min kroppsform det er noe galt med , men fornuften koblet fort inn. Man skal være god på stormote for å lage riktige klær i riktige fasonger. Det er ikke bare å ta et plagg i en ordinær størrelse, og så gjøre dette litt større… mange tror det er så enkelt, og da er det ikke rart at klærne blir veldig feil når de kommer på….

Jaja, så ble det ingen nye klær fra nettshoppingen, men så har jeg funnet en del go’biter på salg i diverse butikker her hjemme. Salg er det jo både titt, og ofte, men det er ikke like ofte det er salg på stormote, så nå etter jul, så har det vært mye gode tilbud også for oss, så jeg har klart å fylle klesskapet enda litt til 🙂 Ikke at klesskapet ble overlykkelig over at enda mer klær skulle presse seg sammen så de nesten ikke får puste, men jeg, jeg føler en god følelse av lykke. Det er alltid moro med nye klær. I tillegg gjorde jeg ett superkupp på ett nydelig smykke fra Snø, og ett nydelig armbånd, så egentlig gjør det ingen verdens ting at postordeshoppingen igjen ble en stor skuffelse 🙂 Her er noen av go’bitene jeg har fått presset inn i klesskapet etter ett par runder på salg – jeg har fått en ny favoritt som jeg ikke kjente særlig til fra før, nemlig merket Pont Neuf. Tunikaen i grått med rundinger er fra Pont Neuf – noe sier meg at dette er min nye, store favoritt 🙂 Man har jo ofte noen favoritter som brukes mer enn andre, denne blir en av mine, og jeg vet hva jeg skal kjøpe mer av 🙂

SONY DSC
Fransk design faktisk 🙂

Pont Neuf – ny favoritt 🙂

Liker klær som skiller seg litt ut jeg 🙂

Hadde bare to blondetunikaer fra før, så måtte ha en sort en også 🙂

Jeg digger klær fra Gozzip, som denne her 🙂

 

I morgen skal Linn Kristin Brænden gjesteblogge hos meg. Linn Kristin har selv vært gjennom en helsereise. Hun har som alle oss andre prøvd det meste, men har funnet sin vei. Linn Kristin Brænden er grunder, og driver sine nettbaserte helsekurs gjennom sitt Vita Univers. I morgen skal hun blogge om kvinnekroppen, om å være fornøyd, om vekt, og om lykke….om å akseptere seg selv….

8 kommentarer
    1. Pont Neuf, vakker, men hvor kan dette kjøpes. Lite utvalg her i mitt fylke eller markesføres det ikke ? 🤔

    2. Så flink du er til å finne tøy Heidi.
      Jeg sliter med det. Og når jeg handler ender det som regel opp i sort eller grått …tenk så kjedelig…har lyst på farger men føler jeg ikke er fin i det og tørr derfor hellet ikke ha for mye farger…og det mørke skjuler formen min føler jeg og der jeg føler meg “trygg”😆
      Ha en flott vinterdag ❄❄

    3. Det er som å se meg selv ang handling fra div kataloger , det meste blir desverre sendt i retur. Det beste er nok fremdeled det å få hjelp fra kyndige selgere om man skal ha viktige produkter som skal på kroppen. Elsker den første Tunikaen du la ut bilde av , hvor ligger denne butikken ?

    4. Uff, ja. Mislykkede postorderekjøp har vi nok alle gjort alt for ofte. Jeg er vel ca 10 år eldre enn deg, og jeg husker godt da den Danske designeren Jytte Melvang lanserte sin første kolektion Big Is Beautiful på midten av 80 tallet ! For noen fantastiske klær hun laget !! De var dyre, men var virkelig verdt prisen…men så gikk det som det måtte gå da. Hun begynte å designe BIB klær for H&M de ble rimeligere…og litt kjedeligere, og tilslutt kjøpte H&M merket. Og vi vet jo alle hvor kjedelig og feilsydd det har blitt 🙁
      jeg liker også godt Point Neuf, men mitt favorittmerke er Bohmè. dyrt og deilig. 🙂 Handberg har kommet seg, og Brandtex sin “unge” kolleksjon Ciso , har ganske rimelige, fine klær med bra passform. Det samme har Zhenzi.
      Jeg har frorresten også gjort et bomkjøp. En jakke/frakk fra Gudrun Sjöden som jeg syntes så veldig tøff ut på bilde, men som fikk meg til å se ut som min avdøde mormor….sukk.
      Mitt største problem er å finne gode sko, og ikke minst fine sko !

    5. Nina: Hei Nina 🙂
      Pont Neuf blir utvilsomt en av mine nye favoritter 🙂 Jeg har hørt om Pont Neuf før, men aldri vært borte i det tidligere. Tror kanskje ikke det markedsføres så veldig bra i forhold til en del andre, men det er ett dansk merke mener jeg.

      Har sjekket litt med ei treningsvenninne som driver stormote her i byen, for å høre om det finnes en landsoversikt, men det trodde hun ikke det gjorde. Hun sendte meg derimot kontaktinfo til henne som er ansvarlig for merket her i Norge. Da kan du sende henne å høre om Pont Neuf selger i ditt fylke, eller nærområde 🙂 Mailadressen til Linda som hun heter denne : [email protected]

      Lykke til 🙂

    6. Kristin Husdahl: Hei Kristin! Jeg har egentlig alltid vært glad i farger, selv om jeg også har mest sort i klesskapet. Det er liksom sort man trives aller best i som regel, og så skjuler sort godt 🙂 Ofte kan det være en ide å brekke av ei sort bukse med litt farge, eller mønster. Jeg elsker jo lilla…og cerise :-)….skjønner godt hva du mener med at det sorte er det trygge 🙂
      Til våren kommer det sikkert en del fine farger. Da kan du kanskje prøve deg litt med farger – man blir faktisk også mye mer gald når man trer på seg litt farger 🙂

      Ha en nydelig vinterdag 🙂

    7. Birte Lill Hayes: Hehe, er det ikke moro å handle fra kataloger 🙂 Det beste er nok å handle i butikker hvor man ser plaggene, og kan prøve de på, men det er nok ikke siste gangen jeg går på limpinnen 🙂
      Den øverste tunikaen, den er utrolig fin! Det er faktisk ett fransk merke, og jeg hadde jo aldri trodd at franskmenn lagde stormote 🙂 Den er kjøpt på Mye Fint som ligger i gågada i Grimstad…og når jeg var der sist, så hadde de 50-70% på bla dette merket. Mener den kostet 799 kr fullpris, så da er det jo ekstra fint med salg 🙂

    8. Nannah: Å, jeg husker Big Is Beautiful da det kom – masse fint! Hadde nesten glemt det….selv om jeg ikke var så gammel da, så husker jeg det. Veldig synd at det gikk inn i HM 🙁

      Bohme har veldig mye fint! Har ennå ikke kjøpt noe Bohme…har liksom sittet litt lengre inne pga prisen, men jeg har prøvd det på noen ganger, og det føles helt utrolig godt. Har dessverre ikke vært så heldig og gjort noen Bohme kupp på salg heller.

      Virker som vi liker mye av de samme merkene..jeg også er veldig glad i Handberg, Ciso og Zhenzi…og nå da Pont Neuf 🙂 Må vel investere i et Bohme plagg etter hvert 🙂

      Jeg sliter med store føtter. Litt fordi de er større enn ” normalen”, men også pga lymfeødemet mitt som er såpass stort som det er i spesielt leggene.
      Jeg har handlet mye på Store Sko i Oslo, og så er vi så heldige at vi har en skobutikk for damer her i Kristiansand som heter Sørensen Sko, og de har en god avdeling for sko i store størrelser 🙂 Så er du her på besøk, så må du innom der 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg