Alt skulle bli så lett….

For dere som følger bloggen min, så har dere nok lest om kampen jeg hadde i forhold til om jeg skulle velge slankeoperasjon, eller ikke. Jeg har vel alltid vært av den oppfatning at jeg aldri skulle legge meg under kniven. Man vil alltid klare det selv, men så kommer det perioder hvor alt ser helt håpløst ut, og så begynner tankene å spinne. Man blir lei av og hele tiden føle at man ikke lykkes, og det er ikke alltid like lett og akseptere at man drasser rundt på alle disse ekstra kiloene. Man vil gjerne ut av dette, og så ser man at man allerede har brukt mange år på å gå opp, og ned som en jojo. Alle ønsker vi oss denne lille, fantastiske pillen som man kan ta, og vips, så har man en lettere, og flottere kropp. Tenk så fantastisk det hadde om denne pillen ble oppdaget, og så kan man leve i denne drømmen en stund før hverdagen igjen brutalt slår en i bakken. Ingenting i livet er gratis heter det. Akkurat det er vel ikke helt sant, men når det kommer til vektnedgang, så kommer ingenting rakende på en fjøl. Det må jobbes, og det må jobbes beinhardt. I løpet av 2016, så vil mange der ute stå overfor det samme valget som meg. Det er ikke noe lett valg å bestemme seg for operasjon, eller ikke – ingen vet utfallet, ingen vet hvordan livet vil bli, det eneste man vet er at man er så lei av å være tjukk, og tung, man er lei av begrensningene som en overvekt ofte fører med seg. Å la seg slankeoperere er ikke et valg man tar på strak arm – de fleste har gått mange runder med seg selv før valget blir tatt. Kanskje er valget det viktigste valget man tar i løpet av livet.

Gjennom livet vil vi alle oppleve å stå ovenfor mange valg. En del av valgene er enkle, men vi vil også oppleve og måtte ta en del vanskelige avgjørelser. Ett av mine tøffeste valg tok jeg for ca 2 år siden når jeg avlyste slankeoperasjonen. Det hender fortsatt at jeg funderer på om valget jeg tok var riktig. Var jeg egentlig kun komplett idiot som valgte som jeg gjorde, eller kanskje var jeg mest opptatt av hva folk rundt meg mente om valget ? Jeg strevde mye med avgjørelsen rett etter den var tatt… men etter en stund, så fant jeg roen, og var trygg på at avgjørelsen var riktig for meg. Mange andre syntes sikkert jeg var stokk dum som tok motsatt valg av mange andre, men jeg kjente at skuldrene var senket, og det føltes riktig. Mange av leserne har spurt meg om min vei for å komme dit jeg er i dag, og veien startet da valget om slankeoperasjon ble tatt….

Kampen mot kiloene vil aldri være en kamp som er over. Jeg skjønner ta mange gir opp. Jeg skjønner at mange ikke orker denne evige kampen, og jeg skjønner at mange velger å la seg slankeoperere. Eller jeg vet ikke helt om jeg skjønner alle som gjør det, for der er nok altfor mange som med en operasjon tror at kampen mot kiloene nå er over. Man lærer masse på forkursene til operasjon om realiteten, man lærer om kampen som fortsatt må kjempes, men likevel er det altfor mange som tror at man nå kan sette seg godt tilbake i stolen, fordi jobben er gjort. Det er mange som ikke innser at kiloene etter kort tid kan komme på igjen, og kanskje også enda flere enn man hadde. Jeg har vært akkurat der mange andre overvektige har vært. Jeg følte slaget var tapt, og ba fastlegen min søke slankeoperasjon for meg. Jeg var helt klar for å la meg operere, jeg orket ikke denne evige kampen lengre. Jeg var så utrolig lei! Lei av å starte på an igjen hver mandag, for så og mislykkes kun dager etterpå. Jeg var lei av å falle, lei av å føle meg mislykket, lei av å hate kroppen min, jeg var lei av at fokuset hele tiden skulle være på hvor stor jeg var. Jeg klarte aldri og akseptere at jeg var stor. Jeg så ikke annet enn en stor kropp, og slet med å se at det var så mye mer som betydde noe enn om jeg bar på så mange ekstra kilo. Hvorfor skulle mine ekstra kilo fortelle andre hvem jeg var? Kanskje var det jeg som lot kiloene bestemme, kanskje så ikke alle andre på min overvekt på samme måte som meg selv, men i mitt hode, så var det kiloene som utgjorde meg.

Vi hadde mange runder hjemme, og jeg vet at de egentlig ikke ønsket at jeg skulle gå igjennom en operasjon. Likevel så støttet de fleste valget mitt, men jeg har en datter som aldri helt kunne akseptere det. Likevel var det jo mitt valg, og min kropp. Jeg så bare at en operasjon ville gi meg en lettere kropp, og en lettere hverdag, men jeg tenkte lite på om jeg ville bli sunnere, og mer lykkelig. Jeg så ikke helt at helsen var det som burde komme først, og jeg så ikke at en lettere kropp ikke nødvendigvis betydde en sunnere kropp. I mitt hode, så var en lettere kropp det samme som en sunn kropp. Jeg visste bare at jeg var drittlei denne tunge kroppen som jeg hele tiden lot meg begrense av. Jeg var jo aktiv, jeg har aldri følt at jeg har hengt så etter fordi jeg er stor, eller at jeg ikke orker ting fordi jeg er stor, men jeg ville bli som ” alle andre .” Valget var tatt, jeg gikk på kurs som en forberedelse til mitt nye liv med en liten mage, et kurs som var utrolig lærerikt. Vi ble hele tiden fortalt at operasjon ikke var en enkel løsning, og at vi måtte være forberedt på beinhard jobbing etterpå.. Dette med beinhard jobbing forsvant vel litt ut av ørene i starten, men etter hvert, så bet jeg meg mer merke i mye av det som ble sagt. Jeg kjente at usikkerheten plutselig kom snikende. Usikkerheten kom først fordi jeg som sikkert er en av de mest kresne personene som finnes i matveien, plutselig fikk vite hva jeg måtte spise, og drikke i starten. Jeg fattet ikke hvordan jeg skulle få i meg noe som helst. Hele listen vi fikk se var jo ei stor nei liste for meg, men etter hvert, så var det komplikasjonene, og tiden etterpå som gjorde meg veldig usikker. Ikke at jeg trodde jeg skulle klare underverker på egenhånd, men jeg innså at det kanskje var en mulighet om jeg grep ting litt annerledes an. Etter en dag på operasjonsskole i Arendal, så ble valget tatt om at jeg ikke skulle under kniven. Jeg ble redd når kirurgen fortalte om inngrepet, og mulige bivirkninger. I mitt hode, så var jo jeg den som ville få alt av bivirkninger, og litt til, men jeg innså også at kampen mot kiloene ikke ville være over selv om jeg lot meg operere. Utgangspunktet ville selvsagt være veldig mye bedre, men kampen måtte jeg likevel kjempe hver dag… 

Blogginnlegget i dag ville jeg skrive fordi jeg i romjulen hadde en samtale med en bekjent som har gjennomgått en slankeoperasjon, og hun syntes ting var så innmari vanskelig. Ikke at hun hadde fått så mye bivirkninger, men hun hadde begynt å merke at vekten hadde gått opp. Hun skjønte ikke helt hvorfor, men da jeg spurte om hvordan aktivitetsnivået hennes var, så måtte hun innrømme at hun stort sett ikke gjorde så mye for å holde seg aktiv. Det er da man har misforstått ganske så mye med en operasjon. Vedkommende følte hun kjempet en større kamp etter operasjonen enn før, og kjente panikken komme for at vekten skulle gå tilbake der den var, men vedkommende var heller ikke så villig til å starte å trene, eller bevege seg mer. Jeg trodde ting skulle bli så enkelt etterpå sa hun…det blir ingen enkel hverdag selv etter en operasjon. Hun kunne spise alt nå, til og med store porsjoner kunne hun fortelle… er virkelig det målet for mange som legger seg under kniven? Det er en quickstart i forhold til at man får ett godt utgangspunkt, men kampen, den vil man måtte kjempe hver eneste dag. ” Det får gå som det går ” sa vedkommende….” jeg har i alle fall fått føle på det å veie mye mindre…går jeg opp, så går jeg opp.”  Jeg kjente jeg ble sykt provosert!!! Hva er det vedkommende ikke har forstått? Staten har ikke betalt 100000 kr for at noen skal føle på det å veie mindre! Har man fått en slik sjanse, så griper man den med begge hender, og så viser man at dette er noe man virkelig tar på alvor. 

Jeg kritiserer ingen som har tatt valget om å foreta en slankeoperasjon, for jeg vet at hver enkelt har sin grunn for valget man tar, og det er ingen lett avgjørelse for noen. Jeg vil tro at alle går mange runder med seg selv før man klarer å ta ett slikt valg. Jeg kjenner også flere flotte mennesker som virkelig har tatt grep etterpå, og foretatt den endringen de må for å klare å holde vekten. Jeg er full av respekt overfor disse.  På den andre siden blir jeg så frustrert, og irritert når jeg hører slankeopererte lykkelige fortelle at de kan spise all mat, at de har begynt å spise usunt igjen, og klarer større, og større måltider – er det dette som er målet med en operasjon? Alle de opererte som ikke gidder å løfte en finger for å få en aktiv hverdag – hva er det de ikke har forstått her? Plutselig er man tilbake der man var….

Jeg tenker at Norge bør begynne å tenke litt mer som Danmark. I Danmark har de nå vedtatt og redusere antall overvektsoperasjoner. De ser bivirkningene, de ser komplikasjonene, og de ser at for veldig mange så er ikke dette den riktige løsningen. Står man overfor valget hvor livet står i fare, så skal man selvsagt få en operasjon, men nøkkelen til varig endring ligger i beinhard jobbing, først i hodet. Istedenfor å tilby oss overvektige en operasjon, så bør vi tilbys tilrettelagt trening over lang tid. Det holder ikke med noen uker, eller måneder.  Først etter ett par år, så kan man se hvem som er hvor. Først da bør spørsmålet om slankeoperasjon komme opp for de som fortsatt ikke  har oppnådd ønsket resultat. Vi overvektige må forplikte oss dersom vi ønsker en livsstilsendring.


Jeg minner om Giveaway’en som jeg har på bloggen denne uken : Legger du igjen en kommentar på bloggen, så er du med i trekningen av dette flotte armbåndet, og skjerfet fra Diz. Verdien er va 600 kr. Husk når du kommenterer at du legger igjen epostadressen din – uten en epostadresse, så vil jeg ikke klare å komme i kontakt med deg….

15 kommentarer
    1. Jeg beundre ditt valg og ikke tok operasjon. For min egen del ble det en verre opplevelse etter den og alt som fulgte med . Det er ikke bare å la seg operere, mye som kan følge med i kjølevannet !! Lykke til , æ følge deg og beundre dæ for det du lar oss ta innsyn i

    2. Hei.
      Godt skrevet! – Jeg blir også oppgitt og sint på de som tror det er enkelt! Jeg er gbp – operert for 3 år siden. Damen jeg delte rom med er nå like stor som før operasjonen. Sånn går det når man ikke gjør noe selv!! Jeg er motsatt. Jeg vet at jeg hver dag må gjøre ting riktig! Jeg veier nå ca. 60 kg – før var det 160. For meg var det riktig. Men lett er det ikke!
      Jeg blir glad når jeg ser at du valgte det som var riktig for deg! Du har I tillegg fått “kontroll” på hvordan du skal gjøre det; du er kjempeflink!! Jeg ønsker deg fortsatt Lykke til!! Det viktige er en sunn kropp med et sunt “hode” uansett vekt!! Stå på videre! Takk for at du deler “veien din”.

    3. Jeg beundrer valget ditt, Heidi, og støtter deg 100 % i valget om å føre en sunnere og mer aktiv livsførsel! Bravo!
      Du vet jo at jeg leser alt du skriver, men jeg pleier ikke å kommentere. Den giveawayen var imidlertid så fin at jeg i dag gjør et unntak. 😉
      Ønsker deg en fortsatt strålende fin vinterdag!

    4. Hei. Er til stadighet innom bloggen din og det gir meg en så god følelse. Du skriver så godt og du treffer meg rett i hjertet med hva du skriver. Noe av det du skriver tenker jeg: det her her jo meg! Det her jo mine tanker! Rart det der…
      Jeg beundrer ditt valg. Valget om en sunnere og aktiv livsstil.
      Stå på videre. Lykke til 🙂 Ser alt frem til neste blogginnlegg.

    5. Nok en gang flott skrevet. Jeg heier på deg. Tror veien du går nå er riktig. Lykke til videre. Vi treffes nok snart på en av gruppetimene dine 🙂 Du er min motivator.

    6. Nina: Tusen, tusen takk for utrolig fine ord, Nina! Det var på en side ett tøft valg å si nei til operasjon, for jeg hadde forberedt meg så på å være klar, men jeg tok det riktige valget for meg…jeg skal klare dette, om enn det tar litt tid. Det er første gangen i mitt liv at jeg er sikker på at jeg kan klare det, og det er en herlig følelse! Jeg vil ikke klare det verken i dag, eller i morgen, men en dag…..
      Ble lei meg når jeg leste at du har hatt negative opplevelser etter operasjonen 🙁 Håper det er ting du kan leve godt med likevel….det er som du skriver, mye som kan følge i kjølevannet. Takk for lykkeønskninger, takk for fine ord, og takk for at du leser bloggen min, og tar del i min hverdag 🙂

    7. Hilde Mykland: Nå fikk jeg jo nesten tårer i øynene her…nå ble jeg stolt! Og glad!! At jeg kan være en motivator er jo fantastisk å få høre!! Tusen takk, Hilde 🙂
      Jeg håper, og tror at denne veien er den som fører til det resultatet jeg ønsker – jeg har aldri følt at jeg har vært på en bedre plass enn nå 🙂 Takk for at du tror på meg, og heier på meg!
      Håper vi treffes på Spring veldig snart 🙂

    8. Plommeline: Hei, og tusen, tusen takk for utrolig fine ord! Nå ble jeg utrolig glad, og veldig rørt!
      For meg betyr det så uendelig mye at jeg kan treffe noe i dere som leser bloggen min. At mine ord, tanker, og følelser er noe så mange kjenner seg igjen i, og samtidig tar med seg videre inn i sin hverdag uansett størrelse. Jeg vet at mange setter stor pris på at jeg setter ord på tanker, og følelser som så mange går rundt og føler på. Det har vært overraskende at så mange tenker, og føler som meg – man føler seg jo ofte litt alene, og tror at man er den eneste som har det akkurat sånn.
      Valget jeg tok om og ikke la meg slankeoperere er et valg jeg er så glad for at jeg tok. Jeg hadde helt klart vært mye lettere nå om jeg hadde tatt operasjon, men dette skal jeg klare selv, og jeg har aldri vært på en bedre plass enn nå 🙂

      Takk for lykkeønskninger, og takk for at du leser bloggen min. Håper du fortsetter med det også i det nye året 🙂

    9. Hege: Tusen takk, Hege <3 Jeg er glad for at jeg valgte som jeg gjorde. Det var det rette valget for meg. Det vil alltid være utfordringer underveis, men jeg ser at min mentale reise har gjort meg så mye sterkere. Jeg har aldri vært på en bedre plass enn nå 🙂

      Takk for gode ord, og for at du leser bloggen 🙂 Du er selvsagt med i trekningen av det flotte settet fra Diz 🙂

      Ha ei nydelig helg - her er det full vinter, og det misliker jeg sterkt 🙁

    10. Unni: Takk, Unni for at du deler dine tanker rundt dette med slankeoperasjon, og for at du som slankeoperert kan sette ord på at en operasjon ikke er en enkel vei.
      Du er jo et eksempel på hvor bra det kan gå fordi du har skjønt alvoret, og fordo du har gjort det riktige. Jeg er så glad på dine vegne 🙂
      Man må jobbe for å holde resultatet, og som du sier, så er det ikke lett.

      Takk for fine ord, Unni – for første gang, så føler jeg at jeg har kontroll på hvordan min vei til ett lettere liv må bli, og det er en herlig følelse. Det er mange skjær i sjøen underveis, ingenting er lett, men så lenge hodet spiller sånn tålig på lag, så håper jeg å nå målet 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg