Den store startdagen

Velkommen hverdag! Så utrolig godt det er at hverdagen er på plass igjen med sine rutiner, og daglige gjøremål. Jeg elsker hverdager! Det er fint med disse røde dagene som skiller seg litt ut, men det må ikke bli for mange av dem, så i dag kjenner jeg på den gode følelsen av hverdag. Dagen i dag er også dagen hvor det nye året sparkes skikkelig i gang. Dagen i dag er også dagen hvor halve Norge starter ett nytt, og bedre liv. Denne dagen er den store startdagen. Starten på noe nytt er alltid fint, blanke ark er fint, drømmer, og mål er fint, men det er liksom ikke det som topper den store startdag listen – i dag skal nemlig halve Norge bli slankere, og sunnere, og det skal gjøres på kortest mulig tid. I dag starter magien, det umulige skal bli mulig på 1,2,3. I dag starter vi med de hårete målene, og vet at denne gangen skal alt bli helt annerledes enn alle de forrige gangene du gikk løs på det samme. I dag starter den store slankingen – vi skal ha bort ribbefett, og pinnekjøtt, og nå skal det jobbes mot den lekre, smekre sommerkroppen.

I dag møter vi presset, og stresset – ukebladene, og media generellt kommer til å hyle mot oss de neste ukene. Norge skal slankes, og vi skal ta i bruk de mest utrolige metodene for å nå det. På kun få uker, så skal man miste flere kilo, og mange kommer til å prøve den ene dietten etter den andre. Mange kommer til å kjenne på sult, frustrasjon, og sinne, og etter noen uker, så er vi tilbake der vi var ved starten: dietten sprakk, de hårete målene var ikke gjennomførbare, og vi sitter igjen med den vonde følelsen, følelsen av at vi igjen mislyktes – aldri kan vi klare det vi setter oss som mål, aldri mestrer vi. Istedenfor at vi prøver å snu hodet, så velger vi å snakke oss selv ned, og vi velger å tro at vi aldri vil lykkes.

I alle år, så har man kjent på dette presset, og jeg kjenner at det gjør meg skikkelig sint! Antall overvektige øker også her i Norge, og hadde alle disse vidunderkurene fungert, så hadde vi vel sett det motsatte? Hvorfor skal noen tjene seg rike på vår fortvilelse? Når skal helse Norge forstå at det er på tide å ta helt andre grep? Man kan ikke leve på ingenting, man kan ikke leve på verken ananas, shaker, eller salat. Alle kan klare det i en periode, men når skal vi forstå at det kommer en tid etter at slankekuren er over? Hva skjer da? Hva skjer når man skal starte å spise vanlig? Hva gjør man da for å unngå at vekten går opp igjen? Det er jo her hele problemet ligger – hva gjør man for å få en varig vektnedgang? Hvorfor har vi så dårlig tid? Hvor lang tid har vi brukt på å skape overvekten? Da er det ganske lett å forstå at det også vil ta tid å miste den. Der finnes ingen vindunderkur, eller superpille, men vi lar oss likevel lure gang på gang.

Presset for å få den ” perfekte ” kroppen vil lyse mot oss i dagene, og ukene fremover. Hva gjør slike overskrifter, og ett slikt press med oss? Hva gjør det med hodet vårt, og med selvfølelsen vår? Hva gjør det med kroppsfokuset, og spiseforstyrrelsene? Hva med mestringsfølelsen? Hvordan skal vi kunne kjenne på det å mestre når vi aldri lykkes ?Hvorfor blir stadig flere overvektige når oppskriften bare er å spise mindre, og trene mer? Hva med gleden over å være aktiv, og kjenne på gleden når selv de små skrittene gir resultater? Er ikke en god helse viktigere enn tallene på badevakta? Kanskje er det på tide å sette bort badevekten, legge dietter på hyllen, og kaste alle kaloritabeller? Kanskje er det på tide å sette ett helt annet fokus? Du fortjener å føle på det å lykkes, du fortjener å kjenne på det å mestre.

Jeg vil aldri bli verken tynn, eller veldig slank, men jeg skal bli slankere 🙂 Livet er altfor kort til å gå rundt å drømme om å bli tynn. Det viktigste for meg er en god helse, og en god helse kan jeg ha selv med en del kilo for mye. Det å ha en kropp som samarbeider, og en kropp som er frisk, det betyr så mye mer enn innpakningen. Det har tatt meg lang tid det å klare og tenke slik, men helsen er det aller viktigste. Jeg vil ha en frisk kropp som lever lenge 🙂 Det er slutt på å starte det nye livet hver mandag, for allerede onsdagen har gjerne chipsposen, og sjokoladen vunnet…igjen. Det er slutt på å gå ned i den mørkeste kjelleren hver gang man mislykkes, for så å gå på an igjen neste mandag. Det er så utrolig godt det å ha ett helt annet fokus, og tenkemåte. Klart det er kjipt når man går på en stor smell, men istedenfor å bli deprimert, og hate meg selv som pesten, så godtar jeg det dumme valget jeg gjorde, og tar ansvar for det, og jeg gjør sjeldent samme feil igjen neste dag. Lett? Ikke en plass! Jeg er 45 år, og du kan tenke deg hvor mange år jeg har brukt på å endre dette hodet som aldri før spilte på samme lag som meg…men det er mulig 🙂

Jeg har stor tro på at jeg skal nå målet mitt selv om jeg gang på gang har gått på trynet. Man er så opptatt av å fokusere på alle gangene man ikke har klart målene sine, og har man gått på trynet så mange ganger, så vil man aldri klare det….for noe tull! Man skal ikke se seg tilbake, og la gamle ting ødelegge for det som ligger der fremme. Ved å fokusere på alt man ikke klarer, så vil man aldri klare det! På livsstilsendringskurset på sykehuset, så jobbet de masse med å få oss til å forstå nettopp dette, og det har hjulpet meg masse. Drømmen om å bli tynn, den har jeg lagt bak meg, og jeg vet at den tynne drømmen ikke er min. Jeg ønsker å leve ett godt liv som jeg gjør i dag, i en lettere kropp. Jeg tror det er uhyre viktig at drømmen er din, og ikke alle andres. Man tror så mye, og man tror at ” alle ” andre ønsker at vi skal bli tynne…. det er nok ikke helt sånn. Tenk over hva din drøm er, tenk etter hva som er dine mål – lag en realistisk plan, og etter masse svette, og tårer, og ikke minst mange motbakker, så vil du komme dit. Jeg har tro på babysteps – de små skrittene, og god tid.

Jeg har en lang vei igjen å gå. Det koster å få ett lettere liv. Man svetter, man banner, man er sint, og sur der man higer etter pusten på trening, eller puster som en hvalross når man sliter opp bakkene når man er ute på tur. Jeg ” hater ” alle instruktørene på trening som pusher meg når jeg allerede er søkkvåt av svette, og tror kroppen vil kollapse hvert øyeblikk. Man kan føle seg som et vrak, og man kan kjenner seg stiv, og støl – men for en gevinst! Gevinsten blir ikke utbetalt med en gang, men etter en tid vil man merke at innsatsen gir mye tilbake : Form, energi, glede – en følelse som ikke kan beskrives med ord!

Ikke la deg lure når hverdagen i dag sparkes skikkelig i gang igjen – dropp dietter, og alle disse ” enkle ” veiene til ett lettere liv. Sett deg mål som du kan nå, start med å tørke støv av joggeskoene, og ta deg en tur ut i ettermiddag. Kanskje frister det med en tur i morgen også….ta trappene istedenfor heisen, gå på butikken istedenfor å kjøre, spis mindre porsjoner, vær litt mer bevisst på hva du putter i munnen, la søtsakene, og chipsen ligge til helgen. Går du på en smell allerede denne uken, så si til deg selv at det er helt ok. Begynn en mental reise istedenfor en diett. Begynn i hodet, så vil resten følge etter. Det er i hodet du må begynne for å få den varige vektnedgangen.

Vi starter hverdagen med en giveaway her på bloggen, og du som leser kan bli den heldige eier av ett nydelig armbånd, og skjerf fra Diz om du legger igjen en kommentar på bloggen 🙂 Det vil bli en del fine giveaways fremover, så bare å glede seg. Dette flotte armbåndet, og skjerfet har en verdi på ca 600 kr. Jeg elsker smykkene fra Diz – der er så mye lekkert, så jeg har en del av deres smykker i min samling 🙂 Skriv ett ja, eller skriv det du måtte ha på hjertet, så kan du bli den heldige eier av dette 🙂 I dag starter treningsgruppen for overvektige opp igjen med trening etter en liten juleferie. Heldige meg fikk rosen på nyttårsaften, så i dag er jeg spent på hva legen sier..trening, eller ikke trening – jeg er spent! Go’ mandag !!

36 kommentarer
    1. Ja , jeg er ikke den som bruker verken skjerf eller armbånd mye , men disse likte jeg 😀 Her hos meg er det og tilbake til lange deilige gåturer , etter en heller slapp Desember , vel så slapt ble det nå vel ikke når man skal ordne store middags selskaper for hele familien , men slapt i forhold til trening. Jeg gleder meg til å begynne igjen. Godt Nytt år Heidi <3

    2. Godt sunt nyttår til deg og dine Heidi. 💃💃
      En Aha opplevelse for meg var å skrive opp hva en spiser daglig over noen dager. (Det finnes flere apper for dette) da så jeg fort hvor kaloriene lå og så fort hva som måtte endres på. En annen ting er å lære seg å lese innholdsfortegnelse på diverse matvarer og velge den sunneste 😀
      Jeg blir gjerne med I trekningen av sjefen og smykket.
      Lykke til med nye mål i 2016

    3. Godt nytt år! Jeg vil gjerne være med på gi-borten din! 🙂 (Og nå skal jeg legge meg for å sove ut etter nattevakt med særs travel morgen.)

    4. Presset er der.men jeg tenker at trivselsvekt er viktigste,og atman er fysisk aktiv. Ha en fin dag og god trening.jeg går på endel medisiner så jeg kan ikke komme denne uka.

    5. Ønsker deg et riktig godt og innholdsrikt nyttår. Vil gjerne ha det nydelige smykket/skjerfet. En fin dag til deg.

    6. Endelig hverdag igjen , blir kos å treffe gjengen i kveld og godt å komme igang etter en slapp jul 😊 Håper du får klarsignal til trening 😊

    7. Godt nytt år Heidi. Skulle jeg vinne lover jeg å ikke bruke det selv 😨😆 men glede min kjære med det ☺

    8. Godt nyttår Heidi.
      Ja en burde kanskje begynne trene men det var den motivasjonen spm er dårlig. ..skal små trene litt hos fysioterapeut men da pga overbelastning i skuldre ..nakke..og litt betennelse i albu…får begynne der, kanskje det motiverer til mer etterhvert når smerter er borte.
      Blir gjerne med på trekning av skjerf og armbånd. Gøy prøve pynte seg litt og føler deg litt vel tross litt for mye på kroppen.
      Ha en flott dag og lykke til hos legen😆

    9. Så enig med deg. Det å snu rundt i hodet er eneste varig løsning og går man på en smell en dag må man bare tenke at heldigvis ny dag og nye muligheter for å lykkes dagen etterpå. Godt nyttår!

    10. Ja takk 😊I 2016 har det endelig godt opp et lys for meg, og det takke være bloggen din😊En dag av gangen, det er det jeg går for👍Tusen takk for flott blogg, som jeg har skrevet tidligere, så leses bloggen din hver dag, jeg lærer mye🙃

    11. Tror neppe jeg kler det armbåndet, men man kunne jo gi det til en søster eller noe slikt 🙂

    12. Birte Lill Hayes: Flott armbånd, og skjerf fra Diz 🙂 Det er så deilig at hverdagen er tilbake! Selv om jeg får startet opp med treningen på Spring en uke senere enn planlagt, så er hverdagen ett godt sted å være. 3 ukers treningsfri når jeg starter opp igjen til mandag er for mye, men så ble det bare sånn… jeg gleder meg stort til neste uke! Godt Nyttår, Birte Lill 🙂

    13. Barbie Olaisen: Godt Nyttår til deg, og dine også, Barbie! Masse lykke til med 2016!

      Jeg har og lastet ned en app hvor jeg fører inn hva jeg spiser. Var nok veldig dårlig til å bruke den mot slutten av 2015, men den skal i bruk igjen nå! Man blir veldig bevisst, og så ser man hva matvarer inneholder. Noe får man sjokk i negativ retning av, mot i positiv retning 🙂

    14. Kari Elise Log: Trivselsvekt er absolutt viktigst!
      Jeg håper at jeg ser deg på trening om ikke så lenge – har savnet deg der!
      Selv er jeg klar til trening igjen fra mandag om ikke noe skjer, og det skal det ikke!

    15. rune: Godt Nyttår, Rune! Hehe, var godt å lese at du ikke vurderte armbånd, og skjerf til deg selv 🙂 Ble litt bekymret ett lite øyeblikk 🙂 Fin tanke å gi det til din kjære om du er den heldige 🙂

    16. Kristin husdahl: Godt Nyttår til deg også, Kristin! Lykke til hos fysioteraputen – håper han får ordnet opp i kroppen slik at du slipper smertene….og så håper jeg det kan gi deg den motivasjonen du trenger 🙂 Du får bli med oss, så kan jeg love at du får motivasjon hehe.
      Du er selvsagt med i trekningen 🙂

    17. Karianne: Tusen, tusen takk, Karianne! Ble helt rørt når jeg leste det du har skrevet! At bloggen min kan bety noe for de som leser, det betyr enormt mye for meg. Det er så viktig å ta en dag av gangen, ta det i ditt tempo, ikke ha for høye mål, og tillat deg å gå på en smell, eller flere så lenge du kommer fort tilbake på riktig spor igjen…og tillat deg selv å kose deg 🙂 Tusen takk for at du følger, og leser – det gir meg utrolig mye. Takk for at du gir så fine tilbakemeldinger, for da vet jeg at det jeg gjør når jeg blogger er viktig – takk!!

    18. Magnus Bruvik Johannesen: Tror du hadde vært smekker med både armbånd, og skjerf jeg, Magnus :-)…du er uansett med i trekningen, og skulle du vinne, så er jeg sikker på at du har en søster, eller noe slikt som blir veldig glad 🙂 Godt Nyttår!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg