Galskap, men jeg lærer aldri….

Hver eneste gang, så sier jeg ” aldri mer ” – aldri om jeg skal gå i den samme fella, for nå har jeg lært….men jeg lærer aldri, det frister for mye….jeg oppdager fort at jeg aldri lærer, og så er det samme runddansen igjen…aldri en gang til! Jeg er nok ikke alene om å gjøre den samme feilen om, og om igjen, men en kan jo bare ha det så godt når man aldri helt skjønner sitt eget beste. Da kan man bare stå i kø, da kan bare svetten renne, og da kan man bare gå rundt og være irritert på seg selv fordi en var så dum denne gangen også…Det er tid for salg, og jeg må jo hver eneste gang gå rett i fella…hver gang tror jeg at det sikkert ikke er så kaos som det var sist, og at det sikkert er greit å finne en parkeringsplass, men jeg tar jo feil hver eneste gang, og hver gang man opplever dette kaoset, så er det den absolutt siste gangen! Det blir jo aldri den siste, og man skulle jo på dette området tro at man er komplett idiot.

I dag åpnet Sørlandssenteret kl.07 – der er ikke jeg at jeg står utenfor og venter til de åpner så tidlig på morrakvisten. Egentlig er det heller ikke noe spesielt jeg skal ha, men så var det dette gavekortet som jeg fikk til jul, og som brenner litt i lommeboka. ZIZZI er jo egentlig den eneste butikken på senteret som er en butikk for meg når det kommer til klær. Kjedebutikkene med store størrelser er egentlig ikke butikker jeg finner klær i som jeg liker, i alle fall skjer det kun hvert jubelår. Når ZIZZI skal ha 30-50% på hele butikken, så er jeg svak…jeg bare må dit i tilfelle jeg skulle ha gått glipp av noen gode kjøp. Butikken, og prosentene roper liksom mot meg, og drar meg som en magnet. Jeg har ikke brukt for klær, klesskapene er så fulle at klærne nesten ikke kan puste, men likevel, så er det alltid plass til noe mer, og så var det dette gavekortet da, det må jo brukes, og når det attpåtil er salg, så kan man jo få litt mer ut av gavekortet. Jeg må bare le for meg selv, for jeg vet at det vil bli vanskelig å finne parkeringsplass, og jeg vet at jeg kommer til å møte kø både her, og der…jeg blir varm, jeg svetter, og jeg går og sier stygge ord for meg selv, og er helt klar på at dette skal jeg aldri gjøre igjen 🙂 Jeg går alltid på med friskt mot, og er veldig klar for shopping, men lysten blir fort redusert til det minimale, og jeg drar ofte hjem omtrent før jeg er kommet inn døren. Tålmodighet, hva er det 🙂

Salg har jeg allerede vært på også. Jeg har kjøpt meg fire flotte tunikaer, og et smykke…jeg har jo ikke nok fra før av 🙂 Likevel er det noe rart med ordet salg, det funker veldig godt på meg i alle fall. I dag er det kun klær jeg skal kikke på. Smykkestativene er så fulle at jeg ikke må komme nær de, for da raser de. Hudprodukter, og kroppsprodukter har jeg hamstret nå etter jul da alle gavepakninger er til 50%. Jeg som har lymfeødem må bruke spesielle produkter, og da føler jeg meg som ei av disse gale kjerringene som skal sikre seg gode kjøp 🙂 Produktene jeg bruker koster litt, så da får jeg bare tåle følelsen av å være litt smågal når jeg er innom noen apoteker for å se om de har mine produkter til en billig penge 🙂

Jeg er sikkert ikke alene om å ha klesskap som er så fulle at dørene nærmest nekter å lukke seg. Klær er så utrolig moro, og det er en interesse jeg vel alltid har hatt…. eller jeg var vel aldri som barn den jenta som alltid skulle ha prinsessekjoler, men fra ungdomstiden, så ble klær en stor interesse. Min mor ser ikke helt hvem jeg har arvet denne klesinteressen fra, men jeg liker å kle meg pent, liker å føle meg velkledd, og jeg synes det er en god følelse det å føle seg feminin. Noen tror kanskje klær er en måte å skjule størrelsen på, men for meg er det nesten motsatt. Jeg synes det er fint og kunne vise at store kvinner også kan være flotte, og ikke minst det å vise hvor mye flotte klær der er i store størrelser.  Jeg ser heldigvis at jeg har blitt bedre på mye med tiden, og jeg er nok ikke den impulsshopperen som jeg var før. Nå overveier jeg ting noe mer, og kjøper stort sett klær som jeg føler meg 100 % sikker på. Skapet tyder jo på at jeg ikke alltid har tenkt sånn…. 🙂

Heldigvis har mye skjedd innen stormote de siste årene. Jeg husker den første stormote butikken som kom i Kristiansand, og kort tid etter, så dukket det opp en til. Det var jo nærmest en sensasjon med egne butikker som solgte klær til oss som hadde behov for store størrelser. Jeg husker butikken Donna hvor jeg kjøpte konfirmasjonsantrekket mitt, og jeg husker stormote butikken i Det Hvite Hus. Jeg kan le litt for meg selv når jeg ser konfirmasjonsantrekket nå, men det er jo en evighet siden, og i 1985 da jeg var konfirmant, så var antrekket absolutt veldig flott….men jeg ser ikke helt hvorfor i all verden jeg hadde sløyfe! Sort sløyfe! Hvor var selvinnsikten, og hvor var mamma… det skulle vært totalt ulovlig for jenter å ha på seg sløyfe  🙂 Stormoten de første årene var nok ikke beregnet på unge jenter. Noen trodde nok at de som trengte store klær var de godt voksne damene som ikke var så opptatt av hva de hadde på seg. Det var mye kjerringtøy, og ikke bare moro å ha på seg slike klær når man var tenåring….men man hadde ikke så mye å velge mellom, så da ble det for meg som de godt voksne damene, man måtte egentlig bare ta det som var, men butikkene var flinke til å sette sammen, så det ble faktisk ikke så galt til slutt.

Prismessig, så er det helt klart store forskjeller når det kommer til klær i store størrelser. Mange nettbutikker tilbyr mye store klær til en grei pris, men jeg har dårlige erfaringer med bestilling av klær på nett – en og samme størrelse ble enten for stort, for smått, eller manglet totalt passform. Noen tror de kan plassere et telt på kroppen vår, og så skal vi være fornøyde med det. Likevel går jeg ofte i denne fellen igjen, og igjen…klærne ser så fine ut på bildene, prisen er bra, og så bestiller jeg…når klærne kommer, så går det meste i retur. Jeg lærer aldri, jeg har alltid tro på neste gang 🙂 Kjedene som HM, Kappahl, og Lindex har også mye å lære når det kommer til størrelser, og passform. Det hender jeg er heldig og finner noen skatter også i kjedebutikkene, men det er langt mellom hver gang. Det er spesielt passformen som irriterer meg – det blir liksom aldri helt riktig 🙁 Så for min del, så blir det mest spesialbutikkene jeg handler i. Der har de masse kunnskap, man føler seg vel der, og her vet jeg at størrelser, og passform henger litt mer på greip enn i kjedebutikkene. Jeg liker også å komme inn i en butikk hvor betjeningen også har litt ekstra på kroppen, for da vet de hvor skoen trykker. Jeg setter umåtelig stor pris på å komme inn i en butikk hvor betjeningen er dønn ærlige, og sier akkurat det de mener om plaggene jeg tar på meg. Visst jeg ser ut som en klovn, eller det ser ut som om jeg har tatt et telt på meg, eller om det tyter ut alle veier, så vil jeg betjeningen skal si det til meg! Ikke si hvor fin jeg er når jeg egentlig ikke ser ut! Dårlige råd, og dårlig selvinnsikt har resultert i mange dårlige kjøp som aldri kom lengre enn klesskapet. I ett enere blogginnlegg, så vil jeg prøve å få til en oversikt over stormote butikker landet over. Mange vet ikke hvor de finner ulike butikker med store størrelser, og jeg har fått ett par henvendelser fra lesere som lurer på om det er mulig å få til en oversikt, og med god hjelp fra dere, så skal vi absolutt få til det 🙂

Ok, jeg skal altså nok en gang gå i samme fella som tusen ganger før – jeg skal ut på salg. Du kan være sikker på at jeg angrer minuttet jeg nærmer meg senteret, og du kan være sikker på at jeg aldri skal gjøre det igjen – la oss inderlig håpe at butikken jeg skal besøke virkelig har noe som frister meg 🙂 Det blir nok ekstra fint å gå på salg i dag med en hoven, vond, og øm legg, men feberen er borte, så da prøver vi oss….Ha en herlig lørdag om du skal på salg, eller ikke 🙂

8 kommentarer
    1. Ha ha du er faktisk ett hakk verre enn meg 😊Salg er ett magisk ord for meg også, men jeg skal ikke på s. Senteret idag 😊 Fordrar ikke så mye folk så da klarer jeg av å til å la være, tar sikkert en tur på mandag for da håper jeg folk er på jobb 😜Kos deg i folkemengden 😜

    2. Hahaha, jeg ler. 😃
      At du orker! Du må jo være lagd av noe heeeelt spesielt 😬
      Jeg venter litt til jeg tror jeg. Når gir disse køene seg tro?
      Og så håper jeg virkelig at du finner deg noe på første forsøk.
      Lykke til 👍🏼

    3. Janne Sande: Hehe…ja, du kan så si 🙂 Det var faktisk helt overkommelig på senteret i dag…greit med parkering, og ikke vilt med folk 🙂 Det gikk derimot verre med handelen…kom hjem med ingenting faktisk 🙂

    4. Lena: Salg er alltid moro…og i dag var det faktisk helt greit på senteret når jeg var der…fant greit parkering, og det var ikke så ille mye folk…må ut til mandag med datteren min, så da måtte jeg benytte meg av å dra alene i dag 🙂 Der ble derimot tomme poser med hjem hehe

    5. Kari Elise Log: Jeg overlevde fint turen…ikke galt med folk i det hele tatt, men det ble ingen klær med hjem hehe… nå får jeg vente til Siri starter salget 🙂

    6. Hei ! Og godt nyttår! Har du noen gode tips på kremer og sånt fra apoteket? Synes det er vanskelig å finne gode produkter til lymfødemkroppen. !

    7. Nannah: Hei Nannah, og godt nyttår til deg også!!
      Jeg bruker stort sett kun dusjsåpe, og bodylotion fra apoteket, og jeg har to jeg bytter litt på. Jeg bruker nok mest serien som heter Eucerin. Den finnes i ulike typer, så jeg bruker den som er til sensitiv hud. Eucerin gir masse fuktighet til mine problembein, og den er lett å jobbe med. Eucerin inneholder nok bittelitt parfyme, men det er minimalt, og min kropp tåler det veldig fint. Usikker om de også har en uten parfyme. Jeg bruker også i perioder serien som heter ” A Derma ” – den er også utrolig god. Den er nok en del dyrere enn Eucerin, men utrolig god. Begge er absolutt verdt å prøve 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg