Buksemarerittet

En av mine største utfordringer når det kommer til klær, det er utvilsomt bukser. Bukser er for meg et mareritt. Det å traske butikker på jakt etter bukser, og aldri finne noe, det er en helt grusom følelse å kjenne på. Det har vært mange klumper å svelge når man innser at man har så store legger at ingen har noe som passer…. tårer har det også vært, og masse sinne! Når jeg ser bilder fra 80, og 90 tallet, så ser jeg en fornøyd Heidi med ganske normale bein, nå er det ikke mye som er normalt… så man blir sint, og synes det er veldig urettferdig at jeg skulle bli en av de ” heldige “. Med mine lymfebein som absolutt kan sammenlignes med tømmerstokker, så har jeg gitt opp å lete etter bukser i butikker. Stormotebutikkene har visst ikke sett behovet for å kle tømmerstokker, og det ser jeg veldig godt. Jeg tror ikke det er altfor mange av oss som sliter med så store tømmerstokker som det jeg har, så markedet ville nok ikke ha vært så veldig innbringende. Likevel savner jeg bukser med vidde, og jeg stråler hver gang jeg leser at slengbuksen kommer tilbake, eller at moten sier vidde….men jeg blir like skuffet hver gang 🙁 Slengbuksen slik jeg tenker en slengbukse, den har jeg ikke sett siden 70 tallet, og bukser med vidder, det er fortsatt pølseskinn til meg. Jeg kan ikke gå med pølseskinn. Jeg hater sterkt følelsen av bukser som klistrer seg inntil beina mine, og viser alt som jeg absolutt ikke har verken behov, eller lyst til å vise….mine tømmerstokkbein går inn litt her, og ut litt der, beina har partier som jeg ikke ønsker at offentligheten skal ta del i, så beina mine er liksom ikke så vakre at jeg ønsker at alle skal se hvordan de ser ut, og i pølseskinnsbukser, da synes det meste. Nå er det leggene mine som er den største utfordringen, det er her det meste av lymfevæske har samlet seg, og det er her all denne herlige væsken bare brånekter å bevege seg videre – her er det full stopp! Dersom jeg skal kjøpe bukse i en butikk, så sitter de fint i lårene, de sitter som pølseskinn i leggene, og så faller de ned i livet…kan du tenke deg for ett vakkert syn 🙂

Det er mye man lærer seg når man er vant til utfordringer i forhold til vekt, og kropp, og en av disse tingene er å skjule det man ønsker å skjule. Det er kanskje ikke alltid det å skjule ser like bra ut, men jeg tror jeg i dag er ganske flink til å kamuflere. Når man ikke får bukser i butikkene, så må man sy….nå skulle jeg ønske jeg kunne imponere dere med å fortelle hvor flink jeg er til å sy, men da hadde dere fått dere en veldig god latter. Jeg kan ingenting med hendene. Jeg kan ikke strikke, og visst du ikke tror meg, så kan jeg finne frem den fine, grønne genseren jeg strikket for ca 30 år siden, eller det fine skjerfet jeg prøvde meg på til datteren min… det er ikke vakkert, så selv med en søster som er veldig flink til å strikke, og en mor som er habil til å strikke, så er det noe jeg ikke kan. Jeg kan heller ikke brodere, eller hekle, og jeg kan definitivt ikke sy! Så når jeg skal ha nye bukser, så må jeg til systue. Heldigvis er det mulig å få hjelp, og heldigvis får jeg sydd bukser som jeg kan føle meg ganske vel i. Det er en utfordring når ikke så mye passer sammen, og har så veldig ulike mål. Jeg må ha buksene mine vide i legger, og lår, og gjerne veldig vide. Jeg kan ikke en gang kjenne at buksestoffet nærmer seg beina mine uten at jeg får panikk, så kamuflering, det er jeg blitt god på 🙂 Kanskje er buksene litt for vide til tider, og mange har prøvd å fortelle meg at jeg ikke må ha buksene SÅ vide, men det handler om hva man føler på selv, og hva man føler seg vel i… det er ingen god følelse når man kjenner at noe ikke er helt som det burde….Jeg har ikke tall på hvor mange ganger butikkansatte skal finne bukser til meg som de er 100 % sikker på at jeg passer. Uansett hva jeg sier, så har de den perfekte buksen med ekstra vidde, og som igjen er helt perfekt til mine utfordrende bein….det er ennå ingen som har klart å finne den…jeg tror kanskje jeg kamuflerer størrelsen på beina såpass godt at ingen egentlig ser hvor store legger jeg har. Til og med min kjære mamma har gang på gang funnet bukse til meg ” Denne buksa, Heidi, den passer du garantert – se så vide de er i leggene ” – heller ikke mamma har funnet ei bukse som passer slik jeg vil ha den.

ZIZZI har i blant ei haremsbukse som jeg passer, men her er utfordringen strikken nederst i beina. Den strammer godt, noe som ikke er bra for lymfebeina mine. Så har jeg ei veldig fin penbukse fra Dominique som er super vid,og veldig fin… den tar jeg like godt vare på som den fineste skatten. Dominique finnes vel ikke lengre, og jeg har aldri etter dette sett ei så vid, og perfekt bukse for mine bein…. penbukser kan gjerne være litt vide på oss som er en størrelse for stor. Foruten disse, så er det sydde bukser jeg har… ingen kan jo se det, men jeg må jo si at det hadde betydd masse om jeg en dag kunne kjøpe meg bukser i butikk. Selv med all treningen jeg har holdt på med, så gir det svært få resultater på beina mine dessverre, og jeg kjenner at den følelsen i blant er vond å kjenne på. Man merker at man mister vekt fra livet, og opp, men lite vekt fra livet, og ned, og det er jo her jeg virkelig skulle ønske at mye forsvant… men jeg gir ikke opp håpet om at ting skal skje også med beina mine. Jeg håper på færre utfordringer på det feltet i det nye året som vi snart skal inn i, og så er jeg fornøyd med at det finnes veldig mange flinke sydamer her i byen som kan hjelpe meg med å sy fine bukser som kan kamuflere tømmerstokker 🙂 Har noen tips om VELDIG vide bukser, eller om steder de selger mye fint buskestoff ( Stoff og Stil vet jeg om…. ) , eller om du skulle ha noen gode tips/ideer til buksemodeller som kan være noe jeg burde tenke på og få sydd…. jeg tar veldig gjerne i mot tips 🙂 Det kan jo være at noen der ute sliter med samme utfordringer som meg….

Bukser vet jeg er en utfordring for mange, selv om man ikke har tømmerstokker slik jeg har, og bak luke nummer 5 i bloggens adventskalender, så skal jeg i dag gi bort nettopp en bukse til en heldig leser! Jeg vet at det ofte er to type bukser som mange liker av dere som bruker fra str. 42, og oppover. Det er buksene fra LauRie, og buksene fra DNY. I dag slår vi på stortromma bakpå kalenderen – i dag skal jeg gi bort en bukse fra DNY! Dagens gave til en heldig leser er en Mody Power Stretch bukse i fargen sort, eller du kan velge dongeri. Buksene går fra str. 42 til str. 52,og har en veldig god stretch. Buksen har en verdi på hele 899 kr!!!! Buksen er gitt av DNY, og PIP Stormote. Dette skal være en helt fantastisk bukse, så her har du kanskje muligheten til å finne favorittbuksen din om du ikke allerede vet at DNY buksen er din favoritt 🙂 Du kan lese mer om DNY her : http://www.dny-cph.dk, og PIP Stormote her : https://www.facebook.com/pipstormote/?fref=ts. Vil du bli den heldige vinneren av den flotte buksen fra DNY, så legg igjen en kommentar på dagens blogg. Skriv Ja, eller akkurat det du måtte ha på hjertet, så er du med i trekningen. Hvem som vinner kan du lese om på bloggen i morgen. Jeg blir glad for mange kommentarer 🙂 Uansett hvor du bor – jeg sender, eller leverer 🙂 Siri på PIP Stormote hjelper deg med størrelsen på buksen om du ikke allerede vet den. HUSK : Legg igjen epostadressen din i kommentarfeltet!! Denne er det kun jeg som ser, og jeg trenger den for å komme i kontakt med dere som vinner 🙂

I går var adventsgaven bak luke nummer 4 en flott fleecejakke fra Stormberg. Det er blitt trukket en heldig vinner, og den heldige vinneren av fleecejakken ble : Else- Renate Asperheim!! Gratulerer så masse, Else- Renate!! Du hører fra meg i løpet av dagen 🙂

Ellers må jeg takke for tips i forbindelse med utfordringen jeg har i forhold til å få tak i støvler til de regnfulle dagene. Goretex er tipset, og jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke har tenkt på Goretex før…. tusen takk for tips – nå blir det Goretex sko…. og tørre føtter 🙂 La oss si det sånn… jeg ble klissvåt på føttene  i dag morges når jeg var på tur med pelsballen. Masse vann i veien her jeg bor, og når man da har tredd på seg joggesko, så sier det seg selv at man blir ikke bare litt våt, men masse våt på beina 🙂 Nå tenker jeg det skal bli tørre føtter fremover…om jeg finner Goretex sko som passer bra….. Nyt helgen, og kos deg masse! Ta godt vare på deg selv – du er unik!

28 kommentarer
    1. Bukser er noe hærk noen ganger. Og ja, man skal gå i det som man føler seg best i. Ja takk til lekre bukser😊

    2. Ja ikke lett med de buksene….liker ikke gå å prøve bukser…så ja takk jeg blir gjerne med på trekning av ei bukse 😆
      God helg til deg også Heidi😆

    3. Hei- SOM jeg kjenner meg igjen i dette tømmerstokkproblemet:( det er vanskelig å finne bukser:( når jeg finner en som er Ok nok, kjøper jeg som regel 2 stk. Den som kan vinnes idag ser veldig fin! Krysser fingrene😊 Gooood lørdag😃

    4. Bukser er ikke lett, liksom ingen som sitter perfekt. Fant faktisk noen knallgode Levis dongeri for oss med kurver(stortrives i dongeri) i USA. Finner dem ikke her i butikkene så jeg er glad jeg kjøpte med meg fire stykker. Og ikke blir de slitt i stykker på innside lår heller!!

    5. Kunne veldig gjerne tenke meg en bukse. Det er utrolig vanskelig å finne en riktig fasong i butikkene 😯

    6. Bukser ja.Jeg fant noen som var såå fine ,,men ja det er jo som regel alltid et men,de passet ikke i livet det ar slengbukser som jeg hadde som ung.D fikk jeg enda noe å fylle klesskapet med,for prøve i butikken er jo ikke gøy. På toppen av det drøyet jeg så lenge med å prøve den at jeg ikke kunne bytte den.God helg Heidi 🙂

    7. Det med bukseproblemer kan jeg lett sette meg inn i, jeg som har en stor bak ende og ridebukselår. Jeg var så heldig å få Arve ei bukse med sleng i av ei jeg kjenner, og føler meg bare vel. (Hvis jeg har en løs genser over magen da) Jeg ønsker meg virkelig hjelp fra Siri på Stormote å finne MI bukse. Ha en fin innedag i tights 😃

    8. Bukser, ja. Det er ikke spesielt festlig, nei. Og når jeg først finner ei bukse jeg liker, finnes den selvfølgelig ikke neste gang jeg trenger ny bukse. Ikke har jeg råd til å kjøpe flere i slengen heller. Så å vinne ny bukse hadde vært helt topp 😊

    9. Kjenner meg så alt for godt igjen men jeg har funnet noen knallgode kjøp på kap ahl xlnt. Dongeri for oss damer med litt mer kjøtt på beina enn andre 😉 gøy å følge deg på bloggen din. God helg 😀

    10. God morgen Heidi. Goretex ja, kanskje en idé for min datter. Hun sliter også i sko verdenen. Hun har måttet innfinne seg med vintersko fra herreavdelinga siden hun var bare 10-11 år.
      Om vi skulle vinne bukse ville jeg gjerne hatt den til min datter. Om ho må ha 42 eller 44 er jeg en smule usikker på. Men lander vel kanskje på 42 om de er så gode i stretchen 🙂
      Ha en fin dag i blåsten.
      Mvh Jannicke

    11. Buksehandel kan være noe herk! DNY har supre bukser, og jeg vil gjerne være med på trekningen av denne ☺

    12. Kjenner til utfordringer med å finne bukser. For meg som er knappe 160 cm er de fleste bukser for lange. Selvfølgelig ikke noe “problem” å legge de opp, men ofte har de buksene jeg liker dekor eller glidelås nederst på beinet og da blir det fort en bare en “vanlig” bukse.
      Jeg vil gjerne være med I trekningen av dagens adventsluke.
      Fortsatt fin dag til deg og dine 😀

    13. Ikke alltid lett å finne bukser , men uansett mote må en føle seg vel.
      Er gjerne med I trekning av dagens luke

    14. Den buksen så herlig ut. Alltid handlet mye på PIP, mest her i Stavanger. Og må bare si at Goretex er et must for oss som ikke kan ha støvler, jeg pga. vonde føtter
      . Jeg har både joggesko og støvletter med Goretex. Mye bedre enn støvlene! Får huske eposten i dag da 😂: [email protected]

    15. Jeg har akkurat samme problemet, bukser er ett mareritt å finne.
      Passer dem oppe så mister jeg blodsirkulasjonen i leggene,det er helt sykt..
      Å passer dem ieggene da er dem 14 nummer for stor opp… (overdrivelse)
      Men det er i alle fall fælt og kjøpe bukser syenes jeg, men jeg må jo kan jo ikke gå rundt bukse løs.
      Så det blir mye thights og joggebukser..
      Så jeg føler med deg…..
      Ønsker deg en videre fin adventstid…
      hilsen Monica

    16. hei. så godt og høre at jeg ikke er alene om dette problemet….jeg bor i Nord og her er ikke mange butikker for oss store damer . Bukser er ett skikkelig problem for meg. Min datter som bor i Sør må på stormote butikk der og kjøpe meg bukser . Uff,det er så tungvinnt både for henne og meg . Vil med dette ønske dere en riktig God Jul !

    17. Tusen takk for nok ett flott innlegg , jeg forstår ikke at du klarer å få ned så mye tankevekkende på papiret hver dag <3 Du er god

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg