Ett varmt dilemma….

Jeg skal til Syden… Hørte du ett lite hurra i det fjerne ? Jeg kjenner litt på klumpen i magen når jeg tenker på at jeg skal til varmen. Det er da jeg skulle ønske at jeg var den type person som ikke brydde seg overhode om folk så på meg. Som overhodet ikke brydde seg om de ekstra kiloene, og bare kastet klærne slik man skal når man er i varmen. Jeg skulle ønske jeg kunne kle på meg badedrakt med stolthet, og bare kose meg i vannet… men sånn er ikke jeg. Jeg er full av beundring overfor de som går kledd akkurat sånn de føler for når de er i varmen. Tenk deg en god, og varm sommerdag, og så kan man liksom ikke kle seg helt slik temperaturen tilsier… ikke går jeg i shorts, ikke går jeg i annet enn lange skjørt, jeg har en sommerkjole, og ellers er det overdeler med 3/4 arm, og sommerbukser… med lange bein….Når min søster var overvektig, så brydde hun seg katta om andre, jeg beundret henne for det, men den holdningen har tydeligvis ikke gått i arv 🙁 Jeg vil reise… jeg vil gjerne bort litt, og når jeg saumfarte nettet etter steder, og hoteller, så ser jeg til min store lykke at enkelte leiligheter har privat basseng! En sånn leilighet vil jeg ha! Jeg elsker å bade, men er ikke like glad i å vise meg i badedrakt på stranda, men med privat basseng, så trenger jeg jo ikke å bry meg om andre enn meg selv! Privat basseng må jo være fantastisk for de av oss som elsker å bade, men gjerne kan være litt alene – helt fantastisk spør du meg! Dette må jo være løsningen på alle overvektiges problemer i forhold til det å bade, eller å vise seg i badedrakt foran en haug solhungrige turister ! Jeg mener fortsatt at dette må være toppen av lykke i Syden, men så var det prisen da….når jeg ser på prisen, så ser jeg jo at vi kan få både tur, og godt med lommepenger for det kun oppholdet i leiligheten med privat basseng  🙁   Jeg visste jo at der måtte være en hake….Hotell Lopesan Baobab Meloneras er egentlig hotellet jeg har valgt ut. Der er det privat basseng – der hadde jeg følt meg som en prinsesse tenker jeg… badet og kost meg, og dermed opplevd Syden på en helt annen måte. For i Syden skal man jo bade…. Nå er ikke turen helt bestilt ennå, men jeg har nå sagt at jeg skal ta meg av alt det der, og når jeg skal bestille tur, så skjer det nok ikke i det høyeste tempoet. Jeg bruker lang tid… først må jeg finne et hotell som har over snittet god standard. Jeg skal innrømme at jeg er kresen, og jeg kikker etter både her, og der på rommene for å se at det er rent, og pent når jeg kommer til et hotell. Min mor kan ikke skjønne hvor jeg har fått denne kresenheten i fra. Da kan jeg fortelle henne at nettopp det er hennes skyld, hennes, og pappas. Alle ferieturene Norge rundt på kryss, og tvers var fantastiske turer, og fantastiske minner, men mine foreldre var aldri så nøye på hvor vi overnattet, så mange av caminghyttene føler jeg enda hadde en del gjester som ikke skulle ha vært der, og kanskje var de ikke alle sammen så rene som de burde ha vært…..dette har nok brent seg fast, og gitt meg mange mareritt, og av den grunn, så er nok jeg blitt mer kresen enn de noen gang har vært 🙂

At jeg elsker en veldig høy varme, det er vel å ta litt hardt i. Jeg svetter jo som en gris i varmen, men det er godt å reise bort en liten periode når vinteren puster kuldegrader også på oss sørlendinger. Når minusgradene nå begynner å puste oss både i nakke, og ansikt, så lever jeg fint med det altså. Jeg har aldri latt vær, og vind gjøre meg særlig deprimert. Jeg blir ikke værsyk, og jeg blir ikke høst, eller vinterdeprimert. Det eneste som kan gjøre meg lettere frustrert er når snøen daler ned i bøtter, og spann, og attpåtil kommer den aldri ferdig måket. Det at man må ut å måke hver tredje time, det må jeg innrømme er utrolig frustrerende, og jeg blir fort lei av å måke. Heldigvis har vi i den lille gata vår kjøpt oss ny snøfres i år, så nå skal det freses i takt med frustrasjonen i hodet med en gang snøen prøver å innta asfalten vår. Jeg innbiller meg at det skal bli fint å måke denne vinteren, men kjenner jeg mannfolkene rett, så kommer de til å slåss om å bruke fresen til nyhetens verdi har avtatt. Jeg hater egentlig snø, i alle fall når brøytekantene blir høye, og lite samarbeidsvillige…vinteren i fjor var perfekt, og jeg har bedt værgudene om å gi oss like lite denne vinteren her. Vil folk på ski, eller renne på akebrett, så dra til fjells, det er der snøen hører hjemme 🙂

Det er flere grunner til at det ofte kan ta litt lengre tid enn normalt for meg å få bestilt en tur. En ting er å finne ett flott hotell, men det er bare en av årsakene. Jeg er i tillegg livredd for å fly, og jeg er overvektig. Begge disse tingene er utfordrende. Flyskrekken min skal jeg skrive mer om i ett senere innlegg, og selv om jeg har blitt mindre redd de siste årene, så er det å fly ikke noe jeg gjør med glede. Jeg har hatt den beste flyskrekkteraputen til å prøve å få meg til og forstå hvordan alt det tekniske fungerer, og han har prøvd å få meg til å skjønne hvorfor jeg er redd. Han har gjort en god jobb, men ennå så bruker jeg masse energi på å fortelle meg selv at min siste dag er kommet hver gang jeg går om bord i et fly. Det er nesten så jeg tar farvel hver gang….en kan jo smile litt, men det er utrolig vondt å være så redd. Jeg hører etter på hver eneste lyd, og tror noe er galt…hver bevegelse flyet tar gjør meg redd… Likevel så flyr jeg. Jeg må det for å komme meg noen steder. Jeg har sett det meste av Norge, og nabolandene, og skal jeg se litt bredere, og videre, så må jeg opp i et fly. Det er noen forferdelige timer, men jeg har kommet ned like hel hver gang, også den gangen piloten ikke ville lande på Kjevik, flyet hadde en helt sinnsyk turbulens, det tordnet, og det lynte, og flyet avbrøt likegodt landingen, og tok turen til Sandefjord. Aldri har vel en buss vært bedre å sitte på veien mellom Sandefjord, og Kristiansand enn da 🙂

Tilbake til Syden….den dårlige sommeren vi hadde i år har nok også gjort lysten til å reise sydover større enn normalt. Min bedre halvdel trives også bedre i varmen, og jeg ser at en tid i varmen gjør han veldig godt….han elsker dessuten å fly, og har aldri vært kvinne med en del kilo for mye, men han er ser hvordan jeg har det, og ser hvordan jeg reagerer på både fly, og badedrakt, så han maser aldri, men nå er det vel bestemt sånn ca 80% at turen skal gjennomføres. De 20 siste prosentene er det jeg som sitter på, og jeg drøyer av vilje… eller uvilje…eller en kombinasjon av vil, og ikke vil 🙂 Jeg tror mange overvektige hadde sett på Syden med andre øyne om vi faktisk kunne hatt muligheten til å få leilighet med eget basseng uten at det hadde kostet såpass mye ekstra som det faktisk gjør. Ikke at man skal reklamere dette ut mot overvektige, men jeg tror mange hadde senket skuldrene litt mer når man faktisk kan ligge ved sitt eget basseng for å slikke sol, eller badet i eget basseng uten å ha tusen øyne rettet mot seg – det hadde vært livet det 🙂 Apollo har dette hotellet, og sikkert flere andre… nå er det ett nytt dilemma : Skal vi gidde å betale såpass mye for ett eget basseng? En skulle ha prøvd det ut først så man visste hvordan dette faktisk er… er det slik jeg tror, så kan det absolutt være verdt de ekstra pengene det koster…..jeg ser for meg at dette må være min Syden lykke 🙂

Kanskje må jeg også se meg om etter en ny badedrakt. Min er fra Kappahl, og er sikker 100 år gammel. Jeg ser at noe hold i cup’ene kanskje heller ikke hadde vært så dumt, en bøyle for eksempel hadde gjort susen. Når en badedrakt ikke blir brukt, men helst bare ligger og samler støv, så er det egentlig ikke så nøye hvordan den ser ut 🙂 Min badedrakt er lekker….grønn, og fin…uten bøyler 🙂 Hver sommer, så sier jeg til meg selv: Neste sommer, Heidi…da har du tatt av deg såpass at du faktisk kanskje vil kle ei badedrakt. Neste sommer da får du vist alle hvilken badenymfe du faktisk er….du har bare skjult det i veldig mange år 🙂 Neste sommer har ennå ikke kommet, men jeg gir ikke helt opp håpet om at det blir en neste sommer….. 

Har noen av dere erfaring med private basseng? Da hadde jeg blitt veldig glad om du deler dine erfaringer med både meg, og de som leser bloggen 🙂 Jeg lukker ned Apollo sin side med bilder av det flotte hotellet, og sier til meg selv at i morgen… da skal jeg få bestilt denne turen…innerst inne vet jeg kanskje at det muligens ikke blir i morgen, og når jeg endelig har helt kontroll på alt av følelser, så kan det meste være utsolgt….det har jeg vel sånn sett opplevd før….I dag er det 8 dager til jeg åpner den første luken i bloggens fantastiske adventskalender!!! 24 luker skal åpnes, og bak hver eneste luke er det helt fantastiske gaver som dere skal få. En gave fra meg til dere i den flotte ventetiden….jeg gleder meg så masse!!!! Nyt mandagen! For min del starter en ny treningsuke med tabata på Spring kl.19.30 i kveld. Det skal bli godt med en ny treningsuke da det muligens ble noe for mye Stratos nøtt, og salte chips i helgen 🙂

8 kommentarer
    1. Kjenner meg igjen ,jeg går ikke på offentlige strender i badedrakt. Tenker at du snnart finner en Syden tur som påsser.Ha ei fin uke.

    2. Dette fikk meg til å tenke på min egen “bassengskrekk” (og badestrandskrekk også, for den del). Yngste datteren min kan fortsatt ikke svømme ordentlig, mest takket være at jeg nærmest får panikkangst ved tanken på å vise meg i badedrakt i en offentlig svømmehall. Den skrekken har vært så stor at den altså har fått konsekvenser for mitt egen barn..
      Men nå er jeg på vei til å bli en slankere utgave av meg selv – mere som jeg var for 10-12 år siden. Og så fort jeg føler meg mere komfortabel ved tanken på å sprade rundt i badedrakt i all offentlighet, så lover jeg på tro og ære at datteren min og jeg skal dra til svømmehallen så ofte det er nødvendig for at hun skal lære ordentlig å svømme!
      Ønsker deg lykke til Heidi. Vet VELDIG godt hvordan du har det. <3

    3. Jeg har selv vært svært overvektig halve livet. Jeg reiser til syden og går på stranden her hjemme. De fleste i syden har noen kg for mye så reis med hevet hode og kos deg. Du er i godt selskap:)

    4. Jeg er selv overvektig og hater å vise meg. Men det gjorde jeg også tidligere når jeg var tynn. Når jeg var i Thailand nettopp gikk jeg til innkjøp av en skikkelig god bikini som skjulte skavankene mine. (Kjøpte den inne i lillemarkens, verd hver krone) og så drar jeg over meg en sarong når jeg må ut å gå. Biter tennene sammen og tenker at dette klarer jeg fint. Så masse lykke til.

    5. Hei Heidi. Vet akkurat hvordan du har det. Jeg bryr meg ikke mer om hva andre synes. Kjøpte meg bikini i Lillemarkens. Viktig med bikini som strammer litt, selv om noe tyter over og under her og der.
      Når har du tenkt å reise? Det kan være lurt å ta rutefly og leie privat. Mange leier ut boliger med privat basseng. Er det til Gran Canaria du har tenkt deg? Vi tar rutefly i påsken og leier leilighet. Men de leier også ut f.eks dette: http://www.finn.no/r/feriehus-hytteutleie/object?finnkode=63150093&type=ADVERT&searchclickthrough=true
      Send meg pm på facebook så skal jeg gjerne gi flere tips.

    6. alice: Jeg har vært en del ganger i Syden, og jeg ser jo mange overvektige som ikke bryr seg… og jeg bryr meg nok litt for mye. Jeg vet sikkert hva alle tenker også 🙂 Jeg vet ikke helt om jeg klarer å heve hodet… jeg klarer å kose meg…. men ikke i vannet… blir spennende å se om jeg reagerer annerledes denne gangen 🙂

    7. Hilde Mykland: Takk for tipsene jeg fikk på Facebook, Hilde. Skal sjekke de ut litt mer 🙂 Jeg klarer ikke helt å la være og tenke på hva andre tenker….eller synes… hadde jeg sett ut som deg, Hilde, så hadde jeg stolt spradet rundt i bikini, eller badedralt 🙂 Du er jo flott da!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg