Prinsesse for en dag

I går følte jeg meg litt som en prinsesse. En dag hvor man fikk satt seg selv litt i fokus, og en dag helt utenom det vanlige. Slike uvanlige dager gjør så godt! Det å gjøre helt andre ting enn man pleier, det å gjøre gode ting for seg selv, og det å tilbringe en dag sammen med mennesker som hver på sin måte beriker dagen, det er en fin dag!

For 25 år siden jobbet jeg i Radio Sør, og i tillegg til jobben på dagtid, så jobbet jeg en del frivillig i radioens ungdomsredaksjon. Dette er en tid jeg aldri hadde byttet bort. En stor gjeng med ungdommer som brukte fritiden sin på å lage radio. Jeg ble kjent med så utrolig mange flotte mennesker, og det var utrolig fine år. To av de jeg ble kjent med for 25 år siden var Inger, og Yngvar, og selv om det er mennesker som jeg ikke har hatt jevnlig kontakt med i alle disse 25 årene, så er det mennesker som alltid vil ha en plass i hjertet mitt, og som det alltid er så innmari fint å treffe igjen. Gjennom radioen, så ble vi også kjent med Snefrid. Snefrid Linge drev med fargeanalyse i Kristiansand, og jobbet også som stylist. Snefrid er en helt unik person, ett helt fantastisk menneske, og dyktig til fingerspissene. Snefrid har lært meg masse. Ikke bare om farger, sminke, og passform, men hun har lært meg masse om livet. Hennes tanker rundt livet, om hvor viktig det er å sette pris på hver dag, hvor viktig det er å leve og ikke bare eksistere, det å ta seg tid til seg selv, og andre, dette er ting som har satt sine spor hos meg. Snefrid lever drømmen sin, og hun driver sitt arbeid fordi hun elsker det, hun elsker mennesker, hun elsker å glede andre – det er ikke pengene som driver Snefrid, men hennes enorme kjærlighet til jobben, og mennesker.

For 25 år siden hadde vi en ” Bli Ny ” dag hos Snefrid. En dag hvor vi ble nye fra topp til tå. Snefrid var med oss rundt for å finne klær som passet, hun sminket oss, hun ordnet med frisør, og vi tok både bilder, og ble filmet. Denne dagen husker jeg ennå veldig godt. Lindesnes Avis hadde faktisk en reportasje om oss, og vår dag, og det er klart at når jeg ser på bildene fra den dagen for 25 år siden, så kan jeg ikke annet enn  le 🙂 Vi følte oss jo flotte, men man ser godt at dette er 80 tallet 🙂 Bildet er dessverre i sort/hvitt, men sjekk hårfrisyren! 80 tallet var puddel, det var permanent, det var krøller….er det mulig 🙂 Brillene var kanskje også i overkant store, og hadde bildet vært i farger, så hadde dere sett den nydelige, blomstrete blusen jeg hadde på meg, og den nydelige burgunderrøde dressjakken 🙂 Jeg ser egentlig lite fornøyd ut på bildet, men det var vel fordi jeg da som nå hatet bilder, for dagen var en utrolig flott dag. Jeg tør vel nesten også  påstå at enkelte ser en del bedre ut på bildene i dag enn hva man gjorde i 1990 🙂

At det er 25 år siden denne ” Bli Ny ” dagen er ikke til å tro. Disse årene har virkelig løpt avgårde. Etter å ha sett tilbake på disse bildene, så hadde jeg lyst til å gjøre det samme, 25 år etter. Jeg kontaktet Snefrid, jeg fikk med meg Yngvar, og Inger, og i går dro vi til Snefrids Hus i Grimstad for ett aldri så lite jubileum. Denne dagen ble så fin! Dagen startet som den gjorde for 25 år siden med shoppingrunde, og besøk på Snefrids to favorittbutikker i Grimstad, Mye Fint, og Kenza. Snefrid hadde på forhånd fortalt mye fint om butikkene, og alt stemte! Selv kunne ikke jeg finne klær på Kenza, men det var en flott butikk for dere som har ” ordinære ” størrelser i tillegg til at butikken hadde masse flott interiør som absolutt vekket min interesse 🙂

Mine klær fant jeg hos ” Mye Fint ” , og jeg vet med sikkerhet at dit skal jeg tilbake! Butikken hadde klær også for oss som må opp i størrelse, og foruten ZIZZI, så hadde butikken merker jeg ikke kjente til, og det å oppleve nye merker, og nytt design, det er alltid en positiv opplevelse. Det er moro og kunne oppdage at der også finnes stormote klær fra andre enn de vi fra før av kjenner godt til. Blant klærne jeg prøvde i går, så var det også norsk design, og jeg fant min absolutte favoritt! Mye Fint har også ett godt utvalg av flott tilbehør, og der var mange flotte smykker som fristet mine øyne… ett av de ble med meg hjem 🙂 En ting som er så viktig når man er ute og handler, det er servicen. Hos Mye Fint fikk vi en helt fantastisk service uten at det føltes pågående. En følte seg så utrolig godt tatt vare på, det var en god, og varm atmosfære, noe som er ett stort pluss 🙂

Tilbake på Snefrid Hus fikk jeg endelig sett Snefrids fantastiske sted! Har du ikke vært på Snefrids Hus, så må du ta turen! For et sted! Snefrid har sin egen brudesalong hvor både brud, og brudgom finner antrekk til den store dagen. Her er flott selskapslokale, her er det suiter, og rom for overnatting. Her finner man selskapstøy, her kan man ha messer, og kurs, og her kan man ha både makeup kurs, og kleskurs. I gruva kan man sitte med en kopp kaffe, og spise et wienerbrød fra den fantastiske baksteovnen, og bare nyte livet, og det var det vi gjorde i går – vi kjente på hvor fantastisk godt det var å senke skuldrene, sette oss selv litt i fokus, og nyte den gode følelsen av å være til 🙂 I går fant Snefrid på nytt klær til oss, og jeg beundrer virkelig den eneste hannen i flokken som tålmodig var med elleville damer på leting etter klær 🙂 Selv fant Yngvar de flotteste dresser i salongen til Snefrid, og jeg så at også han satte pris på en dag som denne. Snefrid fant frem sminkekostene som hun gjorde for 25 år siden, vi ble dollet, og dullet med, og det er helt fantastisk og kunne gjøre slik i blant. For meg ga denne dagen meg ny energi. Jeg fikk være sammen med flotte mennesker, og jeg fikk gjøre noe annerledes. Det å sitte rundt bordet i gruva til Snefrid, og prate om livet, det var ett utrolig fint øyeblikk, og slike øyeblikk, og slike stunder trenger vi i blant. Dagen i går fortalte meg også noe om at vennskap ikke vaskes ut selv om det kan gå lang tid mellom hver gang man treffes. Det fortalte meg også at jeg er heldig som kjenner så mange flotte mennesker, og at jeg er heldig som har så mange som beriker livet mitt. Det fortalte meg også at man kanskje må ta seg mer tid til viktige ting som venner, og vennskap, og at man trenger å sette av tid til de gode tingene. Samtalen rundt bordet i gruva til Snefrid var en god samtale. Jeg så hvor mye andre har å lære meg, og hvor viktig det er å stoppe opp litt. Man hører stadig at man må leve mens man gjør det, og at man må nyte hvert øyeblikk, men er det ikke sånn at dette ofte bare blir ord, og lite handling..? Min reise gjennom det to siste årene har lært meg masse, ikke minst om meg selv, men det har fått meg til å sette litt andre fokus i livet, jeg merker at jeg tenker annerledes. Jeg er blitt flinkere til å gripe dagen, til å leve, og til å sette meg selv litt mer i fokus, men jeg har en lang vei å gå også her. Snefrid er en person som har så fine, og gode tanker om livet, og det å prate med henne, det er en berikelse.

Det var en utrolig fin dag hos Snefrid i Grimstad i går. For meg ble det en dag hvor gode minner ble skapt, og som jeg skal bevare godt. For dere som bor på Sørlandet, så vil jeg anbefale dere å ta en dag hos Snefrid. Samle gode venner til en ” Bli Ny ” dag, ta en sminkekveld, eller et kleskurs, eller unn deg selv en slik dag hvor det kun er du som står i fokus. De fleste av oss kvinner vil jo gjerne lære mer om hvordan man skal sminke oss, hva slags farger man kler, og ikke minst hva slags fasonger som kler kroppen vår. I tillegg til å lære mye, så trenger man en slik dag i blant hvor man bare kan nyte. Man trenger dager hvor det kun er en selv det dreiser seg om. Vi må bli flinkere til å si at vi er viktige, og at vi trenger litt tid kun til seg selv. Jeg anbefaler dere å oppleve Snefrids Hus, og jeg anbefale dere en dag hos Snefrid. Går du i giftetanker, eller har planer om selskap – jeg hadde ikke vært i tvil om hvor jeg ville ha dratt, og hvem jeg ville ha fått hjelp fra. Ikke bare er Snefrid ett helt fantastisk menneske som man blir så umåtelig glad i, men hun er dyktig til fingerspissene, og hun gløder for det hun jobber med 🙂 Snefrid lærte meg en veldig viktig ting i går når det kommer til hva slags fasonger jeg bør ha på klær, nemlig at alle har liv 🙂 Jeg skal fokusere på å finne klær som sitter tett inntil meg på sidene, og gjett om jeg så forskjellen. På bildet her ser du Inger, og meg før vi startet på klesjakten… jeg i en ganske nyinnkjøpt bluse…ikke veldig vid, men litt, og så ser dere på det andre bildet hvor mye bedre det ser ut når jeg får plagg som sitter tett inntil sidene mine…. ingen tvil om hvilket bilde jeg ser slankest ut på 🙂 Takk, Snefrid for godt råd!! 

At vi gjør dette på nytt igjen om 25 år, det er vel heller tvilsomt. Om 25 år, så er jeg 70 år, og jeg er den yngste av disse fra i går :-)…..men man skal aldri si aldri 🙂 Jeg hadde i alle fall en flott dag på alle måter, og dagen ga meg masse ny energi, og jeg oppdaget hvor godt det er å føle på å være fornøyd 🙂 Jeg er fornøyd med hvor langt jeg er kommet, og jeg er fornøyd med hvor jeg er i livet, og selv om jeg ikke er noen sylfide, og heller aldri vil bli det, så kan jeg se på bildene fra i går hvor jeg smiler så glad, og si at jeg er fornøyd – det er en fantastisk god følelse 🙂 Vi må heller ikke glemme å sette av tid til sånne dager som jeg hadde i går, og vi må ikke glemme hvor viktig det er å ha gode mennesker i livene våre! Takk Snefrid, takk Yngvar, og takk Inger for en fantastisk dag, og takk for at dere er dere. Jeg er heldig som kjenner dere! Til alle som leser bloggen : Nyt dagen, og unn deg selv å sette deg selv litt i fokus – du fortjener det!


http://www.snefridshus.no/

2 kommentarer
    1. Takk for en fin dag 😄 Gøy med en ny dag med dere.Lykke til med alt Heidi du er fantasisk.Vennlig hilsen Snefrid.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg