Ett sterkt møte

Det siste døgnet har jeg tenkt mye. Et møte i går har fått meg til å skjønne hvor heldig jeg er. Jeg er så utrolig heldig som har mulighet til så mye selv om jeg ofte er litt småsur fordi det ikke er en hytte i familien, og fordi jeg heller ikke kommer fra en velstående familie hvor penger aldri er noe spørsmål. Selv uten hytte, og selv uten millioner av kroner i banken, så er jeg så heldig som har en god familieøkonomi, og en økonomi som gir oss muligheter. Jeg vet at jeg har de pengene som jeg trenger til mat, jeg kan kjøpe meg en ny jakke når jeg har behov for det, ferie har vi alltid hatt, familien har mulighet til å gi hverandre fine gaver både til bursdager, og jul, jeg kan belønne meg selv når jeg har vært ekstra flink med trening, og viktigst av alt : der er alltid penger til de faste utgiftene, og regningene som kommer. Heldigvis så har jeg aldri kjent på kroppen hva det betyr å slite økonomisk. Jeg har heldigvis ikke kjent på følelsen av og ikke få endene til og møtes, og jeg har aldri opplevd og ikke ha muligheten til å kjøpe den maten man trenger, eller betale de regningene som skal betales . Jeg har aldri vært nødt til å nekte datteren min fine opplevelser, opplevelser som mange av oss tar som en selvfølge, men som faktisk ikke er en selvfølge for mange rundt oss. Klart jeg gjerne skulle hatt en større økonomisk frihet, jeg vasser ikke i penger, men vi klarer oss fint, og etter ett sterkt møte i går, så vet jeg at takknemlighet er noe jeg vil kjenne mye mer på i fremtiden.

Gjennom jobb i radioen, så har jeg ved to anledninger lagd en reportasje om en frivillig organisasjon som heter ” Hjelp oss å hjelpe Vest Agder .” Dette er engler på jord. Mennesker som på frivillig basis ønsker å hjelpe mennesker som sliter, og det uten ei eneste krone i offentlig støtte. Organisasjonen jobber omtrent døgnet rundt , spesielt nå før jul, for og kunne hjelpe andre. For disse menneskene så er det gleden ved å hjelpe andre som driver de i arbeidet. At det er nød i landet jeg bor i, i fylket mitt, og byen min, det er nesten ikke til å tro. Mennesker rundt meg har ikke har råd til mat på bordet, og det er nettopp mat, og klær de fleste henvendelsene dreier seg om. Vår familie har middag på bordet hver dag, og det har sikkert du også. For oss er dette en selvfølge, men sånn er det faktisk ikke for alle. Jeg tør nesten ikke kjenne på den vonde følelsen det må være når lommeboka er tom, og man må innse at der ikke er mulighet for verken mat, regninger, eller for å gi barna det de trenger.

I går besøkte jeg organisasjonen i forbindelse med en avisreportasje jeg skal lage. Jeg var på lageret deres hvor folk som trenger hjelp kommer, og hvor folk som vil hjelpe kommer for å gi sin hjelp. I går fikk jeg møte en som var der for å hente mat, og møtet har gjort sterkt inntrykk. ” Per ” er familiefaren som hadde alt. Han hadde alt han ønsket seg av materielle goder, han hadde en veldig godt betalt lederjobb. ” Per ” var den som hadde anledning til å hjelpe, og som stadig snakket om å gjøre noe for andre. Han ga litt til Fretex nå og da, men ellers levde han det gode livet sammen med samboer, og 4 barn….aldri hadde han trodd at livet kunne snu fra topp til bunn, aldri hadde han trodd at han kunne miste det han hadde, og aldri hadde han trodd at han skulle komme i en situasjon hvor han måtte be andre om hjelp til mat…men livet snudde.” Per ” ble syk, han opplevde dødsfall tett innpå seg, og livet raste. Den gode lønnen han en gang hadde ble redusert til 66%, familien måtte leve på kun en inntekt, og plutselig stod han der, og opplevde livets tøffe sider. Skammen han følte var så stor, og det tok lang tid og komme dit at han faktisk måtte spørre andre om mat som han ikke selv hadde anledning til å kjøpe. Han som familiefar skulle jo være pilaren, det var han som skulle sørge for at familien hadde det de trengte….” Fra å være vant til å prate foran store forsamlinger, så stod ” Per ” nå utenfor et lager i Kristiansand for å be om hjelp til mat….. Per ” gruer seg til jul, og det faktum at han ikke kan lage den samme julefeiringen for familien sin som han kunne før. Han er en av mange som har søkt organisasjonen om hjelp til julemat denne julen….”Per ” er evig takknemlig for at ” Hjelp oss å hjelpe Vest Agder ” finnes – de er engler på jord avsluttet Per samtalen vår med. Med seg hjem hadde han fått 3 gode poser med mat til familien, en hjelp som betyr så enormt mye i en vanskelig tid av livet.

 

Møtet med ” Per ” forteller meg hvor takknemlig vi bør være de av oss som har det vi trenger, og det forteller meg også hvor fort livet kan snu for oss alle. Fra å være på toppen av livet, så kan ting endre seg fortere enn man tror…og da tenker jeg at det å være takknemlig er så uendelig viktig. ” Per ” sa en annen ting også som satte spor i meg….” barna får ikke ” alt ” de ønsker seg denne julen, men de får masse kjærlighet, og det er det som betyr noe.” Hvor mye sannhet ligger det ikke i sånne ord? Jeg sier ikke at vi skal la være å kjøpe julegaver verken til barna, eller familien, men jaget etter å gi barna ” alt ” de ønsker seg er kanskje blitt det viktigste? Jeg kjenner folk som kjøper seg fattige på julegaver til barna fordi barna må ha det de ønsker seg, og barns ønskelister er liksom ikke snaue heller for tiden. Jeg kjenner meg igjen… vi har aldri gitt datteren vår ” alt ” hun ønsket seg, men med et barn, så er det klart at det har gått en del kroner i gaver til henne. Vi tror jo at gavene er det som er julen, og uten ny Iphone, Ipad eller andre dyre ting, så blir barna skuffet. Jeg tror vi har mye å lære av ” Per “, og jeg tror vi har mye å lære oss selv, og barna våre. Hvor heldige er vi ikke som slipper å grue oss til jul? Hvor heldige er vi ikke som kan glede oss? Vi kan pynte, og lage den gode julestemningen i huset. Vi kan bake, og handle inn julemat. Vi kan kjøpe gaver til hele familien, og nyte en fantastisk førjulstid, og nettopp de skal vi også!  Jeg sier ikke at vi skal gi slipp på denne gleden, for det skal vi absolutt ikke. Å få kjenne på denne gleden, det er så utrolig viktig, og det er en fantastisk følelse, men det er viktig at vi faktisk har tid til å kjenne på den gode følelsen. Det er viktig at alt ikke bare blir styr, stress, jag og tomme lommebøker….  Vi SKAL glede oss, og vi skal lage en fin julefeiring for familien vår. Vi skal spise god mat, og vi skal både gi, og motta fine gaver…. samtidig så håper jeg flere vil tenke på alle de som gruer seg til julen fordi de ikke kan gi familien den julefeiringen de fortjener. De av oss som har anledning kan kanskje strekke ut en hånd til alle de som trenger hjelpen vår. Der er mange som trenger julemat, og som trenger julegaver – kanskje kan vi gjøre litt for å hjelpe? Kanskje kan vi handle litt ekstra mat når vi er på butikken, eller kjøpe noen små gaver som andre kan få lov til å pakke opp på julaften…kanskje kan vi gi en 50 lapp slik at organisasjonen kan kjøpe inn julemat til de som trenger det.

” Hjelp oss å hjelpe ” er en organisasjon som ikke bare finnes i mitt fylke, Vest Agder. Disse finner man mange steder i landet, og på Facebook finner man mange av de med kontaktinformasjon. Jeg oppfordrer de som kan til å hjelpe med det de kan. I går da jeg besøkte lageret, så hadde jeg med meg to poser med julegaver, og håper det vil glede noen barn på julaften.Mens jeg var der kom det også andre med julegaver de ønsket å gi, og der kom en ung dame med bilen full av klær, leker og andre flotte ting som hun ønsket å gi bort til noen som hadde behov for det – det er så fantastisk å se en slik giverglede. Organisasjoner som dette kan ikke hjelpe uten hjelp fra oss som har anledning til å hjelpe. Ser du ei grønn handlekurv på vei inn til nærbutikken din, så kjøp litt ekstra, og legg i kurven på vei ut igjen 🙂 Dette er jo også bare en av en rekke organisasjoner som hjelper de rundt oss som sliter – takk for at dere finnes! Jeg skal nå i gang med å pakke ned en del klær som min datter aldri vil bruke igjen, og mye av dette er heller aldri brukt. Jeg vet at noen der ute trenger det, og det føles godt å kunne hjelpe. Ett litt annerledes blogginnlegg i dag, men med så mye inntrykk, og tanker etter i går, så måtte jeg dele disse tankene med dere. Livet som jeg opplever det, det gode livet hvor vi har det vi trenger,  sånn er det ikke for alle, og for noen så snur livet helt plutselig….

 

Jeg har trukket en vinner av gavekortet på Fishspa hos BiMi Fishspa i Vennesla : https://www.facebook.com/groups/105798216206187/?fref=ts   Det ble veldig mange navn i bollen også denne gangen, og det synes jeg er veldig moro!! Den heldige vinneren av gavekortet ble Janne Sande!! Hipp Hurra, og gratulerer så masse, Janne!!! Jeg tar kontakt med deg på mail 🙂 Nedtellingen til bloggens store adventskalender er absolutt i gang, og det dukker stadig opp nye gaver som skal gis bort til dere som leser bloggen min. Så noen dager er det kanskje to som blir trukket ut som vinnere 🙂 Fra oversikten på mandag, så har jeg også fått en nydelig gave fra Diz : https://www.facebook.com/Dizsmykker/?fref=ts , og jeg har fått gavekort fra Hotell Norge her i Kristiansand : http://hotel-norge.no/  Hva alle adventsgavene er forteller jeg ikke ennå, men dere kan GLEDE dere en hel masse !!!! Jeg får noen henvendelser hvor jeg blir spurt om det er for sent å bli med å gi gaver, og det er det selvsagt ikke. Er det noen som vil være med på kalenderen ved å gi en gave, så ta kontakt ved å sende en melding til meg 🙂

 

Nyt fredagen – ukens aller beste dag!!! Nyt også helgen – og ta vare på hver dag, og hvert øyeblikk!

9 kommentarer
    1. fantastisk flott blogg, skikkelig inspirende man får av å lese denne flinke bloggeren. Ønsker deg en knallbra dag videre, btw så er du velding pen, WOOOW <3 keep up the good work.

    2. Kari Elise: God helg, Kari Elise 🙂 Møtet med organisasjonen, og med ” Per ” ble ett sterkt møte… mye inntrykk, og jeg ser at all hjelp er til stor nytte….

    3. Bodil Hiim: Takk, Bodil for den fine tilbakemeldingen – møtet med ” Per ” gjorde sterkt inntrykk.
      Ha en god helg, og hils dine på Os – alle her hilser så mye 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg