Vi er halvveis, og jeg er så imponert!!

Vi er nå midt i oktober, og vi er halvveis i utfordringen jeg ga dere før vi startet på oktober måned. Jeg ga dere utfordringen ” En størrelse for stor 30 “, og håpet mange tok utfordringen om å være aktiv 30 minutter hver dag i oktober. 30 aktive minutter hver dag er nødvendigvis ikke så mye, men det er det helsemyndighetene sier at vi trenger for at kroppen skal være fornøyd. Det er disse 30 minuttene som skal til for å få kroppen i bedre form, og for å få en bedre helse. Man må selvsagt ikke stoppe etter at oktober er over, men jeg håpet at oktober kunne være en start på noe positivt for veldig mange av dere som følger bloggen min. Nå sover vi selvsagt en del timer i døgnet, og mange har en jobb, man har barn, og alt dette utgjør at dagene ofte blir veldig hektiske… da er det ofte ikke noe tid igjen til en selv, eller er det sånn at man faktisk har tid til å sette seg selv først i disse 30 minuttene? Ofte er det snakk om prioriteringer. Ofte kan man om man virkelig vil. Det kan selvsagt komme dager hvor det bare ikke er mulig å presse det inn, men disse dagene er det vel færre av enn mest av? Det er det å komme inn i en god vane, det at man vet at man skal sette av disse minuttene til seg selv. Hvor man legger disse 30 minuttene i løpet av en dag, det er jo helt opp til oss selv. Uansett kroppsform, vi er forferdelig flinke til å lage all verdens unnskyldninger, men om man tenker etter : er det egentlig noen av unnskyldningene som holder mål?

Jeg har mange ganger sagt at jeg nok kunne ha skrevet en hel bok om alle unnskyldningene jeg har hatt opp igjennom for ikke å trene, eller for ikke å være aktiv. Det var alltid noe annet som var mye viktigere, det var vanskelig å klemme inn tid til det som definitivt burde ha vært viktigst. Så var man kanskje ikke i form akkurat den dagen heller, eller så var det alle andre som var mye viktigere enn en selv. Jeg har vel også vært der at jeg nesten har trodd at verden var avhengig av meg, og at vår verden ville stoppe opp om ikke jeg var litt sånn i førersetet  på det meste. Jeg har alltid likt å ha oversikten. Ikke at jeg alltid skal bestemme, og ha siste ordet, men jeg liker å se at alt går på skinner, og at alt fungerer som det skal. Da har man lett for å la andres liv bli viktigere enn sitt eget, og at man nedprioriterer å ta vare på seg selv, og gjøre det som er viktig for en selv. I lengden er ikke det bra for noen. Når man da etter hvert begynner å se at verden faktisk går videre, og fungerer veldig fint selv om man ikke alltid må trekke i de røde trådene, så er det mye lettere å se at det er både viktig, og godt å sette av tid til seg selv. Etter at jeg begynte å blogge, så har jeg møtt så utrolig mange mennesker som leser bloggen min, og jeg får så masse flotte kommentarer, og tilbakemeldinger, og jeg tror samtlige kjenner seg så godt igjen i dette med unnskyldninger. Vi skjønner jo egentlig at det er få unnskyldninger som er gode nok til at vi ikke kan sette av noen få minutter hver dag til oss selv. Vi bruker de samme unnskyldningene igjen, og igjen, og ser ikke at de fleste er mer enn oppbrukte. Mange få en aha opplevelse når de tenker på hvor mange dårlige unnskyldninger de egentlig har, og som de bruker for det de er verdt. Jeg blir litt småflau jeg når jeg tenker på hvor mange unnskyldninger som er blitt brukt opp igjennom, og det kun for å unngå å få kroppen i bevegelse…..jeg må jo i perioder ha vært ett av de meste opptatte menneskene i hele verden, i alle fall inne i mitt eget hode, og i min lille verden av unnskyldninger 🙂

 

Jeg er utrolig stolt over at mange har tatt utfordringen med å være aktiv i 30 minutter hver dag i oktober. Jeg får så mange tilbakemeldinger fra folk som har tatt utfordringen, og jeg får masse positive tilbakemeldinger på at jeg har satt utfordringen i gang. Jeg vet at mange av dere prøver å sette av disse 30 minuttene hver dag. Mange av dere prøver å kaste alt av unnskyldninger på båten, og mange av dere har funnet frem konkurranseinstinktet 🙂 Håpet er jo at når oktober er over, så er vi inne i en god trend, og en såpass god trend at vi er blitt mer bevisste, og dermed fortsetter med den daglige aktiviteten. Jeg får bilder fra lesere som er ute på sykkeltur, som er ute i skog, og mark, mange er på treningssenter, noen jobber i hagen – mange har funnet tilbake til gleden ved å være aktiv 🙂 Når unnskyldningene står i kø, og lysten er på bånn, så er dere aktive som først planlagt 🙂 Jeg er så imponert, så stolt, og så glad! Jeg vet at dette er en start for veldig mange av dere, en start som vil gi dere de resultatene dere ønsker…..Kanskje går det ikke hver dag for alle, mange sliter med helseutfordringer som gjør at enkelte dager er tøffere enn andre å være i aktivitet. Av og til glemmer jeg litt at ikke alle er i samme situasjon, og at en del har store utfordringer, men du verden så imponert jeg blir når jeg får tilbakemeldinger fra personer som i utgangspunktet har store helseutfordringer, men som likevel gjør så mye de kan. Det at de gjennom aktivitetsutfordringen er blitt mye mer bevisst på at de beveger seg så mye de kan, det er så utrolig imponerende! En dag av gangen, og en ny dag i morgen er en god måte å tenke på. Her er det lesere som aldri skulle være med på noe sånt som dette, men som er blitt aktive hver eneste dag.Er det rart jeg er imponert?

Selv har jeg også hatt mine aktive minutter hver dag denne måneden, med unntak av dagen i går som var en noe utfordrende dag. De dagene hvor jeg ikke får kommet meg på trening, eller får mine aktive minutter, det er dager hvor jeg sliter med dårlig samvittighet, og jeg blir rastløs fordi jeg ikke får gjort som planlagt. Klart noen dager bare må bli sånn, men treningen er blitt så viktig for meg at det gjør skikkelig vondt når jeg ikke kommer meg avgårde. Med min lymfeproblematikk, så hender det jeg støter på utfordringer, slik jeg gjorde i går. Jeg lar aldri tunge, vonde bein stoppe meg for å trene. Om det føles som om beina veier 20 kg mer enn de vanligvis gjør, så er aldri det en unnskyldning jeg bruker lengre for ikke å trene, og som regel blir tyngdefølelsen noe bedre bare treningen er i gang. I går var dagen noe annerledes, og utfordringen noe større. Med lymfeødem, så dukker det til tider opp infeksjon som gjør at beinet blir rødt, og hissig, og da må jeg bare kaste inn håndkleet om jeg vil, eller ikke. Her må jeg bare innse hva som er til det beste for meg, så i går satt jeg mesteparten av dagen i en stol, og var ikke i form. Om det er infeksjon, eller om bare beinet ikke hadde en god dag, det vet jeg ikke, men når jeg i tillegg følte på kroppen at den ikke hadde det så godt, så ble det ingen trening, men hvile. Sånne dager vil man jo alle oppleve, og da er det godt å vite at man kommer seg i gang igjen etter et opphold, og at oppholdet ikke setter en stopper for det positive man er i gang med. Når man sliter med dårlig samvittighet over at man ikke kommer seg på trening, så vil jeg si at det er ett veldig godt tegn….når man i tillegg kommer seg kjapt i gang igjen etter en pause, så sier det meg at jeg kan være stolt av meg selv 🙂

 

Dere som har blitt med på aktivitetsutfordringen ” En størrelse for stor 30 “, dere er alle med i trekningen av den flotte Sirdal jakken fra Stormberg til en verdi av 999 kr! Det at man gjør sitt beste, og er blitt bevisst på å gjøre mer enn hva man gjorde tidligere, det er selvsagt godt nok for å være med i trekningen av jakken. Jakken er virkelig flott, og i tillegg, og aller viktigst, det er en utrolig god jakke. Sirdal er vann, og vindtett, og er fukttransporterende, og det er en super turjakke! Jeg elsker min Sirdal jakke, og jeg bor omtrent i den i perioder. Jeg bruker den ikke bare på tur, men dette er blitt en hverdagsjakke for meg. I utgangspunktet, så var det en mørk lilla jakke vi skulle gi bort, men pga stort salg, så har vi måttet endre litt på fargen på den som vi skal gi bort til en av dere. Jakken er mørke blå, og ett veldig godt alternativ! Du ser jakken her : http://www.stormberg.com/no/sirdal-jakke-dame.html?nosto=nosto-page-search1#10075760063  Hvordan går det med dine 30, daglige minutter? For å være med i trekningen, så vil jeg gjerne at du deler litt på bloggen om hvordan dagene har vært til nå, og hva slags aktiviteter du har funnet som passer for deg. Dere som er med i Facebook gruppen ” En størrelse for stor 30 “, dere deler jo der, og jeg er så imponert! Vi trekker ut en vinner av jakken i starten av november.

 

I løpet av helgen, så skal vi foreta en trekning av den flotte boblejakken fra Ciso, og Alexis Mote. Takk til Daniel på Alexis Mote for den flotte giveaway’en som vi har på bloggen denne uken. Alexis har butikk i Oslo, og Moss, og har også denne nettbutikken : http://www.alexismote.no/    Jeg er alltid innom Alexis når jeg er i Oslo, og kommer aldri tomhendt ut – en virkelig flott butikk! Boblejakken trekkes ut blant alle dere som legger igjen en kommentar på bloggen. Skriv at du ønsker jakken, eller skriv akkurat det du måtte ønske 🙂 Husk at du skriver inn epostadressen din slik at jeg kan få kontaktet deg om du vinner. Noen har kun skrevet et fornavn, og da er det veldig vanskelig å finne frem til den riktige vinneren… så husk epostadressen som du bruker til daglig. Jeg håper på mange kommentarer fra dere som ønsker ei virkelig flott jakke!! Nyt fredagen – ukens aller beste dag!! Vinner av boblejakken kommer søndag!!

9 kommentarer
    1. Det er morsomt og inspirerende å lese bloggen din! Jeg er med på SATS sin motivasjonskampanje og bruker også en app for å måle hvor aktiv jeg er. Noen dager er det overraskende mye og andre dager er det vanskelig å nå målet. Men det kommer nye dager! Jeg håper å vinne en av jakkene – begge passer jo perfekt til årstiden! God helg til deg og alle som følger blogger!

    2. Du er så utrolig flink. Du inspirerer meg å andre, så stå på. Det er spennende å lese blogg å fb innleggene dine.

    3. Er så inspirerende å lese bloggen din , trodde aldri jeg skulle ta utfordringen din men konkurranseinnstinktet tok over 😜. Så har fått gjort noe hver dag , treningsgruppa hjelper jo , er ei fantastisk gruppe du har startet , kunne bare ønske at flere oppdaget den 😊.

    4. Lena Roland: Dette trodde du aldri du skulle være med på, Lena 🙂 Du var ikke akkurat veldig positiv da jeg nevnte det for deg 🙂 Vi er over halvveis i utfordringen, og du er aktiv hver eneste dag! Det er helt utrolig imponerende!! Du inspirerer meg med det pågangsmotet du har, og den viljen til å gjennomføre – konkurranseinstinktet er på topp! Nå som vi er over halvveis, så vet jeg at du står løpet ut, og fullfører dine 30 dager….og jeg vet at du er inne i en fantastisk god trend som du ikke gir slipp på selv om utfordringen er over 🙂

      Er så utrolig glad for at jeg fikk overtalt deg til å bli med på treningsgruppen – dette ser jeg at du trives med 🙂 I likhet med deg, så skulle jeg virkelig ønske at flere overvektige oppdaget treningsgruppen vår, og fikk oppleve de flotte treningstimene, fantastiske instruktører, og en helt utrolig gjeng med flotte mennesker 🙂

    5. grete erklev kristiansen: Tusen takk for fantastiske fine ord, Grete 🙂 Det varmer virkelig å få en slik tilbakemelding! Takk for at du følger bloggen min – håper du fortsetter med det 🙂

    6. Marianne: Takk, Marianne for en utrolig fin, og varmende tilbakemelding på bloggen min 🙂
      Dagene med aktivitet vil alltid variere, men jeg er strålende fornøyd når jeg klarer mine minst 30 minutter hver dag. Det er en stor forskjell fra hvordan det var før gitt 🙂
      Slike apper som du har lastet ned, en slik en bruker jeg også, og det er spennende å følge med 🙂
      Masse lykke til med all aktiviteten – og du er selvsagt med i trekningene, og aller først boblejakken som trekkes i morgen 🙂

      NB: Jeg har ingen epostadresse til deg, og heller ikke noe annet enn et fornavn, så om du vinner, så burde jeg nok hatt noe mer info om hvordan jeg kan kontakte deg 🙂

    7. Hei Heidi! For en fin blogg du har, er fast leser. Du står på ditt, og det er utrolig motiverende og imponerende. Men jeg er litt nysgjerrig i forhold til familien din, barndom, ungdomstid, hvordan du kom deg dit du er idag, og hva som gjorde at det kanskje var en utfordring. Klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg