Den viktige følelsen…..

For meg har det alltid vært viktig å føle meg velkledd. Jeg har alltid vært opptatt av klær, og jeg har alltid vært glad i å pynte meg. Jeg er glad i alt av tilbehør, og har nok sikkert over gjennomsnittet mye av både klokker, smykker, ringer, skjerf, vesker … ja, jeg kunne sikkert bare ha fortsatt 🙂 Noen mener det er for å skjule overvekten min, men for meg, så er ikke det grunnen. Jeg bare liker klær, jeg liker alt av tilbehør til klær,  jeg liker å være kvinnelig, og feminin – jeg liker farger, jeg liker å være velkledd. Det å føle seg vel er en viktig følelse for meg, og sånn har jeg vært lenge. Ikke er det arvelig heller, og min kjære mamma kan ikke helt se hvor jeg har denne interessen fra da hun selv kanskje ikke er så opptatt av å være kvinnelig, og feminin. Pappaen min derimot, han likte å shoppe. Han likte å ha ett godt utvalg av skjorter, og bukser, og likte at det han tok på seg så pent ut, så det er nok sikkert der deler av interessen kommer i fra 🙂

Opp igjennom, så har det alltid vært en utfordring å få tak i treningsklær. Går man noen år tilbake, så var det helt umulig å få tak i både trenings, og turklær dersom man måtte opp i størrelse. Det ble til at man måtte trene i det man fant av joggebukse, eller collegebukse, og så måtte man rett, og slett trene i en vanlig t-skjorte som sikkert tilhørte sommergarderoben. Det var en t-skjorte, men du verden, så varmt det var. Den var jo klissvåt bare etter noen få minutter, så her var det ingenting som verken pustet, eller var fukttransporterende … men det var det jeg hadde. Jeg var jo ganske misunnelig på de som fikk tak i skikkelig treningsklær…det var klær som var beregnet å svette i, og så var der så mye fint… en føler seg jo ikke så særlig stilig i joggebukser, og en sommer t-skjorte med en stor sommerfugl i front… men jeg fikk i alle fall trent mens jeg sa noen stygge ord til produsentene av treningsklær mens jeg svettet som en gris. Jeg har liksom aldri skjønt hvorfor vi store ikke har fått tak i treningsklær, eller gode turklær. Her oppfordres man til å komme seg ut på tur, til å være aktiv, og starte med trening, men klær, det skulle vi ikke ha. For å få den gode treningsgleden, eller for å få følelsen av hvor fint det er å være ute på tur, så trenger vi jo gode klær! Når man ikke finner klær som passer til verken trening, eller tur, så begrenser det lysten til aktivitet. Joggebuksene sklir ned fordi strikket ikke er helt som det var en gang, ikke er de høye nok i livet heller, og ofte er de heller ikke store nok. T-skjortene er for korte, for tettsittende, har for korte armer, og i tillegg sklir de opp under bevegelse – man bruker jo energien på helt andre ting enn å trene, eller gå tur, og jeg tror mange kjenner seg igjen i denne frustrasjonen.

 

Klær i riktige størrelser,og fasonger gir treningsglede, og det gir oss lysten på å komme oss ut på tur, og heldigvis har det skjedd litt her, og det kommer stadig mer tur, og treningsklær på markedet som også produseres i store størrelser. Det er fortsatt et stykke igjen å gå, men det skjer ting, og det er veldig positivt!  Vi som er store trenger tur, og treningsklær som er litt annerledes enn det som produseres til “normalvektige.” Man kan ikke bare gjøre plagget noen cm lengre, og større slik enkelte produsenter tror, og så sette på merkelappen ” stor størrelse.”  De kan ikke bare plassere oss inn i en sekk, og tro at dette er bra! Alt må liksom stå litt i forhold. Vi som er noen størrelser for store, vi ønsker bukser med høyt liv, at livet kanskje er regulerbart, vi vil ikke vise for mye av overarmene, både jakker, og overdeler må ha litt lengde, vi liker når vi får ting nedenfor rompa, buksene kan gjerne ha litt vidde, eller i alle fall være lagd til en som er større enn ” normalen”… Man ønsker treningsklær som man kan føle seg vel i, og man ønsker i likhet med andre som trener, å føle oss fresh i farger, og fasong. At det å føle seg vel er en viktig følelse, det er det ingen tvil om. Når antall overvektige øker, så må jo også etterspørselen etter klær i større størrelser øke – hvorfor øker ikke utvalget i tur, og treningsklær? 

 

Stormberg er en produsent som ønsker å være for alle, og de har sett at vi store også har et behov for riktige klær for å være aktive. Et utvalg av deres klær går opp til 5XL til både dame, og herre. Jeg er veldig fornøyd med mine tur, og treningsklær fra Stormberg sin kolleksjon. Markedet er stort, behovet er stort, og jeg håper at Stormberg, og andre produsenter ser dette også fremover. Gode klær til gode priser, for det er klart at prisen også er en avgjørende faktor for mange. Jeg vet at mange som bruker store størrelser ofte er på jakt etter tur, og treningsklær, og derfor er det viktig synes jeg å fortelle når noe positivt skjer. Jeg er så heldig at jeg får lov å være med å teste en del av Stormbergs klær i store størrelser før det produseres. På den måten kan jeg si hva jeg mener om størrelse, og fasong. For en tid tilbake testet jeg en trenings t-skjorte som heter Danne, og ga mine tilbakemeldinger. Nå er Danne t-skjorten ferdig produsert, og kan kjøpes, og det er så fantastisk å se at Stormberg har lyttet til mine tilbakemeldinger! Trenings t-skjorten er blitt helt perfekt – perfekt er faktisk det riktige ordet å bruke 🙂 Det er sånn vi vil ha trenings t-skjortene våre 🙂 Danne har fått en god lengde på hele 85 cm i 5 XL, og en brystvidde på 65 cm i samme størrelse. I tillegg har det blitt en veldig god lengde på armene!! Istedenfor å strekke, og dra for å prøve å skjule det vi ikke vil vise, så er armlengden nå nesten ned til midten av armen 🙂 Så er du på jakt etter en virkelig god trenings t-skjorte, så er det Stormbergs “Danne ” du bør kjøpe. Den er i tillegg en utrolig god t-skjorte å ha på seg under trening, og har de egenskapene en trenings t-skjorte skal ha. Jeg legger ut en link til den her : http://www.stormberg.com/no/dame/treningstoy/danne-resirkulert-t-skjorte-dame.html#10074950011 . Merk at det er kun den nye fargen, ” Simply Purple ” som har denne lange, gode modellen. Fargen er for øvrig helt nydelig 🙂 Når det produseres gode klær til oss, så synes jeg også det er viktig at vi benytter av oss av det når tilbudet er der. Så løp, og kjøp , og løp fort 🙂 På bildet under her er jeg avbildet i den forrige modellen av Danne,  den nye modellen har en helt annen lengde, og den har så perfekte armer, nesten helt ned til midten av armene-) Takk til Stormberg som hører på oss som vet hvordan vi ønsker klærne våre 🙂

Mange av oss er godt i gang med ” En størrelse for stor 30″ hvor målet er å være aktiv 30 minutter hver dag. Her er man sin egen sjef, og det å gjøre sitt beste er mer enn godt nok. Disse 30 minuttene kan gjøre mye godt for helsen din, så finner man en aktivitet man liker, så bør det være mulig å være aktiv disse minuttene en måned igjennom, eller som jeg nettopp skrev – det viktige er å gjøre det beste man kan. I tillegg til en bedre helse, så kan du vinne en nydelig ytterjakke fra Stormberg som heter Sirdal : http://www.stormberg.com/no/sirdal-jakke-dame.html#10075750022 .  Jeg elsker min Sirdal jakke – jeg bor nesten i de på de dagene jeg kan det. Jakken går helt fra XS, og opp til 5 XL. For deg som vil prøve å være aktiv, så gi en liten rapport i blant på hvordan det går ved å kommentere på bloggen, eller på bloggens Facebook side. VI har også opprettet en egen Facebook side for aktivitetsutfordringen, så alle som i alle fall har lyst til å prøve å være med, kan gjerne bli med i denne gruppen. Du finner gruppen vår her : https://www.facebook.com/groups/1041734582515524/1043255065696809/?notif_t=like  Dette er en lukket gruppe, og her kan man skrive hva man vil,og kanskje også få noen turkamerater 🙂 Håper enda flere har lyst til å bli med i gruppen 🙂

 

Bloggen min er nå også på Instagram, og jeg håper du har lyst til å følge meg der. På Instragram finner du meg på :

@enstorrelseforstor

 

4 kommentarer
    1. Nå er vi på dag 5 i utfordringa, blir verre denne uka , ikke så gøy å gå tur i regnvær 😜 får være litt mere oppfinnsom. Helga har vært helt super , drømmevær som mån bare måtte ut i . Vi ses på yoga i mårra 😊

    2. Jeg er enig i at klær er viktig, og gøy…også for oss store. Etter å ha jobbet i mange år med stor mote så må jeg nesten få påpeke at det finnes like mange varianter av overvektige kropper som av slanke. Det som passer meg passer kanskje ikke din kropp i det hele tatt. Konfeksjonsplagg tar ofte utgangspunkt i 38 str og forsørrer. Dette blir ofest sekkeplagg md elendig passform.Heldigivs har det kommet aktører på banen som syr klær speielt designet for store kropper, og det er på høy tid. Det finne fx bukser hvor du kan velge mellom tre ulike vidder i bena og tre ulike lengder sånn at det er mulig for alle å finne sin favoritbukse. Smart hva? 🙂
      Jeg jobbet med dekor og teater i mange år, og dasset rundt i malingsflekka klær, men åh som jeg trivdes da jeg begynte å jobbe i klesbutikk og kunne pynte meg hver dag. Føler at jeg har gjort en viktig jobb som levende kleshenger for plagg til store kropper, og er lykkelig når jeg sender en fornøyd kunde hjem med løftet hode og et antrekk hun liker. Det har gitt meg selvtillit også å vise at jeg tørr kle meg tøft selv om jeg er stor, og jeg liker å synes i steden for gjemme meg bort i bare møke, triste, plagg.
      Nå jobber jeg ikke så mye lenger. Helsa vil ikke, men jeg er innom og “styler” butikken av og til, og jobber litt på dager med ekstra mange kunder. Jeg er glad for at Stormberg har begynt å lage store treningsklær, men må si at jakkene deres ikke passer så bra til min kropp. De er ofte innsvingt i livet . Der er jeg “utsvingt” ;)….en rettere modell hadde nok passet til flere typer kropper 🙂 Mange damer er tjukke bare på midten med slanke bein og armer, mange er tjukkest i rumpe og lår, noen er mer jevnt tjukke (som jeg) så det skal jo noe til at en jakke- fasong passer alle kroppstyper! Kanskje en ide og gi videre til Stormberg? 😀

    3. Tor Egil Vaule Andersen: Tusen takk for fin tilbakemelding, Tor Egil 🙂 Den satte jeg stor pris på… Gjennom bloggen får jeg satt viktige fokus, og ikke minst, så får jeg satt ord på det mange tenker, og føler, men ikke får sagt….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg