Slank + Perfekt = LYKKE

Mens regnet høljer ned utenfor vinduet mitt i loftstuen, så sitter jeg og tenker på et møte jeg hadde forrige uke. Jeg møtte ei jeg før hadde mye kontakt med, men av ulike grunner, så skled vi litt fra hverandre. I en verden med sosiale medier, og ikke minst Facebook, så holder man kontakten såpass at man i alle fall vet litt om noe av det som skjer i livene, iallefall det man ønsker at Facebook skal få vite, og det er ikke alltid kun sannheten som fortelles der. Noe er nok mer lykke, og mer rosa enn hva som er tilfelle…det var ett hyggelig gjensyn, og praten gikk som i gamle dager. Jeg visste at vedkommende hadde gjennomført en slankeoperasjon, og jeg hadde et inntrykk av at livet smilte… vedkommende virkelig litt flau når hun traff meg…. Vi gjør våre egne valg sier jeg til henne. Vi velger det vi mener er best for oss selv… det som er riktig for deg, var ikke riktig for meg, og omvendt… jeg så hun pustet lettet ut. Så begynte hun å fortelle hvor fantastisk livet nå hadde blitt. Slankeoperasjonen hadde endret alt, og endelig, etter å ha mistet 45 kg, så var hun lykkelig. Jeg gledet meg virkelig på hennes vegne, hun fortjente virkelig at livet smilte. Vi gikk hvert til vårt, og jeg tenkte mye på henne etter det. Jeg var glad for at hun endelig hadde følt på lykke, og at valget hun tok føltes riktig for henne. Da jeg kom hjem, fant jeg melding fra henne : ” Jeg løy til deg…livet er ikke som jeg ga uttrykk for. Jeg har ikke funnet lykken. Livet mitt er ikke blitt som forventet selv etter å ha mistet 45 kg. Jeg trodde en slankere kropp skulle gi meg lykke, og det perfekte liv…. det ble ikke slik. Istedenfor sitter jeg er like ensom som før, og med en kropp som har fått den ene komplikasjonen etter den andre….jeg vet nå at en slank kropp ikke betyr lykke. Jeg er høy på meg selv, men jeg føler ingen lykke… “

 

Jeg har selv i mange år jaget etter å bli slank, og i minst like mange år  har jeg opplevd at jakten ikke har vært vellykket, noe som igjen har gitt meg en følelse av å være mislykket. Jeg er sikker på at du også har jaget etter akkurat det samme mange ganger. Minst 6 av 10 kvinner er misfornøyde med egen kropp. Speilet er blitt en fiende fordi vi ikke ser vår egen skjønnhet. Det er tungt å jage etter noe man ikke klarer å oppnå, og det er tungt å føle at man aldri når målene man setter seg. Målet med å få en slankere kropp overskygger alt annet. Ofte så ser en ikke alle de andre målene man faktisk når fordi det store fokuset kun er rettet mot en ting. Jeg har vært ekspert i å la kampen mot vekten overskygge det meste, og ikke se alt jeg har oppnådd, og jeg har også slitt med å ta i mot ros, og komplimenter fordi jeg kun ser den ene tingen jeg ikke var flink på.

Jeg trodde i mange år at lykken var å bli slank, og ble jeg bare slank, så ville alle stjerner skinne. Jeg jaget etter den store lykkefølelsen jeg trodde jeg ville få bare vekta viste det tallet samfunnet mente at vekten min burde vise. Jeg slet lenge med å se at min vekt ikke hadde noen med min lykke å gjøre. Klart vekten min hadde sine utfordringer, og klart en tung kropp sliter mer, og er mer utsatt for helseutfordringer, men lykke har ingenting med en slank kropp å gjøre. Det tok meg mange år å innse dette, år jeg kunne fylt med helt andre ting enn negative tanker, og nedsnakk av meg selv. Tenk etter hvor mange dager, måneder, og år vi bruker på å tenke negative ting om oss selv. Vi blir aldri fornøyde, og kroppen blir aldri den perfekte kroppen som de fleste av oss jager etter. Når man ikke oppnår det man ønsker, så begynner hodet med den evige kranglingen, og propper oss fulle av alle disse løgnene som vi tror 100% på. Løgn som forteller oss hvor mislykket vi er, løgnen som forteller at vi aldri vil lykkes, og som stadig forteller oss hvor stygge vi er. I en lang periode så husker jeg at det første jeg tenkte på da jeg våknet om morgenen var hvor stygg, og feit jeg var. Disse følelsene slapp heller ikke taket, jeg gikk dagene igjennom og  følte på det samme. Jeg  tør ikke en gang å tenke på hvor mye tid jeg har brukt på å føle så mye vondt om meg selv. Utad var det nok ingen som så hvor mye vekten min preget meg. Jeg var alltid glad, og fornøyd. Jeg hadde en jobb jeg elsket, en flott familie, jeg var aktiv og engasjert – hvem trodde at jeg hadde denne mørke siden? Hvem trodde jeg tenkte sånn? Mange har sagt at de har satt så pris på at jeg har fortalt om hvordan jeg har hatt det, for nettopp sånn har de også hatt det, eller har det.  

 

Det er ikke rart at vi jager etter den slanke kroppen, og at vi tror at lykken ligger i det å bli slank. Det settes jo likhetstegn mellom kropp, og lykke hele tiden, hver eneste dag. Er det da rart man tror at det er sånn det skal være? Hver dag blir man servert overskrifter som forteller om hvordan man skal få den perfekte kroppen, vi blir fortalt hvor enkelt det er, og alt er fokusert rundt mat, og trening – det er så lett atte! Vi kjenner jo alle til at det er bare å spise mindre, og trene mer, så er det gjort… og sånn tror vi jo at det er, det er jo det som står i alt av aviser, og ukeblader… tenk om sannheten hadde vært så lett, og tenk om vi hadde gjennomskuet alle disse usannheten så mye tidligere. Det er jo mye sannhet i at man må ha ett godt, og sunt kosthold om man skal klare å gå ned i vekt, og man må være mye mer aktiv, men lett er det ikke! Det man ikke leser så mye om er hvor mange som virkelig sliter både for å komme dit man tror lykken er på vektskålen, og hvor mange som også sliter når de kanskje er kommet dit man ønsker….for mange så er dette med vekten ett slit hele livet fordi man aldri blir fornøyde, og fordi man stadig ser alle overskriftene om den perfekte kroppen lyser mot oss overalt.

Å være overvektig er forbundet med utrolig mye skam. Man skammer seg over kroppen som er større enn normalen, og man skammer seg fordi man ikke klarer å gjøre noe med det. Det å føle at man aldri klarer, det er en vond følelse å kjenne på, og spesielt når man kjenner på dette igjen, og igjen. Det at jeg stadig gitt på med friskt mot, men like fort mislyktes, det var så utrolig skamfullt… for man tror jo hver gang at dette er gangen man skal klare det, og hver gang man mislykkes, så blir man bare mer, og mer skamfull… hva tror andre om at jeg aldri klarer det… man ser ikke at andre føler det på akkurat samme måte. Når man av og til opplevde at man faktisk klarer, så er man høyt oppe en periode, så skjer det et feiltrinn, og man er tilbake på den negative runddansen. Det er i disse periodene det er så lett å finne alt som kan trøste en, og denne trøsten er aldri sunn for verken selvfølelsen, eller skammen. Man finner stadig flere unnskyldninger for at ting er som de er, og man vikler seg inn i et nett som ikke er lett å komme seg ut av igjen.

 

Lykken er ikke en slank kropp, og jeg har lært meg til og ikke lengre sette likhetstegn mellom dette. Det har vært en lang, og vanskelig vei å gå, men jeg tror det er utrolig viktig at man slutter å se på slanke kropper som lykken. Lykken er alt annet man har rundt seg, det er de små, og store tingene i hverdagen. Det er følelsen av å være til, det er følelsen av å ha ett godt liv som fylles med gode ting, det er familien, eller mennesker  rundt deg som bryr seg om DEG, og ikke hvordan du ser ut. Lykke er å få lov til å holde på med de tingene som gir deg noe, det er å smile uten at man helt vet hvorfor , og det er å kjenne på den gode følelsen som plutselig bare dukker opp. Lykke for meg er også at jeg endelig ser at lykke ikke er en slank kropp. Lykke for meg er at jeg endelig har sluttet å jage etter noe jeg ikke vil klare å finne. Jeg har funnet meg selv mer, og mer, og jeg har funnet ut hva som er viktig for meg. Lykken for meg er å sette meg selv mer i fokus, og sette av egentid. Lykke for meg er å oppleve at jobben jeg gjør nytter, og fungerer. Kiloene går sakte av, men de går av 🙂 . Det er så deilig å slippe alle disse negative tankene som hele tiden fortalte meg stygge ting om meg selv. Lykke  for meg er også å vite at jeg er på en vei hvor jeg er glad, fornøyd og med masse gode mennesker rundt meg. Det å få kjenne på alle disse gode følelsene som jeg ikke tillot meg å kjenne på før – det er også endel av min lykke.

Tillat deg selv å føle godt om deg selv. Kroppen sier ingenting om verken deg, eller din lykke. Det er en stor jobb å rydde i topplokket for å innse masse av dette. Det er en lang reise, og det kan være en skummel reise. Man får kanskje svar man ikke helt ønsker seg, og man blir kjent med seg selv på en helt ny måte. Om vi skal føle mer på lykken, og få en mer avslappet forhold til alle overskriftene som forteller oss hvordan vi skal se ut, så er vi nødt til å få orden på hodet, og tankene våre. Det er mange tanker som må kastes på båten, og nye tanker som må få en like viktig pass som de vi kaster. Ut med gamle bøker, og inn med nye…. jeg har lært mye om dette i ulike steg de siste årene, og dette har jeg skrevet endel om tidligere. Ved hjelp av coach, og kognetiv terapi, så har jeg fått masse verktøy som jeg jobber med hver eneste dag, og jeg har fått masse svar. Det er mye sant i at det er en årsak til det meste, og hvordan vi tenker om oss selv, alt dette har en årsak, og den,eller de årsakene oppfordrer jeg deg til å finne. Dette kan være nøkkelen til en mye bedre hverdag. Livet er for kort til å kaste det bort på unødvendige ting. Ikke tenk om du skal rydde i topplokket – bare gjør det! Jo, mer man tenker – jo, større er sjansen for at man aldri får gjort noe med det. Den finnes aldri en riktig tid….

 

Jeg har en ny, flott giveaway på bloggen min nå, og her kan alle delta 🙂 Jeg deler ut et gavekort på Fish Spa til en heldig  vinner. Nydelig behandling av føttene dine, og fisker som gjør føttene dine så myke, og finne!  Jeg var nok litt skeptisk til å la fisker gyve løs på føttene mine, men det var bare helt nydelig!! En av dere skal få en slik herlig fish spa fra BiMi Fishspa – og den som vinner kan virkelig glede seg!! Jeg deler også ut en liten hyggelig hilsen ved siden av gavekortet på fish spa til en annen av dere lesere,et smykke fra Next2…. så det trekkes ut to heldige vinnere 🙂 For å vinne, så legger du igjen en kommentar på bloggen. Du kan kommentere på det jeg skrev om i dag, eller du kan skrive noe du selv har på hjertet, eller du kan rett og slett sende avgårde et smilefjes – du bestemmer 🙂 Jeg blir jo veldig glad når mange legger igjen en kommentar, og en kommentar fra deg kan gjøre en god dag enda bedre 🙂 Husk at du kan være anonym, men skal du være med i trekningen, så må du huske å legge igjen epost adressen din, og den er det bare jeg som ser 🙂

Nyt mandagen selv om kanskje regnet høljer ned slik det til tider gjør her i Kristiansand i dag. På slike regnværsdager, så er det godt å i alle fall ha en god regnkåpe fra Stormberg som holder meg tørr. Den nydelige pelsdotten vår bryr seg lite om regnet høljer ned, så det er ut på tur i alt slags vær 🙂 Skulle gjerne hatt både regnbukse, og støvler, men det sliter jeg med å finne 🙁 Sånn er det å ha bein utenfor normalen……Håper også alle bruker stemmeretten sin i dag. Jeg har tatt mitt valg, og skal gi min stemme til det partiet som jeg føler vil jobbe for de sakene som er viktige for meg. Vi er heldige som bor i et demokrati, og vi er heldige som får lov til å være med å si hva vi mener. Vær med på å påvirke hvordan kommunen, og fylket du bor i vil bli ledet de neste 4 årene – bruk stemmeretten!  Vi blogges igjen til onsdag – Godt Valg!

18 kommentarer
    1. Hei. ☺
      Takk for en god blogg
      Du har så rett! Lykke er ikke en slank kropp, Lykke er å ha det bra samtidig som man kan smile til “dama I speilet” og like henne.
      Jeg er slankeoperert. For meg var det riktig og nøye gjennomtenkt. (Har tilsammen gått ned 100 kg). Det folk ikke tenker over, er at en kropp som blir så mye mindre ikke er pen! (Ser ut som jeg har “smeltet”) Jeg var lykkelig før operasjonen – og er det fortsatt. Helsen min er mye bedre! Kroppen min vil jeg aldri elske, men nå føler jeg meg for første gang I mitt liv “normal “. Jeg er velsignet med en mann som elsker meg I tykt og tynt, og det er det som har gjort at jeg har lært å like meg selv – t.o.m. like kroppen min. Jeg tror mange som tar gbp burde sette seg mye mer inn I hva som er realistisk å forvente, både praktisk og kosmetisk før de opererer. Jeg begynte på kurs (statlig gbp) 4 år før operasjonen og visste hva jeg gikk til på godt og vondt. Så lang tid må man minst bruke.
      (Opererte I feb 2013) Gbp er ikke så lettvint som folk tror. Men for meg var det riktig! ☺
      Unni. ☺

    2. Du har så rett i at lykken ikke øker med antall minuskilo. I vinter tok jeg et valg om å kutte alt av slankekurer,ikke fordi vekta var på plass,men fordi jeg orket ikke flere år hvor jeg var totalt usosial.
      Kunne ikke be folk på mat eller glede meg over å bli bedt til noen.Jeg er også så glad i mat,og å lage den at for meg er det livet.
      Selvfølgelig har ikke kroppen min godt av alle kiloene.og de er mange!
      Men sjela mi trives!

    3. Flinke, gode Heidi ☺ Vi som har kjent deg lenge har alltid likt deg, uansett størrelse. Takk for at du deler tanker og følelser som de aller fleste av oss kjenner, eller har kjent, på. Klem ☺
      Tar gjerne en fish-spa 😉😁

    4. Veldig godt skrevet 😊
      Ikke alltid lett å vite hvilke valg som er de riktige å gjennomføre synes jeg 😕

    5. Nei, jeg har levd så lenge at jeg vet jeg ikke blir lykkelig av å være tynn. Jeg HAR vært tynn (slank), og var ikke spesielt lykkelig av den grunn. Men jeg følte meg mye mer fornøyd med meg selv, med utseende mitt. Dermed økte selvsikkerheten og humøret også. Og det er derfor jeg gjerne vil bli kvitt mesteparten av disse kiloen, så jeg kan bli mere fornøyd med det jeg ser i speilet.

    6. Gudrun: Tusen takk for fine ord, Gudrun!! Du skrev ikke mail adressen din, så visst du ønsker å være med i trekningen av de to gavene på bloggen denne uken, så er det fint om du sender meg den 🙂

    7. Unni: Takk for at du deler dine tanker, og erfaringer, Unni! Du skriver det så fint når du skriver at lykke er å ha det bra, og kunne smile til dama i speilet 🙂

      Fantastisk vektnedgang du har hatt! Og jeg er 100 % enig med deg i at man må ta det valget som føles riktig for en selv. Å bruke 4 år før en operasjon høres veldig fornuftig ut. Da vet man det meste på godt, og vondt som du selv skriver. Det er ingen lettvint løsning som mange tror, og jeg blir så lei meg når jeg hører de som tror det er en dans på roser etterpå, samtidig som jeg blir irritert når jeg hører at slankeopererte ikke tar det på alvor at operasjonen er en starthjelp, men fortsetter i samme baner som før, og tilslutt har spist seg opp igjen.

      Vi er heldige vi to som har en mann som elsker oss uansett, og det hjelper også meg til å se ting i ett litt annet fokus 🙂

      Du er med i trekningen av gavene som skjer til lørdag 🙂

    8. Astri: Fineste Astri! Jeg beundrer deg så for valget du tok, og for deg var dette det riktige valget … man skal leve mens man gjør det, og ikke kutte vekk det som betyr noe fordi man skal gå på en evig slankekur. Man skal ikke nekte seg selv alt, og ikke kunne delta sosialt slik man ønsker fordi man er på en eller annen kur.

      Du er ei fantastisk dame, og ikke minst ei flott dame!!

      Du er også med i trekningen av gavene denne uken 🙂

    9. Gro R. K.: Fineste Gro 🙂 Takk! Jeg har alltid følt meg akseptert av deg, og de aller fleste andre… dere har sett meg, ikke vekta….det har vært en veldig god følelse oppi alle de negative følelsene jeg selv har følt om meg selv…. som du skriver, så er det nok tanker, og følelser veldig mange har kjent på, eller kjenner på.

      Du er helt klart med i trekningen 🙂

    10. Hege: Det er ikke alltid lett å velge, og det er absolutt ikke alltid lett å gjennomføre valgene man tar, men det gjelder å finne en gyllen middelvei tror jeg…å akseptere at man velger det som kanskje tar lengst tid, men som likevel er mulig å gjennomføre.

      Takk for at du leser bloggen min 🙂

    11. Marita: Du skriver mye her som jeg kan følge deg på… det å finne føle seg vel når man drasser på så mange ekstra kilo, det er ikke alltid lett. Jeg har i så mange år følt meg så stygg fordi jeg er overvektig, noe som også resulterte i at jeg ble sint når jeg fikk komplimenter fordi jeg trodde ikke de var ærlige… en blir jo helt rar i hodet. Jeg er ikke glad i det jeg ser i speilet når jeg kun ser kiloene, men samtidig har jeg lært å se hvor heldig jeg likevel er, og jeg prøver å si til meg selv at det faktisk ikke er kiloene som sier noe om jeg er vakker, eller ikke… det er ofte jeg ikke vil se kroppen i speilet, og jeg vet at jeg vil føle meg mer vel om jeg kan gå ned en hel masse… men lykken er ikke i kiloene mine heldigvis 🙂

      Du er med i trekningen av gavene som skjer til lørdag 🙂

    12. Kristin: Tusen takk, Kristin for fine ord ! Det er godt å kunne sette ord på ting jeg vet mange sliter med….

      Du skrev ikke mailadressen din, og den trenger jeg visst du vil være med i trekningen av gavene som er på bloggen denne uken 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg