Neste sommer

Neste sommer er ikke bare en fengende DeLillos låt, men det er et begrep jeg har brukt mye opp igjennom, et begrep som bringer frem mye tanker, og som tar meg tilbake til alle somrene som jeg igjen måtte innse at det ikke hadde gått som jeg planla forrige sommer, en ny sommer hvor jeg følte nederlag fordi jeg aldri klarte målet jeg hadde satt meg. En ny sommer med skam over kroppen min. Det er jo sånn at neste sommer alltid skal bli så mye bedre. Neste sommer skal mange kilo ha gått av, neste sommer er formen så mye bedre, neste sommer skal ikke vekten begrense meg, og neste sommer skal jeg gjennomføre alt jeg egentlig hadde planlagt å gjennomføre denne sommeren. Er det noen som kjenner seg igjen? Har du også alltid planer for neste sommer?

 

Jeg får nesten litt vondt i magen når jeg tenker på hvor mye jeg har plaget meg selv opp i gjennom med dårlig samvittighet, dårlig selvbilde, og skam. Målene var reelle nok, viljen var der, men det gikk sjeldent som man ønsket. Neste sommer ble til neste sommer, og til sommeren etter der, og for hver sommer man måtte innse at man nok en gang ikke hadde klart målet, så gikk man lengre, og lengre ned i kjelleren. Hvorfor tok jeg ikke skikkelig grep? Var målet om neste sommer bare noe jeg sa for å trøste meg selv? Var det for at jeg ikke skulle kjenne så voldsomt på nederlaget at jeg gikk på an igjen med nye mål for neste sommer? Hvorfor var det alltid neste sommer? Neste sommer skulle jeg bade mer, jeg skulle la badedrakta bli våt mer enn ett par ganger, jeg skulle gå mer i fjellet, og jeg skulle mer ut i naturen, vekta skulle ned, og sommerklærne skulle byttes ut til klær i mindre størrelser – og det viktigste av alt : jeg skulle føle meg vel om sommeren! Jeg tror det var mest denne velhetsfølelsen jeg lengtet etter å kjenne mer på. Det å bære en del ekstra kilo resulterer som oftest i at man svetter som en gris på varme dager. Det er ikke mye bevegelse som skulle til før jeg var gjennomblaut, og da fikk også frisyren hard medfart. Det at frisyren får hard medfart, det er en aldri så liten krise kan jeg fortelle deg. Håret betyr ganske mye for meg, og med hodet, og hår full av svette, så kan du jo tenke deg hvor vel jeg følte meg! En periode likte jeg heller ikke å kle av meg så mye når det ble sommer. Jeg tror at jeg innbilte meg selv at jeg kunne kle kiloene ute. Jo, lengre topper, og jo større de var – jo, mindre synlig var det at jeg var stor. Fantastisk tankegang, Heidi! At noen hvisket meg i øret at realiteten var motsatt, det ville jeg ikke høre på. Mer klær enn temperaturen tilsier det er jo heller ikke bra om man vil føle seg vel, og visst man vil unngå å svette for mye. I tillegg måtte jeg jo ha på meg langbukser fordi jeg ikke vil vise verken bein, eller kompresjon, så alt dette til sammen tilsier jo at  man ikke føler seg som den lekreste sommerpiga.

At målet om neste sommer var reellt er det ingen tvil om. Da jeg kjente som mest på nederlagsfølelsen, så var det målet om neste sommer som fikk meg sånn halvveis opp igjen. Planene ble lagt i hodet, og jeg fant ut hvorfor det hadde gått galt denne sommeren også… trodde jeg i alle fall.  Det som gikk feil denne sommeren var jo ikke akkurat noe annet enn alt som gikk feil utallige somre før, men det innså jeg ikke. Det viktigste var å innbille meg selv at neste sommer da skulle Heidi virkelig imponere, da skulle alle se hva jeg kunne klare. Topplokket gikk helt bananas, og iveren var det ingenting å si på. Problemet var nok bare det at topplokket hadde flere negative tanker enn positive. Jeg ryddet aldri i hodet. Jeg kvittet meg aldri med gamle, negative tanker. Hodet tenkte helt likt, det var de samme tankene som kvernet rundt, og rundt. Jeg spurte aldri meg selv hvorfor det aldri ble en neste sommer med resultater jeg kunne være stolt av. Jeg fant aldri ut hvorfor jeg gikk på den ene smellen etter den andre. Hvorfor ble det som det ble, og hvorfor tok jeg de samme, dumme valgene gang etter gang? Styggen på ryggen satt jo der hele døgnet, 24/7 satt han der, og proppet meg full av tanker om hvor innmari dårlig jeg var på det å lykkes. Jeg var jo stor, og stygg, og jeg hadde jo ikke det som krevdes for at neste sommer skulle bli en sommer jeg kunne være stolt av. Med så mye negative tanker i hodet, og med et bilde av seg selv som ikke akkurat var positivt, så kan man ikke lykkes. Det er lov å komme på galt spor, og man skal aldri se seg tilbake. Man skal tenke at man kan mestre hver gang man går på med friskt mot, og masse iver. Sporer man av, så er det helt greit – man kan lett komme tilbake på riktig spor igjen. Det er bedre med en avsporing hvor man kommer på rett spor igjen, eller en avsporing som fører man tilbake til et sted man ikke ønsker å være.

 

Man føler nok mange ganger at man går et skritt frem, og 10 tilbake, og sånn vil det være i en endringsprosess. Det viktige er da å finne ut hvorfor man går tilbake, og så gå videre. Det viktige er å finne ut hva som gjør at man går tilbake slik at man ikke gjør samme feilen neste gang. Det er viktig at man ikke gir opp, men innser feilen og går videre. Det høres så innmari lett ut når jeg skriver det her, men lett er det ikke. Det er aldri lett å komme tilbake på riktig spor, men det er fullt mulig. Jeg tror mye ligger i det å akseptere at man tar feil valg i blant. Man må akseptere at det ikke gikk som man ønsket, men tenk for en seier det er at man faktisk klarer å se hva som gikk galt, og tenk for en seier det er når man klarer å gå videre! Små skritt er viktig. Man skal feile masse underveis, det er av feilene man lærer. Man skal ikke la styggen på ryggen fortelle oss ting som ikke stemmer. Det stemmer ikke at man aldri vil lykkes, det stemmer ikke at man aldri vil kunne nå målet man setter seg. Målet må være reellt, man må ha små delmål underveis, og alle små skritt i riktig retning er en stor seier! Det er deilig å kjenne på det å lykkes, og det er deilig å kjenne på det å seire – alle kan kjenne på dette, men det gjelder å rydde i hodet, få bort gamle, negative tanker, og ikke tro at Rom ble bygd på en dag. Tenkt hvor mange år vi har brukt på å være stygge med kroppen vår. Da sier det seg selv at det vil ta tid å få kroppen til å spille på samme lag igjen også. Vi skal oppnå for mye på altfor kort tid, målene er for høye, og da faller man så innmari stygt. Jeg har lært meg å bruke tid, og jeg har lært at avsporing er helt greit, så lenge jeg kommer fort inn igjen på sporet som skal føre meg dit jeg ønsker.

 

Jeg har sluttet å tenke neste sommer i forhold til kropp, og vekt. Sommeren jeg ønsker, den kommer, og så er det jeg som selv bestemmer hvor fort den skal komme. Alt avhenger av hvordan jeg planlegger endringsprosessen. Jeg feiler mye underveis, og sommeren er en utfordring, eller sommeren er en stor utfordring. Før treningsgruppen tok ferie, så hadde jeg planene klare, men jeg skal ærlig innrømme at det ikke har gått helt som planlagt. Nå er det viktig at jeg ikke lar styggen på ryggen fortelle meg at jeg er tilbake i gamle spor, og det er viktig at jeg ikke tror at jeg er i ferd med å ødelegge det jeg har oppnådd. Jeg kan fort komme dit, og jeg kjenner på den dårlige samvittigheten veldig ofte. Jeg kjenner at jeg er irritert, og frustrert over at jeg ikke kan ta meg selv i nakken, og komme i gang med planen. Jeg har ikke fått noe treningsforbud av fysioteraputen. Jeg må selv bare kjenne etter hva som gjør vondt, og la smerten bestemme. Jeg kan ikke skylde på vond achilles. Den er virkelig vond, men som fysioteraputen sa, så er det like ” farlig” at jeg ikke er i aktivitet. En vond achilles kan fort bli en unnskyldning for ikke å trene, og der må jeg bare ikke komme. Jeg kjenner at jeg fort kan komme tilbake i gammelt mønster om jeg ikke bruker alt coach Kai har lært meg. Det er nå det er nyttig å ta i bruk alle verktøyene jeg fikk på kurset hans. Dårlige unnskyldninger har vi nok av, og de skal ikke brukes, så her må det skjerpings til. Jeg skal i dag til byen for å kjøpe meg gode joggesko som jeg kan bruke når jeg trener i treningsstudioet. Jeg har lett for å ta de joggeskoene som er nærmest døren når jeg går, så ofte har jeg brukt salsko i studioet, og det har jeg bittert erfart at ikke er særlig lurt. Jeg vet nå hvor viktig det er med gode joggesko tilpasset mine bein, og behov, så nå skal jeg prøve å få noen skikkelig gode sko. Jeg gruer meg alltid til slike butikkbesøk, men jeg får håpe at jeg treffer på en barmhjertig samaritan i dag som kan hjelpe meg å finne akkurat det jeg trenger .

Neste sommer er du i alle fall godt på vei til å nå målet ditt om du innser at begrepet bare må kastes på søpla. Neste sommer blir sjeldent som man tenker seg, og istedenfor å tenke tilbake på alle nederlagene forrige sommer, sommeren før der, og alle før der igjen, så tenk annerledes. Tenk over hva du vil oppnå, og sett deg mål som du ser at du kan klare. Babysteps sier utrolig mye. Ta en ting av gangen, sett fokus en plass først, så vil resten komme etter hvert. Man kan ikke klare alt på en gang uten at hodet vil gå helt i surr. Vær fornøyd med det du klarer, vær fornøyd med de små seirene, aksepter at det ikke alltid går som planlagt, og kom deg fort inn på riktig spor igjen etter en avsporing. Jeg har snakket varmt om å rydde i hodet, og det er fortsatt den viktigste jobben man kan gjøre, og det viktigste grepet man kan ta. Uten en skikkelig ryddejobb, og uten svar på hvorfor man tar de valgene man gjør, så vil man fortere enn man aner havne tilbake i de gamle sporene som igjen vil få deg til å tenke….. neste sommer, da skal jeg klare det……

6 kommentarer
    1. Spott on Heidi 😜 neste sommer ja da blir alt mye bedre 😩 SKAL ta kurset i høst å få ryddet opp i topplokket , har også lyst til å trene med dere yoga frister 😀 så mas på meg når det nærmer seg trenongsstart Heidi

    2. Takk o takk Heidi !!!! Trengte den i dag !!! Hodet må ryddes noe veldig mange ganger !! Det verste jeg leser på nettet er det evindelige maset om sommer kroppen ! 🙁 Jeg spurte på en av disse sidene hva som er sommer kropp , men fikk ikke noe svar ! Tror det er bedre å rydde i hodet , og være glad en kan stå opp hver morgen og si jippi , ny dag og nye muligheter !!! Håper du fant gode jogge sko !!
      Eli

    3. Vi er ofte så stygge med oss selv! Kjenner meg så igjen i det du skriver. Jeg må prøve å tenke at damer som er større enn gjennomsnittet også er flotte for det er sant! I den forbindelse har jeg lyst å fortelle deg Heidi at jeg alltid har syns du har vært ei vakker dame. Alltid stilig i tøy og velstelt både hud og hår😀👍. Så er det selvfølgelig et ønske om å bli mindre. Ikke minst av den grunn for at kroppen har det bedre…så på denne veien er det viktig at vi oppmuntrer hverandre og hjelper hverandre. Og det er jo bloggen din virkelig med på å gjøre. Lykke til med innkjøp av nye joggesko. Stå på!

    4. Lena Roland: Vi er fæle til å tro at neste sommer skal bli så mye bedre… lurer på hvor mange somre det er siden jeg tenkte det første gangen 🙂

      Spark i fua kurset til Kai er utrolig bra… i alle fall synes jeg det. Jeg lærte utrolig mye, og fikk ryddet en hel haug. Han gir også noen verktøy som man kan bruke i hverdagen når kurset er over. Kai har betydd enormt mye for meg, og min vei. Så tror du vil ha godt utbytte av det.

      Jeg skal henge på deg som en klegg, Lena når vi starter opp igjen med treningen for overvektige den 31.august 🙂 Jeg har så lyst til å ha deg med. Noen føler kanskje at treningen er hard/ tøff, men sånn er det for alle i starten. Man gjør det man klarer, og gjør det som passer den formen man er i. Er det øvelser som er vanskelige, så vises det alternativer. Du kan få ei gratis prøveuke av meg om du vil? Yogaen anbefales veldig for oss overvektige, og dette er yoga spesielt for overvektige. Trening mest mentalt, men og noe fysisk. Jeg gir meg ikke før du er med i gruppa 🙂 🙂

    5. Anonym: Sommerkroppen vil jeg aldri få, men man kan jo lure hvordan sommerkroppen ser ut, og hvem som har bestemt hvordan den skal være.

      I alle faser som er utfordrende, så må man vite hvorfor ting er som de er om man skal komme videre… man kan ikke bare gå videre uten å finne et svar, for da vil det dukke opp igjen. Jeg har hatt så stort utbytte av å rydde i hodet. Masse tanker er kastet på søpla, og jeg vet mer om hvorfor ting blir som de blir.

      Jeg er så enig med deg i at vi skal være så utrolig glade for at man kan stå opp hver morgen, og kunne være med på det dagen byr på – vi er heldige!

      Fant ikke joggesko… rakk ikke å lete, så det blir en jakt igjen i morra – hurra, så moro 🙂

    6. Wenke Augland: Damer som er større enn gjennomsnittet er utrolig flotte, og det tror jeg også det er mange som mener… men det er litt tabu ennå blant en del menn å innrømme akkurat det. Vi må bare være flinke til å si til oss selv at vi er flotte… ikke lett, men viktig!

      Blir jo helt rørt jeg når du skriver så fine ting om meg, Wenke! Tusen, tusen takk for så mange fine ord! Her kommer man inn på at andre ikke ser på oss slik man ser på seg selv. I egne øyne har jeg aldri følt meg verken vakker, eller stilig, men kanskje andre har sett dette i meg, og det er fint å vite 🙂 Slike komplimenter gjør noe veldig godt med en, og man burde være så mye flinkere til å gi hverandre komplimenter. Nå er ikke jeg så flink til å ta i mot komplimenter….ofte tolker jeg de motsatt av det som sies…helt håpløs!

      Det er viktig å oppmuntre hverandre også… man har et ønske om å bli mindre, først, og fremst for helsens skyld, og da må vi være flinkt til å backe hverandre opp. Jeg er veldig glad for at bloggen min kan hjelpe til å inspirere, og motivere… og den 31.august starter treningsgruppen ” min ” opp igjen. Gruppen er mitt hjertebarn, og betyr så utrolig mye for meg, og alle de andre som er med 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg