Ut med badevekta!

Jeg har som dere vet vært overvektige hele livet. Jeg har alltid vært en størrelse, eller to større enn mange andre. Dere som leser bloggen min vet også på hvilke måter det har påvirket meg, eller på hvilke måter jeg har tillat overvekten å påvirke meg. Det er helt klart en kombinasjon av hva vekten selv begrenser, og hva man selv tillater vekten å få lov til å begrense en. Ofte begrenser hodet mye mer enn hva man burde tillate. Jeg har mange ganger ledd godt av meg selv når jeg hører meg selv tenke alle de utrolig rare tankene mine. Godt ikke andre enn meg selv hører det, for da kunne fort menn i hvite frakker ha blitt tilkalt 🙂 En ting som ofte har bekymret meg enda jeg er voksen, og burde vite bedre, det er overvektige på fly. Jeg er jo livredd for å fly i utgangspunktet, og da har ofte dette med mange overvektige på samme fly bekymret meg. Vil flyet tåle såpass mange tunge mennesker, man blir jo liksom ikke spurt etter vekt når man bestiller billetter, og da er det jo ingen som vet hva alle om bord veier. Er det ingen max grense? Sånne tanker flyr ofte rundt i hodet mitt når jeg skal ut å fly. Jeg passer på å finne all verdens argumenter for at jeg egentlig ikke burde gå om bord i flyet. Petter som jeg har vært på flyskrekk kurs hos har gjentatte ganger prøvd  forklare meg også dette med vekten til passasjerene, så det begynner å synke inn nå. Jeg skal i ett senere blogginnlegg skrive litt mer om flyskrekken min, og hjelpen jeg har fått så jeg i alle fall går om bord i fly. Jeg har ikke reiser alene skilt rundt halsen når jeg er ute og flyr, men jeg har med meg et skriv som forteller om flyskrekken min slik at cabincrew vet om det i tilfelle 🙂

 

Det var en liten avsporing kanskje, men selv om jeg har vært stor hele livet, så er jeg nok en av veldig få personer som aldri har gått på en diett. Jeg har aldri shaket, aldri gått på lavkarbo, jeg har aldri gått verken på ananaskurer, kålrotkurer, eller andre kurer. Jeg var så vidt innom døren til Grethe Rhode en gang, men tenkte tilbake på min søsters første gang på kurs hvor hun var helt ekstrem på å veie mat, og gjøre alt etter boken, så det ble med den ene gangen inn døren. Det som har “reddet ” meg fra utallige dietter, og slankekurer er det faktum at jeg er ekstremt kresen i matveien. Jeg er ett ganske håpløst eksempel faktisk. Oppvokst på den gode, norske kosten, og synes alt av mat fra andre steder er både skummel, og vond. Smaker fra alle verdens hjørner er ikke noe for meg. Man skulle kanskje tro jeg var en liten drittunge som protesterer, og ikke vil, men det er veldig mye jeg ikke kan ha. Hjemme er jo dette helt greit, for jeg elsker å lage all verdens mat til mine to her hjemme, og de får servert det aller meste… så passer jeg på å lage noe annet til meg selv veldig ofte. Problemet er større når man skal besøke folk, og spesielt noen man ikke kjenner så godt, men da får jeg heller bare lide litt. Er jeg så vanskelig, så får jeg bare tåle det som kommer 🙂 Jeg tror  jeg skylder på mamma her. Hun er egentlig lite kresen, men veldig skeptisk til alt av smaker, og matretter som mine får servert her hjemme 🙂 Kresenheten min har i alle fall gjort at dietter, og slankekurer har vært helt uaktuelt for min del. Jeg kan ikke ha varm drikke, og jeg kan ikke ha suppe – suppe er det jo en del av i noen dietter. Kanskje har det vært godt for kroppen min akkurat når det kommer til dietter at jeg er kresen. Her har jeg sluppet unna en del av jojo slankingen som absolutt ikke er bra.

Det kommer hele tiden ny forskning også når det kommer til overvekt. Det som forskere slår fast er jo at dietter, og slankekurer ikke er bra for kroppen. Man bør ikke utsette kroppen for ekstreme dietter, eller dietter i det hele tatt. Mange overvektige er jo friske i utgangspunktet, og da er det jo en enda dårligere ide å sette seg selv på diett. Jojo slankingen fyrer også opp under misnøyen med kroppen vår, og hele slankefokuset er en trussel mener forskere. Dietter fører fort til at vi slutter å høre på kroppen vår, og så bare overhører vi sultfølelsen, matlysten og andre beskjeder som kommer innenfra. Vi tenker mer klokke, fettinnhold, og kalorier. Det at man er overvektig er ikke ensbetydende med at man er syk, det er veldig mange overvektige med god helse, og en glad kropp. Kanskje må fokuset bort fra dietter, og slankekurer, kanskje må fokuset nå fremover være en sunnere livsstil, og en mer aktiv hverdag. Dersom man slipper alt stresset rundt at man hele tiden må tenke minimalt med mat, og minimalt med kalorier, og heller tenker å leve sunnere, og mer aktivt, så vil det bli lettere å holde fokus mot en vektnedgang tror jeg. Det er jo rene galskapen mange av diettene som blir fulgt. Kroppen lever på minimalt av den den skal, og hva er sunt i det? Dessuten er det vel helsen vår som bør stå i fokus? Kanskje bør ikke målet være å bli som en fyrstikk, men ha en sunn, og frisk kropp som samarbeider med deg?

 

Mange tror at man i det øyeblikket vekten er der man ønsker, så er man plutselig sunn, og frisk. Sånn er det faktisk ikke. Å være slank betyr ikke at man er frisk, og sunn som veldig mange tror. En dansk studie viser nå at slankekurer absolutt ikke er bra for overvektige, og da spesielt de som er friske i utgangspunktet. Jeg sier ikke at overvektige ikke skal ha fokus på vektnedgang, men her er det snakk om måten man går ned på. Forskere mener at fokus nå må snus, og at holdningene må endres. Jeg tror å flytte fokus vil gi bedre resultater. Man må ha fokus bort fra badevekta, og mot en sunnere, og mer aktiv livsstil. Bort med slankekurene, og mer fokus på sunn kost, og massevis med mosjon. Det er helt klart ikke bra en plass å være overvektig, men med ett annet fokus enn kalorier, badevekt, og utallige ekstreme kurer, så vil man lettere få et fokus, og en levemåte som kan gjennomføres. Det aller viktigste er jo også at man ikke legger på seg. Vi må bort fra den store slankekuren hver gang januar kommer, og vi må bort fra panikkslankingen når badesesongen kommer. Jeg roper ett stort JA til en sunnere livsstil uten ekstreme dietter, og til en langt mer aktiv hverdag. Jeg har endret litt på kosten i prosessen jeg er i, men jeg ser også at fokuset mitt på mer aktivitet, og trening samt en storopprydning i hodet har gitt meg gode resultater uten at jeg har måttet gjennomføre verken diett, eller slankekur. Vekta hadde klart gått ned mye mer om jeg hadde slengt meg på en kur, men takket være at jeg er kresen, og kanskje har bittelitt sunn fornuft, så valgte meg annerledes, og er fornøyd med vektnedgangen. Når august kommer, og gruppetimene er i gang igjen, så skal fokuset på en sunnere kost enn i dag også innføres.

Jeg vurderer å anskaffe meg ny badevekt da vi ikke eier en slik en i øyeblikket, men det er mer for å følge litt med på vektnedgangen. Akkurat nå vet jeg ikke hva vekta sier…kanskje bør jeg revurdere anskaffelsen av badevekt. Jeg ser cm minker, og at klærne blir større, så jeg er uansett på riktig vei, og det føles herlig! Jeg kan godt leve med å være overvektig, for jeg har ingen tro på at jeg blir noen sylfide. Målet er å komme dit hvor jeg føler jeg er fornøyd, og hvor begrensingene er minimale. Jeg vil dit hvor kroppen er fornøyd. Ingen skal fortelle meg at veien til lykke er tallene på badevekta. En som har mistet 50 kg trenger ikke være verken mer lykkelig, eller ha en bedre helse enn en som fortsatt har disse ekstra kiloene.

 

 

Husk å legge igjen en kommentar på bloggen min etter at du har lest! Jeg deler ut en flott gave denne uken. Jeg gir deilige velværeprodukter fra Uretmor. Deilige fotprodukter, dagkrem og ringblomstsalve. Dere vet jeg blir glad for en kommentar fra deg, så skriv hva du vil, og så får vi se hvem jeg får glede til fredag når jeg trekker 🙂 Jeg skal nå straks til fysioteraput som skal se på den forbaska achillesen min. Det er uhyre smertefullt, og det smerter meg så mye at jeg heller ikke får trent. Dere vet jeg kan være litt rar i blant, så når jeg ikke får trent, så simpelthen ser jeg kiloene invadere kroppen min igjen, og le rått – liker ikke dette 🙁 

12 kommentarer
    1. Tusen takk for nok et flott innlegg! Jeg er en av de du beskriver som har prøvd supper og kurer. De fungerer jo bra de, men ender jo alltid med at man går lei, og vekten går opp igjen. Jeg har nok ikke prøvd min siste kur, men jeg vil forsøker følge tankegangen din. Ta fokuset over til trening og sunnere livsstil, godt utgangspunkt, og da blir kanskje hodet også med 😊

    2. Takk for den har ikke hatt badevekt på mange år,,,,,,,,,,,,,og spiser gjør jeg), trener også,,,hurra for deg og alle oss andre);

    3. Smiler litt når jeg leser det du skriver. Kjenner meg igjen i så mye. Bl a dette med flyskrekken. Ellers blir jeg gjerne med i trekningen av produkter fra urtemor Marie. Jeg var hos henne forrige uke og skal igjen til tirsdag. Ja for ei skjønn dame og for en effekt på kroppen! Anbefales….

    4. Man må jo digge deg, rett og slett ! 🙂 Jeg veier også for mye,både etter BMI og meg selv….men trener 4-5 dager i uka (og noen ganger er tom MANNEN med !)….har tatt av 10 kg siden januar,og det er vel ikke all verdens, men jaggu har jeg fått muskler, og jeg kan tilogmed JOGGE litt !! Driver heller ikke med denne vekta….og koser meg nå som det er sommer….ELSKER alt du skriver om dietter og slankekurer (fraværende)….tror nesten du er min helt jeg <3 PS Achillesen har jeg forøvrig revet over en gang, og det er ingen fornøyelse (spes ikke 6-8 uker i gips), så pass på ! Fiiin dag ønskes deg 🙂 (Et noe rotete innlegg,men sånn kom det ut av mitt hode....) Turid

    5. Badevekta bør du la være å kjøpe. Den blir en jo bare deprimert av. Når klærne blir større, ja da er man på riktig vei. Jeg gleder meg til august Heidi. 😄 Da blir det trening selv om foten min ikke er bra. Jeg skal IKKE ha badevekt. Men heller kjenne på følelsen av å ha det bedre med seg selv etter hver treningsøkt.

    6. Nettopp funnet deg her inne Heidi, og har ikke rukket å lese mer enn dette siste 🙂 Flott skrevet, og viktig å få frem at en del av oss store tross alt er friske! Til tross for at man stort sett leser slikt som høres ut som vi alle er mer og mindre belastet med en haug med sykdommer…. Takk for mange gode tanker 🙂

    7. Eva: Fine Eva 🙂 Jeg er så sikker på at ved å endre på tankegangen, så er det mye positivt som skjer. Man slipper alt stresset i hodet som tar all energi fra oss. Det er så herlig å kjenne at jeg endelig spiller på lag med hodet. Jeg kan ha mye rare tanker ennå, og hodet stresser fortsatt noe, men det kan ikke sammenlignes med hvordan det var før. Viktig også at man ikke har fokus på alt på en gang 🙂

    8. Kari Elise: Vi har heller ikke hatt badevakt på mange år. Har liksom aldri vært venner vi to 🙂 Nå må jeg finne en løsning for å ha en viss oversikt over hvordan det går med vekta. Jeg aner ikke hvor mye jeg har gått ned det siste året, men merker jo på cm,og klær at det skjer positive ting…men badevakt…veldig usikker rett og slett 🙂

    9. Wenke Augland: Så godt at du kjenner deg igjen i mye, Wenke 🙂 Godt jeg ikke er alene med mye av tankene 🙂 Jeg skal skrive mer om flyskrekken senere.

      Du er med i trekningen av produktene fra Urtemor. Så moro at du har vært hos Marie! Marie er ett fantastisk menneske, og utrolig dyktig. Å ha aromaterapi hos henne er helt himmelsk, så jeg skjønner at du gleder deg til tirsdag 🙂 Kos deg!

    10. Turid Ljosland Hansen: Jeg digger deg også, Turid! En slik tilbakemelding kan jeg leve lenge på – tusen takk! Du er med på å motivere meg til å stå på videre, og til å fortsette å blogge . Dine tilbakemeldinger får meg til å se at bloggen betyr masse for mange, og det er en fantastisk følelse !!

      Du er jo utrolig flink til å trene, og 10 kg siden januar er jo superbra!! Jeg har ikke vært på vekta på lenge, er liksom ikke helt venner vi to… men jeg bør finne meg ei vekt et sted sånn at jeg kan få en liten innsikt i hvor jeg ligger nå. Merker på cm, og klær at det minker, men aner ikke hvor mye.

      Jeg håper achillesen vil bli bra etterhvert. Får nå strøm,og laser, så er det bare å håpe. Funker ikke det, så blir det trykkbølge. Fikk ikke treningsforbud av fysioterapeut, men alt med måte. Ikke lyst til å ryke den 🙁 Ha en nydelig søndag, Turid!!

    11. Hilde Mykland: Jeg er redd for å skaffe meg vekt nettopp i frykt for å bli skuffet. Føler jo av og til at jeg har tatt av en haug – vekta sier kanskje noe annet, og så går man ned i kjelleren… Cm og at klær blir større viser uansett at jeg er inne på riktig vei 🙂 Følelsen man får av dette er en nydelig følelse 🙂

      Gleder meg til å se deg på Spring i august, Hilde!!

    12. Ann: Så utrolig koselig at du fant veien til bloggen min, Ann-Helen! Håper du vil fortsette å følge den, og lese den 🙂

      Takk for fin tilbakemelding på det jeg skriver. Det er viktig å sette fokus på ting mange tenker, men ikke kan sette ord på 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg