Redd for endring, el skal vi trene sammen?

I går var jeg på spinning… 55 minutter … Ludvig intervaller kalles visst økten. Etter en slik økt er beina mine dønn slitne. Egentlig er hele kroppen er dønn sliten, men hva gjør vel det når man stolt har gjennomført nok ei god treningsøkt 🙂 Jeg merker at Ole Lukkøye kommer på besøk ei god stund før han pleier på torsdagskveldene, så det er tydelig at han mener jeg trenger litt mer søvn etter å ha tatt meg helt ut.

 

Spinning er utrolig moro, og denne type trening skal passe for alle. Treningstypen er skånsom, man sykler i sitt eget tempo, og man sykler ut i fra hva man selv orker. Vil man lure seg selv, og ta en søndagstur  så gjør man det, eller så gir man det man orker den dagen. Om det er vekten, eller om det er fordi jeg er plattfot, det vet jeg ikke, men det er veldig vondt under den ene fotsålen der jeg tråkker i vei oppover, og bortover. Likevel så er det bare å bita tennene sammen, og sykle videre, og håpe at dette vil bedre seg etter hvert. Heldigvis så sliter jeg ikke med andre vondter. Jeg har pr. i dag verken vonde knær, vond rygg, eller vonde skuldre. Dette er ting mange sliter med, og spesielt mange overvektige. Da er det fint med tilpasset trening hvor man gjør det man klarer, og hvor man ikke føler at andre glor deg ned fordi man ikke yter som alle andre. Det er en selv som kjenner hvor mye man kan presse seg, og hvilke øvelser man får til. Man har kun en konkurrent, og den konkurrenten er deg selv. Trening er ikke konkurranse om å løfte tyngst, hoppe høyest, eller klare flest push ups. Hva sidemannen klarer er totalt likegyldig – det som betyr noe er hva DU klarer! Trening betyr å øve, det betyr å utvikle, og forbedre. Trener man, så vil man hele tiden forbedre seg, man klarer mer, man orker mer, og man utvikler en bedre kropp å trene med.

Bloggen min ” En størrelse for stor ” er om livet på godt, og vondt som nettopp en størrelse for stor. Visst jeg kan inspirere, og motivere andre gjennom det jeg skriver, så har jeg oppnådd masse. Det er tungt å være overvektig, og samfunnet rundt en kan til tider også gjøre det tøft å være overvektig, men livet er sannelig ikke kjipt selv om man er en størrelse for stor 🙂 Uansett hva som ligger til grunn for at man bærer de ekstra kiloene man gjør, så har man hele tiden et valg. Man kan fortsette i den onde sirkelen, og se vekta synke mer, og mer sammen, eller man kan gjøre noe med situasjonen. For mange så tar det lang tid før man faktisk innser at ingen kan gjøre endringene for deg, de faller ikke ned i hodet, det er ingen lette løsninger, og superpillen er det ingen vits i å vente på. Jeg har hatt et hav av unnskyldninger, og man kan nesten bli litt flau visst man tenker over alle unnskyldningene man har hatt opp i gjennom…men samtidig, så er det ingen vits i å se seg tilbake, og tenke på alt man har gjort feil, og tenkt feil. Fortiden kan man ikke gjøre noe med, men man kan se fremover…og mye av det som ligger der fremme kan man gjøre noe med. Man må slutte å dvele ved alt det gamle… det høres så enkelt ut, ikke sant? Jeg høres vel nesten perfekt ut her jeg sitter og skriver 🙂 Ingen endring er lett, men det er fullt mulig. Man vil gå i grøfta mange ganger, men man kommer seg mye lettere opp igjen med rett fokus, og hodet mer på plass.

 

Jeg undrer meg så veldig på hva som skal til for å få overvektige til å trene, og jeg kjenner at jeg nesten blir litt provosert, og sint når man her i Kristiansand har et tilbud rett foran seg, men likevel så er man full av unnskyldninger for ikke å ta del i tilbudet. Alle som selvfølgelig skulle bli med dersom tilbudet ble en realitet, de stikker fingrene i ørene når jeg forteller at tilbudet er der. Hvorfor er det sånn ? Er det faktisk fordi man ikke gidder?

 

Har du lyst til å trene sammen med meg? Jeg vil gjerne ha deg som treningskamerat 🙂 Du får ikke bli med meg ut på tur i skog, og mark – der er jeg streng, og veldig rar, men jeg vil gjerne ha deg med i treningsgruppa for overvektige. Om du har 20 kg for mye, eller om du har 60 kg for mye, det spiller ingen rolle! Treningsgruppen for overvektige er en fantastisk mulighet for deg til å bli aktiv, og til å starte med det du har ønsket så lenge. Det er ingen som ler, eller slenger stygge kommentarer. Du må ikke ha fancy treningsklær, og helt nye sko.Terskelen inn til treningstimene er så lav, og du vil føle seg så velkommen. Du vil bli en del av ett helt fantastisk felleskap hvor smilet, og latteren sitter løst, men du vil og møte ei gruppe mennesker som endelig opplever gleden ved å trene, gleden ved å mestre, og gleden ved å se at det er mulig å få ett lettere liv. En uke kan du trene gratis sammen med oss for å se hva tilbudet går ut på.

Om en ikke selv er overvektig, så kjenner man alle noen som sliter med det. Jeg har ett stort ønske om å nå de jeg kan. Dessverre så når jeg ikke lengre enn min egen hjemby, men om du vil hjelpe meg å dele dette innlegget, eller fortelle de rundt deg om gruppa vår, så hadde jeg blitt så uendelig glad <3 

 

Det er så godt å kjenne på at jeg gleder meg til trening, og at det kun er få ting som kan få meg til å være borte fra en time. I dag skal jeg til og med våge meg på en spinningtime utenfor gruppens egne timer. Jeg kjenner at det er veldig skummelt, man er redd for så mye, men jeg gjør mitt beste, og det er godt nok i haugevis!!

 

Go’ fredag

4 kommentarer
    1. Vi mennesker er vanedyr, vi følger det samme mønsteret fordi det er det som føles trygt. Å endre våre vaner er utrolig vanskelig, selv så mye vi ønsker det. All ære til alle som greier det 🙂 lykke til, fin blogg du har 🙂

    2. Senjamamma: Hei, og takk for kommentar på innlegget mitt! Er helt enig med deg… vi er vanedyr, og liker oss best på de trygge stedene. Å endre vaner er ikke gjort på et knips, og det krever masse av oss. Jeg har brukt en haug av år på å finne ut hvor jeg måtte begynne for og kunne klare å gjøre disse endringene. Jeg har en lang vei igjen å gå, men jeg føler jeg endelig har hodet, og tankene på riktig plass 🙂 Takk for lykkeønskninger, og takk for fin tilbakemelding på bloggen min 🙂 Ha ei herlig helg!!

    3. Er utrolig glad for at du fikk meg I gang. Trener på spring 2 til 3 ganger i uka. Det er fantastisk å være der. Blir pusjet til å klare litt mer enn jeg tror jeg klarer. Takk Heidi for at du er du ☺

    4. Anonym: Å, så utrolig glad jeg blir når jeg får slike tilbakemeldinger! Gruppen er helt unik, og for en herlig gjeng!! Takk for at du er med i denne herlige gjengen – så kan jeg jo bare undre på hvem av alle disse flotte menneskene som er deg 🙂 🙂 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg