Jippi for gode turer i gode klær….

Jeg er som jenter flest, jeg elsker klær, og jeg elsker det å føle meg velkledd. Noen ganger har jeg spurt meg selv om jeg bruker klær til å dempe fokuset på vekten min, men bak min elsk for klær, så ligger det ingen grunn – klær er bare en stor interesse 🙂 At man som stor trenger klær som kler kroppen, det er noe jeg er veldig opptatt av, og jeg er nok der at selv om man er stor, så trenger man ikke å kle seg i joggebukse, og store hettegensere av den grunn slik en del nok gjør. Jeg tror mange føler at de må prøve å gjemme seg bort, og jeg tror mange ser på seg selv som så stor og stygg at man ikke gidder å gjøre noe for å se bra ut… det nytter liksom ikke. Dette er så utrolig trist. Jeg blir så lei meg når jeg vet at mange tenker nettopp slik. Det er ikke klær som gjør deg til en fin person, men det gjør ingenting om man føler seg vel utenpå også… Temaet klær, og det å være overvektig er absolutt noe jeg skal skrive mer om senere. Det er et tema som engasjerer meg veldig.

 

I går skrev jeg litt om de nye treningsklærne mine. Jeg blir oppriktig glad når jeg finner treningsklær som både passer fint, og som fungerer som de skal under trening. Det er ikke det samme å trene i en utslitt t-skjorte som blir søkkvåt, eller ei gammel treningsbukse som man hele tiden på dra opp fordi den sklir ned. Med ett såpass lite utvalg av treningsklær for oss som bruker noen størrelser større enn ” normalen “, så er det viktig å trekke frem det som er positivt. Jeg tror mange som leste bloggen min i går ble overrasket over hvor vanskelig det er å finne treningsklær i store størrelser. Ei skrev så bra at det burde være en selvfølge at det fantes ett godt utvalgt til oss som virkelig hadde behov for å trene, og der ligger mye sannhet i det. Andre lesere var kanskje ikke like begeistret for rosa treningsklær som meg 🙂 Tar meg selv i å tro at alle elsker rosa, og at alle elsker farger,og at alle selvsagt jubler over rosa treningsklær slik jeg selv gjør. Mange ønsker selvsagt litt mer nøytrale klær når man skal trene, og da er det godt å vite at ofte så er sort også et alternativ 🙂 Jeg er veldig glad i sort, og hovedvekten av klær i mitt klesskapet er nok sorte, men samtidig, så gjør farger meg utrolig glad, det frisker opp, og jeg føler at jeg gløder så mye mer. Farger tiltrekker seg kanskje også oppmerksomhet, man blir jo synlig… en del vil nok kanskje føle at de glir litt mer inni mengden i for eksempel sort. Jeg er nok ikke den personen som elsker oppmerksomhet, men jeg er såpass glad i å bruke litt farger at jeg egentlig ikke bryr meg om jeg får mer blikk, og jeg har stort sett sluttet å fundere på om det er fargene, eller størrelsen de ser på. Farger gjør meg glad, og det er det som betyr noe.

 Min store favoritt : Sirdal jakken som også er en hverdagsfavoritt 🙂

Jeg tenkte at jeg ikke helt skulle slippe dette med gode klær når man er aktiv. I går var jeg innom treningsklær, og i dag tenkte jeg å vise dere noen av mine favoritter når jeg er ute på tur. Heldigvis så kan man også få tak i gode turklær når man ønsker å ha seg en god tur utendørs, og skal man en god tur med hunden, eller en god tur i skogen, så er det godt å ha gode klær, og klær som man føler at man kan bevege seg i. Gode klær som ikke gjør en søkkvåt om det skulle komme regn, eller som ikke gjør at man blir svett, og fæl om man skulle bli varm… og jeg blir alltid varm på tur 🙂 Det er så kjedelig “å bare ta på seg noe ” fordi man ikke har gode turklær. Når man er på tur, så vil man gjerne føle seg kledd for tur. Jeg har mange ganger vært på tur i klær som slettes ikke passer for turer i skog, og mark, men det har vært det jeg har hatt… så må man vurdere om man skal på tur i dårlige klær, eller bli hjemme. Da er sånn sett dårlige klær mye bedre enn å slite sofaen hjemme, men det er rimelig kjipt å bli søkkvåt fra topp til tå, eller gjennomblaut av svette fordi ingen har sett behovet for å lage turklær til meg også……Heldigvis finnes det nå turklær, men også her har man et stykke igjen å gå. Utvalget i ” normale ” størrelser er jo så utrolig mye bedre enn til oss litt større enn ” normalen “. Markedet er jo klart større i ordinære størrelser, men det er i dag veldig mange som bruker fra str. 46 og oppover, og str. 46 regnes som stormote….Det som nok også er litt negativt med tur, og treningsklær i store størrelser er at man kanskje ikke produserer så store antall i de største størrelsene, noe som igjen betyr at man nok må være rask på labben for å sikre seg det man ønsker. 

 

Rosa… for en herlig farge! Jeg blir jo så utrolig glad når jeg ser gode turklær i rosa!! For de av dere som ikke er på denne rosabølgen, eller som ikke er så veldig glad i farger, så kan man kanskje være så heldig at plagget også kommer i andre farger. Det eneste som bekymrer meg litt med disse fine, rosa turplaggene mine er jo at elgen i Sukkevann ( løypa her jeg bor ) skal være glad i rosa…. er det en jeg ikke vil tiltrekke meg ute på tur, så må det være skogens konge. Det er han som har skyld i at jeg hele tiden er på vakt når jeg går løypa, for det har hendt han er blitt noe vel nyskjerrig på alle disse turgåerne…..Det fine med en del turklær er jo også at man kan bruke de i hverdagen når man ikke er ute i skog, og mark. Mange turklær er jo blitt så fine, og man ser jo helt klart at det å kle seg sporty er en trend mange er med på. Jeg er faktisk der at en av favorittjakkene mine er nesten er for fin for turer i skog, og mark – den er nok heller mer blitt en hverdagsjakke 🙂

 Vistdal jakken for treningsturer

Igjen er det Stormberg som kommer seirende ut når jeg skal ut på tur. Igjen så kan jeg ikke anbefale noen turbukse til dere da bukser ikke er mitt bord. Jeg faller helt utenfor alt som heter buksetyper, og buksestørrelser da mine bein aldri finner noe som passer. Historien om mine bein høres kanskje ikke så spennende ut, men der er en del, spesielt kvinner som sliter med store bein av en spesiell grunn, og som ikke har mulighet til å gjøre noe med det, så dette vil jeg og skrive mer om senere. Kanskje er det flere som undrer på hvorfor beina er så unormalt store, og da kan det være det ligger mer bak enn at man bare er stor. Tilbake til turklær… jeg vet lite om beinklær i store størrelser, men jeg vet at der finnes både lettvektsbukser, og skallbukser som går opp i størrelse hos Stormberg. Kjenner du til andre, så fortell det gjerne. Jeg har 4 jakkefavoritter som jeg bruker på tur på denne tiden, og fremover. Vinteren er en tid hvor man må kle seg litt annerledes, så jeg tenker mer på vår/sommer/tidlig høst. Jeg blir utrolig varm når jeg beveger meg, så jeg bruker ofte en t-skjorte under, eller en tynn genser med armer.  De tynneste jakkene er jakker som jeg bruker når jeg er ute og går som en del av treningen. Det ene er en løpejakke, og det andre en lettvektsjakke…. ikke at du under noen omstendigheter vil se meg løpe rundt i diverse løyper, men løpejakken er så tynn at du ikke merker den… og for meg som puster, og svetter meg rundt i løypene, så merker jeg ikke svetten på kroppen. Lettvektsjakken har samme egenskapene, og den bruker jeg på de dagene hvor det kanskje ikke er sommer når jeg lurer meg ut på morrakvisten. De to andre er jakker jeg bruker mer når jeg er på kosetur i skog, og mark med pølser, og engangsgrill. Det føles veldig godt å være mer kledd for tur enn jeg følte før. Har man i tillegg gode sko, så blir turene ute mye mer fine å gå. Turene som er ment som trening for å få opp kondisjonen, der er det ikke alltid det hjelper med en rosa jakke for å få viljen mer motivert til å komme seg ut, men jeg vet at jeg i alle fall er riktig kledd når jeg blir varm, og svett.

 

 

Det er deilig å komme seg ut på tur, spesielt når man vet det ligger grillpølser og roper i sekken. De dagene jeg puster, og peser meg rundt i ei aller annen løype, så skal jeg ikke lyve å si at jeg smiler, og er glad, men jeg smiler etterpå når jeg har vunnet over den vonde viljen. For hver tur man kommer seg ut på, liten, eller stor, så er det en seier. Man har alltid denne styggen på ryggen som kanskje ikke vil at du skal være aktiv, og som er flink til å fortelle deg at det bare er tull at all aktivitet er bra, men hver eneste tur er ett stort skritt i riktig retning 🙂

 

I kveld er det spinning for min del, og spinning er faktisk en type trening alle kan gjøre. Man sykler i det tempoet som passer for en selv, og spinning er skånsom for det meste er jeg blitt fortalt. En del sliter for eksempel med vonde knær, og da skal spinning være midt i blinken. Vi tråkker, og vi tråkker i 55 minutter, og til god musikk, så går minuttene unna. Er du overvektig, og har lyst til å prøve, så heng deg gjerne på 🙂

Nyt torsdagen!!

10 kommentarer
    1. Du er en frisk pust i verdagen Heidi 🙂
      Morsom dame med en bra blogg som jeg med glede følger.

    2. Nå bestilte jeg også en! Synd at d r så vanskelig å få tak i treningsklær til +str 46!
      Kjempefin blogg👍

    3. Whoo, jeg er sitert i bloggen din! 😀 Jeg er veldig enig med deg om at det er viktig å føle seg vel i treningsklærne sine. Føler meg ikke helt komfortabel med de mer tettsittende t-skjortene ennå, så det går forløbig i passe vide bomulls-t-skjorter. Må bare bli litt mer trygg på meg selv først. 🙂

    4. Anonym: Hei! Jeg er blitt utrolig glad i Sirdal jakken min 🙂 Elsker fargen, og fargen gjør meg utrolig glad. Føler meg vel i den, og en fin passform 🙂

      Ha en herlig fredag!

    5. Vera Olsen: Hei Vera! Er ikke Sirdal jakken bare utrolig fin? Du kommer garantert til å bli superfornøyd med jakken – nydelig farge, og god å ha på seg.

      Takk for at du leser bloggen min – veldig hyggelig at du liker den 🙂

    6. Rødhette: Hei Rødhette! Syntes du sa det så bra i den forrige kommentaren din at jeg bare måtte sitere deg 🙂 Jeg tror nok også jeg har ett godt stykke igjen før jeg kan gå i de veldig tettsittende overdelene, men akkurat den Moment toppen fra Stormberg, den føles ikke tettsittende, og den har god stretch… og det er jo en liten seier hver gang jeg går i den 🙂 Kjenner at jeg blir mer, og mer trygg på meg selv…Liker også best overdelene som sitter litt løst, men likevel prøver jeg å unngå de overdelene jeg elsket før, nemlig de overdelene som er så store at jeg så dobbelt dobbelt ut 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg