Jeg vil også føle meg vel på trening, og turer !

Å føle seg vel er veldig viktig også for oss som bruker store størrelser i klær. Det at vi kan få klær som er komfortable, som er bevegelige og som sitter som de skal det betyr så enormt mye!

Vi store ønsker også å trene, og vi liker å være ute på tur, og har vi da ikke tur- eller treningsklær som passer godt, begrenser dette lysten til aktivitet. Bukser som sklir ned, som ikke er høye nok, eller store nok, topper som er for korte, som er for tettsittende, mangler armer eller som sklir opp under bevegelse. Energien vår brukes fort opp på helt andre ting enn aktiviteten man egentlig skulle gjennomføre. Denne frustrasjonen kjenner nok mange seg igjen i…20140916-_JRE7172

Klær i riktige størrelser og fasonger gir turglede, og treningsglede! Heldigvis skjer det ting, men det er fortsett ett stykke igjen å gå. Vi som er store trenger tur, og treningsklær litt annerledes enn normalvektige. Man kan ikke bare gjøre plagget noen cm lengre, og større slik enkelte produsenter tror. De kan ikke bare plassere oss inn i en sekk, og tro at dette er bra! Alt må liksom stå litt i forhold. Vi som er noen størrelser for store, vi ønsker bukser med høyt liv, vi vil ikke vise for mye av overarmene, både jakker, og overdeler må ha litt lengde, vi liker når vi får ting nedenfor rompa, buksene kan gjerne ha litt vidde, eller i alle fall være lagd til en som er større enn ” normalen”…

Egen treningsgruppe for overvektige

Våren 2014 tok jeg som jeg har fortalt litt om før, initiativ til en egen treningsgruppe for overvektige. Jeg ønsket ikke slankeoperasjon, men jeg ønsket å klare veien mot ett lettere liv selv. Det å stå alene er tøft. Velger man en slankeoperasjon, så har man et støtteapparat før, og etter ønsker man ikke å legge seg under kniven, står man fort alene. Jeg vet at mange er i samme situasjon som meg. Jeg vet at mange blir sittende hjemme fordi man ikke har noen å kjempe kampen sammen med. Alene får man blikkene og kommentarene, og det er så lett å si nei til seg selv fordi der er ingen som venter på en, og ingen som savner en på treningen. Noe av det deilige med treningsgruppen er også at vi kommer i akkurat de klærne vi føler for å trene i. Ingen ser på om det er for stort, eller for lite, eller om vi fant det innerst i klesskapet, bak alt det andre vi ikke bruker 🙂 Men i  gruppen, så er dette med tur, og treningsklær naturlig nok stadig et tema. Man ønsker treningsklær som man kan føle seg vel i, og man ønsker i likhet med andre som trener, å føle seg fresh i farger, og fasong. At det å føle seg vel er en viktig følelse, det er det ingen tvil om. Når antall overvektige øker, så må jo også etterspørselen etter klær i større størrelser øke – hvorfor øker ikke utvalget i tur, og treningsklær?

Utvalget av tur, og treningsklær må bli bedre!

Stormberg er en produsent som ønsker å være for alle, og de har sett at vi store også har et behov for riktige klær for å være aktive. Et utvalg av deres klær går opptil 5XL til både dame, og herre. Jeg er veldig fornøyd med mine tur, og treningsklær fra Stormberg sin kolleksjon. Markedet er stort, behovet er stort, og jeg håper at Stormberg, og andre produsenter ser dette nå fremover. Gode klær til gode priser, for det er klart at prisen også er en avgjørende faktor for mange. Jeg som selv bruker alt fra str. 48 til str. 52 i overdeler har funnet en del fint, og dette blogger jeg gjerne om en annen dag 🙂

En nydelig fredag til dere alle – jeg skal ha flotte jenter på besøk i kveld, og tjuvstarte markeringen av at jeg snart blir 45 🙂

4 kommentarer
    1. Kjenner meg SÅ igjen! Men Stormberg sine bukser passer meg ikke alltid så godt, og de er ofte utsolgt, så de har litt vei å gå de også. Men andre har en lengre vei å gå. Som da jeg kom inn på en av byens store sportsbutikker og spurte om de hadde badedrakter. Jenta så lenge på meg, før hun lurte på om det skulle være til meg. Blikket sa mer enn ord, her hadde de ikke noe til en sånn som meg. De har heller ikke sko i str 42 for kvinner, da må man over på herrestørrelser. Nå skulle jeg ha badedrakt til jentungen, så hele figuren sukket lettet da hun pekte i rett retning.
      Å være stor er i seg selv ganske tungt. Blikk, hindringer og fordommer hjelper ikke. Når blant annet bloggere “tar bladet fra munnen og skal si sannheten om overvektige (som oftest kalles vi da for feite)*, så er det med så mye kraft og ondskap, at man kan lure på om de i det hele tatt kan leve lykkelig med eget liv.

    2. Fina: Hei Fina! Takk for at du tok deg tid til å legge igjen noen ord her 🙂 Tror mange kjenner seg igjen i dette med å finne de riktige klærne, og jeg er helt enig i at også Stormberg har en lang vei igjen å gå! Jeg får aldri tak i bukser verken på stormotebutikker, eller hos for eksempel Stormberg, så får meg er det alt til overkroppen. Jeg kjenner følelsen du beskriver når man spør etter noe i en ” vanlig ” butikk, og de bare ser på deg, og vil egentlig spør om du har gått veldig feil….blikkene sier mer enn ord, så enig, så enig. Jeg har jo også store føtter, og synes det er sååå kjipt når jeg må ha herresko når jeg skal ha joggesko, eller tursko… har såå lyst på alle de fine, freshe fargene som kvinner kan få 🙁
      I Oslo ligger en butikk som heter ” Store Sko “, der har de ( hadde i alle fall – ikke vært der etter de fikk nye eiere ), og der finner jeg alltid mye fint til mine store bein, men ikke joggesko…

      Tror noen skulle vært i vår kropp en dag, og sett hvordan mange ser på oss. En ting er å ha en stor kropp som du sier, men det psykiske er minst like tungt… blikk, og fordommer…

      Håper du vil følge bloggen min fremover 🙂

    3. Så enig. Og det som også er en gjenganger er at går man skal kjøpe bukse (spesielt turbukser) og må opp i str pga vidde , er de ofte minst 20 cm for lange!!! Ikke alle store personer er høye i tillegg…

    4. Anonym: Hei! Det er endel produsentene ennå ikke har skjønt, og lengder, og bredder står ofte ikke helt i forhold til hverandre…ofte blir det for vidt, el for langt … Veldig frustrerende 🙁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg