Jeg gråt og skrek om hverandre

De ble nesten sjokkert, men for mange av oss så er det verken overraskende, eller sjokkerende. Det er sånn virkeligheten er for mange av oss. Det er sånn vi opplever det. Nei, det skal absolutt ikke være slik, men så var det dette med holdninger da som ikke alltid er lett å endre.

Jeg har i dag lyst til å ta opp tråden fra i går da jeg skrev litt om mine dårlige erfaringer fra behandlingen i norsk helsevesen fordi jeg er overvektig. Jeg fikk mange tilbakemeldinger etter jeg la ut det blogginnlegget. Det er så mange av dere som har opplevd det samme som meg, og mange av dere har hatt end verre opplevelser. Det gjorde så vondt å lese det mange av dere skrev. Det er hjerteskjærende rett og slett. Det gjør så vondt å lese hva folk opplever, veldig vondt. Jeg fikk også telefon fra to av mine nære venner. De ante tydeligvis ikke om erfaringene jeg har. Kanskje har jeg ikke pratet så mye om det. De var sjokkert, og mente som meg at er det et sted overvektige bør behandles med respekt, så er det nettopp i helsevesenet. De bør vite at alle overvektige bærer på en historie som de ikke kjenner.

Jeg er ikke den eneste som har opplevd helsevesenets negative holdninger til overvektige. Jeg er sikkert ikke den eneste som i en del tilfeller har gruet meg til sykehusbesøk, eller besøk hos spesialist fordi man vet at vekten vil komme opp som tema uansett, og fordi man vet at en del innen helsevesenet helt klart viser at de har samme holdninger til overvektige som så veldig mange andre i samfunnet.

Forskning viser feks at intensivsykepleiere kvier seg for å pleie pasienter som er overvektige. Natasja Robstad er universitetslektor på Institutt for helse- og sykepleievitenskap på Universitetet i Agder. Robstad tok for en tid tilbake doktorgrad på intensivsykepleieres holdninger til intensivpasienter med fedme. Intensivsykepleiere som har spesialutdannelse til å pleie kritisk syke pasienter, de deler de samme holdningene til personer med fedme som annet helsepersonell og samfunnet generelt, viser doktorgradsarbeidet til Robstad.

At intensivsykepleierne har så negative holdninger til overvektige pasienter, det var utrolig trist å lese, men det er dessverre ikke overraskende. Det er nettopp sånn veldig mange overvektige opplever helsevesenet generelt. At de tyngste pasientene kan være utfordrende å pleie når vekten er høy, akkurat det kan jeg se, men man møter da utfordringer på mange plan som ansatt i helsevesenet. Om man må være to for å hjelpe en pasient i noen minutter, så gjelder garantert det også andre enn kun overvektige, så her dreier det seg om andre ting enn kun pleiedelen. Her er det de negative holdningene som skinner igjennom.

De gangene jeg har vært innom helsevesenet, så har jeg flere ganger kjent på at uansett hva man er der for, så er det vekten som får skylden. Arrogante leger som bare må slenge med leppa. Arrogante leger som får deg til å føle at man nærmest ikke fortjener hjelp. Man sitter med en følelse av at alt er selvforskyldt. For det første så er det faktisk sånn at overvekt ikke er årsaken til alt man opplever av helsemessige utfordringer, og for det andre, så har en overvektig person rett til samme hjelp og omsorg som alle andre pasienter.

I Robstad sin doktorgradstudie, så kommer det helt klart frem at mange intensivsykepleiere hadde negative holdninger til overvektige. De stilte spørsmål ved om disse pasientene hadde rett til samme behandling som normalvektige, og de ga uttrykk for at fedme er selvforskyldt. Robstad innrømmer at hun egentlig hadde forventet å finne andre holdninger blant helsepersonell som arbeider med kritisk syke pasienter. Men også intensivsykepleiere viste seg å ha de samme negative holdningene til personer med fedme som man finner ellers i samfunnet. Overvektige pasienter blir oppfattet som mer late og med mindre viljestyrke enn normalvektige. Vi blir sett på som dårligere mennesker. Vi skal ikke ha krav på samme behandling som andre pasienter. Jeg blir lei meg, jeg blir frustrert og jeg blir sint når jeg leser sånt. Av alle steder, så burde helsevesenet både ha andre holdninger, og ikke minst, så burde helsevesenet vite bedre. Dette handler også om respekt, og alle har vi krav på å bli respektert. Det handler om at vi alle har en historie.

At overvekt er selvforskyldt, er det faktisk så enkelt?  Alle har et ansvar for eget liv, og egen kropp, det er det ingen tvil om…men bak enhver overvekt, så ligger det en årsak. Hva med å se årsakene? Det handler ikke om late, dumme, og viljeløse mennesker. Det handler om mennesker med historier. Historier som har preget livene på en vond måte. For mange overvektige så har mat vært en måte å glemme alt det vonde på. Det har vært en bitteliten glede, en bitteliten redning i et bittelite øyeblikk. Nå er det faktisk på tide at helsevesenet, og samfunnet generelt slutter å stemple oss som dumme, late og dårlige mennesker. Overvektige er den gruppen i samfunnet som det er helt greit å snakke ned.

Visst helsevesenet, og intensivsykepleiere vegrer seg mot å gi overvektige samme behandling som andre fordi de mener overvekten er selvforskyldt, hva med andre pasientgrupper? Hva med personer som har andre typer spiseforstyrrelser? Hva med røykere, og de som snuser? Hva med personer som har rusutfordringer på ulike plan? Har disse krav på samme behandling som andre som ikke defineres inn i kategorien selvforskyldt?

Jeg har ved et par anledninger opplevd nettopp det som Robstad skriver om i studien. Den ene gangen på Radiumhospitalet hvor et par pleiere ga klart uttrykk for at de mislikte min høye vekt når jeg lå på intensiven, og trengte noe hjelp. Jeg husker jeg ga beskjed til legen som opererte meg om dette, men det er vel en av de mest arrogante legene jeg noen gang har møtt. Jeg opplevde også en leges holdning til overvektige da jeg skulle sjekke åreknuter ved sykehuset i Arendal. Akkurat det er den verste opplevelsen jeg noen gang har hatt, og aldri har jeg følt meg så tråkket på, og snakket ned som den gangen. Jeg husker jeg begynte å gråte samtidig som jeg ble så sinna. Jeg skjelte ut legen i en flom av tårer, forlot konsultasjonen, og smalt døren igjen. Jeg skrev brev til sykehuset om opplevelsen, og fikk vel en form for unnskyldning. Jeg har truffet legen igjen ved en anledning, og du verden som han smilte, og godsnakket….

Det må en holdningsendring til i norsk helsevesen. Norsk helsevesen må se mennesket, ikke bare fettet. Norsk helsevesen bør vite bedre enn å se på oss som dårligere mennesker, og når det gjelder at overvekt er selvforskyldt, så er det nok på tide at man ser at overvekt har en årsak.

Til slutt vil jeg jo også si som jeg har gjort så mange ganger før. En tynn kropp er ikke det samme som en sunn kropp, og en stor kropp er ikke det samme som en usunn kropp. Dette går ikke hånd i hanske. Det er nok mange normalvektige som har sine helseutfordringer i forhold til hvordan de lever livet sitt. En ting er hva man ser på utsiden, en annen ting er hva man ser på innsiden. Så tror jeg også de ansatte i helsevesenet skal huske på en viktig ting. Overvektige sliter ikke bare med vekten, men i veldig mange tilfeller, så sliter overvektige også med et veldig dårlig selvbilde. Det å bli behandlet dårlig i helsevesenet hjelper ikke akkurat på disse tingene.

En holdningsendring i samfunnet generelt, det tror jeg ikke vil skje, men en holdningsendring i helsevesenet, det må skje.

Helt avslutningsvis så må jeg også understreke at det også finnes en del fantastiske mennesker innen norsk helsevesen. Det finnes noen flotte leger, og nydelige pleiere som ser hele mennesket, og som viser deg respekt. Man skal ikke ta alle under en kam, og det er viktig og også trekke frem de som faktisk gjør en utrolig god jobb. Dessverre trekker flertallet ned disse…men takk til dere som gir oss den behandlingen, og respekten vi fortjener.

 

 

5 kommentarer
    1. Så sant så sant. Jeg spiser sunt så har ikke overvekt pga feilspising men pga kombi lavt stoffskifte og insulinresistens og utmattelse. Vanskelig kombo. Jeg var på arbeidsrettet rehab der de andre gikk ned flere kg, jeg gikk opp.
      Jeg leser mange bøker og måten overvektige beskrives på der, er veldig sjelden koselig lesestoff. Bra du tar det opp.

      1. Uff ja, det er en vanskelig kombo du har 🙁 Jeg synes dette temaet er utrolig viktig å ta opp, for i helsevesenet skal det ikke være dårlig behandling av overvektige. Det er en plass man skal føle seg ivaretatt, og bli behandlet med respekt. Det er dessverre sjeldent at overvektige beskrives på en fin måte…..

    2. Jeg er en av de som har prøvd å slanke meg store deler av livet. Men når det bare går ned noen få kg uansett hva man gjør så gir man litt opp. Fikk lipødem diagnose i 2007 på Aker sykehus. Men der fikk jeg ingen hjelp, fikk beskjed om å vente til jeg blei feit nok så fikk jeg fettsuging. Når jeg ikke klarte å jobbe lenger så var bare vekta fokus, blei sendt både hit og dit på opptrening og livsstil ending, men ingenting hjalp. Fikk tre avslag på ufør og det var vekta det fortsatt var fokus på. Gå ned i vekt så klarer du å jobbe igjen. Hverken leger eller nav sette seg inn i hvordan lipødem fungerer. Det tok 7 år med kamp før jeg fikk innvilga ufør å da var kroppen så ødelagt at jeg hadde utviklet me. Helsevesenet er med på å lage folk sykere i stede for å se hele pasienten.

      1. Hei Hildegunn!
        Det er så utrolig trist og vondt å lese hva du har gått igjennom i flere år. Det er nok mange med lipødem som kjenner seg igjen i det du skriver. Det har vært en veldig tøff kamp for mange å bli trodd. Lipødem er nå endelig en mer kjent diagnose takket være hardt arbeid over lang tid, og for at mennesker som deg forteller deres historie. Lipødempasienter har i alle år blitt sett på som ” tjukke “, og fått beskjed om å slanke seg. 7 år er utrolig mange år å kjempe, og kampen har hatt en høy pris som du skriver. Jeg er så enig med deg, helsevesenet er med på å lage folk sykere. Det er på tide at de ser hele pasienten. Jeg er veldig glad for at du nå endelig har vunnet kampen. Den skulle bare ha bli vunnet for lenge siden…..

    3. Alle SKAL behandles med RESPEKT 🤜🏻🤛🏻
      Jeg jobber i en barnehage og det er noe vi prøvet å lære små barn hver dag.

      Viktig tema å ha med seg i ryggsekken 👍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg