Nede for telling

Det er rart hvordan livet kan være. Som sikkert mange andre, så opplever jeg livet som en berg,og dalbane til tider. Det er så herlig når man er på toppen, og føler at det meste går din vei. Man suger til seg den gode følelsen av å være på toppen , og kjenner  hvor godt det er når planer man har lagt blir gjennomført, og målene man setter seg blir nådd. Man er fornøyd med seg selv, og veldig stolt. Man er såpass stolt at man stort sett bare smiler til verden. En berg,og dalbane stopper aldri på toppen, og blir der…dessverre så må man også være med ned igjen om man først har blitt med på reisen. Utfordringen blir å komme seg fort mot toppen igjen.

 

De siste to ukene har vært tøffe, og jeg kjenner godt på hvor vanskelig det er i sånne perioder å tenke positivt. Jeg er så godt i gang med endringene i livet mitt, endringer, og en positiv vei som betyr så mye for meg. Nå blir hodet mitt, og tankene utfordret skikkelig, så det er nå jeg må bruke alt jeg har lært den siste tiden, men det er søren med ikke lett når deler av kroppen ikke samarbeider som jeg ønsker. For meg er det utrolig viktig at ukene går uten de store utfordringene. Det er viktig at jeg får trent som jeg planlegger, og at ingenting ødelegger for planer, og mål. Jeg har jobbet så mye med hodet at jeg tror jeg er rustet om der kommer en utfordring min vei, men nå blir jeg virkelig satt på prøve.

Overvekten har jeg lært meg å akseptere, og jeg vet at jeg er på en spennende reise hvor jeg bevisst jobber meg mot ett lettere liv, og en bedre helse. Jeg har lært masse om meg selv på godt,og vondt, og jeg har funnet mange svar underveis. Svarene har gitt meg ett helt annet syn på meg selv, og jeg har akseptert at jeg aldri vil bli en sylfide. Jeg ser at det viktige ikke er en tynn kropp, men en kropp som fungerer bra, og som samarbeider med meg. En god helse, en god fysisk form, og en glad, og fornøyd  Heidi er så mye viktigere enn å veie 60 kg. Jeg er stolt over hvor langt jeg er kommet, jeg er stolt over resultatene, kroppen blir mindre, kroppen fungerer så mye bedre , og jeg har det så utrolig mye bedre…men så var det denne berg, og dalbanen da…disse tingene i livet man ikke er herre over, og som i en periode setter deg helt ut av kurs.

 

I 2002 ble jeg syk, og måtte gjennom en større operasjon. Operasjonen var vellykket, og jeg ble helt frisk…men operasjonen ga meg noen utfordringer i ettertid som ingen hadde fortalt meg om. Etterhvert som tiden gikk, så opplevde jeg store endringer i beina mine. Leggene økte i volum, og ingen kunne helt fortelle meg hvorfor. Dette var ikke pga overvekten, dette var ikke fordi jeg hadde lagt på meg, dette var noe helt annet. Den dag i dag skjønner jeg ikke hvorfor ingen på sykehuset fortalte meg at dette kunne skje etter operasjonen jeg var gjennom. Det var min egen fortjeneste at jeg fant ut av årsaken til at leggene økte i volum, og hvorfor de var sprengte, og til tider litt vonde. Etter flere legebesøk, så fikk jeg vite at jeg hadde lymfeødem. Lymfesystemet mitt var helt ødelagt, lymfevæsken ble ikke transportert rundt som den skulle, og væsken hopet seg opp i leggene mine. Jeg fikk vite at lite kunne gjøres da dette var kronisk. Så disse tømmerstokkene av noen legger ville ikke bli så mye mindre, men jeg kunne få det bedre ved at jeg jevnlig gikk til lymfedrenasje.Lymfedrenasjen hjelper huden å holde seg myk, noe som er veldig vitkig, og den hjelper lymfesystemet litt….volumet skjer det ikke så mye med. Det tar tid og skulle akseptere slike endringer, men med tid, og stunder, så klarer man det, og man har evnen til å se at operasjonen ble vellykket, og at man faktisk var heldig. Så får heller tømmerstokk legger være som de er. De fungerer så absolutt, og beina er kjempesterke, så får man se om man i Norge etterhvert gjør som andre land, og foretar medisinsk fettsuging slik at man får mer ” normale ” legger igjen. Foreløpig så gjøres ikke dette i Norge. De inngrepene som Norge ikke gjør er i helsevesenets øyne ikke verd å gjøre… som om Norge er best på alt som omhandler helse…. kanskje er det på tide for lymfepasienter og stå på barrikadene slik mange andre har gjort… kanskje bør vi kjempe for å få det bedre….

 

Der følger med noen utfordringer når man har lymfeødem, og jeg tror de fleste som sliter med dette kjenner til at man er veldig utsatt for infeksjoner i huden. Det skal bare en mikroskopisk åpning til, så kan man plutselig få en infeksjon, og noen ganger skjønner man liksom ikke hvor denne åpningen er, andre ganger vet man at man har hatt et sår, og ser hvordan man plutselig sitter der med rødt, hovent og sårt bein….og det er her jeg er akkurat nå. Kun kort tid etter forrige infeksjon, så er den i full aksjon i kroppen min igjen. Kanskje sluttet jeg med pencillinkuren for tidlig sist… enda jeg trodde de 7 dagene var nok. Når jeg trodde alt var bra igjen, og jeg kunne gå på igjen med friskt mot, så sitter jeg her igjen med feber, og ett rødt,hovent, og verkende høyrebein. I sånne situasjoner, så er det slettes ikke lett å være positiv. Jeg leter febrilsk i verktøykassen etter de riktige verktøyene å bruke, jeg leter febrilsk etter de positive tankene som kan fortelle meg at det er noen dager, og så er jeg i farta igjen….men jeg vet også at utfordringene kan bli større, infeksjonen kan bli verre å bli kvitt denne gangen her. Jeg har alltid vært heldig, og fått kontroll over infeksjonen selv, så jeg håper jeg klarer det denne gangen også… jeg vil trene, og være i aktivitet – jeg vil fortsette på den positive veien, og så skjer dette…igjen…hvilke verktøy skal jeg bruke når jeg i visse øyeblikk hater lymfebein, og infeksjoner… så her blir hodet, og tankene virkelig satt på prøve. 

 

Denne høsten håper jeg å kunne ha endel ” giveaways ” til dere som leser, og følger bloggen min. I sommer har det ikke vært faste blogginnlegg, men sånn blir det når det er sommer, og dagene blir litt annerledes enn ellers, men utover høsten skal det bli faste blogginnlegg hver uke, og jeg håper dere vil fortsette å lese, og følge meg fremover. Jeg håper også at bloggen stadig når ut til flere som kan føle det samme som mange av dere, nemlig at bloggen betyr noe for dere, at den inspirerer, og motiverer. Jeg vil fortsette å sette ord på det mange tenker, men kanskje ikke sier, og jeg vil fortsette å ta dere med inn i min hverdag på godt, og vondt som en størrelse for stor.

Akkurat nå har jeg lyst til å gi bort en deilig fleecegenser til en av dere. September banker fort nok på døren, og høsten kommer etterhvert om vi vil, eller ikke, så da kan det være godt å ha en god, og varm fleecegenser, en fleecegenser som i tillegg har en herlig farge som kan lyse opp når vi får mørkere dager. Fleecegenseren heter ” Vigør “, og er gitt av Stormberg. Denne fleecegenseren kan man få i alle størrelser, så her kan alle være med, ikke bare de som bruker store størrelser 🙂 Denne genseren finnes fra str. XS til 5 XL. I tillegg til fleecegenseren, så får den som blir trukket ut også to drikkeflasker fra Stormberg. Det eneste du trenger å gjøre for å være med i trekningen er å legge igjen en kommentar på selve bloggen, altså på denne siden her 🙂 Noen legger igjen kommentar på Facebook siden, men kommentaren din må legges igjen her. Du kan være anonym om du ønsker det, men du MÅ legge igjen epost adressen din  slik at jeg kan nå deg, og epost adressen er det kun jeg som kan se. Legg igjen en kommentar om at du gjerne kunne tenkt deg den flotte korallfargede fleecegenseren, eller du kan egentlig skrive akkurat det du har på hjertet 🙂 Håper på mange kommentarer – er jo alltid moro å se at dere er engasjerte 🙂 Fleecegenseren er forøvrig den samme som jeg har på meg på bildet , og du kan også ser den her : http://www.stormberg.com/no/vigor-d-ultrafleecegenser-hoved-4.html#10042120004 

 

Skriv i vei i kommentarfeltet, ha en nydelig onsdag, send meg noen positive tanker, og så blogges vi plutselig igjen 🙂

36 kommentarer
    1. Så god å lese bloggen din,,,,,,du treffer spikeren på hode både titt og ofte.Kjenner meg igjen i forholdt til trening,ikke trening,,skal skal ikke.
      Ønsker deg god bedring …håper du snart kan trene igjen….

    2. Hei Heidi! Jeg ønsker deg virkelig god bedring og at vi sees på Spring snart! Kjempefin genser i en “glad” farge. Kunne gjerne vunnet denne.

    3. Hei,jeg liker å lese bloggen din 🙂 Kjenner meg veldig godt igjen . Fin og sprek farge på genseren,

    4. Hei. Håper du snart er på farten igjen. Kjekt å lese bloggen din 😊 Tøff farge på fleecegenseren,så den kunne eg tenke meg 👍

    5. Der traff du igjen , akkutat på en dag hvor jeg selv sliter med å finne det positive i livet , vi har jo alle våre ting , men av og til når man er i bunnen av berg og dalbanen , så tenker man at ingen har det så vondt som meg akkurat i dette øyeblikket ( teit tanke , ikke sant ? ) men sånn er det nå en gang. Bloggen din inspirerer meg , og akkurat i dag var det godt å lese at jeg ikke er alene med vonde tanker . Det hørtes utrolig egoistisk ut , jeg mente absolutt ikke at det er godt at du sliter i dag , men at vi faktisk lever…….Vi har og levd såpass lenge at vi har vært her før mange ganger , og vi vet også at dagen i morgen ( eller neste uke ) så vil dagen i dag blekne og vi kan sitte å tenke på at vi faktisk kom oss gjennom den og …. vi ble sterkere …IGJEN….Jeg ønsker deg en så god dag som du kan Heidi og masse god bedring, plutselig er vi på toppen igjen.

    6. Hei! Så god du er til å sette ord på tingene, Heidi! Kjempeinteressant å lese bloggen din. Ønsker deg en GOD dag og god bedring! Likte den genseren veldig godt 😉 😉

    7. Følger bloggen din- mye god inspirasjon. Gleder meg til å følge deg videre. Lykke til og god bedring! Klem

    8. Flott blogg ! Heidi, gi deg selv lov til å ha noen nedturer. Den dagen jeg ga meg selv lov til det, kom jeg meg så mye fortere på beina igjen. Håper du blir fort frisk igjen😊👍. Genseren blir fin å lyse opp høstmørket med 😊

    9. Gudene skal vilte at livet er en berg og dalbane..har kjørt den flere ganger og sikkert ikke siste gangen heller..men da er det godt å vite at vi er flere som har det sånn..men du er så flink til å sette ord på tingene..:) er innom bloggen din hver dag for den gir meg både motivasjon og inspirasjon til å fortsette mitt løp..så stå på kjære Heidi vet at du vil klare det du har begynt på..selv om det ikke alltid virker sånn..Klem

    10. Heidi, er det noe du er god til så er det å stå på barrikadene. Jeg synes du skal hyle høyere ut om problemet rundt lymfeødem. Det er mange i samme båt. Du får ting til. Bare se på Spring treningssenter, der du har fått til egen trening for overvektige. Du gir deg ikke i første sving.
      Ja. livet er en berg- og dalbane og jeg kjenner meg igjen. Du har brukt tiden godt fram til nå. Og gjett om jeg ser forandringer hos deg. Ta heller den tid du trenger nå og kom heller helt 100% tilbake. Jeg vet det er vanskelig. Har vært der selv. Jeg er ikke av den tålmodige typen selv.
      Klem og masse positive tanker til deg. Sees på Spring etterhvert. Stå på 🙂

    11. Ja, det er ikke no moro og være stor og ha lymfødem….føler med deg. Er i gang på samme veien som deg. Det går smått, men det går nedover..
      Åh, ja ! Vil veldig gjerne ha en sånn fleece genser ! Har forgjeves lett etter sånne i min str 🙂

    12. Ønsker deg riktig god bedring. Håper du kommer på beina snart. Jeg synest du er kjempefin med den genseren….så den ønsker jeg meg også 😃😃😃

    13. Ann katrin: Tusen takk, Ann Katrin! Jeg satser på at ting bedrer seg, og at jeg er tilbake der jeg helst vil være 🙂

      Du er selvsagt med i trekningen av den fine fleecegenseren 🙂

    14. Nannah: Lymfeødem er noe skikkelig dritt! En ting er at man både er stor, og har lymfeødem, det har jeg akseptert… men så var det denne forbaska rosen infeksjonen som stadig lurer…den er den absolutt største utfordringen 🙁
      Akkurat nå er det støttestrømpene mine som gnager meg foran på foten, og lager små sår…der kommer infeksjonen inn med jevne mellomrom. Må finne en løsning på dette, og det veldig kjapt…

      Så flott at du også er i gang på samme vei som meg! Det går ikke så raskt med meg heller som det kanskje kunne ha gjort om jeg hadde valgt annerledes, men dette er veien jeg ser er den absolutt beste for meg 🙂 Så får det heller ta noe tid 🙂

      Du er absolutt med i trekningen av fleecegenseren 🙂

    15. Hilde Mykland: Hilde, du er bare helt fantastisk til å oppmuntre, og motivere meg! Tusen takk for alle puff, og fine ord både når jeg føler på oppgangen, men også når motgangen er der….det betyr utrolig mye, det skal du vite!

      Jeg tror nok at når ting er ordentlig på plass igjen, batteriene er fulladet igjen, og det syke beinet friskt igjen, da er det nok noe i meg som sier at jeg bør stå på barrikadene for en behandling av oss med lymfeødem. Det er så frustrerende å vite at behandlingen finnes, med veldig gode resultater, men så skal man ikke ha muligheten til få den fordi Norge ikke selv gjør dette. Norge har faktisk ikke en eneste spesialist på lymfesystemet, og ingen ser hvor mange som egentlig er rammet av det. Så det er nok på tide å rasle litt med sablene 🙂

      Jeg er en utålmodig sjel, og når jeg blir satt sånn ut som nå, og ikke kan drive med de tingene jeg brenner for, og som betyr så mye, så er det en utfordring. Jeg har også i bakhodet at jeg ikke vet om jeg får infeksjonen under kontroll alene, og det kjenner jeg veldig på.
      Jeg skal belaste beinet minimalt når dette pågår, og der er jeg streng med meg selv denne gangen… så håper jeg å være tilbake 100% om ikke så lenge.

      Tusen takk igjen, Hilde!

    16. Janne: Hei Janne! Ja, livet er en berg, og dalbane, det er helt sikkert, og man vil garantert kjøre den mange ganger i løpet av livet. Som du sier, så er det innmari godt å vite at man ikke er alene, men at de fleste føler på dette i blant. For meg er det godt å sette ord på hvordan det føles, og jeg vet at det betyr mye for mange at jeg skriver det mange tenker… det er en innmari god følelse.

      Tusen takk for fine ord om bloggen min – det betyr masse! At den kan inspirerer, og motivere føles helt utrolig godt 🙂
      Takk fro at du tror på meg – jeg kjenner at jeg også tror at dette vil gå rette veien, og jeg må bare være tålmodig…. Stor klem

    17. Rita: Takk for at du leser bloggen min, Rita! Og, ja, jeg er enig i at jeg bare må gi meg selv lov til å ha noen nedturer, og takk for kloke ord om at man da kanskje kommer fortere på beina igjen. Det er jo ofte sånn at om man lar de positive tankene få mest plass, så vil det meste gå så mye lettere. Jeg satser alt på at jeg er fort på beina igjen – takk for gode tanker 🙂

      Du er selvsagt med i trekningen av genseren 🙂

    18. Christina: Takk for at du følger bloggen min, Christina, og for at du finner inspirasjon i den 🙂
      Takk for gode tanker! Du er selvsagt med i trekningen av genseren 🙂

    19. Lillian: Tusen takk, Lillian for fine ord, og gode tanker! Veldig glad for at du leser bloggen min.
      Ha en nydelig fredag, og så er du helt klart med i trekningen av genseren 🙂

    20. Kari Elise Log: Tror mange kjenner seg igjen i spesielt dette rundt trening… vi er rare vi mennesker, med mange rare tanker 🙂 Glad for å kunne skrive om temaer som mange kjenner seg igjen i, uansett om man er på samme reise som meg, eller ikke.

      Takk fro gode tanker – jeg satser på å være sterkt tilbake om ikke så lenge.
      Nå har de forresten fått inn Sirdal jakken i blått på Stormberg 🙂

    21. Wenke Augland: Takk, Wenke! Jeg gir meg heldigvis ikke så lett, så dette skal gå den rette veien… jeg må bare ha en god porsjon tålmodighet, og det har jeg ikke alltid for mye av 🙂
      31.august, da skal jeg i alle fall være superklar!! Tror jeg bare må ta det litt med ro inntil da sånn at jeg kan gi alt og litt til når gruppetimene starter opp igjen 🙂

      Takk for gode tanker. Vi sees masse på Spring fremover – og du er helt klart med i trekningen av genseren 🙂

    22. Anonym: Takk for at du følger bloggen min! Livsstilsendring er innmari vanskelig, og en stor utfordring av og til – men det skal gå 🙂
      Du er med i trekningen av genseren 🙂

    23. Birte Lill Hayes: Takk, Birte Lill for en utrolig fin tilbakemelding, og takk for at du følger bloggen, og jeg er så glad for at du føler den gir deg noe 🙂

      Det er akkurat som du skriver, når utfordringene er størst, og man er i bunnen av berg, og dal banen, så er det ingen i hele verden som har det så vondt som en selv akkurat da. Teit å tenke sånn kanskje, men sånn tenker jeg også. Det var så godt å lese at du også har disse nedturene, ikke fordi man unner noen å ha det tøft i blant, men det viser bare at nok alle har det sånn i perioder. Det er godt å vite at andre også føler på dette, og det er godt å vite at man ikke er alene.

      Motgang gir oss styrke. Ikke lett å se det når man er der nede, men når man kommer seg opp mot toppen igjen, så ser man at det er tilfelle. Jeg vet at jeg snart er på toppen igjen, og at disse tøffe dagene bare er noe man må igjennom.

      Håper dagen i dag er en mye bedre dag for deg, Birte Lill, og at du også er på vei oppover igjen! Ønsker deg en herlig fredag – vi er snart der vi skal være!

    24. Kjente at nå ble jeg lei meg. Hadde håpet at du skulle få litt lengre fri fra infeksjon. Men som jeg kjenner deg er du nok snart på beina i gjenn. Du er ei fantastisk dame som gir så mye. Er ikke langt unna. Husker på deg hver dag☺

    25. Hei 😊
      Jeg har fulgt bloggen din en stund og synes du gir utrolig mye av deg selv. Du er virkelig en inspirasjon for oss som sliter med det samme. Du forteller det akkurat som det er. Motgang og medgang, hånd i hanske. Jeg heier på deg og alle oss som holder på m livstilsendring, det er en evig kamp, men vi KAN klare det.
      Masse god bedring, håper du snart kan komme i gang m treningen.
      Vennlig hilsen Guri fra Vestfold 😊

    26. Skjønner godt at du blir fortvilet. Men tenk alt du har klart til nå, ikke bare for deg selv men alle oss du har klart å fått opp av godstolen.
      Hadde det ikke vært for deg hadde jeg nok funnet enda fler unnskyldninger, men ikke nå lengre. Senest i dag morges sa jeg til meg selv, hvilken grunn er god nok til å ikke sykle til jobben i dag? Ingen! Så derfor heiv jeg meg på el-sykkelen og tok den mila på sykkelsetet med et smil i dag.
      Takk Heidi!
      God bedring, håper å se deg snart igjen på Spring.

    27. Reidun: Reidun, for ei fantastisk dame du er! Takk for støtte, gode ord, og for at du tenker på meg! Det ser ut til å gå rette veien, så plutselig er jeg der jeg ønsker å være 🙂

    28. Guri Rivelsrød: Kjære Guri! Tusen takk for en fantastisk flott melding fra deg. Denne gjorde meg både rørt, og utrolig glad. Det er så utrolig godt å høre at det jeg skriver kan bety noe for andre, og at bloggen inspirerer er helt fantastisk!

      Livsstilsendring er en evig kamp, og gjett om jeg har jobbet masse med å komme dit jeg er i dag. Jeg skulle bare ha ønsket at jeg hadde skjønt hvor viktig det mentale virkelig er for lenge siden. Likevel er reisen en del lettere når jeg har fått en del av svarene, og når jeg ikke lengre trenger å gå rundt med så mange negative tanker.

      Takk for at du heier på meg, og alle som er på den samme reisen. Vi er flinke, og vi kan klare det!

      Ønsker deg en fantastisk lørdag i Vestfold 🙂 Det er mange fine steder i Vestfold. Min svigerfamilie bor i Vestfold, så der er jeg en del 🙂
      Takk for at du følger bloggen – håper du fortsetter med det 🙂

    29. Grethe Rosseland: Jeg blir så rørt, og takknemlig når jeg leser slike tilbakemeldinger som dette – tusen takk, Grethe! Jeg ser ofte ikke selv hva jeg klarer å oppnå, og da er det utrolig fint at noen sier det til meg. Det betyr så utrolig mye å få sånne tilbakemeldinger, og det betyr mye at andre ser det jeg ikke selv ser…at jeg også kan gjøre noe for andre, det er en fantastisk følelse 🙂

      Det er utrolig moro å lese at du er blitt sjef over unnskyldningene – det er utrolig deilig når man er kommet dit! Utrolig bra jobbet 🙂

      Jeg kjenner at frustrasjonen har lagt seg litt nå, ting ser ut til å bedre seg. Sommeren ble ikke som jeg håpet, men nå er snart gruppetimene i gang, og da skal jeg være fit for fight 🙂
      Sees plutselig på Spring!

    30. Jeg kjenner meg så utrolig godt igjen! Når man kjenner på den gode følelsen i kroppen så kommer disse lumske bakteriene og setter oss ut for en periode! Fortvilende, og det er kun penicilin som hjelper… Frustrerende å ha det sånn, men vi som lever med det og i det har kun et valg i frustrasjonen og det er å gjøre det beste ut av det og når rosen er en realitet er det kun hvile som kan gjøre oss bedre….. Det er det ikke like lett å akseptere til tider….. Kjenner på en litt sånn urettferdigshetsfølelse innimellom, men har innsett at jeg må gjøre det beste ut av mitt liv….. Så flott å lese dine innlegg, det gir inspirasjon til meg…. Så tusen takk Heidi for at du er du!

    31. Nina: Tusen takk, Nina for utrolig fine ord som virkelig varmet hjertet mitt! Jeg blir så uendelig glad når jeg leser at det jeg skriver gir inspirasjon til andre 🙂 Veldig glad for at du følger bloggen min!

      Det er et slit dette med denne infeksjonen som i perioder kommer litt for ofte. Når jeg føler meg helt på toppen, og alt går min vei, og jeg egentlig bare smiler, så kommer denne dritten igjen…. så blir det nye dager med dårlig form, pencillin, og ingen trening – da faller man fort ned i kjelleren gitt. Heldigvis klarer jeg å sette litt annet fokus nå enn før, men nedturene med rosen, de er ofte de tøffeste utfordringene mentalt. Jeg har klart å akseptere både lipødemet, og lymfeødemet, men det er verre med disse hersens infeksjonene…..som du skriver, så kjenner jeg veldig på denne urettferdighetsfølelsen… men vi må gjøre det beste ut av livet, og dette er definitivt ikke noe som skal frarøve meg å leve ett godt liv 🙂

      Ha en nydelig tirsdag, og igjen : tusen takk for fine, varme ord 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg