Alt er ikke som du tror

I dag har jeg lyst til å skrive litt om min lymfehverdag. Jeg har lyst til å skrive om tømmerstokkene mine som jeg har slitt lenge med å akseptere at er så store som de er. Om bein som er tykke, harde, ømme, og vonde. Bein som ikke tåler den minste, mikroskopiske åpningen i huden før infeksjoner slår ut i all sin blomst. Bein som har gjort at jeg har følt meg annerledes, og som har gjort at jeg aldri viser de. Jeg har skammet meg masse, vært frustrert, fortvilet, sint, og lei meg. Ofte alt på en gang. Hvorfor i all verden er det jeg som har fått den store æren av å få to slike tjukke, stygge tømmerstokker av noen bein. Jeg går med langbukser om sommeren, jeg går aldri med kjole, eller skjørt om ikke begge deler er fotside, og jeg bader aldri på steder hvor det er mange mennesker. Slike som meg burde fått offentlig støtte til basseng hjemme i hagen, eller så burde svømmehallen vært lukket visse perioder en dag i uken slik at vi også kunne fått gleden av å bade, for jeg elsker å bade! Det er sikkert ikke så mange som tror akkurat det i og med at jeg sjeldent beveger meg ut i vannet når det er mange rundt meg, men vann er deilig, og jeg storkoser meg.

Alle damene på dette bildet har lipødem – i 3 forskjellige stadier.

 

Jeg er antagelig født med lymfeødem. Når jeg var liten, og i min barne, og ungdomstid, så var det vel ingen som visste hva dette var en gang. Ikke at jeg er så gammel, men når man ser hvor lite leger vet om lymfeødem i dag, så kan man jo tenke seg hvor lite de visste for de årene tilbake da jeg var barn. Til og med i dag, så er det svært få fagpersoner som har stor kunnskap om lymfeødem. Antagelig er det ikke nok prestisje i å kunne mye om lymfesystemet enda lymfesystemet har en veldig viktig funksjon i kroppen vår. Beina mine i barndommen var ikke absolutt ikke som i dag, men de var store, og de var større enn de fleste andres, men de plaget meg ikke. Jeg deltok i det alle andre deltok i, og selv om jeg vel ikke var den raskeste på 60 meteren, så var vel ikke det beinas skyld. Jeg spilte håndball, jeg spilte vollyball, og jeg var ei aktiv speiderjente. Jeg fikk mye blåmerker uten at jeg tenkte så mye over det. Det var vanskelig å få bukser som passet i leggene, så jeg husker mamma hadde en stor jobb med å få tak i bukser til meg. For det var i leggene det satt. Selv om lårene også var store, så var unormalheten i leggene mine. Jeg har vært en størrelse for stor hele livet, og om jeg skal være helt ærlig, så var aldri det noe problem for meg verken i barne, eller ungdomsårene. Jeg visste jeg var større enn de fleste andre, men det var få som brydde seg om det. Venner, og klassekamerater så meg for den jeg var, og jeg hadde en flott oppvekst! Klart jeg ble ertet litt, men det var jeg ikke alene om, og det var småerting som sjeldent stakk særlig dypt. Jeg vet foreldrene mine tidlig tok tak i det at jeg var stor, men verken lege, eller helsesøster var bekymret. Valpefettet var ikke bare valpefett, og på vekta i 4.klasse sa skolelegen at jeg var for tjukk…men ingen gjorde noe…den dag i dag ser jeg rødt når jeg ser vedkommende. Jeg husker at mamma reagerte på at beina mine var så store. Allerede på barneskolen, så slet jeg med å få bukser som passet over leggene .Beina forble store, men jeg hadde egentlig lite fokus på det. Det var liksom en del av meg.

Etter hvert som jeg ble voksen, så hadde beina egentlig bare blitt større. Jeg tror mye skjedde under graviditeten. Jeg tror det var da lipødemet som hadde ligget latent slo ut for fullt.  Jeg hadde også disse blåmerker som jeg fikk bare jeg så vidt var borti noe. Huden var øm, og føttene verket. Jeg vet jeg nevnte det for legen noe ganger. Vann i kroppen var svaret jeg fikk, og så fikk jeg beskjed om å ta vanndrivende. Det skulle gjøre susen. Særlig om det gjorde! Visst det ikke var vann, så var jeg vel bare veldig tjukk da. Det var i alle fall konklusjonen jeg selv hadde, og konklusjonen jeg slo meg til ro med. Det var sikkert høy vekt som gjorde at beina verket, var hovne, og ømme. Alt ville nok bli bedre om jeg klarte å gå ned i vekt konkluderte legen med. Hvorfor er vekten grunnen til alt? Uansett hva man kommer til en lege med, så er det vekten som har skylden. Greit for legestanden å ha det og skylde på, men for oss det gjelder, så vil vi bli tatt på alvor. Alt skyldes ikke vekten. Vi kan da bli syke av andre grunner også. Du verden så mange ganger jeg prøvde å gå ned i vekt. Dette har jeg blogget om tidligere, men det virket som om uansett hvor hardt jeg prøvde, så var det noe som aldri ville bort. Lite visste jeg da at jeg hadde lipødem. Hadde jeg visst det som jeg vet i dag, så hadde så mange brikker falt på plass. Lipødem er en sykdom svært få vet noe om, og hadde det ikke vært for en svensk lymfeteraput som jeg var i behandling hos for ett års tid siden, så hadde jeg ennå ikke visst at jeg har lipødem. Lipødem er ingen anerkjent diagnose i Norge. Dette er sykdommen med unormal ansamling av fett i underkroppen. Det er fettet man ikke kan slanke bort, men symptomene kan klart bli bedre om man er i god form. Fettcellene blir etter hvert flere og presser på andre strukturer i vevet. Derfor blir det vondt.

Hovedgrunnen til tømmerstokkene mine er nok likevel mitt medfødte lymfeødem, et ødem som slo ut i full blomst etter en større operasjon i 2002. Etter fjerning av lymfeknuter, så kan mange oppleve at de utvikler lymfeødem. Jeg undrer meg fortsatt over hvorfor ingen fortalte meg at dette kunne skje! Etter  operasjonen i 2002, så ble beina bare enda verre, de ble plutselig til tømmerstokker! Legene så det, men verken sa, eller gjorde noe. De visste hvorfor, eller burde ha visst hvorfor. Leggene var såpass store at bukser på stormote butikker satt som pølseskinn om de i det hele tatt passet. Jeg hater pølseskinn, og jeg visste nøyaktig hvor store leggene mine var, og dermed orket jeg ikke traske butikker i håp om at det kanskje kunne være noe…det at man ikke finner bukser som passer, det gjør bare situasjonen enda verre…man blir bare enda mer deprimert. Jeg har vært så mye i kjelleren på grunn av disse tømmerstokkene av noen bein, og det har tatt meg mange år for overhode å klare og akseptere sykdommen. Hvorfor meg? Hvorfor skal jeg slite med dette? Hvorfor var det akkurat jeg som fikk sykdommen, og kunne jeg ha gjort noe for ikke å få dette? Jeg kunne ikke ha gjort noe. Sykdommen er medfødt, og beina mine ble enda sykere etter operasjonen i 2002.

At lipødem, og lymfeødem er kroniske sykdommer, og at de begge vil følge meg hele livet, det har vært tøft og akseptere. I tillegg har jeg overvekten som jeg kan gjøre noe med…alt er ikke bare lipødem, og lymfeødem.  Jeg kan bli bedre i lymfeødemet, ødemene/hevelsene kan bli mindre, men det vil alltid være der. Lymfesystemet som leger ikke anser som viktig nok, det er uhyre viktig. Lymfesysyemet jobber sammen med blodomløpet. Skader på systemet gjør at væske blir liggende igjen, og ulike kroppsdeler hovner opp. Det kan være medfødt, eller det kan oppstå etter skade, eller operasjon. Hos meg er det nok begge deler, men operasjonen gjorde at det ble så ille som nå. Legen visste lite. Jeg leste, og leste. Jeg brukte en haug av timer på å lete etter informasjon på nettet, og takket være meg selv, så fant jeg en fysioteraput her i Kristiansand som var spesialutdannet innen lymfedrenasje, og selv med for mange pasienter, så tok hun meg inn, og jeg møtte en engel 🙂 Etter hvert møtte jeg en engel til, og takket være disse to fantastiske fysioteraputene, så fikk jeg den hjelpen jeg trengte, og jeg fikk en mye bedre hverdag, ikke minst mentalt. Det er så utrolig viktig å møte de riktige menneskene som virkelig er der for deg, og som bryr seg slike mine to fysioteraputer har gjort hele veien.

Hverdagen med lipødem/lymfeødem har vært tøff. Det er ikke lett å akseptere at man er kronisk syk, og det er ikke lett det og skulle akseptere at man må leve med tømmerstokker som bein, bein som verker, er ømme, og hovne, men etter hvert som tiden har gått, så har jeg klart å akseptere. Skulle store bein stoppe meg for å leve ett fint liv? Om jeg ikke får bukser på butikker, så finnes det dyktige sydamer som kan hjelpe meg. Jeg føler jeg har vunnet kampen om å akseptere, men jeg kan ennå ha tunge dager, men jeg prøver da å tenke på hvor heldig jeg faktisk er. Operasjonen i 2002 ble en solskinnshistorie som fort kunne blitt det motsatte. Jeg fungerer helt fint selv om jeg har disse tømmerstokkene som jeg vandrer rundt med. Jeg er aktiv, jeg trener, beina er sterke som fy, så egentlig bør jeg smile. Engel nummer 3, den mest fantastiske legen ved Sørlandet Sykehus fortalte meg så mange ganger hvilken solskinnshistorie min historie ble, og det er dette jeg tenker på når beina plager meg som mest.

Noe som har plaget meg mye er at jeg ikke kan jobbe 100%. Det har vært skamfullt, og jeg ble tidligere utrolig lei meg når jeg stadig hørte folk som hadde sin mening om dette. Jeg som var så aktiv, jeg som trente som jeg gjorde, hvorfor kunne ikke jeg jobbe 100% ? Jeg som alltid så frisk, og opplagt ut, jeg kunne da jobbe? Innimellom linjene, så er det sikkert mange som tror at jeg ikke vil jobbe. Det har vært mange onde tunger som alltid har en mening om både meg, og andre som ikke kan jobbe like mye som de mener at man kan.Det var, og det er fortsatt mange som ikke kan forstå at jeg ikke kan jobbe som jeg gjorde. Jeg trener, og jeg trener ganske mye, og for meg er trening er en viktig del av livet mitt. Trening gjør at jeg kan fungere bedre, og dermed ha en ha en god livskvalitet. For meg er det helsen, og livskvaliteten som er viktig. Samtidig så er jeg nå kommet til et punkt hvor jeg ikke bryr meg like mye om hva andre måtte mene. Om noen mener jeg kan jobbe fullt, så får de bare mene det. Om noen har behov for å mene hva jeg kan, og ikke kan, så får de bare styre i vei. Sannheten er det jeg som sitter på, og det er jeg som vet hva hvordan mine dager er, og hvordan min kropp fungerer. Det er jeg som kjenner mine begrensinger. De som vil kan få bytte kropp når som helst, så kanskje de lukker munnen med gaffateip når de kjenner hvordan  mine dager faktisk kan være.  Jeg skal ikke stå til ansvar for folk som mener, og tror noe om det meste, for sannheten, den er det jeg, og kun jeg som sitter på. Det er så godt å ha kommet dit at jeg rett og slett driter i onde tunger, og all verdens bedrevitere 🙂 Jeg synes bare synd på de som må mene som mye om alle andre. En ting er hva man ser på utsiden av et menneske, men ingen kan se innsiden.


 

Hverdagen min består i kompresjon på beina, hver eneste dag, året rundt. Det er blitt en vane, og når jeg er møkklei disse strømpene, så kaster jeg de vegg i mellom, og nyter deilige timer uten… når jeg ikke har kompresjon, så sprenger det godt, og jeg hovner opp ganske så kjapt. En gang i uken får jeg lymfebehandling. Jeg blir til tider møkk lei alt som heter strømper, bandasjer, og taping – og du verden så godt det da er og kaste alt på båten ett lite øyeblikk. Det er ofte bare noen små øyeblikk som skal til før alt er helt greit igjen. Jeg er blitt vant til at jeg er mer utsatt for infeksjoner, og sår, og jeg har nok gått på en del flere antibiotika kurer enn mange andre, men sånn er det bare.  Det ene bildet på bloggen viser taping av det ene beinet mitt. Ganske utrolig at denne type taping kan gjøre min hud mykere, og bedre. Leggene blir noe mindre etter hvert som tiden går, men det viktigste er å holde huden myk. Jeg må smøre meg ofte, og jeg må bruke spesielle kremer for min hud.Treningen jeg er blitt så flink med, den hjelper også. Jeg vet også at om jeg når målet mitt, og mister den vekten jeg ønsker, så vil jo helt klart beina bli noe mindre, og de vil bli mye mer glade 🙂 Dagene mine består også av bruk av pulsator. En egen massasjemaskin som jeg kan legge beinet i, og som da skal massere tilnærmet likt som en lymfeteraput. Vi er heldige  Norge som kan få slike fantastiske hjelpemidler! Jeg har CircAid som jeg bruker istedenfor bandasjer, så egentlig er det en hel vitenskap dette, og jeg blir stadig flinkere, og flinkere til å bruke alt jeg har som kan hjelpe beina mine i hverdagen. Jeg drømmer jo helt klart om den dagen da de kan operere også mine bein. De som har lymfeødem i arm etter brystkreft er en pasientgruppe som nå opplever at ting skjer også her i Norge…en dag er det kanskje også min tur. Jeg gir ikke opp håpet!


 

Jeg har MYE vekt i beinene mine, og spesielt i leggene. Jeg vet at mye av overvekten min ligger der, og jeg vet at lipødemet gjør at en del fett ikke vil forsvinne fra kroppen min. Alt det andre er jeg i ferd med å gjøre noe med. Mellom 40-50 kg har jeg gått ned, så det er ingen tvil om at mye av min overvekt er overvekt som ikke skyldes verken lipødem, eller lymfeødem, men begge deler er en del av helheten, og begge er med på å gjøre vektnedgangen ekstra vanskelig. Jeg hadde også lyst til å belyse dette i dagens blogginnlegg fordi det garantert er mange der ute som sliter med mye av det samme uten å vite det. Jeg har lyst til å ta med kjennetegnene på lipødem :

  • Tunge og vonde bein
  • Overkroppen og underkroppen har veldig forskjellig størrelse.
  • Tynn midje, men brede hofter og lår.
  • Du kan gå ned i vekt på overkroppen, men ikke på beina.
  • Noen i familien har eller hadde samme symptomer.

Kilde: Lipoedema UK

Kjennetegn på lymfeødem :

Hevelse, vanligvis i arm eller bein. Hevelsen kan etter hvert føre til at vevet blir hardt. Man kjenner det ofte som spreng, tyngdefølelse eller en udefinerbar følelse av ubehag i armen eller beinet.

Jeg føler ikke at jeg er nødt til å fortelle om mine utfordringer, eller at jeg vil unnskylde min overvekt, men der ligger en årsak bak det meste. Alle har sitt å stri med, vi har alle våre ting, og jeg vet det er mange som er i nøyaktig samme situasjon som meg. Jeg lever veldig godt med mine tømmerstokkbein. Det har tatt tid og akseptere noe som er så synlig. Jeg har vært så sinna, jeg har vært så mye nede i den mørke kjelleren, jeg har grått, og vært frustrert. Det hjelper lite, men samtidig, så er det noe man må igjennom tenker jeg, og vi trenger det før vi klarer å akseptere. Det blir en sorgprosess. Jeg har så mye å være fornøyd med, og jeg har så mye å være glad for, så nå er det de tingene som skal få fokus. Jeg ble frisk etter operasjonen i 2002 – jeg fikk livet i gave 🙂 Til alle dere bedrevitere : dette er bare to av mange sykdommer som kan føre til høy vekt . Høy vekt har som regel en årsak – tenk over det neste gang du vil kommentere en overvektig person.  Og en viktig ting helt på slutten :  Ikke bare overse det dersom beina dine er unormalt hovne, eller du opplever mye smerte, og ømhet. Det er nok ikke alltid bare er vann, eller høy vekt som legene ofte sier….. 

 

16 kommentarer
    1. Du har en utrolig ståpå vilje, hvor lett hadde det ikke vært å sette seg ned å bruke sykdommen som unnskyldning 😊 Tror vi alle må tenke over hvor heldige vi egentlig er , lykke til videre håper de kommer med noe som hjelper snart 😊

    2. Veldig bra at du skriver om dette 👍
      Heldigvis begynner disse diagnosene komme fram i lyset. Bl.a i programmet “Hva feiler det deg?” på NRK. Og ikke minst at du skriver om dette ☺
      Lipødem kan også oppstå i armene 😯 – og mageregionen 😔 Det har jeg erfart.
      Fortsett det gode arbeidet du gjør. Både for egen del, og med bloggen din – den fungerer som folkeopplysning 😄
      Sender en liten klem i hverdagen

    3. Rødhette: Viktige ting å sette fokus på, så takk for tilbakemeldingen 🙂
      Jeg fikk heldigvis se at lipødem var en av diagnosene i ” Hva feiler det deg ” på NRK. All fokus er bra fokus, men det forundret meg ikke at legene ikke klarte å stille diagnosen 🙂

    4. Ingrid: Takk for fin tilbakemelding på blogginnlegget mitt i dag 🙂 Heldigvis begynner diagnosene så smått å komme frem i lyset som du sier, og bra er det! Så det bla i ” Hva feiler deg deg ” på NRK.

      Viktig å få satt litt søkelys på begge diagnosene slik at enda flere kanskje får hjelp.
      Glemte nok å få med at lipødem kan sitte i armer, og mage også…beklager det 🙁

      Sender en klem tilbake, og håper du fortsetter å lese bloggen min 🙂

    5. Lena: Tusen takk for den fine tilbakemeldingen fra deg, Lena 🙂 Jeg tror veldig mange av oss godt kan tenke over hvor heldige vi faktisk er 🙂 Jeg gir ikke opp håpet om at det en dag kommer noe som kan hjelpe enda mer enn det som er i dag 🙂

    6. Ja, vi har jo delvis felles skjebne. Jeg har primært lymfødem i begge ben og buk. Og som jeg har skrevet inne på Lymf-gruppa på FB har jeg blitt feilmedisinert med diuretica i mer enn 15 år. Men nå ser livet lysere ut etter å ha kuttet medisinene. 6.8 kg vann borte på 14 dager. Jeg er lykkelig 😀
      Jeg vet også hvordan det er å ikke jobbe. Jeg ble ufør for snart 15 år siden grunnet astma, revamtisme og litt annet smått og godt. Har jobbet litt, men det blir mindre og mindre ettrhvert som beina mine har blitt tyngre og tyngre. Jeg får sporadisk lymfemassasje, jeg trener i vann og er i vann så ofte jeg kan. Jeg gir blanke F*** i at beina mine er digre kubber ! (ikke alltid like lett, men det går) Har også fått min dose av baksnakking og noe som nesten virker som misunnelse !! Ja, de kan jo prøve min hverdag noen uker så får nok pipa en annen låt.
      Er forholdsvis nydiagnostisert og gleder meg til å pulsatorbukser til egen behandling. Jeg er som deg glad for å bo i dette landet hvor vi får dekket alt av utgifter både til denne sykdommen og de fleste andre jeg har. Har vendt meg til en hverdag uten jobb, men det tok tid. Det var en lang sorgprosess å måtte slutte i jobb. Men jeg får brukt mine kreative sider. Lager bilder ,har hatt flere separatutstillinger, skriver, debatterer i lokalavisa osv. Livet er ikke kjedelig selv om jeg ikke alltid kan være med på alt.

    7. Hei mye av det du skriver kunne like godt ha vært meg. Jeg fikk diagnosen lipødem for ca 7 år siden. Men ikke stort hjelp å få fikk jeg beskjed om av legen på Aker sykehus dom gav meg diagnosen. Han sa “du får vente til du blir feit nok så får du fettsuging” Har aldri blitt så sjokka i hele mitt liv. Etter flere år med slit og bein som bare vokser og verker så fant jeg en blogg da ei jente skreiv om lipødem å at lymfedrenasje hjalp henne veldig. Har funnet ei her i nærområdet å etter å ha gått hos henne i to år har jeg krympa ca 60 cm på armer og bein( på tilsaman ti punkt) er også i basseng en gang PR uke. Jeg har fibromyalgi også å har nylig fått bekreftet at det gir meg en ekstra utfordring da det som ofter fungerer på det ene forverrer det andre og motsatt. Godt å få tips sv andre 😄 Lykke til videre å klmmer nok til å følge bloggen din videre 😄

    8. Det er så raust gjort av deg å dele dette med oss andre.. Kanskje vi skulle fått et kurs i selvtillitt etter at legene har gjort sitt for å dytte oss ned i mange år.. Jeg ønsker også en dag å kunne akseptere sykdommen og kg uten å tenke på meg selv som et monster.. Jeg er heldig, er gift med en flott mann og har to herlige jenter som støtter meg alltid . Men en gang i blant har vel alle kvinner(og menn) lyst til å føle seg flott og vakker… jeg gleder meg til å bli ferdig med behandlinger og få støtte strømpebukse for da får jeg lov til trene igjen. Jeg vet nemlig at da blir jeg adskillig blidere og fornøyd med meg selv. ha en flott dag 🙂

    9. Hei.. så fin en blogg du har.. har lest meg opp litt men langt i fra ferdig. Jeg har lipødem og er ganske plaget med det.. og til tider som deg dritt lei hele greia.. jeg sier ofte at dette er en sykdom som ikke er livstruende men den hemmer livskvaliteten min.. og det er nå helt sikkert at den gjør. Men man må bare lære seg å leve med den. Men.. hvordan er det for føttene dine å være med på all denne treningen.. min erfaring er at alt som har med overkroppen å gjøre er kjempe fint.. men å trene spinning og øvelser med belastning på føttene .. det gjør meg sykere.. smertene blir værre og jeg blir hoven og betent i foten.. og tro meg jeg har prøvd..

    10. Evelyn: Hei Evelyn, og takk for en fin tilbakemelding 🙂 Jeg har som du sikkert leste både lipødem, og lymfeødem. Ante ingenting om lipødemet før en svensk lymfeteraput fortalte meg det da hun var på besøk hos min fysioteraput. Lymfeødemdiagnosen har jeg hatt siden 2002, men antagelig er det også medfødt. Det har virkelig tatt lang tid å akseptere sykdommen, og jeg hater jo beina ennå til tider, men det går mye lettere enn før når man klarer å lære seg å leve med det. Det kunne ha vært mye verre tenker jeg…man er jo oppegående, og kan fungere, men det er tungt, og det hemmer mye. Jeg sliter med å få bukser, men har fått økonomisk støtte fra NAV slik at jeg kan spesialsy bukser som passer.
      Når det gjelder trening, så trener jeg mye, og jeg trener ulike timer. Jeg sliter jo med ordinær overvekt i tillegg, så jeg ønsker meg ned i vekt. Jeg har tatt av mellom 40-50 kg over noen år, men jeg har en del igjen. For meg er da trening veldig viktig, men i forhold til beina, så vet jeg ikke helt. Jeg blir i alle fall ikke verre. Jeg blir dønn sliten i beina når jeg har avsluttet treningstimen, og er hjemme, men jeg har ikke smerter, og beina blir ikke mer hovne, og ikke betente. Jeg har ikke mye smerter i beina. Det er mest spreng når jeg ikke har strømper, og så er det hovenhet, og hardt vev. I tillegg er beina som store tømmerstokker, virkelig store tømmerstokker. Jeg spinner, og trener ulike saltimer, og jeg går en del, og for min del, så tror jeg ikke det er annet enn positivt…Jeg har jo litt vonde ledd i blant, og beina kan være veldig tunge, men det er liksom det jeg er vant til 🙂

    11. Gun Iren: Takk for fine ord, og fin tilbakemelding, Gun-Iren! Jeg er kommet dit hen etter mange år at jeg nå ønsker å sette fokus. Jeg synes det går helt fint å fortelle om mine utfordringer, og det er viktig å gjøre nettopp det. Tidligere ville jeg helst ikke prate om det, men det har vært en prosess det å komme dit at det nå er helt ålreit 🙂 Jeg er sikker på at de fleste av oss kommer dit at vi klarer og akseptere, men man må bare innse at det som regel også tar tid. Som jeg skrev i blogginnlegget, så må man gjennom en slags sorgprosess før man ser at man kan leve helt fint med sykdommen. Det er ekstra godt, og viktig at man har mennesker rundt seg som støtter en, og der er jeg i likhet med deg også veldig heldig 🙂
      Du er jo både flott, og vakker, og jeg håper virkelig du klarer å kjenne på det i blant 🙂
      Lykke til med behandlingene, og det vil bli en ny hverdag når du får støttestrømpene. Det er noe herk i blant å gå med, men det gjør så uendelig godt. Jeg tar dem ofte av om kvelden, for da er jeg lei, men merker jo fort at hevelsen kommer. Jeg har strømper opp til knærne, for har ikke så mye i lårene.
      Blir spennende å høre hvordan det blir når mer er på plass for deg 🙂

    12. Hildegunn Hegna: Hei Hildegunn! Jeg har jo både lipødem og lymfeødem. Trolig er både lipødemet, og lymfeødemet medfødt, men beina vokste seg enorme etter en operasjon i 2002 🙁 Det verste er jo at ingen vet noe! Lymfedrenasje hjelper meg også veldig. Jeg har 1 1/ 2 time i uken, og det er viktig tid for meg. 60 cm i reduksjon er jo helt utrolig!!! Så utrolig deilig å få slike resultater!! Jeg har også godt inn litt i cm på beina pga lymfedrenasjen, men jeg merker det mest på mykere hud. Vevet har sååå hardt, men nå har hun fått myknet det veldig opp. Ingen tvil om at lymfedrenasje hjelper. For min del, så sliter jeg også med overvekt i tillegg, så fettsuging vil jo ikke være aktuelt før man er nede på en forholdsvis normal BMI, men vet heller ikke om det ville vært aktuelt da. Håper jo at legene kommer så langt også her etter hvert at man kan gjøre noe med dette. De som har lymfeødem i arm etter brystkreft, mange av de kan nå få hjelp på sykehuset i Telemark av en lege der som er utdannet i USA. Håper jeg og kan hjelpes etter hvert 🙂 Masse lykke til videre, og så håper jeg du vil følge bloggen min 🙂

    13. Nannah: Det er så fantastisk det du nå opplever, Nannah 🙂 Utrolig kjedelig at du er blitt feilmedisinert i alle disse årene, men at du da etter alle disse årene opplever å gå ned i vekt ved å kutte medisinene, det er så fantastisk! Man kan undre seg en del på noen leger….

      Jeg er 50% ufør akkurat nå, men det er vanskelig å jobbe 🙁 Jeg sliter så mye med bla med beina, så akkurat nå kan jeg ikke jobbe…det er vondt å innse det, og jeg føler fortsatt litt på skammen ved og måtte si at jeg ikke er i jobb. Det skal ikke være sånn, men der har jeg ennå en vei å gå…Er blitt MYE flinkere til å legge bort følelsen når den kommer, og jeg er blitt mye flinkere til ikke å bry meg når noen skal mene noe om situasjonen min, men ennå kan jeg kjenne litt på det. Det er kanskje verst i forhold til alle disse bedreviterne…de som selvsagt vet alt om deg, og hvordan du har det. De ser utsiden, og gjør seg opp en mening ut i fra den. De kan få bytte kropp når som helst! Det er absolutt en sorgprosess det at man ikke kan jobbe. Vann er deilig, og jeg skulle såååå ønske at jeg var som deg der. Jeg beundrer deg for at du klarer å gi blanke! Jeg vet ikke hvor store dine bein er, men mine er gedigne, og i tillegg bærer de preg av at de har hatt sine infeksjoner, og at vener er ødelagt.

      Gled deg til pulsator! For meg gjør den veldig godt. Det er fantastisk at vi lever i et land hvor man har muligheten til å få slike hjelpeapparater hjemme!

      Livet er absolutt ikke kjedelig, og jeg har ett innmari godt liv selv med mine utfordringer, og selv om det å arbeide er en utfordring akkurat nå 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg