En helt spesiell følelse verdt å kjenne på …… og i dag jeg gir bort en flott boblejakke!!

Klesskapene mine lider for tiden, eller egentlig, så lider de vel alltid. Jeg får sannelig håpe at ingen av plaggene sliter med klaustrofobi, for da er det mange som hyperventilerer der inne. Det er så mye klær, og så lite plass til noe nytt. Alt henger så tett at en del plagg vet jeg sikkert ikke om at jeg har. Jeg tror nesten det kunne ha vært en oppdagelsesferd om jeg hadde tatt ut ett, og ett plagg. Jeg hadde funnet klær som jeg ikke husket at jeg hadde, jeg hadde funnet klær som nå garantert er for store, og så hadde jeg nesten grått en tåre over plaggene jeg nesten aldri har fått brukt fordi noen klær bare må overskygge andre. Jeg tror ikke det er plass til en eneste kleshenger til, og jeg har ikke bare et skap, men en hel garderoberekke. Normalt vil jeg anta at dette skulle være mer enn nok med plass, men….jeg er bare så utrolig glad i klær at det er blitt trangt om saligheten etter hvert. Jeg har også tatt noe av min kjæres plass uten at jeg tror han har merket så mye til det. Han har i alle fall ikke sagt noe 🙂

 

I går var jeg ved godt mot, og startet i det ene skapet for å gå nøye gjennom garderoben, men jeg ble plutselig veldig sliten gitt. Jeg så fort at her var det ingenting jeg verken kunne bytte ut, eller selge. Det var jo selvsagt plagg jeg kunne tatt ut, men jeg blir jo så glad i alle klærne mine, og det river litt i hjertet når jeg bare må innse at noe må bort. Plaggene som er for store skal jeg ALDRI inn i igjen, men likevel så henger de der. De er jo like fine som da jeg kjøpte de, og garantert aldri, eller veldig lite brukt… Jeg liker ikke å gå rundt i telt, så hvorfor skal de klærne som er for store fortsatt henge der – jeg er veldig enig med meg selv at jeg aldri skal gå i de størrelsene igjen…så tankene mine samarbeider ikke alltid like fornuftig 🙂 De klærne som henger der ubrukte, eller nesten ubrukte, og som fortsatt passer, det er kanskje på tide og begynne å bruke de… men da må jeg kanskje få en oversikt over hva jeg har 🙂 Det blir fort en liten skattejakt også når man rydder blant alle plaggene som henger tett i tett. Plutselig dukker den ene skatten etter den andre opp, flotte skatter som jeg helt hadde glemt bort, og også noen som jeg ikke husket at jeg hadde kjøpt, og som blir de fineste skatter sånn plutselig. Det er selvsagt ille, og et luksusproblem at man har så mye som man har, og absolutt ikke har oversikt, men på en annen side, så blir det jo nesten som å shoppe på nytt uten å bruke penger 🙂 Mens jeg holdt på med ” ryddingen “, så fant jeg på en av hyllene noen gamle klær. Jeg vet ikke hvor gamle de kan være, men jeg tror nok de må være rundt 15 år gamle. En lyseblå cardigan, ett par sorte tunikaer, og en overdel jeg brukte til spesielle anledninger. Når jeg tok de ut, så oppdaget jeg fort at dette er klær jeg ikke passer i dag, men jeg måtte ta dem på meg mens jeg kjente på en veldig god følelse….dette var klær jeg brukte når jeg var på det største, og man sliter med å huske hvordan man har vært, og hvordan man er nå. Jeg ser, og føler at jeg har mistet mange kilo, men likevel, så er det vanskelig for meg og virkelig se det. Hodet er ikke alltid på samme plass som realiteten. Når noen kommenterer vektnedgangen, så blir jeg så fantastisk glad, men samtidig, så husker jeg ikke helt hvordan jeg var på det største…det er da Trond tar frem bilder fra den tiden sånn at jeg kan de det med egne øyne, eller det at jeg faktisk fant disse gamle klærne, og tok de på meg for å virkelig og kunne se at der var en forskjell….

Det var en spesiell følelse det å ta på seg disse klærne. For det første, så har klærne minner. Jeg husker godt den lyseblå cardiganen som datteren min kalte ” mammajakken “, og som hun synes var så fin 🙂 Alle klærne var veldig for store, alt hang og slang rundt meg….den første tanken som slo meg var ” er det mulig”….hadde jeg virkelig vært så mye større for disse årene tilbake enn jeg er nå…klærne løy jo ikke. Jeg husker godt at jeg fylte disse klærne, og jeg husker hvordan jeg virkelig slet i perioder med å få klær. Vi skal ikke så mange årene tilbake før 54/56 var den største størrelsen man kunne få tak i. Etter hvert kom det også aktører på banen som kunne tilby klær helt opp i str. 64. Jeg husker at jeg i en periode hadde noen plagg som viste str. 60/ 62, men ellers brukte jeg mye 58. I dag bruker jeg fra str. 48-52, så hodet mitt må jo bare fatte at en del kilo er borte fra kroppen. Det var en følelse av herlig lykke i noen minutter, eller egentlig hadde jeg vel ett stort smil mesteparten av dagen, men det er rart hvordan hodene våre er skrudd sammen. Istedenfor og tillate seg selv å kjenne på denne fantastiske følelsen, så kommer der en liten luring opp for å prøve å legge litt mørk skygge over gleden…”du har langt igjen ” sa denne irriterende, negative saken i hodet mitt . Hvorfor dukker denne styggen alltid opp når jeg kjenner på masse gode følelser? Hvorfor må jeg alltid ha et men….hvorfor må der alltid være negative tanker opp i alt det positive? Hvorfor kan jeg ikke bare glede meg over den herlige følelsen over de gamle klærne som satt som telt på meg istedenfor å tenke på den lange veien jeg har igjen å gå? Hvorfor kan jeg ikke glede meg over alle kiloene som er borte fra kroppen min, alle cm jeg har gått inn istedenfor å tenke på alle kiloene som er igjen, og som må bort – hvorfor må jeg tenke sånn – hvorfor kan jeg ikke bare kjenne på gleden ? Jeg skjønte i går at jeg har en jobb å gjøre når det kommer til de tankene der. Jeg er verdensmester i å finne noe negativt istedenfor å tillate meg selv å tenke positivt, og være stolt av meg selv… jeg er jo veldig stolt, men så er dette alltid dette ordet… men….

 

De gamle klærne skal jeg fortsette å samle på. Det er moro å kunne se seg litt tilbake når man trenger å innse at det faktisk går den rette veien. Ikke at det er moro å se hvor stor man faktisk har vært, men det kan være en motivasjon når man sliter ,og dermed faktisk se at man har gjort en innmari god jobb. Man har klart å miste vekt, og man har mestret. Innimellom alle plaggene som var for store, så fant jeg også ett par plagg som jeg brukte når jeg var på det minste, så her har jeg litt å strekke meg etter 🙂 Jeg husker jeg fikk en råflott dongrijakke av mine foreldre da jeg var rundt 20 år. Jeg husker ennå at jeg kjøpte den på Buksesmekken her i Kristiansand, og jeg husker jeg var så stolt 🙂 Kort jakke, helt lys dongeri, og med en fantastisk krage, jakken var i str. M 🙂 Nå skal jeg ikke skryte av at den passet perfekt, for det gjorde den ikke, men jeg fikk den på meg, og jeg fikk kneppet de øverste knappene – over brystene slet jeg nok noe med å få den igjen.Den satt jo sånn sett ikke som et skudd, men likevel : den gikk på, og det gjorde den ikke sist jeg prøvde å rydde i skapene, og denne dongrijakken dukket opp. Jeg kjente noen gode følelser i magen da 🙂 Buksene fra den gang, de passet ikke kan man si, og de kommer nok heller aldri til å passe…en grønn selebukse hadde jeg tydeligvis, og ei burgunder ei….skrekk, og gru 🙂

Jeg elsker klær., og jeg liker å føle meg vel. Før handlet jeg nok veldig på impuls, og kjøpte nok mange plagg som jeg ikke burde ha kjøpt. Plaggene som virket så fine på når jeg prøvde de i butikken, eller plagg jeg ble fortalt at jeg var så fin i, og som faktisk ikke så ut når jeg fikk de på meg hjemme. Jeg tror mange kjenner seg igjen i akkurat dette. For en tid tilbake, så ble det nesten litt sånn ” panikkshopping ” – fant man noe som passet, så kjøpte man det, kanskje til og med ett i hver farge, men for min del ble slike plagg bare hengende, og jeg kastet masse penger rett ut av vinduet. Nå er jeg heldigvis mye flinkere til og kun kjøpe det jeg føler jeg passer, og kler. Jeg shopper ikke lengre kun for å shoppe, og jeg er blitt mer bevisst på hva jeg kjøper. Heldigvis er det så utrolig mye dyktig betjening rundt forbi i ulike stormotebutikker, og jeg føler meg trygg når jeg handler på disse spesialbutikkene. Ofte vet de bak disken hva du sliter med fordi de er store selv, og jeg blir så utrolig glad når jeg ser at stormotebutikker bruker store, frodige og flotte damer bak disken. Det blir for meg ikke helt det samme å treffe på ei slank ei bak disken som ikke har kjent på mine utfordringer, og som ikke kan dele av sine erfaringer. Jeg tenker at vi som er store absolutt kan kle oss fint fordi om vi bærer ekstra vekt – hvorfor skal vi ikke kunne det? Hvorfor skal vi gjemme oss i store joggebukser, og hettegensere, eller hvorfor må vi kle oss i klær som er altfor trange, og altfor små? Fordi om vi er store, så skal vi ikke gjemme oss bort, og istedenfor å bruke penger på en ny joggebukse, og en ny hettegenser, så bruk heller pengene på klær som får frem det flotte i deg! I dag er det mange muligheter i forhold til pris på klær, så det er muligheter for de fleste til og kunne kjøpe seg klær ut i fra hva hver enkelt har anledning til. Jeg blir oppriktig lei meg når jeg ser flotte mennesker gjemme seg bort i klær de absolutt ikke skulle hatt på seg, og jeg blir lei meg når jeg vet at noen føler de ikke er fine nok, eller gode nok fordi om de bærer ekstra kilo. Jeg tror mange ville ha følt seg helt annerledes dersom de hadde fått kjenne på følelsen av å være velkledd, det å føle seg flott, og visst man kunne slippe å føle på at man må gjemme seg bort….

 

Jeg liker å føle meg velkledd, og for meg er det veldig viktig. For meg er det også et skille mellom hverdagsklær, og festklær, men jeg liker å kle meg pent uansett hvilken dag det er. Jeg får mange hyggelige tilbakemeldinger på hvordan jeg kler meg, og noen av min mors venner er jo fine når de sier ” jeg har aldri tenkt på deg som stor jeg, Heidi, fordi du kler deg jo alltid så fint ” 🙂 … ikke verst at jeg klarer å ta fokuset bort fra størrelsen :-). Jeg kler meg ikke fint fordi jeg vil skjule størrelsen min. Noen bruker kanskje klær på den måten, men jeg kler meg som jeg gjør fordi jeg rett og slett elsker klær. Jeg elsker store klokker, store ringer, store smykker, jeg liker å sminke meg – jeg liker å føle meg vel fordi det er viktig for meg. Dette er ikke krampetrekninger for alle andre.

Jeg elsker når jeg kan ha flotte giveaways på bloggen min, og jeg har fått en virkelig flott gave som jeg skal gi bort til en av dere 🙂 Vi har fått kaldere dager, og jeg merker spesielt om morgenen, og om kvelden når jeg går tur med pelsdotten, at jeg har behov for ei av disse lettvektsdunjakkene. Sommerjakkene er hengt bort, og nå viker de plassen for tykkere, og varmere jakker. Det er nettopp en flott jakke til de kalde dagene som jeg skal gi bort på bloggen min. Vi lar denne gå noen dager fremover slik at flest mulig får anledning til å være med i trekningen. Jeg har nemlig fått en nydelig boblejakke fra Alexis Mote som en av dere skal få tilsendt i posten. Boblejakken som gis bort er fra Ciso, og du kan se den her : http://www.alexismote.no/search_result?search_in_description=1&keywords=1774  Dette er en vattert boblejakke med avtagbar hette som fåes i de fleste størrelser fra str. 42. Takk til Daniel, og Alexis Mote for flott giveaway! Dere finner Alexis Mote både i Oslo, og Moss, og de har også en flott nettbutikk som du finner her : http://www.alexismote.no/  Den som vinner jakken får den som nevnt sendt hjem til seg i posten 🙂 For å være med i trekningen av den flotte boblejakken, så trenger du kun å legge igjen en kommentar her på bloggen hvor du forteller at du gjerne vil vinne boblejakken – enklere enn det kan det vel ikke bli 🙂 HUSK at du skriver inn epost adressen din når du legger igjen en kommentar – den trenger jeg for å komme i kontakt med den som vinner. Nå håper jeg mange legger igjen en kommentar, og at det blir mange som vil være med i trekningen av den flotte boblejakken fra Ciso 🙂

 

Husk at bloggen nå også er på Instragram. Legg oss gjerne til. Du finner oss på @enstorrelseforstor

 

 

 

 

37 kommentarer
    1. Ja takk jeg vil gjerne vinne en boblejakke. 😀
      Jeg begynner på et 8 måneders Livsstilsendringskurs i regi av Frisklivssentralen i Sandnes kommune i dag der en av de ukentlige aktivitetene er ut i skog og mark. Så å vinne en ny jakke til det formål hadde vært topp
      Ha en fin uke videre 😀

    2. Å den jakken har jeg lyst på ! 😊 I str 44 😊 Som alltid,et innlegg som er godt skrevet ! Alltid lettere å fokusere på det negative,dessverre ! Men Hallo, skryt så det ljomer, du har vært, og er, dyktig ! 😀 Heia dæ !

    3. Hei kjenner meg igjen med den skapryddingen 😜er jo så vanskelig 😳 men jeg tok ett skippertak her i våres ,så jeg har nå plass til den flotte jakka 😁ha en flott mandag så ses vi vel til yoga i mårra 😊

    4. Nå fikk jeg veldig lyst til å dele litt av mine egne tanker, følelser og erfaringer rundt akkurat dette. For 10 år siden fikk jeg en skikkelig (og da mener jeg SKIKKELIG) psykisk knekk, og ramlet langt, langt ned i kjelleren. Økonomien ble i denne tiden veldig anstrengt – for å si det mildt – og med to barn så ble selvsagt deres behov satt først, og mine egne klesbehov havnet langt ned på prioriteringslisten. I tillegg gikk jeg opp i vekt og dermed også opp i klesstørrelse, slik at gamle klær kunne bare pakkes vekk. Jeg kjøpte meg så godt som aldri noe nytt med mindre det gamle var utslitt; jeg “brukte opp” klærne mine, rett og slett.
      Sakte men sikkert, og til tross for å gå på mange nye smeller i løpet av disse årene, klarte jeg å karre meg opp og ut av kjelleren. Og så, i år ble økonomien endelig forbedret – jeg har ikke akkurat masse penger, men en god del mer enn jeg har hatt på veldig lenge. Jeg begynte å kjenne på den følelsen at jeg var lut lei av å gå rundt i det samme gamle, slitte, utdaterte, kjedelige og ukledelige tøyet, jeg var lut lei av å aldri føle meg hverken fin eller velkledd. Så oppdaget jeg kjøp og salg gruppene på FB – og dermed var det gjort! Flotte klær, mye av det helt ubrukt med tag på, har blitt kjøpt til en billig penge, og klesskapet mitt er FULLT! Jeg har riktignok kun ett skap, med hyller på en side og stang til kleshengere på den andre siden – men det er faktisk fullt! Og for første gang på mange år kan jeg velge og vrake mellom mange pene plagg, og for første gang på mange år føler jeg meg velkledd og flott! Og da slår det meg hvor mye det har å si for psyken min.. Det har hjulpet utrolig på både humør og selvfølelse, og på livet mitt generelt, og jeg jubler innvendig.
      Det er kanskje fælt å legge slik vekt på klær. Men allikevel – når livet butter imot og man i tillegg er fryktelig misfornøyd med sin egen størrelse, ja så hjelper det utrolig mye å kunne føle seg vel. Å kunne kle seg i pene plagg som faktisk passer, og å ha litt å velge i. Det har i alle fall jeg erfart nå.
      Og ja, jeg vil gjerne være med i trekningen om jakken. 🙂

    5. Hei Heidi..☺ kjenner meg igjen i det du skriver i dag..jeg har nettopp flyttet inn i ny leilighet og da MÅTTE jeg sortere klærne mine..med tungt hjerte ble det sortert ut 2 fulle søppelsekker til fretex..som du vet så har jeg også begynt på en ny livsstil og hadde en del klær som er blitt for store..så i motsetning til deg havnet de hos Fretex..har jo kjent deg i mange år og det er sant det mors sine venninner sier..Uansett hvor stor du har vært har du alltid Vært så velkledd og stilig..☺ stå på du er en inspirasjon for meg og mange andre..☺ klem PS..jeg har også veldig lyst på ny jakke..

    6. Du skriver så bra om så mange forskjellige ting, gøy å lese. Kan godt tenke meg den jakka der😃😃

    7. Jeg heier på deg! Det er trangt i mitt kleskap også….dessverre er det meste krympet….
      En deilig varm jakke til vinteren, hadde virkelig gjort seg!

    8. For en herlig skildring av et velkjent problem😂Jeg synes jo vi kunne fått et bilde av deg i den grønne selebuksen😂
      Krysser fingrene og ønsker meg jakke til høst og vinter halvåret🍀

    9. ja jeg vil gjerne vinne ei jakke.
      Kjenner meg igjen i det du skriver om tøy å skap og str.FOrdelen min er at jeg nå har begge skyvedørsskapene for meg selv men minuset er en inntekt.Har bare tøy med farger og tenker som du hver dag en fest,alt brukes når jeg føler for det.HØsten ser kjip ut i butikkene mørke farger,men håper å få til en danmarks tur ,uno er min favoritt.Du skriver godt og er ei flott dame!
      hilde

    10. Skulle gjerne vunnet en ny jakke-så slipper jeg å bruke arbeidsjakken hele tiden… med to små så krever det meste-både av kroner og tid, så er det ikke mye rom til mor i huset. Å kunne vinne noe til meg selv hadde vært fantastisk, selv om jeg unner mine to små alt… Takk for en fantastisk blogg.

    11. Barbie Olaisen: Du er selvsagt med i trekningen av den flotte jakken fra Ciso, Barbie 🙂 En god jakke til aktivitet ute er jo fint 🙂 Blir spennende å høre hvordan kurset du har startet på er…

    12. Turid Ljosland Hansen: Det er en utrolig fin jakke, og du er absolutt med i trekningen, Turid 🙂 Takk for fine ord – de tar jeg garantert med meg videre 🙂

    13. Lena Roland: Lena, du imponerer meg noe helt vanvittig! Du er blitt helt rå, og jeg kjenner at jeg er litt stolt over at jeg endelig fikk overtalt deg til å bli med i gruppen 🙂 Du er selvsagt med i trekningen av jakken!

    14. Janne: Hei Janne! Tror det er en del som kjenner seg igjen i dette med rydding i skapene 🙂 Jeg har ennå ikke helt klart å ta fatt i alt av skaper – det er så vanskelig 🙂 Spennende å høre om din nye livsstil – jeg ønsker deg masse lykke til! Gleder meg til å høre hvordan det går 🙂 Lykke til med ny leilighet også!! Tusen takk for fine ord, Janne – utrolig fint å høre hvordan andre har sett meg….klær har alltid vært viktig for meg. Ikke for å dekke over vekten, men fordi jeg bare er veldig glad i klær 🙂 Og du vet jo hvordan ting har vært opp igjennom etter mange års bekjentsskap…det gleder meg så utrolig mye å høre at min vei kan være til inspirasjon for så mange andre…. du er selvsagt med i trekningen av jakken 🙂 Stor klem

    15. Gudrun: Tusen takk for fine ord om bloggen min, Gudrun ! Veldig glad for at du leser den 🙂 Du er selvsagt med i trekningen, men om du blir trukket ut, så har jeg ingen epostadresse til deg 🙁 Om du leser kommentaren her, så er det fint om du legger igjen en epostadresse 🙂

    16. Siren: Tusen takk for at du heier på meg – setter stor pris på det! Jeg er jo veldig glad for at klærne blir større – visst ikke hadde jeg nok vært ett helt annet sted enn jeg føler jeg er nå… det er en god plass å være der jeg har kommet meg nå 🙂

      Du er selvsagt med i trekningen av den fine boblejakken 🙂

    17. Hege Samuelsen: Takk for at du finner blogginnlegget mitt inspirerende, Hege! Det betyr masse for meg 🙂
      Jakken trekkes i helgen, og da er du selvsagt med i trekningen 🙂

    18. Eva Uppstad: Hehe, jeg tror du skal være VELDIG glad for at det ikke ble publisert noe bilde på bloggen av meg i den grønne selebuksen 🙂 Det holder lenge at du ser dette fine bildet inne i hodet ditt 🙂 For det første var den grønn, og jeg tror neppe den sitter som den en gang gjorde 🙂

      Du er selvsagt med i trekningen av jakken – selv om du små ler av tanken på meg i den grønne selebuksen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg