Engler i grønt

I dag er jeg så takknemlig. Takknemlig for at nyresteinen nå er fjernet. Takknemlig for at operasjonen gikk så fint. Og evig takknemlig for engler i grønt og hvitt.

Tirsdag skulle jeg ha fjernet nyresteinen som har plaget meg siden starten av januar. Vel, vi visste ikke da at det var nyrestein. Legen var innom nyrestein da smertene oppstod, men falt ned på matforgiftning da jeg den kvelden hadde spist kyllingfilet som gikk ut på dato samme dagen. Jeg har vel aldri tatt så mye prøver, og undersøkelser som i tiden fra januar, så om det ikke var matforgiftning, så fikk vi svar på at foruten smertene, så var jeg frisk. Etter hvert kom nyrestein opp på nytt da jeg var hos legen, så da ble det CT, og der, i venstre urinleder lå synderen på de intense og grusomme smertene, nyrestein. Så var det å vente på å komme inn på sykehuset for å få fjernet denne synderen. Verken legen, eller personene på forundersøkelsen visste noe om denne nyresteinen. Ingen visste hvor stor den var, eller om det var flere. Men jeg er veldig fornøyd med at ventetiden ikke var veldig lang på å komme inn til operasjon. Man hører jo at menge må vente i evigheter.

Tirsdag denne uken hadde jeg fått time til operasjon. Jeg hadde psyket meg opp og forberedt meg. Klokka 07 samme dag får jeg telefon fra dagkirurgien. Operasjonen måtte avlyses da kirurgen var blitt syk. Sykehuset hadde ingen backup. Leger er jo bare vanlige mennesker som du og jeg, så klart de og kan bli syke, men surt var det at operasjonen ble avlyst, eller rettere sagt utsatt. De skulle sette meg opp på ny time, og jeg var forberedt på at jeg måtte vente i noen uker på ny time, og at det ble nye uker med smerter. Men sykehuset leverte virkelig! Allerede fredag, altså i går fikk jeg ny time. Så i går kl.0830 skulle jeg endelig få bort synderen som hadde gitt meg så mye smerter.

Pulsen var høy i går. Jeg grudde meg veldig, men jeg grudde meg faktisk noe mindre enn jeg kjente at jeg gjorde på tirsdag. Rart egentlig. En flott fysioterapeut som heter Kristin sa til meg at hun også hadde opplevd en del avlysninger, og jeg ville nok oppleve som henne at jeg kom til å grue meg mindre, og Kristin hadde helt rett. Litt før 0830 kom jeg til dagkirurgien, og allerede i resepsjonen ble man møtt på en utrolig fin måte. Det ble en god start. Og den gode opplevelsen fortsatte da jeg ble hentet av en utrolig positiv, blid og hjelpsom sykepleier som skulle ha ansvar for at jeg fikk skiftet, og at jeg fikk det jeg skulle av medikamenter før operasjonen. Det å få en så god start, det betydde utrolig mye. Som sikkert mange av dere har lest på bloggen, så har jeg ikke noe godt forhold til sykehus. Jeg har som mange av dere hatt noen lite hyggelig opplevelser pga vekten min som sitter godt i. Jeg har opplevd å bli behandlet utrolig dårlig både av leger og pleiere. Den ene gangen på Radiumhospitalet hvor et par pleiere ga klart uttrykk for at de mislikte min høye vekt når jeg lå på intensiven, og trengte noe hjelp. Jeg husker jeg ga beskjed til legen som opererte meg om dette, men det er vel en av de mest arrogante legene jeg noen gang har møtt. Jeg opplevde også en leges holdning til overvektige da jeg skulle sjekke åreknuter ved sykehuset i Arendal. Akkurat det er den verste opplevelsen jeg noen gang har hatt, og aldri har jeg følt meg så tråkket på, og snakket ned som den gangen. Jeg husker jeg begynte å gråte samtidig som jeg ble så sinna. Jeg skjelte ut legen i en flom av tårer, forlot konsultasjonen, og smalt døren igjen.

Er det et sted man skal føle seg ivaretatt og sett, så er det i helsevesenet. Der bør både pleiere og leger vite at overvekt ikke bare er overvekt. Alle overvektige har sin historie, en historie de ikke kjenner til. Vi bør behandles med respekt som alle andre pasienter. Klart overvektige kan være krevende pga høy vekt, men det er da mange pasienter som er krevende på ulike måter. Så jeg grudde meg veldig i går. Både til inngrepet, og hvordan jeg ville bli møtt pga at jeg er overvektig. Starten var veldig god, og jeg kjente at skuldrene senket seg noe.

Mens jeg satt og ventet på å komme inn i operasjonssalen, så kom kirurgen for å gå gjennom planen for operasjonen. Jeg ble møtt av en veldig hyggelig kirurg som forklarte inngrepet, og svarte på spørsmålene jeg hadde. Kirurgen kunne fortelle at det var en nyrestein, og han kunne veldig godt skjønne at denne steinen hadde gitt meg store smerter. Steinen var stor. Den var hele 8 mm, og i følge kirurgen så er det en veldig stor stein. Så planen var da og gå inn via urinblæra, opp i venstre urinleder, og så knuse steinen der. Inngrepet skulle ta ca 30 minutter. Skuldrene sank enda noe mer etter praten med kirurgen.

Så til englene i grønt. Englene på operasjonssalen. Jeg ble hentet at en en helt fantastisk operasjonssykepleier. Og inne på operasjonssalen var der flere engler i grønt. Jeg kan ikke få sagt hvor mye det betydde for meg å bli møtt på en slik måte. De tok så utrolig godt vare på meg. For de jeg møtte så er det en vanlig dag på jobben, for meg var dette nytt, og veldig skummelt. Og overvekten la hele tiden der bak i hodet…men den slapp ganske fort når jeg faktisk kjente at det var et fokus ikke de hadde. Kanyler kunne de virkelig sette, stikket av spinalbedøvelsen kjente jeg ikke i det hele tatt, og jeg fikk noe å slumre på som de sa. Så selv om jeg var våken, og var til stede, så var jeg i en deilig tilstand hvor jeg ikke brydde meg så mye, og det var veldig godt. Jeg fikk lov å ha med inn egen musikk, og ørepropper, og det hjalp meg også veldig. De tok så godt vare på meg hele tiden. De strøk meg når jeg i korte øyeblikk kjente litt smerte, og det føles utrolig godt når man ligger der og ikke helt vet hva som skjer. Og selv om jeg ikke var helt til stede, så skjønte jeg at kirurgen jobbet hardt med nyresteinen.

Inngrepet som skulle ta 30 minutter tok 1t og 45 min. Steinen var vanskelig å få knust, men det gikk til slutt. Det ligger noe grus igjen, men håpet er at dette skal komme ut via urinen. Jeg skal til ny sjekk om to uker. Da skal de se på CT om det ligger noe grus igjen. Spinalbedøvelsen gjorde at jeg ble lammet fra livet og ned, og det å ligge på overvåkningen å vente på og få følelsen tilbake, det er veldig spesielt, og litt ekkelt. Man vet følelsen vil komme tilbake, men likevel kjenner man litt på det. Man kan ikke bevege noe fra livet og ned. Rundt kl 17 var følelsen tilbake, og da var jeg glad gitt.

Til dere engler i grønt som var på operasjonssalen med meg i går: Tusen takk! Jeg er evig takknemlig for måten jeg ble behandlet på, og måten dere så meg på. Det betyr så mye mer enn dere tror. Det å føle seg behandlet med respekt på den måten jeg ble, det å bli sett og bli tatt så godt vare på, jeg har ikke ord for hva det betydde for meg. At dere ikke ga overvekten min noe fokus, heller ikke når dere måtte løfte de tunge lymfebeina mine, eller få meg over i senga etter operasjonen: tusen takk! På alle fronter ble jeg behandlet så fantastisk i går. Så jeg vil selvsagt også takke de som hadde ansvar for meg på overvåkningen, og den skjønne pleieren på kirurgisk sengepost.

Klokka 1930 i går kveld var jeg utskrevet og vel hjemme. Inngrepet gikk veldig fint. Formen er veldig fin, og jeg kan ha helt vanlige dager. Litt kan jeg jo kjenne, men de har jo vært inne i både urinblære og urinleder, men det skal nok gå veldig fint. Trene som vanlig kan jeg også, men hopper over trening i dag da 🙂

Vi blogges i morgen!

 

10 kommentarer
    1. Vet du, jeg opplevde mye av det samme i fjor 20 april på Martine Hanssen hospital da jeg ble ryggoperert, bare skjønne mennesker i grønt som tok godt vare på meg, både før og etter operasjonen…å jeg er også overvektig…ikke en negativ kommentar…god bedring..❤️👍🌷

      1. Tusen takk, Elinor! Etter et par veldig dårlige opplevelser på sykehuset, så var det veldig godt å oppleve det motsatte i går. Jeg ble tatt vare på, og sett på en fantastisk måte. Godt vi er flere som har opplevd veldig god behandling.

    2. Så godt å høre at alt gikk så fint- og ikke minst at helsevesenet oppførte seg 😊 Heldigvis har mye blitt bedre på det etiske planet de senere årene, skulle forresten bare mangle! På de fleste arbeidsplasser fins det folk som ikke burde jobbe der- det gjelder i helsevesenet også.
      Masse god bedring, snart er du i full fyk igjen 😊 🌞 👍❤️

      1. Tusen takk, Anne-Lise! Formen er veldig bra, så i dag har jeg holdt på ute, og tenker at jeg skal prøve meg på trening i morgen tidlig. Forsiktig sykling. Ja, dessverre så er det jo som du skriver at det på de fleste arbeidsplasser er mennesker som ikke burde ha jobbet der, og helsevesenet er intet unntak. Men når det gjelder helsevesenet, så er det virkelig et sted man ikke burde oppleve noe sånt. Helsevesenet skal ha respekt for alle, uansett. Håper helgen din blir fin!!

    3. Så bra å høre at du ble bra behandlet det er viktig, godt å være ferdig med det. Fortsatt god bedring

      1. Tusen takk! Ja, heldigvis så ble det en veldig fin opplevelse. Jeg ble så godt tatt vare på, og sett. Ikke noe fokus på overvekten. Og ja, jeg er utrolig glad for å være ferdig med dette…håper inderlig ikke at det kommer tilbake.

      1. Tusen takk, Marianne! Jeg er så glad for at dette ser ut til å ha vært en vellykket operasjon. Så godt å få vekk synderen til smertene, og så utrolig godt å bli behandlet med så stor respekt 🙂 Ønsker deg en fin helg!

    4. Vi er heldige som har ett helsepersonell som tar så godt vare på oss. Har blitt operert 2 ganger og har hatt samme positive opplevelsen begge gangene. Også når jeg brakk armen for 3 år siden viste de ikke det beste de skulle gjøre for å lindre smertene.

      1. Jeg har nok ikke vært like heldig som deg i tidligere møter med helsevesenet. Jeg har opplevd deres dårlige holdninger til overvekttige. Denne gangen var det helt annerledes, og jeg møtte verdens skjønneste engler i grønt…og hvitt, så det gjorde utrolig godt å kjenne på en helt annen holdning 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg