Den tunge veien

Jeg har skrevet en del om viktigheten av det og kunne akseptere seg selv. Det og kunne se seg i speilet, og finne alle de positive tingene istedenfor at man alltid skal lete etter feilene. Jeg blir så uendelig glad når jeg møter mennesker som velger å fokusere på det å leve, mennesker som for lengst har akseptert seg selv, og som ikke bruker all energi på å tenke negativt om seg selv. Det er så flott når mennesker ikke bryr seg katta om de ekstra kiloene de har, de bryr seg heller ikke om grevinnehenget, eller om andre ” skavanker ” de må ha – de stråler, og fokuserer på å gjøre maksimalt ut av det livet de lever. Jeg blir så imponert, jeg blir så glad, og jeg skulle så gjerne ønske at det var meg som kunne være så avslappet. Jeg tror jeg er på vei dit, for det er dit jeg vil, og jeg er sånn sett fornøyd med det jeg har oppnådd. Akkurat nå er det ganske utenkelig at jeg skal gå med singlet om sommeren, eller knebukser på varme dager – det at jeg skal vise armer, og bein tror jeg nok ikke kommer til å skje, men da handler det vel om å klare og akseptere at jeg aldri vil komme til å gjøre akkurat det. Det er mye man må akseptere, og legge bak seg om man skal klare å se hvor flott man egentlig er, og klare å se hvor mange verdifulle egenskaper man faktisk har.


 

Det at mange av oss bærer en del kilo for mye har mange årsaker, og man skal være veldig forsiktig med å være en bedreviter, og dermed tro at all overvekt handler om for mye mat, og ingen mosjon. Noen er absolutt overvektige av nettopp disse to grunnene, men bak all maten, og 0 mosjon, så ligger det som regel en årsak. Hos veldig mange andre, så handler også overvekt om sykdom, men hvem av oss vil vel gå med lapp rundt halsen som forteller verden at man er stor fordi man er syk? Mye av min overvekt handler om sykdom, og jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hatt lyst til å hyle ut at det ikke bare er min skyld at jeg er stor. Denne lappen rundt halsen har fristet mange ganger, men samtidig, hvorfor skal jeg unnskylde meg? Jeg vet at jeg ikke sitter i en stol, og spiser chips, og drikker cola hele dagen. Jeg vet at jeg har en aktiv hverdag, og jeg vet at deler av kroppen min er syk. Likevel føler jeg ofte at det ikke holder at jeg vet hvorfor ting er som de er, jeg føler at samfunnet må vite hvorfor visst de skal godta meg for de ekstra kiloene man har.

Jeg har vært en størrelse for stor hele livet, og om jeg skal være helt ærlig, så var aldri det noe problem for meg verken i barne, eller ungdomsårene. Jeg visste jeg var større enn de fleste andre, men det var få som brydde seg om det. Venner, og klassekamerater så meg for den jeg var, og jeg hadde en flott oppvekst! Klart jeg ble ertet litt, men det var jeg ikke alene om, og det var småerting som sjeldent stakk særlig dypt. Jeg vet foreldrene mine tidlig tok tak i det at jeg var stor, men verken lege, eller helsesøster var bekymret. Valpefettet var ikke bare valpefett, og på vekta i 5.klasse sa skolelegen at jeg var tjukk…den dag i dag ser jeg rødt når jeg ser vedkommende, eller hører om han. En ting er å si noe, men ingen vurderte å gjøre noe.  Mamma reagerte på at det spesielt var beina mine som var så store. Allerede på barneskolen, så slet jeg med å få bukser som passet over spesielt leggene . På veldig mange områder ante legestanden lite i forhold til hva man vet i dag, og beina forble store, og jeg hadde egentlig lite fokus på det.


 

Etter hvert som jeg ble voksen, så hadde beina egentlig bare blitt større. I tillegg fikk jeg lett blåmerker bare jeg så vidt var borti noe. Huden var øm, og føttene verket. Jeg vet jeg nevnte det for legen noe ganger. Vann i kroppen var svaret jeg fikk, og så fikk jeg beskjed om å ta vanndrivende. Det skulle gjøre susen. Særlig om det gjorde! Visst det ikke var vann, så var jeg vel bare veldig tjukk da. Det var i alle fall konklusjonen jeg selv hadde, og konklusjonen jeg slo meg til ro med. Det var sikkert høy vekt som gjorde at beina verket, var hovne, og ømme. Alt ville nok bli bedre om jeg klarte å gå ned i vekt konkluderte legen med. Hvorfor er vekten grunnen til alt? Uansett hva man kommer til en lege med, så er det vekten som har skylden. Greit for legestanden å ha det og skylde på, men for oss det gjelder, så vil vi bli tatt på alvor. Alt skyldes ikke vekten. Vi kan da bli syke av andre grunner også.

Etter en større operasjon i 2002, så ble beina bare enda verre. Legene så det, men verken sa, eller gjorde noe. De visste hvorfor, eller burde ha visst hvorfor. Leggene var som tømmerstokker, og det var få som skjønte at leggene faktisk var så store at bukser på stormote butikker satt som pølseskinn om de i det hele tatt passet. Jeg hater pølseskinn, og jeg visste nøyaktig hvor store leggene mine var, og dermed orket jeg ikke traske butikker i håp om at det kanskje kunne være noe…det at man ikke finner noe gjør bare situasjonen enda verre…man blir bare enda mer deprimert. Jeg har vært så mye i kjelleren på grunn av disse vanvittige tømmerstokkene av noen bein, og det har tatt meg mange år for overhode å klare og akseptere sykdommen. Hvorfor meg? Hvorfor skal jeg slite med dette? Hvorfor var det akkurat jeg som fikk sykdommen, og kunne jeg ha gjort noe for ikke å få dette? Jeg kunne ikke ha gjort noe. Sykdommen er medfødt, og beina mine ble enda sykere etter operasjonen i 2002.

Hverdagen med lipødem/lymfeødem har vært tøff. Det er ikke alltid lett å akseptere , og det er ikke lett det og skulle akseptere at man må leve med tømmerstokker som bein, men etter hvert som tiden har gått, så har jeg klart det. Skulle store bein stoppe meg for å leve ett fint liv? Om jeg ikke får bukser på butikker, så finnes det dyktige sydamer som kan hjelpe meg. Jeg føler jeg har vunnet kampen om å akseptere, men jeg kan ennå har tunge dager, men jeg prøver da å tenke på hvor heldig jeg egentlig er. Operasjonen i 2002 ble en solskinnshistorie som fort kunne blitt det motsatte. Jeg fungerer helt fint selv om jeg har disse tømmerstokkene som jeg vandrer rundt med. Jeg er aktiv, jeg trener, beina er sterke som fy, så egentlig bør jeg smile. Engel nummer 3, den mest fantastiske legen ved Sørlandet Sykehus fortalte meg så mange ganger hvilken solskinnshistorie min historie ble, og det er dette jeg tenker på når beina plager meg som mest.

Hverdagen min består i kompresjon på beina, hver eneste dag, året rundt. Det er blitt en vane, og når jeg er møkklei disse strømpene, så kaster jeg de vegg i mellom, og nyter deilige timer uten… når jeg ikke har kompresjon, så sprenger det godt, og jeg hovner opp ganske så fort. En gang i uken får jeg lymfebehandling. Jeg blir til tider møkk lei alt som heter strømper, bandasjer, og taping – og du verden så godt det da er og kaste alt på båten ett lite øyeblikk. Det er ofte bare noen små øyeblikk som skal til før alt er helt greit igjen. Jeg er blitt vant til at jeg er mer utsatt for infeksjoner, og sår, og jeg har nok gått på en del flere antibiotika kurer enn mange andre, men sånn er det bare.  Det ene bildet på bloggen viser taping av det ene beinet mitt. Ganske utrolig at denne type taping kan gjøre min hud mykere, og bedre. Leggene blir noe mindre etter hvert som tiden går, men det viktigste er å holde huden myk. Treningen jeg er blitt så flink med, den hjelper også. Jeg vet også at om jeg når målet mitt, og mister den vekten jeg ønsker, så vil jo helt klart beina bli noe mindre, og de vil bli mye mer glade 🙂


 

Jeg føler ikke at jeg er nødt til å fortelle om mine utfordringer, eller at jeg vil unnskylde min overvekt, men der ligger en årsak bak det meste. Alle har sitt å stri med, vi har alle våre ting, og jeg vet det er mange som er i nøyaktig samme situasjon som meg. Jeg lever veldig godt med mine tømmerstokkbein. Det har tatt tid og akseptere noe som er så synlig. Jeg vil for eksempel alltid gå i langbukser på sommeren, for beina viser jeg nok aldri offentlig. Jeg har vært så sinna, jeg har vært så mye nede i den mørke kjelleren, jeg har grått, og vært frustrert. Det hjelper lite, men samtidig, så er det noe man må igjennom tenker jeg, og vi trenger det før vi klarer å akseptere.Jeg har så mye å være fornøyd med, og jeg har så mye å være glad for, så nå er det de tingene som skal få fokus. Til alle dere bedrevitere : dette er bare to av mange sykdommer som kan føre til høy vekt . Høy vekt har som regel en årsak – tenk over det neste gang du vil kommentere en overvektig person.  En viktig ting helt på slutten :  Ikke bare overse det dersom beina dine er unormalt hovne, eller du opplever mye smerte, og ømhet. Det finnes hjelp til å få en bedre hverdag. Det er nok ikke alltid bare er vann, eller høy vekt som legene ofte sier….. 

Vi har en ny GIVEAWAY denen uken !! Jeg har en fått en helt nydelig tunika fra de flotte jentene på Nice Size i Drøbak som en av dere lesere skal få gleden av å vinne!! Tunikaen på bildet er fra PONT NEUF, og jeg bare elsker Pont Neuf !! Utrolig gode, og behagelige klær, og med riktig passform. Utrolig flinke på farger, og design. Denne flotte tunikaen/ kjolen kan bli din om du legger igjen en kommentar på bloggen 🙂 Husk at du også skriver inn epostadressen din når du kommenterer. Du kan bli den heldige vinneren 🙂 Du kan lese mer om Nice Size her : https://www.facebook.com/Nice-Size-277638359083451/?fref=ts

 

 

12 kommentarer
    1. Så bra at du tar opp dette tema. Jeg har aldri hørt om det før, og legen har aldri sagt noe. Jeg trodde vi bare er født med tykkere legger enn andre

    2. flott skrevet som alltid, du er savnet på trening og gleder meg til du er tilbake. God bedring til deg 😊

    3. Tøffe og flotte Heidi. I gjenn setter du ord på vanskelig helse. Du er fantastisk. Ønsker deg en så god vår som mulig. Stor klem

    4. Reidun: Tusen, tusen takk, Reidun for en så flott tilbakemelding fra deg – dette varmer godt å lese <3 Ønsker deg en nydelig onsdag, og ei fin uke! Stor klem tilbake

    5. Lena: Takk, Lena! Godt å vite at jeg er savnet 🙂 Jeg savner virkelig treningene, og ikke minst dere – dere er en helt utrolig flott gjeng som jeg er blitt så glad i 🙂 Jeg er plutselig tilbake – her går det fremover 🙂

    6. Monica Hajdu Løvåsen: Tusen takk for den fine tilbakemeldingen, Monica <3
      Det er så utrolig fint å vite at min åpenhet i bloggen har hjulpet så utrolig mange <3

      Jeg er glad for at du er i min heiagjeng!

    7. Jeg kjenner meg igjen…for jeg har samme diagnose…og det er snart to år siden jeg fikk den, men jeg har nok hatt lymfødem i beina siden jeg var unge jeg også. Synes det er vanskelig å få strømper som sitter, og fryktelig vanskelig å få på. Så jeg ender oftest opp med kompresjon bare til knærne. Da blir knærne enda mer hovne og vonde…kinesotaping har heller ikke den store effekten på bena mine. Buker du strømper utenpå tapen?
      Det absolutt beste jeg kan gjøre for beina mine er å være i vann sier min lymfefysio. og helst så mange ganger i uka som mulig. En time i vann er like bra som en time lymfedren. Nå går jeg på vanntrening en dag i uka, og det er for lite. Hadde ønsket meg en svømmehall i nærmiljøet dit jeg kunne gått 3-4 ganger pr uke. Jeg gir f i hvordan jeg ser ut i badedrakt ! Drar på spa og koser meg. Folk har så evig nok med sine egene skavanker at de ikke gidder bry seg så mye med mine. Jeg ikler meg min blå og hvit prikkete badedrakt med skjørt, og sjokkrosabadekåpe og retter ryggen 🙂
      Kommentaren min på forrige blogpost forsvant ser jeg. Spurte om butikken har brede sko 🙂

    8. Nannah: Strømper er en stor utfordring, for jeg får de liksom aldri helt optimale. Meg gnager de i foten, i overgangen til beinet. De har prøvd å legge inn ett mykere felt, men det hjelper ikke. Når de gnager, så har de gnagd sår, og jeg sliter med å få sårene til å lukke seg helt 🙁 En blir jo rimelig fortvilet…sårene har også den siste tiden gitt meg en del rosen infeksjoner, og den siste var veldig tøff. NÅ er jeg ikke sikker hva jeg kan gjøre for å unngå denne gnagingen. Fysioteraputen skulle se på det, og snakke med produsenten. Ofte blir det også litt kluss med kanten helt oppe, men de jeg har med smalere kant, de fungerer aller best. Jeg har kun kompresjon opp til knærne.

      Taping hadde litt effekt på meg. Hjalp å holde vevet noe mykere, men jeg har ikke tapet mer enn ett par ganger. De gangene har jeg ikke hatt strømpe utenpå. Pulsatoren har en god effekt, så den bruker jeg så ofte jeg kan. Blir gjerne 3 ganger i uken.

      Jeg elsker å bade, men her sliter jeg når jeg må være sammen med mange andre 🙁 Leggene mine er så store at jeg ikke helt klarer å bli trygg på å gå i svømmehall. Mulig det er meg som tenker mest, men tankene der er så sterke at der vinner de. Kan selvsagt ha på meg en badekåpe, eller noe ned mot bassenget, men jeg sliter veldig der altså, og det er veldig synd 🙁

      Har sjekket med Nice Size om de har brede sko, men det har de dessverre ikke 🙁 De prøver å ta inn sko som også de med brede føtter kan bruke, men har ikke sko med ekstra bredde.

    9. alice: Hei Alice! Ett viktig emne synes jeg, og det er noe veldig få vet noe om. Mange sliter med ett, eller to bein som hovner unormalt. Man ser liksom når det er en hevelse som ikke skal være der. Ofte sprenger det også, og huden kan bli veldig hard. En del opplever også smerte om man har lymfeødem. Derfor er det viktig at man tar det opp med legen dersom man merker noe som ikke er som det skal være…..dessverre vet leger veldig lite om både lymfeødem, og lipødem, men da må de henvise videre. Ønsker deg en flott fredag!

    10. Omkretsen på leggene mine ha vært oppe i 60 cm på det værste. Så jeg ser jo ikke direkte smekker ut. Det er synd at du ikke våger deg i vann. Det er så utrolig deilig, men jeg forstår deg godt. Min “gi faen holdning” har kommet med årene.

    11. Nannah: Håper virkelig jeg kan få litt av din holdning etter hvert, Nannah! For det er jo sånn man bør tenke! Hvorfor skal noen ødelegge for det jeg synes er veldig ålreit….kanskje er det noe jeg skal jobbe med fremover, det å tørre å bade 🙂
      Mine legger er på det verste mellom 60-65 cm, så da vet du hvordan det er å ha tømmerstokker….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg