Jeg banner bittelitt i kirken nå….

Jeg skal aldri bli pensjonist i syden. Det er virkelig flott å være brun og fin, gjerne mer enn  kun om sommeren, men min kropp er vel ikke akkurat bortskjemt med sol. I alle fall ikke fra livet og ned. Beina mine har vel sånn sett ikke sett sol på mange år. Det blir noen få minutter av gangen, og så piler jeg tilbake i skyggen. Der sitter jeg og synes litt synd på meg selv. Jeg skulle gjerne vært brun og fin overalt jeg, det er jo så flott å være sommerbrun. Jeg har vel innsett at skyggen kanskje ikke er den riktige plassen å være om man vil bli skikkelig brun selv om det faktisk er sånn at man også blir brun i skyggen. Man må bare ha en porsjon god tålmodighet.

Jeg har et par somre tenkt på selvbruningskrem , eller spraytan. Vel, det siste er uaktuelt …jeg hadde aldri vist min kropp inne i ett slikt kabinett. Så da ender jeg på en selvbruning. Den må være enkel å føre på beina, og den må ikke gi skiller. Å se at man har brukt selvbruningskrem, det er ikke akkurat lekkert. Jeg husker da selvbruningskremene kom, og da snakker vi evigheter siden. Da gikk jo mange rundt med orange hud. Heldigvis har veldig mye skjedd siden da. Selv om jeg ikke akkurat viser beina for mye om sommeren, så handler det om å føle seg vel. Jeg hadde definitivt følt meg mer vel med litt farge på beina.

Jeg skrev vel på bloggen for et par uker siden at jeg skulle teste ut selvbruning. Fortsatt står den på badet og roper på meg hver gang jeg er der inne. Kroppsskrubb, selvbruning og påføringshanske. Alt er i skjønneste orden. Jeg må bare gjøre det. Jeg har fått en veldig god selvbruning, så jeg bør være trygg på at dette vil gå bra å påføre. Jeg er likevel redd for skiller. Samtidig burde jeg jo ikke være redd for det. Hadde det skjedd mener jeg, så hadde jo ikke akkurat mange sett det. Skal vi si at jeg gir en rapport neste helg?

Sommeren er her. Vi har hatt dager med god varme, og det er nok her jeg banner litt i kirken. Varme dager, det blir fort for varmt for meg. Det er jo en god grunn for at disse dagene blir for varme for meg. Grunnen er lymfødemet mitt. De svære tømmerstokkene mine som fra før av er store, og sprengte, de blir enda verre nå i varmen. En skulle nesten ikke tro noe kunne bli verre, men det kan det altså bli. Beina sprenger noe enormt. Huden er steinhard, og denne herlige kombinasjonen gjør at en kjenner på ubehageligheter på varme dager. Man kjenner hovenheten. Man kjenner hvordan det sprenger, beina kan rett og slett bli skikkelig vonde. I tillegg føles det jo som om jeg drasser rundt på betongblokker, så tunge føles de i varmen. På dager med en helt annen temperatur, så føles beina mine fine. Klart de kan være både hovne og sprengte, men ikke på langt nær slik de er nå i varmen.

For å sette deg litt inn i problematikken. Når man har lymfødem, så er det å bruke kompresjon daglig utrolig viktig. Du kan tro det er deilig å ha på seg kompresjonsstrømper om sommeren. Jeg ble et øyeblikk noe usikker om jeg har de tykkeste, eller de nest tykkeste strømpene, men jeg ser at jeg har klasse 3 som er de nest tykkeste. Det er nesten tortur å gå med kompresjon i varmen. Det føles som om 10 kg svette legger seg under strømpene – det er rett og slett grusomt. Selv om kompresjon hjelper på hovenheten, så svetter hele kroppen når kompresjonsstrømpene er på. Vi snakker om at jeg svetter skikkelig. Jeg bruker jo lårstrømper. Tidligere brukte jeg knestrømper. Lårstrømper er en helt ny hverdag for meg. Så mye bedre for meg enn knestrømper. Går jeg uten kompresjon, så hovner jeg opp med en gang, så i utgangspunktet er det ingen god løsning det heller. Likevel er jeg ikke den flinkeste jenta i klassen når det er så varmt. 

Det hender både titt og ofte at jeg må ta av meg kompresjonen. Jeg vet jeg ikke følger boken når jeg gjør det, men det handler om å gjøre dagene mine så gode som mulig. Jeg må kunne komme meg gjennom dagene på en måte som er best mulig for meg, og betyr det mindre kompresjon, så er det sånn det blir. Jeg hovner fort opp, det er et knips det, så føler jeg hovenheten og at det sprenger, men så er det prisen jeg må betale. Jeg liker å gå i sandaler om sommeren, og det er ikke akkurat verken lett eller pent med kompresjonsstrømper på. Jeg har ingen hevelse i føttene, så da fungerer det fint å gå barbeint i sandaler. Nå har jeg fått lårstrømper uten tå, og det fungerer veldig fint når jeg har sandaler. Jeg har også fått kompresjon i klasse 2 for å prøve om jeg svettet mindre da. Litt hjelper det nok i forhold til den tykkere kompresjonen, men du verden så varmt det uansett er.  

Jeg er ikke alene om å slite i varmen. Jeg er ikke alene om å kjenne på hvordan lymfødemet forverrer seg når det blir varme dager.  Man skal jo heller ikke ha direkte sol på ødemer, så man bør dekke til for eksempel beina når man sitter ute i sola. Hos meg får beina aldri sol. Jeg går jo aldri i shorts, eller kort skjørt heller. Jeg skjuler det som skjules kan av tømmerstokker, og kompresjon. Her hjemme går jeg med kjole, og det hjelper godt å bytte ut bukse med en kjole. Jeg er jo generelt veldig varm av meg, så det gjør jo kompresjon ekstra varmt for meg. De tynne sommerbuksene mine, de hjelper meg jo klart også. Jeg vet jeg burde gått med kortere bukser, jeg vet jeg burde fått mer luft på beina, men det er nok et stykke utenfor min komfortsone. Nå er det kjolene jeg utfordrer meg selv på…til hjemmebruk.

Jeg vet jeg banner i kirken i dag, men jeg hater ikke sol og varme altså. Jeg ønsker ikke dårlig vær, bare ikke altfor varme dager. Jeg ønsker meg en temperatur som gjør at jeg kan fungere så nogenlunde gjennom sommeren. Du kan jo se for deg det herlige synet av en kokt hummer som svetter i strie strømmer , for det er meg på varme dager med kompresjon opp til lårene. Kompresjon som blir kastet vegg i mellom når jeg vet at jeg skal være hjemme resten av dagen. Så får tømmerstokker bare bli til betongblokker. Så var det selvbruningskremen da. Den ble varmt anbefalt på Renates her i Kristiansand. Det er lurt å gå gode tips fra de som kan dette istedenfor og bare kjøpe noe. Så nå må jeg teste den ut, og forhåpentligvis oppleve at beina ser ut som om de har vært i solen i times-vis. Det hadde hjulpet på velværefølelsen det.

14 kommentarer
    1. Blir spennende å høre resultat av selvbruning i morgen 😉
      Jeg er heldigvis ikke plaget med ødem så slipper strømper i varmen men i nord er vi ikke veldig bortskjemt med høye temperaturer.
      Ha en fin dag.

      1. Jeg skal nå få prøvd denne selvbruningen. Jeg utsetter og utsetter i frykt for dårlig resultat…men denne skal visst være veldig bra, så rapport kommer. Kanskje jeg burde ha bodd i nord på denne tiden av året 🙂 Ha ei flott helg!

      1. Takk, Eva 🙂 Lårstrømpene har fysioterapeuten min tatt mål til, og bestilt til meg. Jeg hadde knestrømper før, og det ble en helt ny verden når jeg fikk lårstrømper. Det er så mye bedre å ha på seg enn knestrømper…kanskje ikke akkurat på varme dager, men ellers 🙂 Ønsker deg en fin helg!

    2. Hei Heidi.
      Det høres ikke noe godt ut å ha det sånn store deler av sommeren! Jeg har ikke det samme problemet, men jeg har det litt sånn innimellom pga noen operasjoner jeg har hatt i den ene hofta. Det er skikkelig vondt og ubehagelig! Den sprengningsfølelsen er vond.
      Det blir spennende å se videre om selvbruning. Det har jeg aldri fått bra til.
      Håper du kan få noen gode sommerdager innimellom.
      Hilde 😊🌞🌺

      1. Hei Hilde.
        Det kan være veldig utfordrende med lymfødem når dagene blir for varme. Den sprengningsfølelsen, den er veldig ubehagelig. Man blir jo på en måte vant til å ha det sånn på sommeren, men samtidig, så blir man ikke helt vant til det heller.
        Jeg gleder meg til å prøve selvbruningen…visst jeg får det til som jeg håper 🙂 Livredd for å få skjolder, men jeg må vel bare hoppe i det 🙂 Ønsker deg en fin helg, og fine sommerdager 🙂

    3. Er så spent på selvbruningskremen du skal prøve! Har nemlig akkurat samme erfaringen fra år tilbake, og tør ikke prøve. Har kun brukt Dove summerglow. Blir ikke brun, men tar bort den vinterhvite fargen. Er livredd for skjolder!!!
      Syns virkelig synd på deg som må bruke disse strømpene i varmen! Jeg kjenner ikke så godt til dette med Lymfødem, men høres fryktelig varmt ut – jeg bruker ikke engang sokker om sommeren. Ha en finfin helg😎

      1. Jeg er også veldig spent på selvbruningskremen. Nå må jeg bare hoppe i det, og få prøvd den. Som deg, så er jeg livredd for skjolder, men jeg får stole på ekspertene som sier at denne skal være veldig bra å ta på. Det er virkelig varmt med kompresjon om sommeren. Ellers i året, så gjør det meg ingenting å bruke lårstrømper fordi jeg da ikke merker de, og jeg vet at de hjelper meg, men om sommeren, da er det et lite mareritt når det er varmt. Jeg har nå fått strømper uten særlig fot slik at jeg kan gå i sandaler. Det hjelper bittelitt. Ha en fin søndag!

    4. Uff,det må være fælt å måtte ha sånne strømper i varmen.Jeg er glad i sommeren men tropevarme blir for mye for meg og.Kjøp deg et plaske-basseng,sett det i skyggen,kast strømpene og nyt!Om det er ulovlig å ta dem av er det som du sier:viktig å gjøre sine dager best mulig.😊

      1. Det er et lite mareritt å gå med kompresjonsstrømper på varme dager. Ellers i året, så tenker jeg ikke over at jeg har de på meg. Jeg kjøpte nettopp badebasseng til prinsene mine som jeg skal ha på terrassen, så det kan være jeg lurer meg til å kjøle ned beina mine i det når det er varmt 🙂 Selv om man skal ha kompresjonsstrømpene på mest mulig i løpet av en dag, så synder jeg både titt og ofte, men jeg gjør det som får dagene mine til å bli best mulig. Ha en flott søndag!

    5. Kjære Heidi❤️
      Dette var som jeg skulle skrevet det selv. Støttestrømper , varme. sol. Alt som er no skikkelig elendighet.
      Her er det alltid svarte bukser og med mye som henger er det ikke innafor med kortermede topper heller!
      Men må bare holde ut og håpe at det går seg til.

      1. Kjære Astri,
        Vi er nok veldig enige at støttestrømper, sol og varme, det er ikke den beste kombinasjonen. Til tider så kaster jeg strømpene vegg imellom, så lei er jeg av de. Det er noe dritt å kjenne hvor mye man svetter ekstra når man har strømper på, og jeg er jo i tillegg en person som er veldig varm av meg, og som svetter fort. Topper, de skal helst ha litt armlengde. Jeg føler meg ikke vel når en blanding av grevinneheng, og løshud dingler i takt med kroppens bevegelser…
        Ønsker deg en fin søndag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg