For de rikeste og de tjukkeste

Torsdag kom en klar konklusjon fra Legemiddelverket. En konklusjon som vil ramme mange mennesker i landet vårt, men er man rik, eller svært overvektig, så vil hjelpen fortsatt finnes.

Foto : Fædrelandsvennen

 

Det er ingen tvil om at det er mange som har hatt en god, og viktig hjelp av å bruke slankesprøyter som Saxenda og Ozempic. Nå er også Wegovy godkjent i Norge, så de som har anledning til å betale behandlingen med Wegovy selv, de vil også kunne bruke denne. Jeg har skrevet om slankesprøytene flere ganger på bloggen min. Det fordi jeg selv er overvektig, og har prøvd behandlingen, men også fordi dette berører mange av mine lesere. Mange av dere har hatt god hjelp av sprøytene, andre har opplevd sprøytenes bakside. For vi vet alle at det meste har sine bivirkninger, og det har absolutt sprøytene.

I starten av januar så skrev jeg et blogginnlegg om at Wegovy nå var godkjent i Norge. Minuset med godkjennelsen av Wegovy er bla at den ikke er godkjent på blå resept, så denne fedmebehandlingen må man da betale selv. Wegovy er en dyr medisin, og den vil koste fra 1770 kr til 2775 kr pr. pakning alt etter som hvor stor dose man bruker. Det var snakk om individuell refusjon ved en BMI på over 40, men dette ville ikke være mulig før Statens Legemiddelverk har fattet et vedtak om refusjon. Fra godkjenning av Wegovy, og frem til 19.01 så var det solgt 800, noe som visst nok ikke er spesielt høyt, og visst nok som forventet. Mange fastleger forteller om et stort renn av pasienter som ønsker en vurdering på om de kan eller bør starte med Wegovy, men dette varierer visst også veldig.

Statens Legemiddelverk har de siste ukene vurdert hvorvidt Wegovy skal gjøres tilgjengelig på blå resept. På torsdag kom konklusjonen. “– Helseeffektene veier ikke opp for prisen når vi vurderer legemidlet etter de prioriteringskriteriene som Stortinget har gitt oss. ” Dette betyr at Wegovy ikke vil komme under ordningen med blå resept.

Men…det stopper ikke der. Legemiddelverket gjorde også store endringer i forhold til hvem som skal få Saxenda. Saxenda foreskrevet til behandling av overvekt, der vil det ikke lenger gis individuell refusjon med mindre du har BMI over 50. Begrunnelsen til Legemiddelverket er den samme : det kan ikke dokumenteres en kost-nytte-effekt som rettferdiggjør ordningen.

Konklusjonene fra Legemiddelverket vil klart ramme mange mennesker som har hatt en veldig god effekt av disse sprøytene. Mange har fått hjelpen de trenger, noe som har gitt mange en god vektnedgang. Og vektnedgang, ja, det vet man vil gi en god gevinst på så mange områder.

Konklusjonen som kom på torsdag, den rammer de som endelig har funnet noe som hjelper, og den rammer ekstra de som ikke har økonomi til å betale behandlingen selv. Så fra 01.02 så er fedmebehandling med Saxenda/Ozempic/Wegovy kun for de rikeste, og de som bærer mest overvekt.

Overvektige raser, og vi har nok ikke hørt siste ord i denne debatten. Jeg vil tro at det vil bli en stor, og forhåpentligvis god debatt rundt konklusjonen til Statens Legemiddelverk. Det må føles så urettferdig for alle de som har opplevd en stor effekt av sprøytene. Man har lett hele livet etter noe som kan hjelpe mot overvekten, og når mange  da finner denne hjelpen, så tas den bort for så veldig mange.

Jeg skal følge debatten nøye, og er spent på å høre litt flere ord bak konklusjonen fra Statens Legemiddelverk.

Akkurat nå føler jeg at jeg ikke klarer å engasjere meg så mye som fort kort tid siden. Sprøytene har også en bakside som kan være ganske drøy, men det skal likevel ikke bety at de som opplever sprøytene positivt ikke skal få hjelp.

Jeg legger sprøytene mine på hylla, og det har jeg lyst til å fortelle dere mer om på bloggen i morgen.

Nyt lørdagen!

3 kommentarer
    1. Ja, jeg fikk tilbudet og hadde sikkert fått det på blå, siden vedtaket ikke hadde kommet, men jeg sitter på gjerdet for jeg er redd dette ikke var bra for meg. Men jeg bestemte meg for å gjennomføre dietten jeg kjøpte i 2018, 5 dagers fasteimitert diett, via balderklinikken. I det jeg hadde bestemt oppdaget jeg at de ga ut bok nå i januar. Helt perfekt. Nå er jeg litt rørt når jeg skriver, for nå har jeg spist brødskive til frokost og det begynner å gå opp for meg at jeg har klart det. De fem dagene er over. Nå skal jeg spise normalt igjen og ta en ny runde, tror det blir uke 9. så får vi se hva prøvene mine viser etterhvert. Har blogget om det denne uken 😃

    2. Jeg skjønner at det er vanskelig å gå ned i vekt. Men hvor mye er kostnaden for et halvt år, det er kanskje ikke så mye. Verdt det om man spiser mindre.
      Jeg er 174 og veier 68-70 kg, ikke for å skryte. Men spiser jeg mye sjokolade mer enn 2 dager går jeg fort over 70 kg, så det er et valg. jeg spiser aldri chips, pizza o.l., så jeg må holde meg under 1400 kalorier ca. Er 65 år da. Så det er mange som måjobbe for å holde vekta der man vil. og jeg vil unngå hofte, kne, ankel, osvproblemer. Blodtrykket er høyt iblant uansett.
      Tusen takk for din fine blogg.

    3. Hei, jeg er. 60 år har pcos og sliter veldig med å gå ned i vekt, bør nok gå ned ca. 8 kg. I jula går jeg opp tvert da jeg spiser feter mat og litt kaker og dessert et par dager. Så det er veldig vanskelig derre vekta for mange av oss og det er bare oss selv som stort sett kan gjøre noe ned dette. He en fin helg🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg