En tåre renner – dette er faktisk meg

Jeg er så stolt! Det å se endringene som har skjedd gjennom årene, det er stort! Det kommer faktisk en tåre i øyekroken nå. Så mange kamper jeg har hatt, så mange nederlag, så mange tårer og fortvilelse, og så sitter jeg her nå og ser at det sannelig er blitt mindre av meg. Jeg har sannelig oppnådd mye. Jeg stråler på en helt annen måte. Jeg er fortsatt meg, men en mye tryggere utgave, ei med tro på seg selv. Ei som har mestret.

De siste mnd har vært tunge. Livet har vist seg fra en brutal side, og jeg har stått midt i en kraftig storm. Hadde dette vært for noen år siden, så hadde jeg ikke taklet det som har skjedd. Jeg har alltid vært sterk, men likevel. Endringsreisen har endret meg. Jeg har blitt sterk, innmari sterk. Jeg har tro på meg selv, og jeg har fått en passe porsjon med selvtillit. Jeg vet jeg kan, og jeg vet der ligger mange muligheter der fremme. Jeg er ikke denne usikre jenta lengre som lot vekten styre og bestemme.

I perioder så kan det oppstå to kamper på likt. Den ene hvor livet viser seg fra en brutal side, og så er det mitt forhold til egen kropp. Det sistnevnte er jo blitt utrolig mye bedre, men av og til, så dukker styggen på ryggen opp med denne flodhestfølelsen, men han får aldri bli der lenge før jeg klarer å dytte han bort.

Når flodhestfølelsen kommer snikende, så må jeg jobbe mentalt for å skjønne at det er ei stund siden jeg var en virkelig stor flodhest, en sånn mega flodhest lissom. Følelsen av å være en vandrende flodhest, den kan nemlig fortsatt komme, selv om det er veldig sjeldent sammenlignet med før. Følelsen av å være en vandrende flodhest kommer ofte når jeg av ulike årsaker har vært nødt til å nedprioritere trening. Nødt til å nedprioritere trening? Det er vel egentlig kun når jeg er syk at trening ikke skjer. Men av og til kan det bli mye bursdagsfeiringer, og smågodt til svenskepriser, så da kommer flodhestfølelsen snikende. Da ser jeg at ” verdens beste ” og smørbukk med sjokoladetrekk har lagt seg synlig, og på strategiske plasser på kroppen. Jeg med mine superøyne, jeg kan da stå foran speilet å se at alle kaloriene har lagt seg på kroppen, og jeg ser akkurat hvor de ligger.

Mitt viktigste verktøy for å komme meg igjennom tunge perioder når det kommer til kroppen, det er å se på gamle bilder. Dessverre så er det veldig få bilder av meg på det største. Jeg tok bilder av alle andre, eller gjemte meg unna når andre skulle ta bilder. Derfor er det ikke så mange bilder jeg har, men de jeg har, de tar jeg frem og kikker på.  En dag kan jeg kanskje fortelle hvor mye jeg faktisk har veid, men den dagen, den er ikke nå. Bildene sier iallefall litt, og på disse, så var jeg heller ikke på mitt største.

Jeg har lyst til å dele noen gamle og nye bilder med dere i dag. Jeg ser klart at jeg er blitt eldre, kanskje naturlig akkurat det. Bildene av meg er fra da jeg var en størrelse større enn jeg er i dag. Jeg vet at jeg i alle fall har gått ned 50 kg, men det er lenge siden jeg har vært på vekta nå. Spent på hvor mye det er nå. Bildene er fra 2003, og noe senere var jeg enda større enn på disse bildene.

Jeg har lyst til å vise dere disse bildene for å vise at det er mulig. Det er mulig å gjøre en endring. En endring for en lettere kropp, men viktigst, for å få en bedre helse. Jeg kunne ha gjort større endringer i form av at jeg kunne lagt om kostholdet enda mer, men jeg har valgt å bruke tid, og heller spise ” vanlig.” Kan jeg, så kan du 🙂 Kanskje kan bildene inspirere og motivere. Nå tørker jeg gledestårene, og drar på trening 🙂 

20 kommentarer
    1. Så imponerende, du har gjort en formidabel jobb ! 💪🤗❤
      Jeg er fullstendig utmattet av en forsikringssak som har vart i flere år, og eier ikke overskudd til å lage flere forskjellige matretter. Men prøver, det gjør jeg. Har stor respekt for hva du har klart. 😀👍

    2. Fantastisk. Du har virkelig gjort et bra valg for deg. Står respekt av det. Vær stolt av deg selv ❤️😍

    3. Du er bare rå, du skal være så stolt av deg selv, det du har fått til står det virkelig respekt av <3 Den flodhesten du snakker om, han har forsvunnet for mange kilo siden. Du har blitt et nytt menneske utenpå i alle fall, og hele du skinner <3 Virkelig ei flott dame <3

    4. For en jobb du har gjort Heidi!!!!!! Dette er en utrolig bragd, det vet jeg veldig godt!!!!! 💞 Du sier du kan se at du er blitt eldre, men jeg syns du ser myyyye yngre ut nå enn da. ☺️ Jeg har sett på bildene av deg på Stormberg sine sider også og endringen er enorm. Jeg tror det å ta det over lang tid gjør det lettere å holde seg der. “Vidunderkurer” gir bare jojo-effekt og gjør alt verre. Hurra for deg altså!!!!!! 😁

    5. Ragna Karlsen: Tusen takk for fine ord, Ragna. Det har vært en tøff reise, men samtidig en reise jeg har mestret. Det å mestre er så utrolig viktig.
      Håper ting lander for deg etter hvert. Det er tungt når man står midt opp i utfordringer.

    6. Ann Sofie Anthonsen: Nå kom det en ny tåre i øyekroken. Tusen takk for nydelige ord, Ann Sofie <3 Dette varmet virkelig, og disse ordene skal jeg ta med meg videre. Det er så herlig å kjenne at jeg har mestret å være i endringsreisen, og jeg kjenner helt klart at jeg på mange måter er blitt ett nytt menneske. Igjen - tusen takk!

    7. Anne Lise Webenstad: Å, så fantastisk å lese det du skriver, Anne Lise <3 Tusen takk for fine ord. Disse ordene skal jeg ta med meg videre. Blir jo helt rørt her <3

    8. julietalivstil: Tusen takk! Det har vært en tøff reise som nok aldri vil slutte, men det er en reise jeg mestrer å være i, og den følelsen er så utrolig god 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg