På lavvotur med skogens konge

Reklame | Stormberg

Sommer. Ferie. Planene for ferien er sikkert mange og ulike. For oss er det Norge i år. Jeg har sett mye av landet vårt da jeg var liten og var på feire med mamma og pappa. Vi har jo ett helt fantastisk land, et land vi alle bør se. Det negative er jo at det koster dyrt å være turist i eget land om man ikke tar med seg telt. Jeg er ikke helt der. Jeg kan gjerne bo i telt. Vi har mye lavvo med oss på turer i løpet av sommeren, men flere dager i lavvo, det skjer ikke. Jeg er nok litt for glad i komfort til å ta ei uke, eller to i lavvoen.

Lavvoturer, teltturer, det er utrolig koselig da. Et par, tre overnattinger i lavvoen vår går helt fint. Blir det lengre enn det, så begynner jeg å savne bad, strøm og hårføneren. Sanitærforholdene ute i det fri går på minussiden i antall stjerner for komfort, men noen få dager kan jeg gå med teltfrisyre, og bruke naturen som bad.

Det å pakke for en lavvotur blir fort litt annerledes enn å pakke for en tur med hotellovernattinger. Til lavvoturen må jeg lete desperat etter de styggeste klærne. Her trenger jeg overdeler som tåler natur og bållukt, det samme med bukser. Jeg må lete frem fleecejakkene som ikke får i kategorien ” de fineste.” Man trenger varmt tøy. Kveldene kan jo være litt kalde. Jeg skjønner når jeg pakker for en lavvotur at jeg har svært få turklær. Hvert år skal jeg handle turklær på salg, altså overdeler som jeg ikke bruker til andre anledninger enn turer i skog og mark. Det funker dårlig med fargerike, flotte overdeler på lavvoturene, eller buksene jeg bruker til vanlig. I år har jeg jo faktisk også fjellsko, og det er jeg stolt over at jeg endelig har klart å få.

Vi skal på lavvotur i sommer også. Det er nok mange som tror at jeg ikke drar på lavvotur. At jeg er for jålete til å overnatte ute. Jeg er ikke det. Jeg savner som sagt det å få vasket håret skikkelig, det å få fønt det etter vask, men jeg koser meg. Lage mat på bål, eller engangsgrill. Steike bacon og egg til frokost. Nyte naturen, gå små turer, og se min bedre halvdel kose seg med fiskestengene.

I sommer når jeg skal pakke sekken for lavvotur, så skal jeg også pakke en god trøye og en god longs. Jeg lar ullet ligge hjemme, men tar med meg skogens konge. Stormberg har nylig kommet med longs, og trøye med elgen som dekor. Passer fint når man skal på lavvotur.

Serien som nå er kommet i store størrelser heter ” Halsa”. Serien kommer i trøye med rund hals som jeg har. Den kommer også i t-skjorte og trøye med høy hals. Longs kommer også med samme design. Halsa er myk og komfortabel å ha på seg, og er strikket i polyestermateriale. Jeg har ennå ikke fått testet den skikkelig ute pga varmen, men den skal isolerer og har fukttransporterende egenskaper som gjør at den tørker raskt. Halsa superundertøy skal være godt egnet til alle årstider. Til turene mine i skog og mark, så synes jeg designet er stilig. Jeg kan godt bære skogens konge inntil brystet jeg.

Du finner min trøye med rund hals her : https://www.stormberg.com/no/halsa-elg-troye-dame.html#10325059060 og longsen finner du her : https://www.stormberg.com/no/halsa-elg-longs-dame.html#10325159060

Jeg har også longsen som kan være fin å ha på seg om det blir kaldt i lavvoen om kvelden og om natten, men den stiller jeg ikke som modell i med mine tømmerstokker 🙂 Longsen er ikke like elastisk som longsen jeg har i bambus og ull. Denne sitter mye strammere, men ikke altfor mange har tømmerstokker av noen bein heller da, så til de aller fleste vil jeg tro denne sitter fint. Så siden den sitter så stramt som den gjør, så blir den nok bambuslongs i lavvoen 🙂

3 kommentarer
    1. Kos dæ masse i lavvoen,den longsen med elg på har gubben og er kjempefornøyd(den er utgått nå) pg så bra at du har fått den inn igjen og i store størrelser😄

    2. Fint trøye ! 😀👍 Ønsker deg en fin lavvotur, med skogens konge med deg… 😉 I nord er det idag 4,5 gr, så ser frem til noen dager i Oslo nå. 😎🌞 Satser på at været fremdeles er godt og varmt…
      Hæ en fin dag ! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg