Kampen mot meg selv er i gang!

Er det mulig! Er det virkelig mulig at kondisjonen faktisk har falt såpass mye på relativt kort tid? Er egentlig fortsatt litt i sjokk, men samtidig, så bør jeg vel ikke være det. Jeg trener bra, til tider trener jeg veldig bra, men jeg ser jo at treningene mine bør inneholde mer kondisjon, og jeg ser også at snøen, og ett par heftige roseninfeksjoner har satt sine spor i kroppen. Jeg var skuffet i går, egentlig veldig skuffet, men jeg var også stolt av meg selv. Kanskje mer stolt enn skuffet? Skuffet fordi turen i Sukkevannsløypa ble gått på en dårligere tid enn på lenge. Stolt fordi jeg kom meg ut i løypa igjen, jeg gjennomførte turen til tross for at jeg slet mer enn på lenge, og veldig stolt fordi turen ga meg masse motivasjon til å fortsette – selv om klokka rakk tunge til meg når den viste tiden jeg hadde gått på.

For de av dere som har fulgt bloggen en stund, så vet dere at jeg har en løype her i nærområdet, Sukkevannsløypa, og det er denne løypa jeg har som min løype. Den er ikke mer enn 3 km lang, men den er utfordrende som fy med sine lange, bratte bakker både her, og der. Jeg kan gjøre turen lengre, men jeg synes det er fint å gå denne rundturen. Siden november så har jeg ikke gått løypa. Mye på grunn av snøen som har blitt liggende der ganske lenge, men også fordi jeg har hatt disse heftige roseninfeksjonene som har satt meg ut av spill. Nå er det derimot ingen unnskyldninger overhode for ikke å komme meg ut i løypa. Snøen er helt borte, og beina fungerer bedre enn på lenge. I tillegg er jo også været på min side, så i går var det på med treningstøyet, og klokken 08.00 begynte jeg å traske løypa som har gått fra å være en stor fiende til å bli en helt grei venn. Absolutt ingen bestevenn, men vi har begynt et vennskap som nok kan utvikle seg til å bli bra med tiden 🙂

Jeg kjenner når jeg nærmer meg monsterbakken at jeg psyker meg opp. Martin Johnsen Sundbye, og Therese Johaug ville nok ha ledd rått over å kalle bakken for en monsterbakke, men for meg er den det. Bjørn Dæhlie som i sin tid åpnet Sukkevannsløypa kunne konstatere at dette var den mest utfordrende løypa han hadde kjørt igjennom, så jeg er ikke helt på villspor her 🙂 Det første jeg begynte å gå denne løypa, så måtte jeg ha en del stopp opp bakkene før jeg var på toppen. Klart jeg da er stolt når jeg nå går bakken opp uten å stoppe. Jeg puster som en hvalross, og her snakker vi museskritt oppover, her er det ikke noen mulighet for sjumilssteg, men jeg kommer meg sakte, men sikkert oppover, og på toppen higer jeg etter pusten, og kjenner på glede, og stolthet. Stor glede, og stolthet er det også når jeg faktisk ikke trenger å stå så lenge på toppen før jeg kan merke at pusten er godt på vei nedover, og jeg kan fortsette turen 🙂

I går var jeg skuffet, veldig skuffet, i alle fall en bitteliten stund mens jeg gikk der med Micheal Learns to rock, Toby Keith, og Freddy Kalas på hodetelefonene. Lyden er såpass høy at jeg hører ingenting av verden rundt meg, bare deilig, variert musikk. Det er så mye bedre å høre herlig musikk som fyller min verden enn å høre sin egen pust pese så man skulle trodd man hadde astma på høyt nivå. Rundt løypa i går, så kjempet tankene en intens kamp. Hvem skulle vinne…skuffelsen, eller stoltheten? Jeg analyserte frem , og tilbake der jeg gikk. Monsterbakken var den første, og største skuffelsen i går. Bakken er liksom delt litt i to slik at man kan ha en pause på et lite platå der..den pausen har jeg ikke hatt på lenge…ikke før i går. Fader altså! Kunne jeg ikke bare ha presset meg opp uten denne lille, irriterende pausen, men nei, pausen måtte tas. Oppe på toppen pustet jeg nok litt mer enn jeg pleier før jeg trasket videre i skuffelse, og ikke i glede som jeg pleier. Underveis i løypa, så dukker det opp to andre pauser også som jeg ikke har vært nødt til å treffe på lenge. Jeg hater å treffe på noe jeg ikke ønsker!

Heldigvis var det også mye positive tanker der jeg vandret rundt, og hørte musikk samtidig som jeg håpet at ikke Sukkevannselgen plutselig skulle dukke opp der et sted i skogen. Selv om jeg måtte ha en del flere pauser, og selv om jeg gikk på en langt dårligere tid enn jeg pleier, så gjennomførte jeg. Istedenfor at jeg satt og irriterte meg i bilen på vei hjem, så ga turen meg masse motivasjon! Jeg var i gang. Jeg hadde hatt årets første tur i løypa, men absolutt ikke den siste. Dette var liksom åpningen på en løypesesong som jeg tror skal bli innmari bra! Jeg skal fortsette å gå løypa, og det flere ganger i uken. Kondisjonen skal opp, og løypetiden skal ned til det jeg pleier å gå turen på, og kanskje kan jeg etter hvert klare å få ned tiden ytterligere. Turen, og skuffelsen ga meg det jeg håpet på: Motivasjon! Jeg jubler når jeg er ferdig med å gå,for moro er det ikke å traske rundt der! Svetten den renner også , men jeg er på vei mot noe som jeg tror vil bli veldig bra. Turene i løypa er en del av veien på min endringsreise. Jeg trenger disse turene, og jeg vet at etter noen ganger, så vil kondisjonen være der den en gang var når jeg til tider følte jeg nesten løp rundt i løypa på en rosa sky.

Jeg er stolt av meg selv for og endelig ha kommet meg ut i løypa med monsterbakken. Stolt av at jeg ikke lengre finner på all verdens unnskyldninger for ikke å gå. Stolt over at jeg utfordrer meg selv. Stolt over at jeg ikke gir meg, og stolt over at negative tanker snus til positive. Jeg skal tråkke løypa igjen i morgen tidlig, og den skal tråkkes helt alene. Jeg går aldri tur sammen med noen når jeg tar disse turene. Mange har spurt, men nei, disse turene er mine helt alene. Mitt tempo, min pust, min musikk. Kampen mot meg selv er i gang, og jeg er klar!

I dag er det siste sjanse til å vinne den flotte Risheia jakken fra Stormberg. Ved å legge igjen en kommentar på bloggen, så er du med i trekningen. Trekningen skjer i morgen. Risheia er en lettvektsjakke, og jakken kommer i alle størrelser, også for oss som bruker stormote. Jakken kommer fra str. XS – 5 XL ( 5 XL er ca str. 54 ). Risheia er vindtett, vanntett, og fuktransporterende. Ordinær pris på jakken er 999 kr. Du kan lese her om Risheia her : http://www.stormberg.com/no/risheia-lettvektsjakke-dame.html#10145160088   Kommenter med ett ja, et smilefjes, hvorfor du vil vinne, eller hva du måtte ønske å skrive – i morgen trekker vi en heldig vinner 🙂  

Foto : Stormberg

 

27 kommentarer
    1. Du er god 🙂 Løypa ser flott ut , hvor er denne løypa ? Ønsker deg en fin og god helg 🙂

    2. Så flink du er Heidi 😄Artig å følge det du skriver😊Ønsker meg veldig å vinne jakka.

    3. Som jeg kjente meg igjen i innlegget ditt idag😉
      Vær stolt av deg selv🌹🌹🌹
      Jatakk, til å være med i trekningen om den flotte jakken😊 Jeg likte fargene så godt😎
      Gooood lørdag🌸💐🌷

    4. Kjenner godt den følelsen. Hatt treningsforbud en stund nå og jøss og fort kondisen forsvinner 😀Men så er det jo ekstra deilig når man kommer tilbake, selv om det er små steg😀Og ja😀Vil gjerne vinne jakka😀

    5. Kjenner meg veldig igjen i det du skriver om din indre kamp. Må nesten le litt når jeg leser,for det treffer meg spot on 🙂 Lykke til videre,Heidi! Nå skal jeg ut og kjempe min kamp i min løype 😉 Jeg vil gjerne være med i trekningen av jakka også 🙂

    6. Men du fullførte .. det er det som teller.. uansett hvor tungt det var. Dørstokkmila tar oss alle innimellom.. Gleder meg til å få lov å slite meg litt ut igjen.. Koser meg med å lese innleggene dine.. takk for ennå en god kaffekopp med smilet litt om munnen.. Ha en herlig lørdag.

    7. Så bra du er kommet igang igjen🌺 Jeg er litt satt ut for tiden, besøk av en isjias, men håper den snart vil forlate meg🌺

    8. 😆kjenner meg veldig igjen i beskrivelsen av gåturen. Ja, jeg vil gjerne vinne jakka så jeg kan være fin i min monsterbakke 😉😀

    9. Jeg ønsker av hele mitt hjerte at søstern min, Guri vinner jakka. Hun er på mange måter lik deg, så når jeg leser bloggen din synes jeg at jeg har høre mye av den før.. Dere sliter og sliter med kilo opp og kilo ned. Men dere er begge flotte kraftige damer!! Søstern min er nnlagt med alvorlig sykdom nå. Av hele mitt hjerte hadde jeg håpet at jeg kan glede henne med den flotte jakka💝

    10. Så flink du er! Imponerende å lese hvordan du driver deg selv fremover.
      Vil gjerne prøve lykken på å vinne jakka, hadde vært kjekt å ha en lett jakke når jeg også skal ut og kjempe meg frem, bedre form og mindre å slite på.

    11. Hanne: Vi er nok veldig mange som har denne indre kampen, og selv om man ikke synes det er godt at andre også har det sånn, så er det likevel godt å vite at man ikke er alene 🙂 Lykke til med din kamp i din løype 🙂

    12. Birte Lill Hayes: Sukkevannsløypa er en veldig bra løype. Ikke så lang, rundt 3 km, men den er utfordrende, og man får tatt seg godt ut 🙂 Jeg får vel tatt meg mer enn godt ut hehe.
      Det letteste for de som ikke bor her ute er vel å kjøre inn til Sukkevannshallen, parkere der, og følge gangretningen. Da kommer du tilbake til parkeringen når du er ferdig med lysløypa. Jeg går egentlig litt motsatt. Jeg starter rett over veien for innkjørselen til Korsvik, og følger løypen rundt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg