Grevinneheng, og alt annet heng

Jeg elsker april. Ikke bare fordi jeg er aprilbarn, men april er så vakker på alle måter. April er den fineste av alle årets måneder. Ute våkner all naturens prakt til liv, og man blomstrer selv også. Man ser frem til gode dager, til varmere dager, og det er jo deilig og kunne legge bort alt av klær som minner oss om vinteren som heldigvis er forbi. Varmere dager er klart også en utfordring, i alle fall for meg. Varmere dager betyr at de lange overdelene byttes ut med kortere versjoner, og det er her utfordringene ligger! Overarmene mine tåler nemlig ikke dagens lys, og må tildekkes, og omtrent samtlige topper, og tunikaer som ofte er å få tak i til bruk på varmere dager har korte armer! Så korte armer at grevinnehenget blir synlig! Her snakker vi krise! Ingen store kvinner vil ha sååå korte armer, eller vil de det? Jeg tror liksom i mitt lille hode at de fleste kvinner som bruker store størrelser ønsket å skjule det meste av overarmene sine? Hadde det bare vært fordi overarmene er kraftige, så skulle jeg mer enn gjerne hatt så korte armer på overdeler, men det er ikke der problemet ligger….På det første bildet på bloggen i dag, så kan du ser hvordan jeg ønsker at lengden på treningstoppene mine bør være – den lengden er perfekt i mine øyne. På sommertoppene mine kan lengden gjerne også være bittelitt lengre 🙂


Foto : Jan Rune Eide / Stormberg

 

Grevinneheng kjenner jo de fleste kvinner til…. dette utrolig irriterende henget som man bare har lyst til å kutte av, og håpe det går bra. Disse slappe overarmene som ikke bare henger litt, men som henger en hel haug når man holder armene ut til siden. Problemet med mine armer er ikke bare at de henger når jeg holder armene ut til siden, men det henger også når jeg har armene rett ned! Det betyr at jeg har både grevinneheng, og masse løshud. Egentlig skal man juble over løshud, for løshuden kommer jo av at jeg har klart å miste en del vekt…også på armene. Så jeg burde jo rope hurra, og klappe meg selv fornøyd på skulderen. Jeg gjør det i mitt stille sinn, men hvorfor må løshuden komme på et sted som gjør at jeg må dekke halve armen til? Vet ikke kroppen at det byr på store problemer for meg på varme dager ? Det er ikke så lett å få tak i overdeler som dekker halve armen! Kunne ikke løshuden ha samlet seg andre steder som jeg naturlig skjuler hver eneste dag???? Neida, løshuden har samlet seg så fint, og flott på begge overarmene, og sammen med naturlig grevinneheng, så er det så vakkert atte. Ååååå, jeg blir så frustrert! 

Nå vil sikkert mange si at jeg bare skal overse både grevinneheng, og løshud, og nyte sommeren i alle de fine topper med sååå korte armer, men så langt er jeg ikke kommet ennå 🙁 Jeg skal skjule hver cm helt til jeg en gang der fremme har fått fjernet all løshud. Det er sikkert evigheter til jeg får fjernet løshud, men å gå med topper som viser de lekre overarmene mine, det skjer bare ikke! Jeg blir ikke fortrolig med å vise heng, og hud jeg ikke selv klarer å bli glad i. Alle årstider fungerer det helt fint å ha heng, og løshud, for da går man jo alltid med lange armer, men sommeren er en utfordring. Man blir jo også veldig todelt når det er slik – det blir litt sånn jippi jeg har mistet vekt også i armene samtidig som det er frustrerende at jeg ikke selv kan bestemme hvor løshuden skal være. Det er med løshuden som med vekten – veldig irriterende at kroppen selv skal bestemme hvor man skal gå ned først, og hvor man skal få løshud – for vi er jo aldri samstemte 🙁

Grevinneheng kan trenes slik at henget blir en saga blott. Med fokus på triceps, så sies det at mye kan gjøres, og med muskler i overarmene, så blir det mindre plass til heng og sleng 🙂 Med løshud er det verre. Løshud kan man ikke få strammet opp, og etter hvert som man blir eldre, så vil man få mer løshud etter hvert som vekten går ned. Jeg håper jo at jeg skal unngå for mye når vekten også går sakte ned, men akkurat nå kjenner jeg litt på frustrasjonen. Hipp hurra, og tommelen opp for dere som ikke bryr dere om verken grevinneheng, eller andre ting som henger, for det er jo slik det bør være! Man er som man er, og bør være fornøyd med det. Jeg er jo flink til å ha dette fokuset i veldig mange sammenhenger, og jeg har klart å akseptere mye, men overarmene mine, de klarer jeg ikke å bli fortrolig med å vise. Jeg har akseptert at armene er som de er, og jeg er stolt over at de er blitt mindre, men henget, og løshuden er kun for mine øyne, for pent er det ikke, ikke på meg. Spor av livet vil mange si, og jeg digger at alle andre er som de er, og viser det de vil, men selv tror jeg nok aldri jeg kommer dit.

Nå starter jakten på de perfekte sommertoppene. For meg er overdelene perfekte når de har arm som går ned mot albuen. Overdelene må dekke alt jeg ikke ønsker å vise. Visst ikke blir den hengende uansett hvor fin den er. Jakten er det best å starte tidlig, for ofte kan det ta tid å fylle opp garderoben med de perfekte sommertoppene, men jakten, den har begynt 🙂 Jeg tar gjerne i mot tips 🙂

Før jeg ønsker dere en god onsdag, så minner jeg dere på at vi denne uken gir bort en flott ytterjakke fra Stormberg. Jakken heter Risheia, er en lettvektsjakke, og kommer i alle damestørrelser fra XS til 5 XL. Risheia er så lett at man ikke merker at man har den på seg 🙂 Den er vindtett, vanntett, og fukttransporterende. Ordinær pris på jakken er 999 kr. Du finner Risheia her : http://www.stormberg.com/no/risheia-lettvektsjakke-dame.html#10145160088  Jakken trekkes mot slutten av uken, og alle som legger igjen en kommentar på bloggen er med i trekningen. Husk at du legger igjen epostadressen din. God onsdag!!  

 

20 kommentarer
    1. Jeg kjenner meg så igjen i kommentarene dine:-) jeg fokuserer på det positive at kroppen fungerer så får folk heller lukke øynene hvis de ikke tåler grevinnehenget mitt. Jeg har MYE men nekter å skjule d:-)

    2. Kjenner meg igjen jeg også vil absolutt ikkrgå i topper med kort eller uten arm. Men vil heller ikkeha lang arm på sommeren. God ettermiddag /kveld til deg.

    3. Det er rart det der. For det har i alle år vært problemer å finne topper, og ikke minst sommerkjoler med lange nok ermer innen stormotebransjen. Jeg vet ikke sikkert hvorfor det er sånn, men sansynligivs for at mange plagg ganske enkelt “kopieres” oppover fra en 38 str hos de som kjører fullsortemangsstørrelser (og det er mange) De som produserer kun for stormote er flinkere, men de er ikke så mange dessverre. I de ca 20 årene jeg har jobbet i denne bransjen har dette vært et problem til tross for klager fra kunder og butikker uten særlig bedring. 🙁
      Jeg var på jobb sist uke og hadde så lyst på den rosa cisojakken, men jobben min var utsolgt….men de hadde str min i nettbutikken til Alexsis, og de dag kom den i posten. Jeg er bare så fornøyd. Den er super 🙂
      Jeg har også grevinneheng btw….bruker ermeløst, men helst hjemme for meg sjøl…

    4. Forresten….jeg glemte å si at huden vil trekke seg sammen en del om du er tålmodig…og om vektapet ikke går for fort 🙂

    5. Hei. Kom over bloggen din nå! Jeg fant en artikkel i går om lipødem… leste den og har ikke tenkt på noe annet siden! Googlet og fant bloggen din…jeg er sjokkert! Det MÅ være det jeg har! Jeg er lettet over at det ikke bare er meg som er ‘feit’, men det er en grunn til dette…men samtidig føler jeg meg litt trist ettersom jeg skjønner at jeg ikke vil kunne få en normal underkropp. Jeg har forferdelig med cellullitter, og ridebukser av en annen verden..snakket med en lege en gang om muligheter for fettsuging og han sa bare at du må akseptere at alle er forskjellige… I tillegg har jeg vondt i bena, får kjempelett blåmerker og er overvektig. Jeg gruer meg som en hund til hver sommer og håper på kalde dager så jeg slipper shorts osv. Gikk ned 15kg for en stund siden, men det virket ikke som ett eneste gram forsvant på underkroppen. Totalt demotiverende. .og nå er alle kiloene på igjen 😦 har du noen råd? Bør jeg kontakte fastlege? Finnes det noe mer informasjon noe sted? Tusen takk for svar…

    6. Syntes den toppen du har på deg der er flott Heidi😃🌸👍🏻å jeg forstår veldig godt hva du skriver her🌺Skulle ønske jeg turde å være med på trim gruppa di,men er for flau enda,handler mye tøy på Stormberg😃👍🏻veldig bra at det finnes😃👍🏻🌺

    7. Da har jeg delt morgenkaffen min med deg.. du skriver om et tema her som jeg tror opptart alle som ikke har modellarmer.. Når jeg går i butikken får å kjøpe topper så er det enten ermløst eller hvis det er litt ermer på de så er resten av plagget altfor kort og altfor vidt.. Jeg skal løse dette problemet i år ved å hekle meg ei halvlang jakke med trekvart erm så bruke ermløst under…Det ser så deilig ut å trene igjen .. her må jeg vente litt så helsevesenet for gjort jobben sin.. men jeg vurdere sterkt å starte opp en slik gruppe som dere har.. hvor man ikke må være flau over at treningsbenken ikke synes under rompa… Ønsker deg ei flott helg:)

    8. Gun Iren: Hei Gun Iren!
      Det er nok mange som er frustrerte over at ingen helt har forstått hvordan vi uten modellarmer ønsker toppene våre. Det er svært få av oss som ønsker å gå med topper uten armer, eller armer som viser alt som henger. Hvorfor må det liksom være nesten armløst? Hvorfor kan de ikke bruke bittelitt mer stoff, og dermed få oss som bruker klærne fornøyde? Blir så frustrert! Det er det samme problemet hver sommer. Jakten etter noe som dekker grevinneheng, og løshud.
      Treningsgruppen for overvektige er et unikt, og fantastisk tilbud! Utrolig moro om du klarer å få til en slik gruppe der du bor. Det at alle er i samme situasjon, det betyr så utrolig mye! Samtidig må jeg dessverre si at det er uhyre vanskelig å få overvektige med 🙁 Hadde aldri i min villeste fantasi trodd at det skulle bli et problem og få fylt timene med overvektige som ønsket å trene, og gjøre noe med helsen sin…men det er så utrolig vanskelig 🙁 Jeg har prøvd så mange kanaler for å nå frem til overvektige, men det sitter visstnok veldig langt inne det å bli fysisk aktiv. Jeg blir så lei meg, så frustrert, og faktisk også sint…noe må skje om man fortsatt skal kunne ha dette fantastiske tilbudet.
      Håper du prøver og få dette til hos deg etter hvert – det burde vært et tilbud som dette overalt.
      Ønsker deg en superflott helg!!

    9. Janne Kristin Knutsen: Hei Janne Kristin! Treningstoppen fra Stormberg, den elsker jeg virkelig! Gleder meg masse til den kommer i ny farge i mai. Nå har jeg tre stykker i den samme lilla fargen, så man skulle jo tro at jeg bare hadde en 🙂
      Å, jeg skulle virkelig ønske at du ville prøve deg på treningsgruppen vår! Jeg kan skjønne at en del synes det er litt skummelt, men her er alle i samme situasjon, og det er en fantastisk gjeng som trener sammen 🙂 Man kan prøve en uke gratis, så jeg hadde blitt superglad om du ville prøve 🙂 Ta kontakt med meg i såfall – det er kun det første steget som er vanskelig!

    10. Nina: Sportmann kan ha en del bra, men som du skriver, så blir det ofte fort utsolgt i store størrelser. Det er akkurat det samme med mye av tur, og treningsklær fra Stormberg. De store størrelsene blir fort utsolgt, så da er jo håpet at man produserer mer stort.

    11. littsjokka: Hei! Beklager sent svar, men tiden har flydd litt her kan man si.
      Du bør absolutt gå til fastlegen din, og be han se på deg, men samtidig, så vet fastlegene dessverre VELDIG lite om både lipødem, og lymfeødem 🙁 Det beste er nok å ha en henvisning til en fysioteraput som har spesialutdannet seg på lymfedrenasje. Oversikt over disse fysioteraputene finner du på Norsk Lymfeødem Forening, og nettsiden deres finner du her : http://www.lymfoedem.no/

      Jeg har hatt lymfeødem hele livet uten å vite det. Jeg hadde alltid ben som var større enn andres, men lite visste man om lymfeødem da. Det var etter en større operasjon i 2002 at lymfeødemet virkelig ble ett STORT problem. Jeg fikk legger så store som tømmerstokker. Legen trodde det var vann, men det godtok jeg ikke. Googlet en del selv, og fant ut at jeg måtte ha lymfeødem. Jeg fikk henvisning til lymfeteraput, og diagnosen jeg hadde stilt på meg selv var riktig. Det var en sorg over at dette var kronisk, men samtidig en lettelse over at jeg hadde fått et svar, og at jeg kunne leve bra med det. Det har tatt tid og akseptere, men det gjør jeg nå.
      Lipødem hadde jeg aldri hørt om, og lymfeteraputen var noe usikker om jeg hadde det. Etter at en svensk spesialist på lymfebehandling så på meg for et år siden, så slo hun fast at jeg hadde lipødem i tillegg til lymfeødem. Jeg var ikke bare ” feit ” – det var en grunn til en del av fettet mitt. Jeg har vel totalt gått ned ca 50 kg, men det er ikke mye som har forsvunnet på beina 🙁 Noe har selvsagt gått av, beina er blitt mindre, men det står liksom ikke helt i forhold til alt det andre jeg har mistet….Jeg håper jo fortsatt at beina vil bli mindre, men jeg vet at de aldri vil bli normale igjen.
      På Facebook, så er der to sider du kan bli medlem av . Den ene heter Norsk Lymfeforenings lukkede gruppe, og den andre heter Lipødem Norge. Her finner du mye informasjon, og her kan er det andre i samme situasjon som kan gi råd, og tips 🙂 Veldig fine grupper 🙂 Ta gjerne kontakt med meg i innboks om du lurer på noe. Jeg hjelper om jeg kan 🙂

    12. Nannah: Jeg skjønner egentlig ikke helt hvorfor stormote produsentene ikke ennå har skjønt at vi ønsker litt lengde på overdelen, spesielt da armene…Man kan finne noen innimellom. Det er derfor jeg starter jakten litt tidlig, men ofte er lengden for kort. Jeg hører jo at butikkene gir tilbakemelding til selgerne, men lite, eller ingenting skjer..

      Så bra at du fikk tak i den rosa jakken på Alexis! Den er lekker, og jeg bruker den masse 🙂

      Jeg kan også bruke armløst hjemme, og på terrassen, men helst ikke ellers.

      Tror du huden vil trekke seg sammen når jeg er passert 46? Jeg har gått ned en del i vekt en gang før, og da trakk huden seg sammen fint, men da var jeg vel 20 år yngre enn jeg er i dag 🙂

    13. alice: Skulle ønske at jeg var like tøff som deg, Alice. Jeg klarer ikke helt å lukke øynene for grevinnehenget, og løshuden. Føler det er så stygt, og jeg føler meg nesten gammel…men kanskje en dag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg