En altfor høy pris å betale

For ei drittuke det har vært! Ei skikkelig drittuke!

Det har vært ei grusom uke med smerteanfall, oppkast, kvalme og 0 lyst på mat. Det å brekke seg når man tenker på mat, eller ser mat, det er ille. Man kan godt si at det ikke er krise og ikke orke mat. Jeg har masse å gå på, men man trenger liksom næring for å fungere. Siden forrige lørdag da jeg fikk et nytt smerteanfall, så har jeg to dager fått i meg en sandwich. Ellers har det daglige måltidet bestått av litt cornflakes, eller noen flatbrød. Drikke smakte heller ikke godt, men jeg tvang meg til å drikke mye. Pepsi Max’en ble ikke rørt. Det ble litt Solo Super, og ut over det, så ble det vann og tropisk juice. I går spiste jeg middag for første gang på en uke, og lunsj også faktisk. Gårsdagen var en veldig god dag, og jeg håper at dagene fremover blir like gode. Hjelp som man savner den gode, vanlige hverdagen når formen er heller laber. For allmenntilstanden, den har jo vært laber disse dagene. Jeg har vel aldri vært så mye hjemme, eller sittet så mye i go’stolen som denne uken. Ikke har jeg sett så mye på tv heller som den siste uken.

Smerteanfallet jeg fikk forrige lørdag, det ga seg på søndagen, men jeg hadde vondt i mage/flanke/korsrygg en del dager. Jeg var kvalm, og orket ikke mat. Jeg var bombesikker på at dette var et nytt nyresteinsanfall. Siden nov i fjor, så var dette det tredje smerteanfallet jeg hadde hatt. Jeg følte alt var som januar i fjor. Så jeg var sikker på at resultatet av CT ville være at de hadde sett en, eller flere nye nyrestein. Jeg var forberedt på at jeg måtte inn til ny operasjon, men CT resultatene var ikke som jeg trodde.

Jeg tok feil. Smerteanfallene var ikke pga ny nyrestein. CT resultatene viste ingen ny stein. CT svarene var helt fine. Ingen steiner, ingen betennelser, alt så veldig fint ut. Ingenting å bekymre seg over. Alt også av farligere tilstander hadde blitt vist her. Og både nyrer, urinledere, urinblære mm var blitt tatt grundig bilde av. Klart jeg ble lettet over at alt var fint, men man sitter da med et nytt spørsmål: hva er det da som er årsaken til disse smerteanfallene som jeg var så sikker på var nyresteinsanfall. Noe må det være. Jeg har hatt en stor mistanke når CT bildene var fine…

Legen min hadde ferie forrige uke, men fredag var han på jobb igjen, og jeg hadde fått en tlf avtale med han. Han gikk igjennom bildene, og kunne fortelle at alt så veldig fint ut. Da jeg stilte spørsmålet om hva som da kunne være årsaken til disse intense smerteanfallene, så var han veldig klar på hva som nok var årsaken : slankesprøyta.

Slankesprøyta er altså synderen til smerteanfallene jeg har hatt. Jeg hadde en mistanke om akkurat det. Bivirkningene kan være så intense som det jeg har opplevd med bla : sterke smerter i områdene hvor jeg har hatt smerter, kvalme, oppkast, diare, fordøyelsesproblemer som sure oppstøt, og gallestein. Diare og kvalme er svært vanlige bivirkninger. De andre jeg har nevnt her er faktisk vanlige bivirkninger. Fatique er faktisk også en bivirkning, så det er kanskje en årsak til at jeg har følt meg sliten over en lang periode.

Jeg byttet sprøyte i november, og etter at jeg fikk CT svarene, så har jeg tenkt tilbake til når jeg har fått disse smerteanfallene, og med en slankesprøyte som man skal ta en gang i uken, så har smerteanfallene kommet 2-3 dager etter at jeg har tatt et nytt stikk. Jeg har lest om brukere av sprøyten som opplever akkurat det samme som meg. 2-3 dager etter de stetter sprøyta, så kommer smerter, oppkast og kvalme. En del opplever det også når dosen økes.

Fastlegen min kunne fortelle at han nå ser at flere opplever det samme som meg. Sprøytene kan gjøre mye vondt i kroppen. Det er absolutt ikke alle som opplever dette, men for mange er dette prisen å betale. Innholdet man fører inn i kroppen kan skape mye vondt, og mye krøll. Fastlegen min sa jeg hadde to valg. Det ene var å gå ned i dose for å se om det kunne hjelpe på bivirkningene. Det andre var å stoppe bruken av sprøyten. For meg har valget vært veldig enkelt. Jeg slutter.

Jeg er ikke villig til å betale den høye prisen som jeg mener slankesprøyta da har for meg. Det å oppleve slike intense smerteanfall, det er jeg ikke villig til. Det å gå rundt kvalm, ikke orke mat, og kaste opp om man kanskje klarer å få ned noe, det er ikke sånne dager jeg ønsker å ha. Mange mener kanskje det er verdt det, men for meg, så er det ikke det. Jeg har nok hatt en noe bedre effekt av denne sprøyta som jeg nå byttet til enn den forrige, men likevel, prisen er altfor høy. Det handler om livskvalitet, og det er ikke mye livskvalitet når man har slike dager som jeg har hatt nå.

Jeg legger meg også flat akkurat når det gjelder disse slankesprøytene. Jeg har vært for ukritisk i forhold til å bruke de. Man er desperat etter å finne noe som fungerer, og da blir mange kanskje ukritiske slik som meg. Når jeg sier ukritisk, så mener jeg at jeg nok har lest for lite om medaljens bakside. Alt har bivirkninger, og jeg har registrert at sprøytene også har det, men jeg har nok ikke lest meg nok opp. Det jeg har visst om negative ting, det har jeg nok lagt litt langt bak i hodet. Litt sånn ” vil ikke vite, vil ikke høre.” Når man har kjempet en kamp mot vekten hele livet, så håper og håper man på noe som kan være til litt hjelp. Og når noe da dukker opp, så lukker man kanskje ørene litt fordi man ønsker så intenst. Og jeg innrømme det glatt. Jeg har nok brukt disse sprøytene litt sånn ukritisk. Jeg har nok ikke stilt alle spørsmålene jeg burde ha stilt før jeg startet.

Jeg håper dagene fortsetter å være så gode som jeg føler akkurat nå. Jeg håper sikkerheten til fastlegen min vil vise seg å være sannheten rundt smerteanfallene mine. Kroppen min vil ikke få flere stikk verken av denne, eller andre slankesprøyter. Jeg har lagt sprøytene på hyllen, og der blir de.

 

10 kommentarer
      1. Jeg er så enig med deg. Livskvalitet trumfer alt! Godt å ha fått svar, og at man da forhåpentligvis kan velge bort smerteanfallene som de jeg har opplevd ved å legge sprøyta på hylla. Ønsker deg en flott søndag!

    1. Det hørtes helt forferdelig ut, skjønner godt at du ikke orker å fortsette når det er sånne vonde bivirkninger! Håper formen din holder seg god nå som du har bestemt deg for å slutte. Masse lykke til! 😘

      1. Tusen takk, Hilde. Ja, dette var mildt sagt forferdelig! Nå håper jeg svaret fra legen min er det riktige, noe jeg er sikker på at det er, slik at jeg kan legge sprøyten på hylla, og få beholde de gode dagene. Ønsker deg en flott søndag!

    2. Du skriver slankesprøyta, at den skal tas en gang i uken og legger ut bilde av saxenda. Saxenda skal injiseres hver dag. Om det er wegovy er det en gang i uken. Her har du en jobb å gjøre ifht å formidle riktig informasjon.

      1. Det er ingen feilinformasjon i innlegget dersom du leser alt som står der. Jeg vet veldig godt at Saxenda skal tas hver dag. Den har jeg brukt over en lang periode. I innlegget mitt så skriver jeg at jeg i nov BYTTET sprøyte. Jeg byttet fra en som skal tas hver dag til en sprøyte som skulle tas en gang i uken. Det er flere sprøyter enn Wegovy som skal tas en gang i uken. Ozempic tas og en gang i uken, så her er all info helt riktig. Saxenda, eller sprøyten som det ble byttet fra, den er nevnt i innlegget, så da er det ikke feil å legge ut bilde av den.

    3. Håper smertene forsvinner, legg sprøyte bort, og prøv å gå ned i vekt med livstidsendring som de fleste av oss må gjøre hvis vi vil ned i vekt.

    4. Tusen tusen takk.Dette bekrefter det kroppen min har fortalt meg, at dette ikke var løsningen for meg. Jeg prøver nå 5 dagers fasteimitert diett. Ferdig med en, tar en ny i uke 9. helt vanlig sunn mat. Enkelt å gjennomføre. Boken koster 349,- så ingen stor kostnad, Håper du har det bra igjen nå ❤️ sender deg gjerne healing hvis du vil ha, helt kostnadsfritt ❤️

      1. Nei, dette var en grusom opplevelse. Har ikke hatt smerter, kvalme eller oppkast siden jeg stoppet med sprøyta. Så jeg vil tro at årsaken ligger i den slik legen også mente. Nå er dagene gode igjen, og hverdagen er tilbake. Det føles så godt 🙂 Healing tar jeg gjerne i mot <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg