O’jul med din glede – siste luke åpnes

Så var julaften her. Jeg har vært oppe lenge… lagd riskrem, og lagd multekrem…skrelt poteter, og forberedt julefrokost. Siste gave i adventskalenderen min skal snart pakkes ut. Fortsett fra et par duftlys, en dusjsåpe til menn og ei håndsåpe, så har jeg vært superfornøyd med Rituals kalenderen min.

I dag når vi åpner siste luke i bloggens adventskalender, så håper jeg at mange har hatt stor glede av kalenderen. Jeg er så takknemlig for alle de flotte gavene jeg har fått som jeg har kunnet dele ut til en del av dere lesere. Jeg skulle så gjerne gitt noe til dere alle, for jeg har verdens beste lesere!  Utover i 2018 så vil jeg ha flotte giveaways, så det er bare å glede dere! I tillegg så håper jeg at bloggen kan fortsette å gi noe til alle dere som leser den. Jeg håper den kan fortsette å inspirere, og motivere, jeg håper jeg kan fortsette å tipse om både klær, sko, undertøy, trening og turer – innimellom også de spesielle, fine butikkene. Hovedmålet mitt er å la dere bli med på reisen jeg har startet, en reise som en størrelse for stor, en reise med mål om en bedre helse, og en lettere kropp, en reise for å bli enda mer glad i meg selv, og en reise for at vi alle kan innse at vi er bra nok som vi er. En reise med en haug av nedturer, og utfordringer, men også en reise om oppturene, om å lykkes, om å mestre. En reise hvor vi kan se hvor viktige hodet vårt er – jeg mener selv at bloggen er en viktig blogg for mange – vi er så utrolig mange som sitter og føler på akkurat de samme følelsene om vi er en størrelse for stor, eller en størrelse for liten, eller en akkurat passe størrelse.

Som en størrelse for stor, så har julen tidligere vært en utfordring, og da ser vi bort i fra alle disse julete, hyggelige tingene. Julen for meg hadde også i en lang periode en liten bismak, og jeg er sikker på at mange av dere også både har følt på det samme, og føler på det samme…nemlig all den usunne maten som forsvinner inn i munnen, og ned i magen både i førjulstiden, og i juledagene. Jeg har slitt mye med å begrense meg, jeg har slitt mye med å være litt fornuftig. Man skal ikke si nei til godsaker i julen, men man må heller ikke spise seg så mett at magen verker, eller spise så mye julegodt at man går kvalm i timer etterpå. Av og til skulle man kanskje tro at det var siste gang man fikk god julemat, eller julegodt. 

Jeg har slitt mye med julens utfordringer, og det verste er kanskje  ikke en verkende mage, eller kvalme, men det er den forferdelige samvittigheten som hele tiden ligger og gnager. Styggen på ryggen som hele tiden forteller deg hvor svak du er som ikke kan stoppe å spise i tide, eller som hele tiden forteller deg hvor mye tjukkere du er blitt etter julens utskeielser. Alle disse stygge tankene som propper deg full av negativ informasjon. Klart man fort kan legge på seg i julen med all den gode maten, og julegodtet. Det blir jo ikke like mye fysisk aktivitet i juledagene, og da er jo sjansen for å legge på seg litt absolutt tilstede…men hvor mye er det egentlig snakk om? Er det ett par realistiske kilo ( kan være ille nok det altså ), eller er det som i mitt hode fort kilo med tosifrede tall?

I mitt hodet, så var det fort mange kilo som plutselig bare festet seg på kroppen, og jeg følte meg sjeldent så flodhest som etter jul. En vaggende flodhest er vel den riktige betegnelsen, og jeg kan i dag ikke fatte at jeg virkelig trodde at jeg hadde lagt på meg både 10, og 20 kg etter ei jul, og at alt jeg kanskje hadde gjort av positive ting i forhold til vekten min nå var gått rett vest, totalt ødelagt alt sammen. Det nyttet lite at fornuftige sjeler prøvde å fortelle meg at jeg ikke var blitt en flodhest, eller at julen ikke ødelegger for endringene jeg var i gang med. Mitt hode visste best, og sa mitt hode en ting, så var det akkurat det som var sannheten. Følte man seg stor før julen, så kan man jo bare tenke seg hvordan man følte seg etter julen….

Det betyr fint lite hva som skjer mellom jul, og nyttår – det som betyr noe er hva man gjør alle de resterende dagene. Julen er kun ett lite antall dager – året har 365 dager. Det skal noe til at noen få dager i julen velter ett helt lass av dager. Det er tiden mellom nyttår, og jul som betyr noe… det er i denne perioden man legger grunnlaget, det er disse dagene som gjelder. Jeg har snart tilbakelagt ett spennende år med mange seire, men også et år med motgang, men jeg har absolutt hatt flest oppturer. Jeg har jobbet masse med meg selv, og jeg har jobbet masse med hodet som absolutt ikke alltid vil det samme som meg. Vi krangler fortsatt, og vi kan til tider krangle mye, men det er likevel mye mindre krangling nå enn tidligere.

Jeg har fått en del av svarene jeg trengte for at min prosess mot ett lettere liv skulle kunne la seg gjennomføre. Jeg knakk endelig koden som jeg sånn sett skulle ønske at jeg hadde knekt for mange år siden…men jeg har også lært hvor viktig det er og ikke se seg tilbake, eller dvele med det som er fortid. Fortiden kan man ikke gjøre noe med. Det som er gjort er gjort, men det er aldri for sent å gjøre noe med det som ligger der fremme, nemlig fremtiden. Jeg har fått en del svar på hvorfor jeg er overvektig. All overvekt har en årsak – min overvekt har også sine årsaker. Jeg har fått masse svar, jeg har blitt kjent med meg selv på en helt annen måte, og jeg har lært mye om hvordan jeg skal takle situasjoner som fort kan resultere i et dårlig valg. Jeg vet hvorfor jeg velger som jeg velger, og jeg har lært og akseptere de dårlige valgene jeg tar. Jeg skal ikke sitte her og skryte av at julen ikke lengre er noen utfordring, eller at jeg aldri sliter med dårlig samvittighet, for det hadde vært løgn.

Julens godsaker i litt større mengder enn normalt, det kan fort bli en kamp inni meg fordi jeg føler at det har blitt for mye, og fordi jeg simpelthen tror at jeg ser at maten har lagt seg spesifikke steder, men jeg har allikevel ett helt annet forhold til julens utfordringer nå enn før. Jeg er mer avslappet, og jeg har mer evnen til å kose meg, og så tror jeg at jeg er blitt noe mer flink til å begrense meg. Jeg må ikke se at godteskålen er tom, og jeg må ikke alltid spise når jeg egentlig ikke har lyst….før så gikk det automatikk i det. Stod det en godteskål på bordet, så skulle den tømmes. Jeg vet at mange sliter med det samme. Nå trenger jeg ikke å tømme hele bollen, nå er jeg stort sett fornøyd med mye mindre, men kampen med hodet, den vil nok alltid vedvare, men i mye mindre grad enn før. Jeg vil aldri bli helt på bølgelengde med hodet mitt, men veldig mye har blitt endret, og vil fortsette å endre seg. 2018 blir ett nytt spennende år. Jeg har mye å jobbe med, og jeg har nye mål. En av tingene jeg skal fortsette å jobbe med er hodet fordi jeg vet hvor mye det betyr for endringene mine at hodet, og jeg spiller på lag.

Vi skal kose oss i julen. Vi skal ikke gå rundt og kjenne på denne dårlige samvittigheten hver gang vi spiser god mat, og julegodt. Det er lov å kose seg, og julen skal være dager som skiller seg ut fra alle de andre dagene. Det er ikke disse få juledagene som utgjør den store forskjellen, eller som velter det store lasset. Jeg tror det er viktig at vi prøver å si til oss selv at de spesielle dagene som juledagene er viktige dager. Det er viktig å ha slike dager som skiller seg ut fra hverdagene. Juledagene hvor vi gjør andre ting enn ellers. Dagene hvor vi kan være mer sammen med de rundt oss, hvor vi ikke trenger å stresse, og jage, men senke skuldrene, og nyte roen. Juledagene som inneholder kos, og glede, og juledager hvor vi spiser god mat, spiser julekaker, og spiser julegodteri uten å telle kalorier. Dager hvor vi sier til oss selv at god mat er en viktig del av livet. Vi lever et liv, og vi må vi ikke glemme å nyte. Ikke spis i store mengder bare fordi det er lov i julen, men spis akkurat det du vil uten at magen verker, og kvalmen kommer stigende.

I går lå den en flott gave fra Alexis Mote bak luke nummer 23. Den heldige vinneren som får gavekort på 500 kr, valgfri strømpebukse og 50 % på en vare, det ble : LINE STAAVI!! Gratulerer så masse, Line med den flotte gaven fra Alexis!! Jeg tar videre kontakt med deg.

Vi skal nå åpne den aller siste luken i bloggens flotte julekalender. I dag er det nok en utrolig flott gave som ligger bak den siste luken. 24.desember, så ligger det en VALGFRI KJOLE FRA LEVOLUTION!  Levolution er spennende, flott, norsk design. Flotte design, gode på passform, og med ett stadig bedre utvalg av klær også opp til str.52. Jeg håper fortsatt på at plussize kolleksjonen deres vil bli utvidet, og at den også vil gå høyere opp i størrelse enn 52. Jeg har de flotteste kåper og jakker fra Levolution, To av favoritt tunikaene mine ( egentlig kjoler ) er fra Levolution. De har den fineste passformen. Trenchcoat i herlig orange har jeg fra Levolution. Korte jakker til å ha over kjoler, og topper. Veldig fornøyd! Bildene her er kun ett lite utvalg av kjolene til Levolution.

Legg igjen den siste kalenderkommentaren på bloggen min, og du er automatisk med i trekningen av en valgfri kjole. Levolution har nettbutikk, så du kan se utvalget her :https://www.levolution.no/

Takk for at du har fulgt bloggen min, takk for alle kommentarer og meldinger. Jeg har dessverre ikke fått svart på kommentarer i desember, men jeg har lest alle som en, og jeg skal svare en del i romjulen. Jeg setter stor pris på alle som har tatt seg tid til å kommentarer på bloggen nå i desember, og jeg setter så utrolig stor pris på alle som tar seg tid til å sende meg private meldinger, og mail for å fortelle om sine utfordringer, og for å fortelle hva bloggen betyr for dem. Tusen takk <3

Ønsker dere alle en god, og fredfull jul. Vinneren av kjolen kommer på bloggen i morgen. Jeg kan også røpe at allerede i romjulen kommer en utrolig flott giveaway.

Enjoy <3

61 kommentarer
    1. Det har vært en spennende reise å følge deg nå i denne adventstid. Mye å ta lærdom av og mye å arbeide videre med… Særlig med hodet….. Ønsker deg en velsignet julehøytid. Hilsen Torbjørg.

    2. Ny kjole, ja takk 👍😀 å Levolution har masse fint. Da må jeg tilslutt ønske deg en God jul 🎄🎅🎁og et Godt nyttår ☄🌞

    3. Tusen takk for en fantastisk givende kalender Heidi
      Hver eneste dag har jeg lest å fått noe godt ut av ordene dine 👍
      Ønsker meg dagens luke i størrelse 46
      Måtte julen bli akkurat så god og magisk som den kan for deg å dine
      Juleklem fra Pia 🎄✨💖

    4. Åhhhh……..såååå moro🤗🤗tusen takk❤️
      Ha en fin jul med senkede skuldre🎅🏻🎅🏻

    5. Ja takk 🎄 det hadde vært moro å vinne denne❤️. Ønsker deg og dine ei riktig god jul og et godt nytt år !! Juleklem fra [email protected]. Inger Lise T Frivoll 🎄✨🎄✨🎄😃🎄✨✨🎄

    6. Ja takk til ny kjole😊 Ønsker deg ei riktig God jul og ett Godt nytt år 🎄🎅🏻💥

    7. Tusen takk for inspirerende lesing hver dag i adventstiden. Du er, gjennom bloggen, til stor inspirasjon for meg. Livet er slik at noe kan vi forandre, og andre ting må vi godta. At vi uansett kan få føle oss flotte, er noe jeg jobber med. Du er en viktig bidragsyter til det gjennom det du formidler i bloggen.❤️
      Ønsker veldig en lekker kjole. Str 48
      [email protected]

    8. Du skriver veldig bra og tar opp ting som en kjenner seg igjen i 👍 Ønsker deg en fredfull jul🌟

    9. Go morn! Så effektiv du har vært. Dette merket har jeg ikke hørt om men det er fantastisk fine kjoler. Ja, tenk om man kunne vinne en str46 [email protected] en riktig god jul fra meg til deg❤️🎄🤶🎁

    10. Takk for en flott julekalender 🎄og en riktig fin julefeiring til deg og dine 🎄🌟kunne tenkt meg en ny kjole 😍🎅🏼

    11. Da har vi kommet til siste dag i advent – takk for nyttige tips fra deg. Min utfordring er å finne en kjole til jeg skal i bryllup.
      En riktig god jul til deg!
      Hilsen Eldbjørg
      [email protected]

    12. Takk for en fantastisk flott julekalender.
      Flotte gaver og veldig viktig det du formidler. Stå på, du er god.
      Ønsker deg en riktig god jul.

    13. Da vil jeg få ønske deg
      EI RIKTIG GOD JUL
      OG GODT NYTTÅR
      🎄🎁🎄🎁🎄🎁🎄🎁
      Kos deg masse med familie

    14. God jul til deg og dine. Du skriver veldig bra og ikke minst ekte. Så føler at du hjelper meg og mine tanker 🙂

    15. God Jul til deg og dine ⭐️❤️⭐️ Takk for alt du deler, gir av deg sjøl og at du er du ❤️ Er så glad for å følge deg, d du skriver om gir mening 😍 Klem fra Birkeland

    16. God jul til deg og dine 🎅🎅🎅 Ønsker gjerne å være med på trekningen av dagens adventsluke.

    17. Takk for årets kalender, og takk for bloggen din Heidi. Kos deg i juledagene med familie og venner. GOD JUL.

    18. Gleder meg til å fortsette og følge bloggen din ☺ Du gir mye 😘Ønsker deg og dine ei riktig trivelig jul og ett godt nytt år 🌌🌌🎆🎆

    19. Du får sagt ting rett ut men på en flott måte. Sier gjerne ja takk til en slik gave. Ha en god jul sammen med dine

    20. God jul til deg og dine. Takk for en flott julekalender. Ser frem til og følge deg videre på bloggen 😊😊🎄🎄
      Mvh Anne May Kvelland

    21. Ønsker deg en God Jul og husk at du har lov å kose deg i jula. Som alltid godt skrevet vi er nok mange som kjenner styggen på ryggen i jula. Jeg er ikke redd for maten jeg spiser min julemat består for det meste av fisk og skalldyr,men det er jo mye annet godt som frister.

    22. Tusen takk for en superflott kalender som jeg har fulgt hver dag!!! 😀 Dagens “tekst” skal jeg huske på. Den dårlige samvittigheten er der så fort jeg putter noe “galt” i munnen. Men jeg er enig med deg i at det er ikke det vi spiser disse dagene som gjør store forskjeller. Jul er jul, og den skal koses og nytes. Så legger vi inn noen turer i skogen innimellom. Dette er iallefall ønske mitt. 😀 Takk igjen for flott kalender. Jeg følger deg videre på bloggen jeg!!! 💞 God Jul!!!!! 💞

    23. Tusen takk for en fantastisk blogg. Ønsker deg en flott jul og ett godt nytt år 🌲😀

    24. Jeg vil gjerne ha en ny kjole :)) Tusen takk for en flott blogg, og tusen takk for en spennende julekalender! God jul til deg og dine!

    25. Oj, det var mange fine kjoler😊 Takk for mykje godt lesestoff denne månaden😊 Ynskjer deg og dine ei rektig god jul🎄🎅🎁

    26. Jeg vil ønske deg og dine ei riktig god og fredfylt jil🎄🎄Og jeg kunne gjerne tenke meg en ny kjole 😊

    27. Takk for fin julekalender. Håper du får en fin jul.
      Ja takk☺.
      God jul og godt nytt år til deg💐☺

    28. Takk for en Fantastisk kalender, Heidi!! Og takk for bloggen din, du er bare god 😉
      Ønsker deg en flott julefeiring, med alt som hører til 🌲💮⭐🎅🏽😀
      Kjole er alltid greit å ha, så ingen sier vel nei takk 🙊😄
      GOD JUL 🎅🏽

    29. Takk for en fin blogg og flott julekalender. Kommer til å følge deg videre. Riktig god jul videre til deg og dine.

    30. Riktig god jul til dæ og dine ! 🤶🎅🎄🎁🌺
      Så mange nydelige kjoler, kunne tenkt mæ flere av de ! 😀👍Regner med det er for seint til å være med på trekningen, men hvis ikke ønsker æ i str 44 😊
      [email protected]

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg