Ozempic på godt og vondt

Nå er det vel snart 10 uker siden jeg startet på en ny runde med Ozempic. Meg og tid, det er ganske så håpløst, men jeg skal vel ha 3. stikk med 1 mg til tirsdag. Og denne gangen, så ser det ut til at jeg ikke har fått noen bivirkninger. Jeg startet på halv dose av laveste dose, og har gått opp over. Det ser også ut som om Ozempic denne gangen gir meg hjelp med både blodsukker, og vekten. Med tanke på hvor dårlig jeg har blitt de to forrige gangene, så merker jeg at jeg går på veldig tå hev hver gang jeg stikker meg, men so far, so good.

Jeg sa vel aldri mer, men man skal visst aldri si aldri….Det er en liten stund siden jeg sluttet tvert på Ozempic. Jeg ble så dårlig! To ganger prøvde jeg, og sluttet. Jeg hadde forferdelige smerteanfall, jeg var kvalm og kastet opp. Dette skjedde som regel et par, tre dager etter at jeg hadde stukket meg. Jeg orket ikke å ha det sånn. Det var ikke verdt prisen jeg måtte betale for å bruke den. Så jeg sluttet tvert. Tok beslutningen selv, og ga beskjed til legen om at sånn ble det, noe han aksepterte selv om han kanskje ikke var helt enig. Og ja, jeg vet at man skal snakke med legen før man slutter, og jeg har aldri tatt egen beslutning på medisinske ting før. Legen er nok noe usikker på om det er sprøyta som gir de bivirkningene som jeg har fått, og etter at jeg nå er på runde nr-3 uten bivirkninger, så kan det være at han har rett. Men hvorfor skjedde det alltid to, tre dager etter at jeg hadde tatt sprøyta? Kanskje var løsningen å starte så lavt som jeg nå gjorde?

Legen og jeg ble enige om å starte på halvparten av laveste dose. Da var han sikker på at jeg ikke ville bli dårlig, og han hadde rett. Jeg har brukt sprøyta i 10 uker nå tror jeg, og ” bank i bordet “, jeg har frem til nå ikke kjent på noe smerter, eller ubehag. Nå får jeg jo også sjekket ut om det kan ha vært andre ting som gjorde meg dårlig. Jeg er spent. Veldig spent. Det jeg merker veldig godt denne gangen som jeg ikke merket så klart de to andre gangene, det er metthetsfølelsen. Nå blir jeg stappmett av så mye mindre enn før. Jeg kunne helt fint spise 4 skiver brød med pålegg uten å kjenne på at jeg var veldig mett. Nå kan jeg spise 2 skiver, og er stappmett. Sånn skikkelig mett, noen ganger så mett at det er vondt. Denne veldige metthetsfølelsen har jeg kjent på i en uke, eller to etter oppstart. Jeg og tid, det er en historie for seg selv, men jeg mener det skal være riktig. Matinntaket er blitt redusert en god del, og det er en helt ny følelse. En veldig god følelse.  Jeg har jo tidligere slitt litt med å stoppe selv når jeg kjenner meg veldig mett, og jeg har slitt med store porsjoner. Nå slutter jeg når jeg kjenner at jeg er mett, og kanskje klarer jeg å stoppe enda tidligere etter hvert. Jeg må bli kjent med meg selv på en ny måte på dette området, og det tar jo litt tid på prøve seg frem.

For noen uker tilbake så hadde jeg besøk av VG her hjemme. Journalisten hadde lest bloggen min, og VG skal skrive om min reise, og om mine erfaringer når det kommer til Ozempic, en reise på godt og vondt. Vi er inne i en tid hvor ingen medisiner selger mer enn slankemedisiner. Ofte er det alt det rosenrøde som blir trukket frem, men for mange er det ikke bare rosenrødt å bruke disse sprøytene. Det har jeg erfart, og journalisten ønsket å få frem også disse sidene. En ærlig historie. For meg er det viktig å være 100% ærlig i mine blogginnlegg. Jeg ønsker å skrive om livet på godt og vondt som en størrelse for stor. Dette får jeg så mange fine tilbakemeldinger på fra dere som leser bloggen min. At jeg er ærlig, at jeg skriver det slik som det er, at jeg setter ord på ting som kanskje er ikke alltid er så lett å snakke om, at det jeg skriver er noe så mange kan kjenne seg igjen i, og føle på. Det med ærlighet, det har selvsagt vært like viktig når det kommer til slankesprøytene som feks Ozempic. Ei venninne synes jeg er heldig som får Ozempic på blå resept. Kanskje det, men det er en grunn til at jeg får den på blå, og akkurat den grunnen skulle jeg heller vært foruten. Men når blodsukkeret er der det er, så er jeg takknemlig for en medisin som kan hjelpe meg med begge deler.

Litt før nyttår kommer artikkelen på trykk på VG nett, og fra journalisten var her, og frem til artikkelen kommer, så følger vi også med på vekta. Jeg grudde meg så til å gå på vekta etter to år uten å vite hva den var, men jeg ble så positivt overrasket. Jeg trodde aldri den ville vise det den viste, og på disse årene har jeg gått jevnt ned, og det har også vært en god nedgang etter jeg startet på Ozempic. Så at Ozempic er en god drahjelp på vektnedgangen, det er det ingen tvil om, og den er god for blodsukkeret mitt. Jeg noterer også all mat, drikke og trening i Lifesum appen, og jeg merker at jeg blir veldig opphengt i dette med mat og kalorier. Det som er veldig positivt er at jeg blir veldig bevisst, men litt for opphengt i å holde meg til de kaloriene appen viser. Glad når jeg er innafor, og småsur om jeg går over. Det er faktisk få ganger jeg har gått over, men det har skjedd. I går tok jeg en Smash, og da hadde jeg ikke spist sjokolade på 9 uker. Ikke fordi jeg ikke lar meg selv spise det, men fordi lysten ikke er så stor. Men jeg unner meg både popcorn og chips i helgene. Men skal være ærlig å si at jeg får dårlig samvittighet når jeg spiser feks popcorn. Jeg synes selv jeg er blitt veldig flink, men jeg kan bli enda flinkere. Jeg kan og bli enda flinkere til å stoppe med en gang jeg kjenner metthetsfølelsen. Jeg er blitt stor fan av riskjeks og røde druer, og lærer hele veien om kalorier og innhold.

 

Den aller største gevinsten med vektnedgangen jeg har hatt, det er hvor mye bedre kroppen min fungerer. Det er helt fantastisk å kjenne på endringene! Så mye lettere på beina, jeg beveger meg mye lettere, kroppen har det så mye bedre. Også lymfebeina fungerer bedre. Det er virkelig lykke, og den største motivasjonen for å fortsette denne reisen.

I dag skal jeg bruke litt tid på å skrive en tekst som finsk tv skal bruke på nettsiden sin når serien jeg medvirker i skal sendes. Pr nå så ser det ut som om serien skal sendes i mars neste år. Serien er om hvordan store kropper blir fremstilt i kunst, media osv. Et utrolig spennende tema. De finske tv folkene var hos meg i fjor høst, så jeg har glemt det meste av spørsmål. og svar…grugleder meg til å se dette på tv. NRK har også kjøpt inn serien.

Ha en nydelig 2.søndag i advent!

2 kommentarer
    1. Spennende dager. Bra det fungerer ❤️ selv har jeg gått ned ca 6 kg, på 8 runder a 5 dager fasteimitert diett, i år. Nå har jeg pause til neste år en gang. Men jeg har ikke problemer med overspising eller sukkeravhengighet heldigvis. Lykke til videre. ❤️

      1. Takk! Ja, dette er veldig spennende tider. Det går absolutt nedover, så Ozempic hjelper meg definitivt både med blodsukker reguleringen samt å gå ned i vekt. Den største gevinsten er hvor mye bedre kroppen fungerer. Det er en helt annen kropp dette enn for de ukene tilbake. Jeg er heller ikke sukkeravhengig, men har slitt mye med for store porsjoner med mat når jeg har spist.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg