Noe er galt hos oss tjukke

Årsaken til overvekt, den er nok veldig sammensatt, men den er ikke så enkel som mange tror at vi tjukke bare må spise mindre, og trene mer. Dette med årsaker til overvekt, det både interesserer meg og engasjerer meg. Det er så mange der ute som tror at løsningen på fedmeproblemtikken er så enkel, og hver gang jeg leser det, så går blodtrykket til værs, og jeg blir skikkelig provosert. Hadde løsningen vært så enkel, så hadde jeg og de fleste med meg vært sylfider nå, men fortsatt er vi overvektige.

I går leste jeg en utrolig interessant artikkel på forskning.no. En ny studie viser nemlig at et viktig system for spise regulering ikke fungerer hos oss med fedme. Kroppen merker at man har spist fett og karbohydrater. Men dette systemet fungerer ikke hos mennesker med fedme, ifølge denne nye studien. Det er Katy van Galen fra Amsterdam UMC og hennes kollegaer som står bak studien. 60 personer har deltatt, 30 normalvektige, og 30 deltagere med fedme. Disse forsøkspersonene fikk en slange via nesen og rett ned i magesekken. På den måten kunne forskerne sprøyte næringsstoffer rett ned i magen, uten at munnen var involvert. Deltagerne kunne dermed ikke vite hva de fikk eller bedømme hvor mye det var. I ulike tester fikk forsøkspersonene en dose fett og en dose karbohydrater, hver med 500 kilokalorier. Samtidig overvåket forskerne utskillelsen av signalstoffer i kroppen og nerveaktivitet i hjernen hos deltagerne.

Hos normalvektige personene så ga næringsstoffene karakteristiske reaksjoner i kroppen. Både fett og karbohydrater utløste aktivitet i ulike hjernedeler som regulerer spise-adferd. Hos deltagerne med fedme var situasjonen en annen. De fikk langt mindre reaksjon på næringsstoffene i magen. Det kan rett og slett se ut som om de har en feil i systemet som oppfatter hvor mye næring kroppen får og som regulerer spise-adferden etter måltider. I praksis kan dette bety at de med fedme ikke får den normale tilfredsstillelsen og reduserte matlysten etter å ha spist. Det kan igjen føre til overspising. Forskerne ser for seg at nettopp denne innsikten kan gi ideer til nye måter å behandle fedme på. Samtidig tyder studien på at slanking ikke er rette veien å gå.

I utgangspunktet hadde van Galen og co trodd at vektreduksjon kunne bidra til å normalisere reaksjonene på næring. Der tok de feil, noe som overrasket dem veldig. Forskerne satte deltagerne med fedme på et 12-ukers intensivt slankeprogram. Så gjorde de testene på nytt, med en forventning om å se forbedringer. Men resultatene ble ikke som forskerne hadde trodd. Selv med et vekttap på ti prosent var det ingen endring å spore i systemene som registrerer næring og regulerer spise-adferd.

Nå ønsker forskerne å få mer kunnskap om hvordan spisevaner, signalisering i kroppen og metabolsk sykdom henger sammen. De ønsker også å finne ut om forstyrrelsene i systemene fører til fedme eller om de bare er en konsekvens av vekta.

Dessverre tror jeg aldri noen vil finne en trylleformel på hvordan man enkelt kan gå ned i vekt. Den magiske pillen får vi aldri. Årsakene er også veldig sammensatte som jeg skrev i starten, men at der er årsaker til at noen av oss sliter med fedme, det er det ingen tvil om, og jeg er utrolig glad for at det forskes mye på fedme. Kanskje en dag nettrollene vil skjønne at fedme handler om så mange andre ting enn at vi spiser for mye, og trener for lite.

8 kommentarer
    1. Ja overvekt er sammensatt som så mye annet. I tillegg til det du nevner på slutten i innlegget, er jo ofte genetisk betinget, det kan være ulike sykdommer som medvirker til det som bl.a. lavt stoffskifte og det kan være bivirkninger av nødvendige medisiner. Noen har rett og slett mye lettere for å legge på seg enn andre. Tenker at det er viktig å naturliggjøre dette. Nettrollene kan ta seg en bolle, de har ikke peiling rett og slett! Nydelig kjole du har på forresten og flott farge til deg 🙂 Ønsker deg en fin dag!

      1. Hei, fin kjole du har på deg🙂 ja fedme har mange årsaker fra de som spiser mye og usunt, stoffskifte og andre årsaker som pcos som jeg sliter med🙂 så er det de som legger på seg mye i løpet av feks jula, og da er det bare å jobbe med å få disse kiloene bort. Nettrollene forsvinner nok aldri de har sin mening og kanskje heller ikke leser det som forskninga kommer fram til🙂 for de fleste er det nok sjølvforsynt, dessverre. God helg☀️🙂

        1. Hei! Så hyggelig at du likte kjolen jeg har på meg. Jeg er og glad i den selv om kjole fortsatt er uvant å gå med, og det skjer nok altfor sjeldent at jeg går i kjole. Fedme har absolutt mange årsaker, du nevnte jo flere i innlegget ditt. Selv har jeg både lipødem og lymfødem i tillegg til overvekten. Sykdom og medisiner er og en årsak for mange. Mye er nok også genetisk. Men at det er selvforskyldt for de fleste, det er jeg nok ikke enig med deg i. Det er så mange årsaker til at man er overvektige. Bak overvekten så ligger det en historie, en historie som gjør at mange bruker mat som trøst og flukt. I tillegg så er det de som har ulike sykdommer…. Ønsker deg en fin søndag!

      2. Jeg glemte nok å nevne det du nevner her. Mye er genetisk, og mye skyldes sykdom og medisinbruk. Selv har jeg både lipødem og lymfødem. Så overvekt er veldig sammensatt. Mange overvektige har også opplevd vonde ting som har gjort at mat blir en trøst og en flukt. Å naturliggjøre dette er utrolig viktig!
        Så hyggelig at du likte kjolen jeg har på meg. Liker den veldig godt selv, og synes fargen er veldig fin. Men det å gå med kjole, det er ikke noe jeg er helt komfortabel med ennå… Ha en nydelig søndag!

    2. Du må slutte å bry deg om disse nettrollene, de har sin mening og du har din mening. Du klarrr ikke å forandre synet når det gjelder overvektige uansett. Mye fint i nettbutikken og kjolen du har på bildet var så fiin.

      1. Jeg er dessverre ikke helt enig med deg i det du skriver. Det er riktig at man nok ikke klarer å endre holdningene til disse nettrollene, og de må klart ha sin mening, men, det går faktisk an å oppføre seg pent, og si meningen sin på en fin måte. Og så går det an å lese litt. Ikke bare anta hele tiden. Jeg har aldri sagt at min mening er den eneste riktige, men jeg prøver å si min mening på en grei måte. Og som overvektig selv, så vet jeg jo veldig godt at det å spise mindre og trene mer ikke er hele oppskriften på det å gå ned i vekt. Om alle skulle sette seg ned og si at man ikke kan gjøre noe med utfordringene vi har på ulike plan i samfunnet, så hadde man jo aldri kommet noen vei. Det er viktig å engasjere seg, det er viktig å være med å sette fokus. Jeg kommer aldri til å slutte å engasjere meg i forhold til overvekt, og de overvektiges hverdag. Jeg kan ikke endre alt, men klarer man noe, så er det bedre enn ingenting.

        Så hyggelig å høre at du synes det er mye fint i nettbutikken 🙂 Kjolen liker jeg også godt selv om jeg ennå ikke er vant til å gå i kjole.

    3. Hei og takk for fin blogg 😊 Overvekt er sammensatt og som regel er det traumer i bånn som ikke er bearbeidet. Dette kombinert med sykdommer og medisiner gjør det bare enda vanskeligere. Det var en interessant forskningsartikkel du delte 😊 Jeg har alltid brukt mat som trøst og tyr til nattspising når jeg er stresset eller bekymret. Jeg ble slankeoperert i mai 2011 fordi jeg hadde 2 hjerteinfarkt og hjertestans. Jeg ville IKKE ha denne slankeoperasjon og anbefaler det IKKE til noen! Jeg har blitt veldig syk i etterkant og helsevesenet i Norge hjelper meg ikke. Jeg får nå hjelp av en lege fra USA og har privat sykepleier hjemme 3 ganger i uken som setter sprøyter med vitaminer for å overleve. I tillegg til det får jeg jernoverføring på en privatklinikk hver 12. uke. I denne prosessen har jeg jobbet med mine traumer i traumebehandling i flere år. Jeg har også jobbet med skam. Jeg har fortsatt behov for å trøstespise eller nattspise, men kan ikke for da blir jeg dårlig. Det jeg vil frem til er at løsningen er ikke slankeoperasjoner og jeg håper de klarer å forske videre på hva som skjer i hjernen. Takk for at du deler åpent om din reise 🙏🏻❤️

      1. Hei Stine! Takk for fine ord om bloggen min, og takk for at du deler litt av din historie. Det å dele erfaringer, det er så viktig.
        Jeg blir så lei meg av å lese det du skriver. Så utrolig trist at du har blitt så syk i etterkant av slankeoperasjonen. Det er den frykten som har gjort at jeg ikke har klart å gjennomføre en operasjon. Jeg kjenner at en del av hver ønsker det, men frykten for hva som kan skje i ettertid, den er for stor. At helsevesenet i Norge ikke hjelper deg, det er virkelig en stor skam! Det du skriver om traumer som en årsak til overvekt, det er veldig sant. Det er mange overvektige som har traumer i bunnen, og uten å få bearbeidet disse, så vil det også være vanskelig å gå ned i vekt. Jeg brenner så for at overvektige må få hjelp til det psykiske. Får man ryddet i hodet, så vil det også bli enklere å gjøre noe med vekten. Man begynner å forstå dette, men det å få på plass dette tilbudet, det vil det ta lang tid før skjer. Jeg bærer jo på mye skam for kroppen min, og den skammen, den burde jeg få gjort noe med. Ventetiden for å komme inn til psykolog i det offentlige er rundt 1 1/2 år…..Jeg er glad for at forskning på fedme skjer over hele verden, både fysisk og psykisk.
        Jeg skal fortsette å engasjere meg, og dele fra mitt liv og mine kamper.
        Jeg sender deg de varmeste tanker, Stine!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg