Må man gå 10000 skritt ?

For en tid tilbake, så var jeg veldig flink til å gå turer. Jeg byttet på å dra på treningssenteret, og det å gå tur. Hvorfor det ikke er sånn nå, det vet jeg sannelig ikke. Nå er det lite turer jeg går egentlig, og da jeg leste en artikkel i går om hvor mye skrittene vi tar betyr for helsen, så kjente jeg på at jeg kanskje bør starte å gå turer igjen. Jeg kjente at jeg savnet det litt selv om jeg puster og peser meg gjennom løypene. Det er vel nettopp det man skal når man går tur for å trimme.

Man har jo alltid hørt at man skal gå minst 10000 skritt om dagen, og man har sikkert alle hatt litt oppheng på akkurat det i perioder. En ny studie viser at man ikke behøver å gå så mange skritt daglig før det har utrolig positiv effekt på helsen vår. Maciej Banach som er professor i kardiologi ved Medical University of Lodz i Polen, har sett nærmere på hvor mange skritt man må gå for at det skal ha positiv effekt på helsen vår, og redusere risikoen for tidlig dør. Totalt har han og kollegene undersøkt 17 studier, med til sammen 226.889 personer.

Funnene overrasket forskerne: Allerede etter 2337 daglige skritt, så det ut til at risikoen for å dø fra sykdommer på hjerte og blodkar ble redusert. Gikk man mer enn 3967 skritt hver dag, så det ut til at risikoen for å dø av alle årsaker ble redusert. Men den sterkeste reduksjonen i risiko for død, så man hos dem som gikk mer enn 6000–7000 skritt hver dag, avhengig av alder.

Banach sier at dette er viktig kunnskap. De fleste av oss tror jo at vi må gå 10000 skritt hver dag for å få helsefordeler. Mange gir også opp fordi man ikke klarer dette ” kravet ” man trodde var på 10000 skritt. Denne studien viser at du også får helsefordeler når du går langt færre skritt enn dette. Studien ble publisert i European Journal of Preventive Cardiology forrige uke.

Samtidig viser studien at jo flere skritt du går, desto mer reduseres risikoen:

  • Risikoen for å dø reduseres signifikant med hver 500 til 1000 ekstra skritt du går.
  • En økning på 1000 skritt hver dag, er assosiert med 15 prosent reduksjon i risiko for å dø fra enhver årsak.
  • En økning på 500 skritt hver dag, er assosiert med 7 prosent reduksjon i risiko for å dø fra sykdom relatert til hjerte og blodkar.

Studien er en observasjonsstudie, og det betyr at forskerne ikke med sikkerhet kan si at det å gå flere skritt reduserer risikoen for tidlig død, bare at det er assosiert med dette. Samtidig mener forskerne at størrelsen på studien gjør at konklusjonen står sterkt.

Ulf Ekelund er professor ved Norges idrettshøgskole (NIH), og han mener resultatene i studien samsvarer med tidligere funn. Han er også enig i at det er en myte at man må gå 10.000 daglige skritt for å få god effekt på helsen. Eklund mener at det ikke er noen magisk grense man må oppnå. Man minsker risiko for dødelighet med færre enn 10000 skritt også sier han.

Nå som vi har sensommer, så begynner det jo å bli levelig å gå tur i løypa her hjemme. Elgen som viser seg til tider, han må jeg innrømme at jeg tenker en del på når jeg vandrer rundt der i skogen. Å løpe fra skogens konge, det er jo ikke akkurat noe jeg hadde trengt å vurdere er gang. Det er fint å gå turer. Ta på musikken og bare gå. Puste og pese, få opp god puls, og la tankene vandre. Jeg tror sannelig jeg skal komme meg ut litt i skogen jeg….

I dag er det grått vær her i Kristiansand. Perfekt vær å jobbe inne i. Jeg har fått første ladning av høstvarer, så nå skal jeg kose meg med å se hva som har kommet. Det er snart et år siden jeg tok ut høstkolleksjonen, så da husker man ikke så mye. Ta gjerne en tur innom nettbutikken min for å se på de nye varene. Nye vesker er også på plass. Nyt søndagen!

https://enstorrelseforstor.no/

4 kommentarer
    1. Alle monner drar! Og alt har betydning! Selv er jeg sjelden oppe i over 10 000 skritt i døgnet. Jeg sliter jo med førligheten i beinet. Dessuten så glemmer jeg å ha på aktivitetsklokka og telefonen som teller er jo bare i lomma når jeg går ut 😉

      1. Viktig det du skriver: alle monner drar, og alt har betydning. Tenker det er godt å tenke på for oss alle istedenfor å ha fokus på at man MÅ ha 10000 skritt om dagen. Mange, eller få skritt. En tur til postkassen, eller en lang tur, begge deler er viktig 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg