Jeg vil føle meg digg

” Jeg vil føle meg digg. Jeg vil bli sexy.”  Jeg satte smoothien litt i halsen da jeg hørte det, men fy søren, så ærlig, og så utrolig tøft å si det akkurat som det er!

Etter at smoothien var trygt på plass der den skulle være, uten noen uhell, så tenkte jeg først : så utrolig teit å si noe sånt. Skal det å føle seg digg og sexy være  grunnen til at man ønsker å gå ned i vekt. Burde det ikke være pga helsen? Men jeg hadde ikke tenkt at uttalelsene var teite i mange minutter før jeg snudde om og tenke ” Fy søren så tøft å si det som det er.” Jeg digger personer som er ærlige og står for det man mener.

Om du ikke helt følger med i det jeg skriver, så tenker jeg på det klare budskapet som Benedichte Fugle-Kaarikstad (37) fra Søgne hadde da hun ble presentert for seerne i programmet Helsekost Furuseth på NRK1 i april. Søgnekvinnen var helt klar på at hennes motivasjon for å bli med i programmet var at hun ønsket å bli digg, og føle seg sexy. For å få disse følelsene, så følte hun at hun trengte en vektnedgang. En ting er å være så ærlig for alle seerne. Det er tøft fordi mange nok vil reagere negativt. I tillegg er Benedichte sørlending, og vi sørlendinger er jo sjeldent rett ut av posen. Vi er flinke til å pakke ting inn. Så Benedichte, du er ingen typisk sørlending, og hurra for det. Jeg digger at du er så ærlig.

Jeg har ikke fått sett hele Helsekost Furuseth ennå. Jeg ligger litt bak, og skal til på program nr.2. Dette er vel et av de beste programmene NRK har lagd om livsstil og livsstilsendring, så jeg gleder meg til fortsettelsen. En herlig gjeng har Else fått samlet, og det er så genialt at gjengen veier seg sammen, og ikke en og en. I serien må Else Kåss Furuseth ta grep for å få kontroll på vekta. Hun har da fått med seg fire personer som av ulike grunner ønsker å endre på livsstilen sin. En av disse er Benedichte som vil bli digg.

Else Kåss Furuseth er ei tøff, ærlig og flott dame. Det står så stor respekt av denne serien hun nå har laget. I serien konkurrerer de ikke mot hverandre, men de jobber sammen for å nå målet.

Benedichte er ingen typisk sørlending, og hun sier det rett ut at hun vil bli sexy og digg. Hun ser at hun nok burde ha sagt at det var for helsens skyld, men hun vil føle seg bra. Når hun føler seg sexy og digg, så tenker hun at hun er på vei dit, og hun er klar på at tankesettet nok også endret seg underveis i serien. Benedichte bryr seg ikke om tallene på vekten, men hun bryr seg om hvordan hun føler seg. Mentalt har hun også opplevd endringer i løpet av serien bla så er hun blitt flinkere til å fokusere på seg selv, og ikke bare alle andre. Mange reagerer nok på hvorfor hun ønsker å gå ned i vekt. Jeg synes hun er herlig ærlig.

Jeg har tenkt litt på meg selv, og hvorfor jeg ønsker å gå ned i vekt. Helsen er helt ærlig den viktigste grunnen, men jeg skal være like ærlig som Benedichte, og si at jeg også vil se bedre ut. Om jeg ikke bruker digg og sexy, så er det å føle seg flottere, og mer attraktiv også en grunn. Med en lavere vekt, så vil jo den følelsen komme. Jeg tror mange tenker som Benedichte, at de vil føle seg mer sexy, og flotte. Som sørlending, så vet jeg ikke om jeg hadde vært tøff nok til å si at jeg vil se mer digg ut, men å føle seg flottere med en lettere kropp, selvsagt ønsker jeg det. Og jeg er neppe alene. Jeg tror mange ønsker å føle seg mer sexy. Men det er viktig å si at man kan føle seg sexy uansett hva vekten sier. Mange formfulle kvinner føler seg sexy med en stor kropp, og jeg elsker at de gjør nettopp det. Det er hva man selv føler som teller, og det å føle seg sexy, det måles ikke i antall kilo. Der er så mange flotte formfulle kvinner de ute…men selv så hadde jeg nok kjent mer på den følelsen om jeg hadde vært en del lettere. Nå synes jeg at Benedichte var ei utrolig flott kvinne også før hun gikk ned i vekt, noe også mannen poengterte, men det handler om hva en selv føler og ønsker.

Takk til Else Kåss Furuseth for en fantastisk serie ( selv om jeg ikke har sett hele ennå ), og takk til dønn ærlige sørlendinger. Takk også for at dette ga meg litt inspirasjon.

7 kommentarer
    1. Jeg har bare sett én av episodene enda, men har også lyst til å se flere. Er enig med deg i at det er et supert program. Det gjør også noe med egen tankegang, og bevisstgjør egne tanker. 🙂

    2. Ja hvem vil ikke føle seg digg, og det er d ikke mange overvektige som gjør. Else k furuseth har blitt så flott etter å ha godt ned i vekt, må være lov å si ned. 🙂 må passe på vekten hele tiden for å føle meg vell.🙂 tøft er det, men trives ikke med for mye kilo ekstra🙂

      1. Det er absolutt overvektige som føler seg digg, og sexy. Ikke flertallet, men at de finnes, det gjør de. Det er overvektige som er komfortable med ekstra kilo. Jeg synes Else Kåss Furuseth var flott før vektnedgangen også jeg, men det betyr ikke hva andre mener . Det som betyr noe er hva man selv føler og ønsker…man skal endre for seg selv, ikke for alle andre.

    3. Enig med Kine, trur ikke de fleste overvektige ( og da mener jeg veldig overvektige) føler seg digg eller sexy. Det kommer fram hvis de etterhvert går ned i vekt. Jeg har selv gått ned 25 kilo, og begynner ¨å føle meg fin, det gjorde jeg overhodet ikke tidligere, selv om jeg ikke ville innrømme det. Hvorfor vil du ned i vekt, ta sprøyter for å få litt hjelp, det har vel litt med trivsel å gjøre det og:-) Og jeg endret meg ikke for andre, men kun for meg selv! Jeg og synes Elsa Kåss var en flott dame tidligere og, men det hjelper ikke henne når hun ikke trivdes med dette selv

      1. Vi er nok ganske enige, men jeg tror nok noen overvektige også føler seg digg og sexy, men det er ikke flertallet. Jeg vil ned pga helsen, helsen er første pri, men klart jeg også vil føle meg mer vel. Og det er hvordan man selv føler seg som betyr noe. Man skal trives med seg selv. Noen gjør det med ekstra vekt, de fleste gjør det ikke.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg